Fitness Seller

mijn zelf samengesteld eetschema (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Guest

Gargantuan Beast
15 jaar lid
Lid geworden
19 mei 2002
Berichten
33.745
Waardering
3
Natuurlijk hou ik me hier niet 100% strikt aan, en eet ik ook wel op gevoel, maar op dit dieet ga ik erg goed!
Om het mezelf niet te moeilijk te maken en het vol te houden leg ik mezelf op het minstens 4 dagen per week aan te houden. In de praktijk zijn het meestal 5-6 dagen dat ik het schema ongeveer volg...

1)
broodje. bruin 30gr 75 2,9 13,5 1,1
broodje. bruin 30gr 75 2,9 13,5 1,1
broodje. bruin 30gr 75 2,9 13,5 1,1
broodje. bruin 30gr 75 2,9 13,5 1,1
kaas 40+ 10gr 33 2,6 0,0 2,5
kaas 40+ 10gr 33 2,6 0,0 2,5
kaas 40+ 10gr 33 2,6 0,0 2,5
kaas 40+ 10gr 33 2,6 0,0 2,5
yoghurt (vol) 250gr140 8,5 8,8 8,0
banaan 1 stuk 124 1,0 30,0 0,0
banaan 1 stuk 124 1,0 30,0 0,0

2)
spaghetti 250gr 865 30,0 177,5 3,8
kippenfilet 250gr 278 52,5 0,0 7,5

3)
spaghetti 200gr 692 24,0 142,0 3,0
biefstuk 150gr 173 33,0 0,0 4,5

4)
broodje. volkoren 30gr 63 2,5 12,2 0,5
broodje. volkoren 30gr 63 2,5 12,2 0,5
kippenfilet 200gr 222 42,0 0,0 6,0

5)
eiwitpoeder 50gr 200 40,0 0,0 0,0
kokosnoot 200gr 778 8,0 20,0 74,0
aa drink 2stuk 442 0,0 108,0 0,0

Hierbij zit ik op ongeveer 4.600 caloriën.
koolhydraten: 55%
vet: 25%
eiwitten: 20%
 
ok, waarschijnlijk vinden jullie dit te weinig eiwitten in verhouding, maar ik ga er goed op, dus ga ik ervan uit dat dit dieet voor mij genoeg eiwit bevat...
 
ik heb een tijdje terug ook een beetje zitten knutselen met zo'n schema....
ik ben toen uitgegaan van het lichaamstype met de bijbehorende opdeling van koolhydraten/ eiwitten en vetten....

ben er inmiddels wel achter dat mijn voedingsschema uiteindelijk niet genoeg calorieen bevatte voor de spiergroei die ik wens...

ik vroeg me af waarop jij dit schema gebaseerd hebt....
 
Gewoon van een lijst met alle voedingswaarden van alle soorten voeding en dan met een excel werkbladje wat knutselen met allerlei produkten die je graag lust totdat je aan een voldoende hoog aantal calorieën zit en de verhoudingen tussen koolhydraten - vetten en eiwitten kloppen.
 
Oli, wat is het nut van je laatste maaltijd? Is dat na je training?
 
yep, vooral als ik er cardio bijgedaan heb, anders is het wat minder...
 
Had in het begin ook twijfels over het vet uit de kokos, maar mijn cholestrol blijkt nog perfect in orde te zijn, dus
 
Originally posted by Olimantado
Gewoon van een lijst met alle voedingswaarden van alle soorten voeding en dan met een excel werkbladje wat knutselen met allerlei produkten die je graag lust totdat je aan een voldoende hoog aantal calorieën zit en de verhoudingen tussen koolhydraten - vetten en eiwitten kloppen.

Dat kon ik wel nagaan hoor... ;).. zo heb ik die van mij ook samengesteld...

maar laat ik het wat concreter vragen...
heb je je lichaamsbouw meegenomen in de opbouw van voeding?
hoe heb je het benodigde calorieenaantal berekend?

vind inderdaad dat je je vet% in voeding erg hoog hebt in verhouding met eiwitten...
 
Vind ik niet, 25% is ok zolang je deze uit voornamelijk onverzadigde vetten kan halen.
Het zijn eerder de snelle en hoge koolhydraten die je dik maken en meestal onnodig zijn.
Verder is vet zeer belangrijk voor de hormoonhuishouding en de opbouw van spieren, wat velen echter jammergenoeg niet weten.
 
Ik haal beter resultaat als mijn verhoudingen
55% koolhydraten
20% eiwit
25% vet is

Dit komt omdat ik van nature ectomorf gebouwd ben, denk ik.
calorieën had ik berekend met het principe van 50 cal. per kilo lichaamsgewicht en dan nog wat extra der bovenop.
Dit is wel een bulkdieet voor mij he.
 
Originally posted by Olimantado
Had in het begin ook twijfels over het vet uit de kokos, maar mijn cholestrol blijkt nog perfect in orde te zijn, dus

Je neemt de snelle koolhydraten toch juist omdat ze snel opgenomen worden. Die vet uit kokos zal het vertragen.
Snelle koolhydraten + vetten vind ik sowieso een vreemde combinatie.
 
Idd lose de kokos zou ik zeggen.
 
had die kokos bij het samenstellen van dieet erbij genomen om aan 25% vet te komen (en ook wel omdat ik het graag lust). Is ook de laatste maaltijd van de dag(nou ja nacht (ben een nachtmens)) , dus dan is er tijd genoeg om te verbranden, of zie ik dat verkeerd?
 
Denk eerder tijd genoeg om te herstellen en groeien, wat vooral inhoud veel trage eiwitten, matige koolhydraten en een relatief matige hoeveelheid vet.
verder kan de kokos er gerust bij maar op een ander tijdstip.

Ook moet je rekenen dat de laatste maaltijd complex moet zijn, je teert namelijk niet op snelle koolhydraten en snel eiwit voor een lange tijd en zeker niet op +-8 uur.

Indien mogelijk 6 maaltijden, eventueel met minder totaal callorieën maar een andere verdeling over de dag.
 
ok thx
 
Originally posted by Olimantado
had die kokos bij het samenstellen van dieet erbij genomen om aan 25% vet te komen (en ook wel omdat ik het graag lust). Is ook de laatste maaltijd van de dag(nou ja nacht (ben een nachtmens)) , dus dan is er tijd genoeg om te verbranden, of zie ik dat verkeerd?

Eet die kokos anders nog wat later met wat trage eiwitten en wat vezelrijke koolhydraten voordat je gaat slapen. Wel rekening houden met de extra cal. uiteraard. Ik vind ook zeker niet dat je onder de 25% vet moet zitten.
 
Maar ik eet die kokos op verspreid over lange tijd. Snij die in stukjes en eet die dan op aan de pc als ik aan het surfen ben...
 
Heeft er iemand een link trouwens hoe andere voedingsmiddelen de andere kunnen vertragen?

het klinkt namelijk wel heel logisch, dat het een de ander zou vertragen, maar het is zo (d8 ik altijd) dat zodra het de maag gepasseerd is (en dat is wel een voorwaarde, dat daar de vertraging niet optreed) dat elke voedingsstof op de daarvoor bepaalde plek in de darmen opgenomen wordt. Zoals eiwitten die al in de 12 vingerige darm worden afgebroken en daarna snel opgenomen kunnen worden. Ondanks dat er in die mengsel nog vezels ea. voedingsstoffen zitten, die weer verderop opgenomen worden.

Ik d8 dat als het maar snel voorbij de maag kan dan zullen voedingsstoffen niet veel invloed op elkaar hebben kwa opname tijd, behalve de tijd die de voedingsstof zelf nodig heeft om afgebroken te worden om opgenomen te kunnen worden. Anders zou de "timed release" van een eiwitten mengsel elkaar toch ook beinvloeden?
 
Originally posted by ErEf
Heeft er iemand een link trouwens hoe andere voedingsmiddelen de andere kunnen vertragen?

het klinkt namelijk wel heel logisch, dat het een de ander zou vertragen, maar het is zo (d8 ik altijd) dat zodra het de maag gepasseerd is (en dat is wel een voorwaarde, dat daar de vertraging niet optreed) dat elke voedingsstof op de daarvoor bepaalde plek in de darmen opgenomen wordt. Zoals eiwitten die al in de 12 vingerige darm worden afgebroken en daarna snel opgenomen kunnen worden. Ondanks dat er in die mengsel nog vezels ea. voedingsstoffen zitten, die weer verderop opgenomen worden.

Ik d8 dat als het maar snel voorbij de maag kan dan zullen voedingsstoffen niet veel invloed op elkaar hebben kwa opname tijd, behalve de tijd die de voedingsstof zelf nodig heeft om afgebroken te worden om opgenomen te kunnen worden. Anders zou de "timed release" van een eiwitten mengsel elkaar toch ook beinvloeden?
Sorry heb geen link, maar volgens mij gaat het ongeveer zo in zijn werking:
Het voedsel wordt in de dunne darm opgenomen nadat het de maag gepasseerd is. Zodra de receptoren in de dunne darm voedsel waarnemen wordt het overige voedsel dat zich nog in de maag bevindt 'afgeremd'. Dus hoe groter de maaltijd des te langer de vertering. Vetten en vezels hebben lange tijd nodig om te verteren en vertragen dus het meest. Het nut van een time released eiwitten mengsel zie ik dan ook niet echt in. Kun je net zo goed een langzaam eiwit nemen.

Ik ben wel benieuwd naar wat er gebeurt wanneer je een shake neemt met bijv. lijnzaadolie. De lijnzaadolie zal op de shake drijven in de maag en dus pas als laatst in de dunne darm terecht komen. Dit zou dan betekenen dat het de opname van de eiwitten niet vertraagd heeft.
 
Misschien stomme vraag, maar kun je de lijnzaadolie niet shotten?
 
Back
Naar boven