AndroidHealthClinic

Millitary press staand of zitten uitvoeren, en waarom?

Bezoekers in dit topic

Bij de F4F werken de meeste mensen al hun compounds af in de Smith, bij voorkeur (incline) bench press en zittende behind-the-neck OHP / Shoulder Press. :roflol:

Dàt niet alleen: de Smith in de F4F heeft een hydraulic assistance negatief welke ik razend irritant vind.
Anderen blijkbaar niet.
Beats me.
Een positief aspect hiervan is dan weer wel dat er altijd wel iemand in die Smith bezig is en er dus ergens anders een normale bank beschikbaar is die hij dan weer niet bezet houdt.
 
Ik verkies zittend, los of Smith, met als enige reden dat het makkelijker is om progress te maken. Staand zit ik snel tegen een plafond aan.

Die hydrolische smith zoals de persoon hierboven vermeld is idd rete irritant
 
Staan kan je makkelijker cheaten.

Uiteindelijk maak het weinig uit. Activatie van een spier is activatie van een spier, ongeacht welke oefening je doet.
 
Millitary press staand of zitten uitvoeren, en waarom?
Staand. Omdat dit staand moet anders is het, met een aantal andere specifieke biomechanische aspecten, geen MP.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Staand. Omdat dit staand moet anders is het, met een aantal andere specifieke biomechanische aspecten, geen MP.
Precies, de militaire houding is staand. :)
Anders is het een Seated DB of BB Press.
 
Staan kan je makkelijker cheaten.

Uiteindelijk maak het weinig uit. Activatie van een spier is activatie van een spier, ongeacht welke oefening je doet.
Beetje laat, zittend cheaten door borst teveel laten werken is ook mogelijk toch
 
Beetje laat, zittend cheaten door borst teveel laten werken is ook mogelijk toch
Staan kan je makkelijker cheaten.

Uiteindelijk maak het weinig uit. Activatie van een spier is activatie van een spier, ongeacht welke oefening je doet.
Als je cheat, staand dan, is het geen OHP Press meer, maar een push press. Tenminste, ik neem aan dat je leg drive bedoelt. Dit lijkt misschien bijna hetzelfde, maar ik betwijfel in hoeverre push presses carry over hebben naar MP / OHP; in zekere zin zal er natuurlijk wel activatie van dezelfde spieren plaatsvinden, maar of dit helemaal hetzelfde is...
Ik probeer i.i.g. tot aan de laatste rep strikte presses te doen en zou eerder microloaden dan cheaten.
 
Voor mij is de push press superieur. Je kan mbt van je benen meer gewicht concentrisch verplaatsen dan bij een strikte press waardoor de gecontroleerde excentrishe beweging zwaarder belast is.

Wat dat betreft vind ik de mill.press de minst productieve van alle OH presses.
 
Voor mij is de push press superieur. Je kan mbt van je benen meer gewicht concentrisch verplaatsen dan bij een strikte press waardoor de gecontroleerde excentrishe beweging zwaarder belast is.

Wat dat betreft vind ik de mill.press de minst productieve van alle OH presses.
Thanks! V.w.b. het excentrische deel heb je een goed punt. :thumbs:
Welke OH-Press vind jij dan productief? Of beschouw je als MP een press met je voeten/benen tegen elkaar i.p.v. schouderbreedte?
 
Een MP is een press met je voeten/benen tegen elkaar.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Een MP is een press met je voeten/benen tegen elkaar.
Van oorsprong wel ja, dat weet ik (ik ben militair :P), maar in de volksmond wordt een gewone staande OHP door best wat mensen ook een MP genoemd. Vandaar dat ik even zeker wilde stellen wat bedoeld werd. Ik zie echter de meerwaarde niet in van voeten tegen elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie echter de meerwaarde niet in van voeten tegen elkaar.

Respect voor de hiërarchische autoriteitsverhouding van jou t.o.v. de barbell!

Dat zou jij bovenal moeten weten, militair ;)

Buiten dat beschouw ik de staande OH press als de beste variaties.

Daaronder vallen:

- De klassieke vorm zoals op dit plaatje, merk op dat de core en heupen meewerken zonder leg drive.
images-q-tbn-and9gcqc3vtxhi7hrnt84k8vzgxr29eedt1pdja_s21wdxrjf6sguevlpg.427032.jpg




- De push press, met een zeer duidelijke leg drive.
images?q=tbn:ANd9GcS4GxHSCclkMcwj3O47As8SqoRIpx37Ee56HusZtF0wG9YBfpOy.jpg




- en dan nog de oorspronkelijke techniek zoals toegepast toen de press nog onderdeel was van de Olympische lifts.

olympic_style_press_og.jpg


(deze is moeilijker dan je zou denken maar wel zéér effectief, zie ook dit artikel https://startingstrength.com/article/the_olympic-style_press)
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Thanks! V.w.b. het excentrische deel heb je een goed punt. :thumbs:
Welke OH-Press vind jij dan productief? Of beschouw je als MP een press met je voeten/benen tegen elkaar i.p.v. schouderbreedte?

Een MP is voor mij idd voeten bij elkaar, grip wijder dan schouders, ellebogen naar achter, strikte voorm.

Wat productiviteit betreft ga ik voor
PP => Frontpress (duimen ongeveer thv acromion ellebogen meer naar voren) => MP.

Zittende varianten ben ik geen fan van omdat er veel druk op de wervelkolom komt te staan (Bij staande varianten werken je benen minofmeer als schokdempers)
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Van oorsprong wel ja, dat weet ik (ik ben militair :P), maar in de volksmond wordt een gewone staande OHP voor best wat mensen ook een MP genoemd.

Dit zie je sinds de opkomst van het internet bij behoorlijk wat oefeningen, daarom is het altijd slim de oefening te verduidelijken (omschrijven)
 
  • Like
Waarderingen: BB_
De military press is 1 van mijn favo's en voer ik uiteraard staand uit. Gisteren nog lekker gedaan, heerlijke oefening :pressing:
 
Back
Naar boven