XXL Nutrition

Mind-muscle connection achterhaalde bro science? (studie review door Menno Henselmans)

Bezoekers in dit topic

Nog zo'n vaag begrip waar iedereen z'n eigen draai aan kan geven.

De correcte uitvoering is imo de uitvoering die het meeste resultaat geeft en dat is meestal niet "strik" maar juist wat losser (sommigen zouden zeggen slordiger :) )
Er staat ook achter, voor jou lichaam
 
Precies. Als er iets duidelijk wordt uit alle wetenschap is het wel dat er geen gouden formule is die voor iedereen werkt. Zaak om d.m.v. trial & error een weg te vinden die voor jezelf goed voelt en je het resultaat oplevert waar je naar streeft.
 
Nog zo'n vaag begrip waar iedereen z'n eigen draai aan kan geven.

De correcte uitvoering is imo de uitvoering die het meeste resultaat geeft en dat is meestal niet "strik" maar juist wat losser (sommigen zouden zeggen slordiger :) )
Interessant vind ik zelf ook dat niemand exact gelijk is. En dat daardoor biomechanisch niet iedereen helemaal hetzelfde is. Armlengte, beenlengte, ratio’s tussen lichaamsdeel, asymmetrie. Gevoeligheid voor blessures, leeftijd. Uiteindelijk is het als je het zo bekijkt voor iedereen net anders.

Ik geloof eerder dat er een ‘range’ is waar je tussen moet blijven om effectief te trainen. Zolang je geen prof bent kun je wellicht beter niet die laatste 4% effectiviteit proberen te pakken maar een rep meer doen, of een kilo meer.
 
Nog zo'n vaag begrip waar iedereen z'n eigen draai aan kan geven.

De correcte uitvoering is imo de uitvoering die het meeste resultaat geeft en dat is meestal niet "strik" maar juist wat losser (sommigen zouden zeggen slordiger :) )
Wellicht off-topic, maar ik ben ook wel benieuwd naar jouw mening over volledige ROM. Vandaag zag ik weer nota bene de 2 buffste gasten uit de gym en wedstrijdatleten (NK) DB Bench Presses doen waarbij de 90 graden niet eens gehaald werd en een soort van halve cable crossovers. We kennen ook allemaal de filmpjes van IFBB-pro's wel, die hard schreeuwend en pompend DB Rows of Landmine Rows doen met onvolledige ROM en (lichte) cheat/momentum.

Het 'juist wat losser' dat je noemt, geldt dat volgens jou voor alle oefeningen? Dus ook voor compounds zoals Squat, Deadlift, OHP en BB Bench Press?
 
Precies. Als er iets duidelijk wordt uit alle wetenschap is het wel dat er geen gouden formule is die voor iedereen werkt. Zaak om d.m.v. trial & error een weg te vinden die voor jezelf goed voelt en je het resultaat oplevert waar je naar streeft.
Dat klopt, maar het is lastig dat te vinden, aangezien een goed gevoel en het meest effectieve niet hetzelfde zijn. Pas op de lange termijn kun je zien wat werkt, maar er zijn hierbij zo veel factoren naast de uitvoering van belang (voeding, slaap, trainingsvorm, frequentie en daarnaast neemt progressie naar verloop van tijd op een natuurlijke manier altijd af en verandering van uitvoering of oefening kan altijd een boost zijn om weer progressie te boeken). M.a.w.: het is lastig het effect van 1 iets te bepalen, of je moet dit volledig isoleren en alle andere factoren zo constant mogelijk houden.
 
Dat klopt, maar het is lastig dat te vinden, aangezien een goed gevoel en het meest effectieve niet hetzelfde zijn. Pas op de lange termijn kun je zien wat werkt, maar er zijn hierbij zo veel factoren naast de uitvoering van belang (voeding, slaap, trainingsvorm, frequentie en daarnaast neemt progressie naar verloop van tijd op een natuurlijke manier altijd af en verandering van uitvoering of oefening kan altijd een boost zijn om weer progressie te boeken). M.a.w.: het is lastig het effect van 1 iets te bepalen, of je moet dit volledig isoleren en alle andere factoren zo constant mogelijk houden.
True. Toch denk ik dat zelfregulatie tot op zekere hoogte wel een positieve invloed heeft. Oefeningen die slecht syncen met je anatomie niet zul automatisch gaan vervangen voor oefeningen die dat wel doen. En ik geloof ook wel dat plezier in de sport de basis is om het vol te kunnen houden, waardoor dat op de lange termijn misschien meer invloed heeft dan de theoretisch beste aanpak. Ik train bewust wel eens op een manier waarvan ik weet dat het sub-optimaal is. Waarom? Omdat het goed voelt en ik daardoor met voldoening de sportschool uit loop. Dat maakt ook dat ik de volgende keer weer met plezier terug kom.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Wellicht off-topic, maar ik ben ook wel benieuwd naar jouw mening over volledige ROM. Vandaag zag ik weer nota bene de 2 buffste gasten uit de gym en wedstrijdatleten (NK) DB Bench Presses doen waarbij de 90 graden niet eens gehaald werd en een soort van halve cable crossovers. We kennen ook allemaal de filmpjes van IFBB-pro's wel, die hard schreeuwend en pompend DB Rows of Landmine Rows doen met onvolledige ROM en (lichte) cheat/momentum.

Het 'juist wat losser' dat je noemt, geldt dat volgens jou voor alle oefeningen? Dus ook voor compounds zoals Squat, Deadlift, OHP en BB Bench Press?

Ik ben geen expert of 3xl, maar weet bijvoorbeeld dat je bij quarter squats je sprongkracht verhoogt en dat deel van je rom veel zwaarder kunt trainen. De vraag is wat mij betreft dan ook: wat was het doel van hun training?
 
Ik ben geen expert of 3xl, maar weet bijvoorbeeld dat je bij quarter squats je sprongkracht verhoogt en dat deel van je rom veel zwaarder kunt trainen. De vraag is wat mij betreft dan ook: wat was het doel van hun training?
Het zijn wedstrijdbodybuilders, dus ja. Hypertrofie lijkt mij.
 
Het zijn wedstrijdbodybuilders, dus ja. Hypertrofie lijkt mij.

Met halve reps en meer gewicht dan bij full range of motion reps, kun je je spieren een ander prikkel geven. Je ziet het wel vaker, maar alleen de grote kerels komen er mee weg. Bij de smallere body's wordt er getwijfeld of hij wel weet hoe het moet. Ik geloof ook niet dat je alle motor units in een spier aanspreekt met alleen maar strikte reps. Ik denk dat je dan wat laat liggen.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Wellicht off-topic, maar ik ben ook wel benieuwd naar jouw mening over volledige ROM. Vandaag zag ik weer nota bene de 2 buffste gasten uit de gym en wedstrijdatleten (NK) DB Bench Presses doen waarbij de 90 graden niet eens gehaald werd en een soort van halve cable crossovers. We kennen ook allemaal de filmpjes van IFBB-pro's wel, die hard schreeuwend en pompend DB Rows of Landmine Rows doen met onvolledige ROM en (lichte) cheat/momentum.

Je moet een onderscheid maken tussen maximale ROM (MROM) voor de betreffende oefening (wat niet hetzelfde hoef te zijn als MROM voor de spier) en optimale ROM (OROM) en die twee kunnen best wel eens. Verder kan er voor spieren die over meerdere gewrichten lopen ook verschil in ROM zijn aan de origo- of de insertiekant en of een spier binnen de groep gebruikte spieren.

Neem als vb een pull down; Uithangen tussen de reps zorgt voor MROM voor de lats, triceps en achterkant schouder aan de insertiekant en wat mij betreft ook voor de OROM, maar voor de biceps vind ik niet volledig streken een beter OROM opleveren. Aan de andere kant van de beweging, ik zie vaak aangeraden worden de stang tot op de borst te trekken (MROM) maar dat laatste deel van de beweging wordt voor een groot deel overgenomen door de tricep en achterkant schouder wat dus betekend dat deze ook de zwakste schakel zijn wat betreft gewicht. Imo kan je dan beter met iets meer gewicht tot ca. je kin trekken (OROM).

Maw voor mij is de OROM bij een pulldown 1;uithangen met iets gebogen armen, 2;klein stukje trekken met de lats, 3;myotatisch strechreflex aanspreken, 4;explosieve conc. fase tot je kin, 5; gecontroleerde ecc. fase, 1; enz. Tussen 4 en 5 zou je eventueel nog een stop kunnen doen

Op die manier kan je iedere oefening opbreken naar wat is de MROM en wat hiervan is de OROM

Het 'juist wat losser' dat je noemt, geldt dat volgens jou voor alle oefeningen? Dus ook voor compounds zoals Squat, Deadlift, OHP en BB Bench Press?

Zolang je geen fysieke beperking heb wel ja waarbij je wel een onderscheid moet maken tussen een losse vorm en gooi&smijtwerk (wat trouwens soms ook wel eens positief kan zijn). Ik moet hier wel bij zeggen dat je wel eerst moet leren wat voor jou een effectieve lossere vorm is en niet als beginner die persoon die met gewichten loopt te gooien maar wel dikke biceps heeft na moet doen.
 
Wat squat betreft, als je weet dat full squat de glute/hamstring meer betrekken en je bent op zoek naar een oefening die het accent meer op quadriceps plaats dan is de OROM niet full squat. (heb zelf altijd veel profijt gehad van touch&go bench squat)
 
Je moet een onderscheid maken tussen maximale ROM (MROM) voor de betreffende oefening (wat niet hetzelfde hoef te zijn als MROM voor de spier) en optimale ROM (OROM) en die twee kunnen best wel eens. Verder kan er voor spieren die over meerdere gewrichten lopen ook verschil in ROM zijn aan de origo- of de insertiekant en of een spier binnen de groep gebruikte spieren.

Neem als vb een pull down; Uithangen tussen de reps zorgt voor MROM voor de lats, triceps en achterkant schouder aan de insertiekant en wat mij betreft ook voor de OROM, maar voor de biceps vind ik niet volledig streken een beter OROM opleveren. Aan de andere kant van de beweging, ik zie vaak aangeraden worden de stang tot op de borst te trekken (MROM) maar dat laatste deel van de beweging wordt voor een groot deel overgenomen door de tricep en achterkant schouder wat dus betekend dat deze ook de zwakste schakel zijn wat betreft gewicht. Imo kan je dan beter met iets meer gewicht tot ca. je kin trekken (OROM).

Maw voor mij is de OROM bij een pulldown 1;uithangen met iets gebogen armen, 2;klein stukje trekken met de lats, 3;myotatisch strechreflex aanspreken, 4;explosieve conc. fase tot je kin, 5; gecontroleerde ecc. fase, 1; enz. Tussen 4 en 5 zou je eventueel nog een stop kunnen doen

Op die manier kan je iedere oefening opbreken naar wat is de MROM en wat hiervan is de OROM



Zolang je geen fysieke beperking heb wel ja waarbij je wel een onderscheid moet maken tussen een losse vorm en gooi&smijtwerk (wat trouwens soms ook wel eens positief kan zijn). Ik moet hier wel bij zeggen dat je wel eerst moet leren wat voor jou een effectieve lossere vorm is en niet als beginner die persoon die met gewichten loopt te gooien maar wel dikke biceps heeft na moet doen.
Bedankt voor je uitgebreide en leerzame uitleg:thumbup:
 
It's all about the angle bitches
 
Is toch best logisch, een simpel voorbeeld: als je een one arm bicep curl juist uitvoert kan je aan een patatje pinda denken of een filmpje kijken en nogsteeds je biceps optimaal trainen. Daar heb je geen MMC voor nodig. Ik merk vaak dat het hele focussen op de MMC me juist tegenwerkt ipv gewoon het gewicht te verplaatsen met de juiste uitvoering.
 
Is toch best logisch, een simpel voorbeeld: als je een one arm bicep curl juist uitvoert kan je aan een patatje pinda denken of een filmpje kijken en nogsteeds je biceps optimaal trainen. Daar heb je geen MMC voor nodig.

Ik denk aan andere dingen als ik mijn bicep train :wanker:
 
Ik merk vaak dat het hele focussen op de MMC me juist tegenwerkt ipv gewoon het gewicht te verplaatsen met de juiste uitvoering.

Ben jaren bezig geweest met MMC enz maar ben op een gegeven ogenblik overgestapt op ZPB (ziegewicht, pakgewicht,beweeggewicht) Vooral bij zwaardere gewichten vind ik het effectiever me te focussen op het verplaatsen van het gewicht dan om op het voelen werken van de spier.
 
Vooral bij zwaardere gewichten vind ik het effectiever me te focussen op het verplaatsen van het gewicht dan om op het voelen werken van de spier.
Amen
 
Shadow Project hoe verklaar je het volgende, als MMC onzin is?

Je gaf aan in je log dat je moeite hebt om je lats aan te spannen. Daarmee "mis" je toch een mind muscle connectie met je lats? Want dat is wel wat er uiteindelijk bedoeld wordt met MMC.
 
Back
Naar boven