AndroidHealthClinic

Mind-muscle connection achterhaalde bro science? (studie review door Menno Henselmans) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Shadow Project hoe verklaar je het volgende, als MMC onzin is?

Je gaf aan in je log dat je moeite hebt om je lats aan te spannen. Daarmee "mis" je toch een mind muscle connectie met je lats? Want dat is wel wat er uiteindelijk bedoeld wordt met MMC.
We missen sowieso een goede definitie van MMC
 
Shadow Project hoe verklaar je het volgende, als MMC onzin is?

Je gaf aan in je log dat je moeite hebt om je lats aan te spannen. Daarmee "mis" je toch een mind muscle connectie met je lats? Want dat is wel wat er uiteindelijk bedoeld wordt met MMC.
Flexen van mn lats en alle spieren in de rug tegelijk vind ik lastig voor poseren, kan ze prima flexen verder.
Ze aanpreken met oefeningen heb ik geen problemen mee, weet ze prima aan te spreken zonder aan het bewuste spiertje te denken.

Mijn lats zijn volgens mij niet echt onderontwikkeld te noemen of wel?
 
Flexen van mn lats en alle spieren in de rug tegelijk vind ik lastig voor poseren, kan ze prima flexen verder.
Ze aanpreken met oefeningen heb ik geen problemen mee,
weet ze prima aan te spreken zonder aan het bewuste spiertje te denken.

Mijn lats zijn volgens mij niet echt onderontwikkeld te noemen of wel?
Je past dus MMC toe. Je wilt het alleen niet die naam geven, en dat is prima. Sommige mensen zeggen patat, sommige mensen zeggen friet.

Aan het spiertje denken is niet wat er bedoeld wordt met MMC. Aan het spiertje denken wordt visualisatie genoemd en is heel wat anders (daar geloof ik zelf ook niet in lol).

Oh, en je lats zijn verre van onderontwikkeld, dat heb ik nooit beweerd ook :thumb:
 
Je past dus MMC toe. Je wilt het alleen niet die naam geven, en dat is prima. Sommige mensen zeggen patat, sommige mensen zeggen friet.

Aan het spiertje denken is niet wat er bedoeld wordt met MMC. Aan het spiertje denken wordt visualisatie genoemd en is heel wat anders (daar geloof ik zelf ook niet in lol).

Oh, en je lats zijn verre van onderontwikkeld, dat heb ik nooit beweerd ook :thumb:

De spier gebruiken die je wilt gebruiken is toch niet MMC? Dat is gewoon een goede uitvoering.

Of je noemt het wel MMC, maar dan bedoel je gewoon dat je hersenen met spieren zijn verbonden. En dat is maar goed ook, want anders werken ze niet...
 
MMC is naar mijn mening het besef tijdens de oefening van welke handelingen met welke spieren je moet uitvoeren om te oefening goed te doen. Bijvoorbeeld bij een simpele dumbbell curl als isolatie voor de biceps. Daar kun je alsnog vanalles fout doen door te veel te zwaaien. Of als je harder in de dumbbell knijpt verzuren je onderarmen sneller waardoor je je biceps minder kunt belasten dan wanneer je minder hard had geknepen. Door de jaren heen worden dit automatismen net als leren fietsen of lopen en hoef je er niet meer bij na te denken.
 
Mmc is toch gewoon goeie vorm / lactaat / neurologische connectie en/of stimulus

harder aan een bicep denken gaat het niet zwaarder maken, goeie vorm wel

edit: mmc is gewoon een nietzeggende verzamelnaam voor een aantal onderwerpen
 
Lijkt mij toch niet perse alleen aan het spiertje denken, maar tijdens de uitvoering de spanning en beweging en burn of whatever ook goed in die doel spier(en) voelen.

Zelf ben ik daar enorm slecht in en voel gewoon de beweging in z'n geheel gebeuren, maar sowieso gaan bijvoorbeeld chinups niet anders dan primair met de lats en na een set voel ik dat ook. Zelfs met preachercurls voel ik alles rond de beweging moeilijk doen (grip, steun, houding) en niet eens perse de biceps samenknijpen ofzo, maar het is achteraf wel duidelijk dat die het werk hebben gedaan. Het effect van de burn is voor mij ook meer dat de kracht in de doelspier juist wegvalt dan dat het een mentale connectie ermee bevordert.

Focusen op het heen en weer bewegen en dan achteraf zo'n stimulans ervaren vind ik veel belangrijker/nuttiger dan een MMC met een doel spier tijdens de uitvoering.
 
Je past dus MMC toe. Je wilt het alleen niet die naam geven, en dat is prima. Sommige mensen zeggen patat, sommige mensen zeggen friet.

Aan het spiertje denken is niet wat er bedoeld wordt met MMC. Aan het spiertje denken wordt visualisatie genoemd en is heel wat anders (daar geloof ik zelf ook niet in lol).

Oh, en je lats zijn verre van onderontwikkeld, dat heb ik nooit beweerd ook :thumb:
MMC wordt bedoeld met doelbewust aan de target spier denken tijdens je oefening om die aan te spannen. De oefeningen die ik uitvoer gaan volledig op automatische piloot en heb ik er met de duizenden reps erin gesleten.
 
Dacht altijd dat het voor moeilijk monsterlijke cock stond
 
Lijkt mij toch niet perse alleen aan het spiertje denken, maar tijdens de uitvoering de spanning en beweging en burn of whatever ook goed in die doel spier(en) voelen.

Dat bereik je dus met goeie vorm. Dat 'gevoel' is een combinatie van lactaat en neurologische connectie/stimulus die je ontwikkeld hebt door oefeningen vaker te doen
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Dat bereik je dus met goeie vorm. Dat 'gevoel' is een combinatie van lactaat en neurologische connectie/stimulus die je ontwikkeld hebt door oefeningen vaker te doen
Met goeie vorm bedoel je dan iets anders dan gewoon de mechanisch correcte uitvoering van een beweging? Ik doe 10 jaar chinups maar ik voel m'n lats er niet bij en ik ga toch echt op en neer dus ze doen hun werk en tot failure voel ik ook geen lactaat opbouw maar houd het kunnen bewegen gewoon op. Pomp is wel te voelen, die komt erna op.
 
Met goeie vorm bedoel je dan iets anders dan gewoon de mechanisch correcte uitvoering van een beweging? Ik doe 10 jaar chinups maar ik voel m'n lats er niet bij en ik ga toch echt op en neer dus ze doen hun werk en tot failure voel ik ook geen lactaat opbouw maar houd het kunnen bewegen gewoon op. Pomp is wel te voelen, die komt erna op.

faal je dan in je lats of in je biceps? Meestal is de target muscle bij mij die faalt degene waarbij ik het meeste melkzuur heb opgebouwd/mechanisch niet meer correcte vormkan hebben
 
faal je dan in je lats of in je biceps? Meestal is de target muscle bij mij die faalt degene waarbij ik het meeste melkzuur heb opgebouwd/mechanisch niet meer correcte vormkan hebben
Correct me if I'm wrong, maar je hoeft toch niet per se te falen op verzuring/lactaatdrempel/melkzuur? Is open vraag hoor, ik weet het niet maar vermoed van niet. Als je op je 1RM traint faal je je tweede rep ook, maar is er dan al sprake van melkzuur/lactaat? M.n. bij duursport op hoge intensiteit/wedstrijdtempo en (intensieve) interval voel ik echt melkzuur en verzuring. Als ik pull-ups doe misschien mijn laatste 2 sets.
 
faal je dan in je lats of in je biceps? Meestal is de target muscle bij mij die faalt degene waarbij ik het meeste melkzuur heb opgebouwd/mechanisch niet meer correcte vormkan hebben
Ik kom dan niet meer omhoog :dunno:
 
Back
Naar boven