AndroidHealthClinic

Mind to muscle control

Bezoekers in dit topic

Ik snap je punt.

Ik denk ook dat je een heel genuanceerd verschil moet maken tussen het 'voelen' van de spier tijdens de beweging en het activeren van zoveel mogelijk motorische units. (Dat laatste is namelijk wel degelijk een primair noodzakelijk factor voor progressie in kracht en massa.)

Die twee lijken hetzelfde te zijn, maar dat is echter niet noodzakelijk het geval.
Activatie van motor units is vooral ook afhankelijk van het gewicht, focus op de beweging (acceleratie e.d.) en niet zozeer de spier....

Blijft een complex verhaal waar het laatste woord vast nog niet over gezegd is. :)
Toch zie ik regelmatig mensen benchen met bijna 0 activatie van borst. Ik zie lats en triceps keihard werken...oja en ego niet te vergeten..

Nogmaals..iedereen moet trainen hoe hij of zij wil, maar ik geloof in MMC. Al helpt het mee maar een klein beetje..ieder klein beetje is er 1. Daarbij vind ik het gewoon lekker trainen. :D
 
Toch zie ik regelmatig mensen benchen met bijna 0 activatie van borst. Ik zie lats en triceps keihard werken...oja en ego niet te vergeten..

Dat is natuurlijk ook weer een punt, maar als bij iemand -als gevolg van lichaamsverhoudingen- de delt/triceps dominant zijn op de bench press, dan wordt het sowieso lastig.
Helemaal ook als je dan veel te zwaar gaat, waardoor de delts en triceps het des te harder overnemen.

MMC gaat daarbij ook niet helpen, hoe hard je ook concentreert op de pecs.
Een andere vorm op de bench press of eventueel een beter geschikte borstoefening is dan juist de oplossing.....
 
Ik dacht ook tijdens het trainen aan mijn pik en opeens was die 1 cm dikker. Als dat geen bewijs is dat MMC bestaat, dan weet ik het ook niet meer.

Das geen spier :)

on topic- Ik merk wel een verschil. Ook al is het maar psychologisch.
 
Is MMC niet gewoon de verkeerde benaming voor het aanspannen van de spier onder tension? Daar geloof ik namelijk wel in. Als je gaat squatten en je weet niet hoe je je quads moet aanspannen dan zal je ze ook niet optimaal trainen. Je gaat dan wel door de beweging maar je traint hem veel minder optimaal dan iemand die de kracht uit zijn quads kan gebruiken. En dat geldt voor iedere oefening, als je de spier zonder gewicht niet kunt flexen dan heeft het eigenlijk niet zo heel veel nut er gewicht aan toe te voegen. Leer eerst die spier maar eens te gebruiken/aan te spannen.



(maar dat leer je vanzelf wel als je een poosje traint en heb je geen hocus pocus mind muscle connectie voor nodig)
 
Is MMC niet gewoon de verkeerde benaming voor het aanspannen van de spier onder tension? Daar geloof ik namelijk wel in. Als je gaat squatten en je weet niet hoe je je quads moet aanspannen dan zal je ze ook niet optimaal trainen. Je gaat dan wel door de beweging maar je traint hem veel minder optimaal dan iemand die de kracht uit zijn quads kan gebruiken. En dat geldt voor iedere oefening, als je de spier zonder gewicht niet kunt flexen dan heeft het eigenlijk niet zo heel veel nut er gewicht aan toe te voegen. Leer eerst die spier maar eens te gebruiken/aan te spannen.



(maar dat leer je vanzelf wel als je een poosje traint en heb je geen hocus pocus mind muscle connectie voor nodig)
Correct..
 
Is MMC niet gewoon de verkeerde benaming voor het aanspannen van de spier onder tension? Daar geloof ik namelijk wel in. Als je gaat squatten en je weet niet hoe je je quads moet aanspannen dan zal je ze ook niet optimaal trainen. Je gaat dan wel door de beweging maar je traint hem veel minder optimaal dan iemand die de kracht uit zijn quads kan gebruiken. En dat geldt voor iedere oefening, als je de spier zonder gewicht niet kunt flexen dan heeft het eigenlijk niet zo heel veel nut er gewicht aan toe te voegen. Leer eerst die spier maar eens te gebruiken/aan te spannen.



(maar dat leer je vanzelf wel als je een poosje traint en heb je geen hocus pocus mind muscle connectie voor nodig)
ja squat maar eens met 150kg in je nek en zeg dan dat het 'weinig nut' heeft, omdat je je glutes niet 100% activeert...:rolleyes:
 
Mmc komt er gewoon op neer dat je oefeningen goed uitvoerd, maar ook echt de spier die je wilt trainen voelt werken..

Ik geloof er heilig in..maar zoals je ziet..zijn de meningen daarover verdeeld.

Echter neem als voorbeeld de borst van veel PL'ers hier op het forum...zeer matig ontwikkeld..puur en alleen omdat het enige dat voor hun telt gewicht omhoog duwen is..

Ik bench aanzienlijk minder..maar heb een beter ontwikkelde borst.. :trollface:

Das meer omdat flat bb bench een waardeloze chest builder is;)
 
ja squat maar eens met 150kg in je nek en zeg dan dat het 'weinig nut' heeft, omdat je je glutes niet 100% activeert...:rolleyes:
Ga jij maar eens met goede vorm 150kg squatten zonder de juiste spieren te activeren ;)
 
Is MMC niet gewoon de verkeerde benaming voor het aanspannen van de spier onder tension? Daar geloof ik namelijk wel in. Als je gaat squatten en je weet niet hoe je je quads moet aanspannen dan zal je ze ook niet optimaal trainen. Je gaat dan wel door de beweging maar je traint hem veel minder optimaal dan iemand die de kracht uit zijn quads kan gebruiken. En dat geldt voor iedere oefening, als je de spier zonder gewicht niet kunt flexen dan heeft het eigenlijk niet zo heel veel nut er gewicht aan toe te voegen. Leer eerst die spier maar eens te gebruiken/aan te spannen.

En hoe zie je dat dan precies voor je? Squatten zonder dat je quads aanspannen? Precies... Die hele beweging zou onmogelijk zijn als je quads niet zouden aanspannen. Of je er dan wel of niet aan denkt, is niet relevant.
 
En hoe zie je dat dan precies voor je? Squatten zonder dat je quads aanspannen? Precies... Die hele beweging zou onmogelijk zijn als je quads niet zouden aanspannen. Of je er dan wel of niet aan denkt, is niet relevant.
Ik zie wel degelijk mensen squatten die hun benen nauwelijks gebruiken hoor. Granted die gaan niet erg zwaar want daar mis je dan de kracht voor, en je rug zal het grootste werk overnemen waardoor je een halve goodmorning krijgt + bambi-knietjes. Maar dat is ook mijn punt, MMC is onzin, gaat automatisch als je al wat langer traint. Voor iemand die begint daarentegen denk ik niet dat er wat mis is met bewust zijn van de spier die je traint en de kracht ook echt daarvandaan halen. De squat is daar een mooi voorbeeld van omdat die op zoveel manieren mis kan gaan.

Een andere leuke is de row waar veel mensen een hammer curl van maken... Dat zou niet gebeuren als je bewust bent van hetgeen je trainen moet.
 
Is MMC niet gewoon de verkeerde benaming voor het aanspannen van de spier onder tension? Daar geloof ik namelijk wel in. Als je gaat squatten en je weet niet hoe je je quads moet aanspannen dan zal je ze ook niet optimaal trainen. Je gaat dan wel door de beweging maar je traint hem veel minder optimaal dan iemand die de kracht uit zijn quads kan gebruiken. En dat geldt voor iedere oefening, als je de spier zonder gewicht niet kunt flexen dan heeft het eigenlijk niet zo heel veel nut er gewicht aan toe te voegen. Leer eerst die spier maar eens te gebruiken/aan te spannen.



(maar dat leer je vanzelf wel als je een poosje traint en heb je geen hocus pocus mind muscle connectie voor nodig)
De quads zijn helemaal het probleem niet bij squats, tenzij ze gewoon te slap zijn. Maar je kunt simpelweg niet squaten zonder je quads te gebruiken. Het op spanning brengen van de hele core daarentegen is wat voor de meeste problemen zorgt. Als we het dan toch over MMC hebben, dan hebben de meeste mensen moeite met goed bracen en ademhalen.
 
Ik zie wel degelijk mensen squatten die hun benen nauwelijks gebruiken hoor. Granted die gaan niet erg zwaar want daar mis je dan de kracht voor, en je rug zal het grootste werk overnemen waardoor je een halve goodmorning krijgt + bambi-knietjes. Maar dat is ook mijn punt, MMC is onzin, gaat automatisch als je al wat langer traint. Voor iemand die begint daarentegen denk ik niet dat er wat mis is met bewust zijn van de spier die je traint en de kracht ook echt daarvandaan halen. De squat is daar een mooi voorbeeld van omdat die op zoveel manieren mis kan gaan.

Een andere leuke is de row waar veel mensen een hammer curl van maken... Dat zou niet gebeuren als je bewust bent van hetgeen je trainen moet.

Hammer curls maken van rows? Squatten zonder je benen te gebruiken? Ik ben erg benieuwd naar jouw uitvoering.
 
Hammer curls maken van rows? Squatten zonder je benen te gebruiken? Ik ben erg benieuwd naar jouw uitvoering.
Ik zei niet zonder je benen te gebruiken, ik zei nauwelijks. Daarmee bedoel ik niet voldoende de kracht uit je benen laten komen. Verschil tussen gebruiken en bewust gebruiken ouzo. Ik merk daar toch echt wel verschil, als ik me bewust ben dat daar de kracht vandaan moet komen dan squat ik beter dan wanneer ik dat niet doe. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

Bij DB rows zie je vaak dat mensen hun lats helemaal niet gebruiken, daarvoor moet de elleboog voorbij je lichaam. Doe je dat niet, ben je meer een soort hammer curl aan het doen. Je lats train je er iig niet echt heel hard mee. Maar dat is een heel andere discussie. Bewust zijn van dat je er je lats mee moet trainen kan je in ieder geval op het idee brengen dat je het misschien niet goed doet...
 
Hallo

Ik heb onlangs wat gehoord over "mind to muscle control". Wanneer jij traint met een bepaalde spiergroep zou je in principe aan die spiergroep moeten denken zodat deze beter activeert en "meer werkt doet". Wanneer deze meer werkt doet zullen minder secundaire spieren actief meehelpen. Hierdoor zou er dus meer gains zijn. Zijn er mensen die dit toepassen? Mensen die iets weten over deze topic?

Ik ben al een poosje aan het trainen zonder echt deze aandacht in mijn workout te steken, na een training zijn mijn spieren meestal gewoon beetje uitgeput. Nu heb ik eens deze "mind to muscle" toegepast en bij het heffen van een bepaald gewicht mijn spiergroep van toepassing heel de tijd opgespannen/ geactiveert. Ik heb gemerkt dat ik na 1 set al spierpijn had. Zou dit een teken zijn dat ik iets slecht doe of juist goed?

iemand een mening?

groetjes

Als het om KT gaat zou ik zeggen verplaatsen dat gewicht, de spieren die daar voor nodig zijn zullen wel aan het werk gezet worden...als het om bodybuilding gaat toch de focus leggen waar jij dat wil en de spanning contenu op de spier zetten je wil bewerken.
 
Back
Naar boven