MuscleMeat

Mind-muscle connection achterhaalde bro science? (studie review door Menno Henselmans) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dorian Yates deed toch maar 1 topset?
hij deed drie oefeningen per spiergroep, waarvan 1 set per oefening voorbij falen zowel positief als negatief, de eerste set van elke oefening was rpe 7-8 en de tweede 8-9 en de derde dus voorbij falen.

dus zijn volume was niet zo laag als algemeen wordt gedacht.
6 normale sets en drie sets voorbij falen
 
Geldt voor heel veel HIT/HD trainingsmethoden, eerst goed opwarmen en dan 1 a 2 all out werksets. Als je dan kijk naar hoe deze opwarmsets meestal lopen dan zie je dat die vaak vergelijkbaar zijn met wat in reguliere systemen al als werkset worden aangeduid.

Alleen worden meestal maar een beperkt aantal oefeningen gedaan waardoor het volume op zich laag blijft en is de frequentie aangepast naar de intensiteit.
 
Geldt voor heel veel HIT/HD trainingsmethoden, eerst goed opwarmen en dan 1 a 2 all out werksets. Als je dan kijk naar hoe deze opwarmsets meestal lopen dan zie je dat die vaak vergelijkbaar zijn met wat in reguliere systemen al als werkset worden aangeduid.

Alleen worden meestal maar een beperkt aantal oefeningen gedaan waardoor het volume op zich laag blijft en is de frequentie aangepast naar de intensiteit.
Ik doe ook maar 1 'werkset' maar dat betekend niet dat ik daarvoor idd niet 'opwarm' sets doe.
 
Geldt voor heel veel HIT/HD trainingsmethoden, eerst goed opwarmen en dan 1 a 2 all out werksets. Als je dan kijk naar hoe deze opwarmsets meestal lopen dan zie je dat die vaak vergelijkbaar zijn met wat in reguliere systemen al als werkset worden aangeduid.

Klopt als een bus.

De verwarring ligt vaak in de aanname dat deze "opwarmsets" niets doen qua werklading/tonnage e.d., maar dat is natuurlijk wel het geval.
In die context doe je bij HIT e.d. toch al gauw 3-4 echte werksets, waarvan er dan 1 a 2 zogezegd "all out" zijn.
 
Een echte all out set kan je niet meer dan 1 set doen.
Je bent als het goed is dusdanig vermoeid in die spiergroep op die oefening dat je niet dezelfde stres kan veroorzaken in die spier. Natuurlijk kan je wel een "back down" set doen die nog redelijk gek is.
 
Niemand gebruikt onder normale omstandigheden 100% van z'n MUs 100% dus er is altijd een deel vezels dat ongebruikt blijft en je nog een 2e set tm falen kan doen.

Vraag is alleen is dat nodig/wenselijk voor optimale spiergroei.
 
Niemand gebruikt onder normale omstandigheden 100% van z'n MUs 100% dus er is altijd een deel vezels dat ongebruikt blijft en je nog een 2e set tm falen kan doen.

Vraag is alleen is dat nodig/wenselijk voor optimale spiergroei.

Uiteraard beschrijf je het weer spot on, dit dus
 
Hoe zit het trouwens met het verschil in spiermassa in de dominante arm vs de niet-dominante arm? Zou een gebrekkige mmc de oorzaak kunnen zijn of juist het gevolg?

Al is mmc wel een vaag begrip..
 
Hoe zit het trouwens met het verschil in spiermassa in de dominante arm vs de niet-dominante arm? Zou een gebrekkige mmc de oorzaak kunnen zijn of juist het gevolg?

Al is mmc wel een vaag begrip..
Het is een vaag begrip geworden omdat iedereen er een heel wetenschappelijk iets van proberen te maken terwijl dat het niet is.
 
Het is een vaag begrip geworden omdat iedereen er een heel wetenschappelijk iets van proberen te maken terwijl dat het niet is.
Of het is wel wetenschap, maar de wetenschap op het gebied van hersenen, het mentale etc. en de interactie hiervan met de rest van je lichaam is nog te onbegrepen. Maar het kan natuurlijk ook gewoon een verzonnen iets zijn.
 
Of het is wel wetenschap, maar de wetenschap op het gebied van hersenen, het mentale etc. en de interactie hiervan met de rest van je lichaam is nog te onbegrepen. Maar het kan natuurlijk ook gewoon een verzonnen iets zijn.
Voor mij is het niets meer dan een term die gebruikt wordt om een oefening dusdanig uit te voeren dat er constant volledige spanning op de spier staat. Denk aan bv gecontroleerde beweging gedurende de hele rep en set en/of wat meer aandacht tijdens het negatieve gedeelte van een rep. En ja, omdat je daar op moet letten tijdens de oefening gebruik je je hersenen inderdaad.

Maar sommige mensen vatten MMC op als dat er meer spiergroei ontstaat door aan een spier te denken :roflol: Het is compleet uit verband getrokken.
 
Vanuit wetenschappelijk oogpunt weet ik de correcte beschrijving niet. Het lijkt er een beetje op dat iedereen zijn eigen interpretatie heeft van het begrip. Voor mij persoonlijk merk ik dat, als ik het op mijn manier gebruik, dat ik de oefening net even wat strikter uitvoer waardoor ik de spier die ik wil isoleren beter aanspreek. Oftewel, de uitvoering veranderd door een betere mind muscle connectie. Ik denk dat het maximaal aanspannen van een spier ook helpt om de spier te "voelen". Toch vraag ik mij af of dit überhaupt iets doet voor spiergroei (het voelen van de spier). Ik kan mij indenken dat een spier sneller verzuurt op deze manier waardoor de uiteindelijke belasting gelijk blijft als er op dezelfde intensiteit wordt getraind en met gelijke rpe.

Even mijn gedachte op de hele discussie:p
 
dat ik de oefening net even wat strikter uitvoer waardoor ik de spier die ik wil isoleren beter aanspreek. Oftewel, de uitvoering veranderd door een betere mind muscle connectie.
Dit is ook vage bro-science, hoe voer je bijvoorbeeld een biceps curl uit waarbij je door te denken je brachialis zo min mogelijk gebruikt?
 
Dit is ook vage bro-science, hoe voer je bijvoorbeeld een biceps curl uit waarbij je door te denken je brachialis zo min mogelijk gebruikt?
Niet, maar je kan zeker wel je traps/delts in actie laten komen. Of bij sommige mensen hun rug :roflol:

Ik denk daarom dat uitvoering cruciaal is en dat dat nu juist het gene is waar bodybuilders voor pleiten als het gaat om MMC. Maar goed, ik ben geen bodybuilder:D
 
Dit is ook vage bro-science, hoe voer je bijvoorbeeld een biceps curl uit waarbij je door te denken je brachialis zo min mogelijk gebruikt?
Dit is gewoon zoeken naar een tegenargument puur om het hebben van een argument. Je maakt het ingewikkelder dan dat het is.
 
Leuke discussie. Ik denk dat er wel iets mist. Een stel goede wetenschappelijke reviews. 1 onderzoek is geen onderzoek. En ongetrainde studenten reageren anders dan mensen die zijn vastgegroeid aan het powerrack.

En daarnaast wordt die hele mond-muscle connectie ook niet echt goed gedefinieerd. Is het nu goede vorm? Of alleen focus op proprioceptie?

Ik heb zelf nu niet de mogelijkheid te zoeken. Maar een paar goede reviews zouden helpen.

Weet je trouwens wie een echte goed mind-muscleconnectie hebben? Ballerina’s. En turners. De laatsten zijn ook sterk. Maar of het bij hen gaat om bewust spier x aan te spannen of dat ze weten hoe ze eea goed moeten uitvoeren omdat ze dat geleerd hebben... Voor beiden zie ik in dit topic niet echt bewijs. En ik vermoed dat dit uiteindelijk typisch iets is waar je nooit helemaal antwoord op kunt krijgen als je de term niet heel goed weet te definiëren.

Ikzelf zit voorlopig in het kamp dat het meer een manier/truc is om een oefening vooral technisch heel correct uit te voeren. En daarmee effectief.
 
:exactly:

Het gaat denk ik mis met de interpretatie van de term, ik neem het misschien iets te letterlijk, maar er is altijd een MMC tussen je brein en je skeletspieren tenzij je een aandoening hebt. Als ik dat dan loslaat en probeer in te denken wat er vaak bedoeld wordt is het imo geen MMC, maar heel bewust en gecontroleerd 1 of meerder gewrichten laten bewegen. Ik laat de biceps los en ga naar de kuit, hoe kan je puur door te fosussen de verhouding in de bijdrage van je Soleus en je Gastrocnemius aanpassen? Dat gaat niet, wel ken je calfraises heel gecontroleerd uitvoeren of een stuk slordiger.
 
moraal van het verhaal, train hard met correcte uitvoering voor jou lichaam.
 
moraal van het verhaal, train hard met correcte uitvoering voor jou lichaam.

Nog zo'n vaag begrip waar iedereen z'n eigen draai aan kan geven.

De correcte uitvoering is imo de uitvoering die het meeste resultaat geeft en dat is meestal niet "strik" maar juist wat losser (sommigen zouden zeggen slordiger :) )
 
Back
Naar boven