AndroidHealthClinic

Mijn zoon zit steeds teveel in sportschool

Bezoekers in dit topic

Spier kan niet omzetten naar vet, als je dat bedoelt. Het is ander weefsel
Wat natuurlijk wel kan (en ook gebeurt) is dat je van veel soorten en daarmee veel eten gaat naar minder sporten in nog steeds best veel eten.

Dan word je snel dik.

Als je weet hoe eea werkt hoeft dat natuurlijk niet te gebeuren. Maar Wesley Sneijder, Vd Vaart en die andere bolle commentator zijn wel het voorbeeld.
 
Spier kan niet omzetten naar vet, als je dat bedoelt. Het is ander weefsel
Dat kan wel hoor. Alleen andersom niet. (Ik ben hier heel mierenneukerig, dit gebeurt niet echt in de praktijk :o)
 
Dat kan wel hoor. Alleen andersom niet.
Oh? Dan ben ik heel benieuwd hoe een spiercel transformeert in een vetcel?

Zover ik weet kan je alleen nieuwe vetcellen aanmaken als je kind bent, of zwanger bent. Daarna kunnen die vetcellen alleen nog groter worden.

Maar zoals jij het zegt, kan je dus van spier ook nieuwe vetcellen aanmaken? ???
 
Oh? Dan ben ik heel benieuwd hoe een spiercel transformeert in een vetcel?

Zover ik weet kan je alleen nieuwe vetcellen aanmaken als je kind bent, of zwanger bent. Daarna kunnen die vetcellen alleen nog groter worden.

Maar zoals jij het zegt, kan je dus van spier ook nieuwe vetcellen aanmaken? ???
Waarom moet het omzetten in een vetcel? Of vind je ook dat olijfolie niet omzet in (lichaams)vet? Immers, je kunt geen vetcellen maken van alleen olijfolie. En je schreef expliciet:
Spier kan niet omzetten naar vet, als je dat bedoelt. Het is ander weefsel
Dat kan gewoon.

Spiercellen kunnen, net zoals alle andere cellen, ten gronde gaan. De inhoud daarvan wordt weer afgebroken en opgenomen door andere cellen in het lichaam. Bijna alles in een spiercel dat energie bevat (in het bijzonder de eiwitfractie) kan worden omgezet naar vetzuren en opgeslagen worden in vetcellen.

Je kunt overigens ook als volwassene nieuwe vetcellen aanmaken onder de juiste omstandigheden (vind bijv. plaats bij obesitas; adipogenese).
 
Waarom moet het omzetten in een vetcel?
Lijkt mij wel handig, want dat is hetgeen waar je op reageert.

Zoals jij het zegt, komt het dus gewoon meer op blijven eten zoals je at, terwijl je niet meer traint. Ja logisch dat je dan aankomt. Maar dat is wat Sparks79 ook al aanhaalde.

Maar dat maakt nog niet dat hij per definitie makkelijker aankomt als hij stopt met sporten.
Zijn verbranding wordt dan verhoogd door het sporten, en normaliseert weer als hij stopt. Maar verlagen door het sporten doet het niet

Ja, tenzij bepaalde extreme situaties misschien. Maar door de regel heen niet, lijkt mij.
 
Lijkt mij wel handig, want dat is hetgeen waar je op reageert.
Ja, ik reageerde hier op.
Spier kan niet omzetten naar vet, als je dat bedoelt. Het is ander weefsel
Maar in dat geval; satellietcellen van spierweefsel kunnen ook naar adipocyten differentiëren. En als het specifiek daarom gaat, er is niet zo heel veel wat specifiek kan omzetten naar vetcellen. Al het eten wat jij eet kan dat ook niet. Daar zijn toch precursorcellen voor benodigd. Je kunt het argument dan zo ombuigen dat je die precursorcellen uiteindelijk kunt vormen uit de nutriënten die je eet (mits zij alle bouwstoffen ervoor bevatten); maar diezelfde bouwstoffen zitten ook in spiercellen.
 
Ja, ik reageerde hier op.

Maar in dat geval; satellietcellen van spierweefsel kunnen ook naar adipocyten differentiëren. En als het specifiek daarom gaat, er is niet zo heel veel wat specifiek kan omzetten naar vetcellen. Al het eten wat jij eet kan dat ook niet. Daar zijn toch precursorcellen voor benodigd. Je kunt het argument dan zo ombuigen dat je die precursorcellen uiteindelijk kunt vormen uit de nutriënten die je eet (mits zij alle bouwstoffen ervoor bevatten); maar diezelfde bouwstoffen zitten ook in spiercellen.
Maar je verbranding wordt (uitzonderingen daargelaten) uiteindelijk niet lager door het sporten, nietwaar?
 
Maar je verbranding wordt (uitzonderingen daargelaten) uiteindelijk niet lager door het sporten, nietwaar?
Nee, uiteraard. En dat heeft ook niets te maken met het wel of niet kunnen vormen van nieuwe vetcellen uit spiercellen.
 
Maar je verbranding wordt (uitzonderingen daargelaten) uiteindelijk niet lager door het sporten, nietwaar?
In een cut toch wel.
Je hebt minder te onderhouden en je lichaam gaat zuiniger om met de energie.
 
In een cut toch wel.
Je hebt minder te onderhouden en je lichaam gaat zuiniger om met de energie.
Neem aan dat je bedoelt: 'dan moet je meer verbranden dan je verbruikt'? Tenzij je echt gek doet, krijg je niet zomaar ineens een andere stofwisseling?
 
Ik zie genoeg advies voorbijkomen hier, het is blijkbaar alleen niet wat je wilde horen.
Je lijkt me het type waarbij 20 man roept neen, kan geen kwaad, je je zal vasthouden aan de enkeling die ja, dat kan kwaad roept.
Het kan kwaad, en ik hoef dat niet meer uit te leggen hoop ik.
 
Wat is gek doen, rond de 12% en lager krijg je vanzelf minder zin om te bewegen en er is minder stof om te stofwisselen. Minder brandstof leidt volgens mij ook tot een lagere stofwisseling.
 
In een cut toch wel.
Je hebt minder te onderhouden en je lichaam gaat zuiniger om met de energie.
Als je je energieverbruik dusdanig vergroot door te sporten dat er metabole aanpassingen plaatsvinden om het energieverbruik zoveel mogelijk terug te schroeven, verbruik je door sporten alsnog méér calorieën dan dat je lichaam daarvoor kan compenseren met allerhande regelmechanismen.
 
Back
Naar boven