XXL Nutrition

Military press (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jeroen1

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
26 apr 2006
Berichten
4
Waardering
0
Vraagje, ik fitness al een tijdje, maar ben het nu wat serieuzer aan het aanpakken. Ik volg sinds 2 weken SL 5x5 en dat gaat goed. Alleen door de military press speelt een oude slijmbeursonsteking in de schouder weer op.

Is een alternatieve oefening die ik kan gebruiken in de SL 5x5 die niet belastend is voor de slijmbeurs? Dus geen dumbell press ofzo.
 
Wall HSPU misschien? Geen idee eigenlijk.
 
Machines indien je last hebt van een blessure zodat je niet met je evenwicht zit en meteen los kunt laten zonder gevolgen als je pijntjes krijgt.

Eventueel db front raises deze doe je wel met meer reps 10/15.
 
  • Like
Waarderingen: Onit
Machines indien je last hebt van een blessure zodat je niet met je evenwicht zit en meteen los kunt laten zonder gevolgen als je pijntjes krijgt.

Eventueel db front raises deze doe je wel met meer reps 10/15.
Zou ik niet aanraden. Beter oplossen dan omheen trainen. Daar kan het juist erger van worden. Een basisbeweging als OHP zou zonder problemen moeten kunnen.

Ik zou vooral een bezoekje aan de fysio aanraden. Een slijmbeursontsteking is meestal het gevolg van een onderliggend probleem.
 
Vraagje, ik fitness al een tijdje, maar ben het nu wat serieuzer aan het aanpakken. Ik volg sinds 2 weken SL 5x5 en dat gaat goed. Alleen door de military press speelt een oude slijmbeursonsteking in de schouder weer op.

Is een alternatieve oefening die ik kan gebruiken in de SL 5x5 die niet belastend is voor de slijmbeurs? Dus geen dumbell press ofzo.
Dumbbell side raises, dumbbell high pulls.
 
Vraagje, ik fitness al een tijdje, maar ben het nu wat serieuzer aan het aanpakken. Ik volg sinds 2 weken SL 5x5 en dat gaat goed. Alleen door de military press speelt een oude slijmbeursonsteking in de schouder weer op.

Is een alternatieve oefening die ik kan gebruiken in de SL 5x5 die niet belastend is voor de slijmbeurs? Dus geen dumbell press ofzo.

Hoe voor je hem uit? Bredere greep en ellebogen meer opzij en omlaag of smallere greep en ellebogen meer naar voren en omhoog?

De dumbell variant wil nog wel een wonderen doen.

P.S. is dit zodanig ook echt medisch als een slijmbeursontsteking gediagnosticeerd?
(Dat je niet per ongelijk eigenlijk met rotator cuff problemen te maken hebt)
 
Brede greep inderdaad. Met dumbells hetzelfde effect. Side raises geven geen last.

Bij belasting zoals een ohp krijg ik last aan de zijkant van m’n schouder. Is een echo van gemaakte, hier zag je duidelijke zwelling in de slijmbeurs. Shockwave voor gehad en dat hielp, maar het best helpt deze (soort) oefening vermijden. Opereren kan volgens mij ook, dan schaven ze een beetje van het bot af waardoor de pees meer ruimte heeft. Maar nasleep schijnt lang te duren.

Maar in SL 5x5 is de ohp een belangrijk onderdeel. Kan ik deze simpel leeg vervangen door side raises? Of is het schema dan compleet uit balans ? Of anders schema, waarin geen ohp zit?
 
Brede greep inderdaad. Met dumbells hetzelfde effect. Side raises geven geen last.

Bij belasting zoals een ohp krijg ik last aan de zijkant van m’n schouder. Is een echo van gemaakte, hier zag je duidelijke zwelling in de slijmbeurs. Shockwave voor gehad en dat hielp, maar het best helpt deze (soort) oefening vermijden. Opereren kan volgens mij ook, dan schaven ze een beetje van het bot af waardoor de pees meer ruimte heeft. Maar nasleep schijnt lang te duren.

Maar in SL 5x5 is de ohp een belangrijk onderdeel. Kan ik deze simpel leeg vervangen door side raises? Of is het schema dan compleet uit balans ? Of anders schema, waarin geen ohp zit?

Wat jij omschrijft is een military press, dit is niet geheel hetzelfde als de ohp zoals toegpast in SL 5x5
Side raises zie om verschillende redenen niet als een vervanging van de OHP.
Wat je nog zou kunnen is de meer klassieke OHP vorm met een smallere greep (ongeveer schouderbreedte) en de ellebogen meer naar voren en omhoog bij aanvang. Misschien dat de pees dan niet 'knelt'.

 
Standing shoulder press met of zonder schoenen met verhoogde hak?
 
Sws respect voor ts om een 5x5 schema te doen.
Zou niet weten hoe OHP te vervangen. Hopelijk ben je snel hersteld.
 
Standing shoulder press met of zonder schoenen met verhoogde hak?
Ik heb de neiging om met een hogere hak m’n onderrug meer te hollen dus wat mij betreft zonder verhoogde hak
 
Ik heb de neiging te cheaten door bij het zwaarder pressen bij het uitstoten heel kort de hakken van de grond te laten komen
 
Cheaten / pushpress inzetten om door je plateau heen te breken werkt wel goed juist imo.

Ik moet zeggen dat ik de OHP / military press ongelofelijk plateau gevoellig vind.

Een half jaar geleden trainde ik braaf stronglifts 5x5 waarbij ik begon met 5x25 kilo. Terwijl mijn 1rm rond de 44kg lag.
Ik bouwde langzaam op en het voelde goed. Ik waagde me aan een 1 REP MAX workout:\

1x 40: easy
1x42,5: easy
1x45: uitdagend, maar te doen
1x47,5: heel uitdagend >> ''toch maar die 50 proberen fuck it!'' (had nog nooit 50 geprobeerd)
1x50: uitdagend maar makkelijker en ging vloeiender dan 47,5

50 was voor mij echt een mijlpaal, ik voelde me een beest. Niets kon mijn dag nog stuk krijgen. Dan denk je in de euforie dat je binnen 3 maanden die 60 wel aan kan. Nou nee. Half jaar later (nu dus) en die 50 voelt nog evenzwaar.

Mijn conclusie: ik vermoed dat het succes van de vooruitgang hem destijds zat in het geduldig opbouwen van het 5x5 schema. Mentaal lijkt dit zo tegenstrijdig want als ik nu 5 setjes 5 reps met 30 kilo doe dan krijg ik de angst om gains te verliezen. Mentaal moet ik me hier denk ik overheen zetten, omdat het volgens mij toch wel goed werkt.
 
Cheaten / pushpress inzetten om door je plateau heen te breken werkt wel goed juist imo.

Ik moet zeggen dat ik de OHP / military press ongelofelijk plateau gevoellig vind.

Een half jaar geleden trainde ik braaf stronglifts 5x5 waarbij ik begon met 5x25 kilo. Terwijl mijn 1rm rond de 44kg lag.
Ik bouwde langzaam op en het voelde goed. Ik waagde me aan een 1 REP MAX workout:\

1x 40: easy
1x42,5: easy
1x45: uitdagend, maar te doen
1x47,5: heel uitdagend >> ''toch maar die 50 proberen fuck it!'' (had nog nooit 50 geprobeerd)
1x50: uitdagend maar makkelijker en ging vloeiender dan 47,5

50 was voor mij echt een mijlpaal, ik voelde me een beest. Niets kon mijn dag nog stuk krijgen. Dan denk je in de euforie dat je binnen 3 maanden die 60 wel aan kan. Nou nee. Half jaar later (nu dus) en die 50 voelt nog evenzwaar.

Mijn conclusie: ik vermoed dat het succes van de vooruitgang hem destijds zat in het geduldig opbouwen van het 5x5 schema. Mentaal lijkt dit zo tegenstrijdig want als ik nu 5 setjes 5 reps met 30 kilo doe dan krijg ik de angst om gains te verliezen. Mentaal moet ik me hier denk ik overheen zetten, omdat het volgens mij toch wel goed werkt.
Ik vind de OHP zo belangrijk dat ik 'm doe als eerste oefening op een trainingsdag. Ik pak m op de dag dat ik rug train. En niet overloaden in gewicht maar eerst in herhalingen. Ook minimaal 2 minuten rust na iedere set. Dus als 5 x 40 lukt, dan iedere set proberen 6 x 40 te pakken of meer. Lukt 8 keer 40, dan gewicht verhogen naar 42.50. Zorg ook dat je core op orde is en je rotator cuff. Het is naast side raises en wat rotator cuff/ achterkant schouder oefeningen ook de enige oefening die ik doe voor schouders. Ik ging in 6 maanden van 4 x 8 x 50 naar 4 x 8 x 62.50.
Succes!
 
L
Ik vind de OHP zo belangrijk dat ik 'm doe als eerste oefening op een trainingsdag. Ik pak m op de dag dat ik rug train. En niet overloaden in gewicht maar eerst in herhalingen. Ook minimaal 2 minuten rust na iedere set. Dus als 5 x 40 lukt, dan iedere set proberen 6 x 40 te pakken of meer. Lukt 8 keer 40, dan gewicht verhogen naar 42.50. Zorg ook dat je core op orde is en je rotator cuff. Het is naast side raises en wat rotator cuff/ achterkant schouder oefeningen ook de enige oefening die ik doe voor schouders. Ik ging in 6 maanden van 4 x 8 x 50 naar 4 x 8 x 62.50.
Succes!
Slim een push oefening op pull dag, wellicht dag voordat je deze rug dag doet ook borst/push gedaan ofwa…..
 
L

Slim een push oefening op pull dag, wellicht dag voordat je deze rug dag doet ook borst/push gedaan ofwa…..
Train jij niet borst/schouders op een pull day?? Meer setjes = meer gains.
 
Train jij niet borst/schouders op een pull day?? Meer setjes = meer gains.
Yeah, maar als je vandaag borst doet train je altijd secundair triceps/voorkant schouders om dus ohp dag erna te doen is verre van optimaal.

Meer setjes meer gains is niet helemaal waar, anders zou ik 48292920 biceps/triceps sets doen. Effectief trainen en proper herstel is meer gains en je hersteld niet genoeg als je maandag borst doet en dinsdag een ohp.
 
L

Slim een push oefening op pull dag, wellicht dag voordat je deze rug dag doet ook borst/push gedaan ofwa…..
Niet iedereen traint PPL hé
En in de meeste gevallen dag voor deze training rust of benen. Maar zelfs al train ik borst de dag ervoor dan nog lukt 4 x 8 x 62.50 op OHP. Alleen je triceps dan wat sparen de dag ervoor.
 
Ik train schouders gewoon niet meer apart, komt altijd weer terug. Je pakt ze zowiezo mee met andere oefeningen en ik voel ze persoonlijk het beste na het boksen.
 
Back
Naar boven