XXL Nutrition

Minder bodyfat, meer spiermassa (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

sergeee

Novice
Lid geworden
21 jul 2022
Berichten
1
Waardering
1
Lengte
1m80
Massa
70kg
Vetpercentage
19%
Hi :)

Ik ben nieuw hier, hopelijk overtreed ik geen regels. Ik sport nu 1 jaar en iets meer dan 3 maanden en de resultaten zijn verbluffend,. Ik ben echt heel blij met wat ik in de spiegel zie vergeleken met anderhalf jaar geleden, maar zoals bij iedereen die massa wilt bouwen geldt voor mij ook dat het altijd beter kan.
Eerlijkheidshalve moet ik opbiechten dat ik niet de allerbeste meter ben. Ik zou mijn intake en verbranding van calorieën eigenlijk beter moeten tracken. Kortom, ik eet zo gezond mogelijk, maar 's avonds eet ik wat de pot schaft. Dat betekent dat ik op sommige dagen gewoon meer calorieën binnen krijg dan op andere dagen, ik hou dit niet exact bij. Dat was tot een maand of 5 geleden geen probleem want ik verloor nog altijd gewicht. Toen ik eenmaal op 70kg kwam was het afgelopen. M'n laagste gewicht (ooit) was 69.6kg, ik schommel nu tussen 69.8 en 71. Toen ik begon met sporten was ik erg ontevreden over mijn fysiek, derhalve heb ik me destijds niet gewogen. De schatting is dat ik van 90-92kg af kom.

Vooropgesteld is het verliezen van gewicht niet langer mijn doel. Ik wil graag wat meer spiermassa opbouwen. Daarom eet ik proteïnerijk, een keer per dag neem ik een proteïneshake, en ga ik 4x per week naar de gym. Ik train conform een schema (full-body-workouts). Ik overweeg creatine post-workout. Meer details hieronder.
Ik merk dat mijn lichaam verandert. Ik word sterker omdat ik progressive overload probeer toe te passen. Soms duurt 't echter weken of zelfs maanden voordat ik gewicht kan toevoegen, maar het lukt wel. Ik merk daarom dat mijn spieren groeien en er steeds meer vormen zichtbaar worden.

Ik schat dat ik op 18-20% bodyfat zit momenteel. Ik zou graag minder willen, maar omdat ik geen gewicht meer verlies loop ik hier vast. Omdat m'n gewicht stabiel is, zou je zeggen dat ik al een hele tijd maintenance calories binnen krijg, maar waarom word ik dan niet zwaarder? Mijn spieren groeien overduidelijk, dat is niet alleen te merken in kracht maar ook in de spiegel. Verlies ik nu vet wat gecompenseerd wordt door spiergroei waardoor ik op een stabiel gewicht blijf?
Het komt er dus op neer dat ik graag wat minder bodyfat (richting 15%) wil en volgens mij eet ik gezond genoeg om dit te kunnen bereiken, maar ik verlies geen of heel weinig/heel langzaam gewicht/bodyfat. Daarnaast blijft mijn gewicht stabiel terwijl ik wel spiermassa opbouw en sterker word, hoe kan het nou dat ik niet zwaarder word? Of ben ik nu gewoon te ongeduldig en moet ik vooral het proces blijven vertrouwen?

Zo veel mogelijk details:
- 31 jaar
- 1.8m hoog
- ~70kg
- bodyfat% geschat tussen 18-20%

Wat eet ik?
Ontbijt: ca. 300 gram magere Griekse yoghurt met 4-5 frambozen, een kop zwarte koffie en een vitaminetablet A-Z
Lunch: 3 sneetjes volkorenbrood, ca. 65 gram cottage cheese, een gekookt ei, enkele komkommerschijfjes en een proteïne shake (23gr proteïne)
Diner: zoals gezegd, wat de pot schaft. Dat is soms ook friet of pasta. Ik mijd dan zo veel mogelijk dooddoeners, mayonaise bijvoorbeeld
Na het diner drink ik nog een kop zwarte koffie

Gym
Maandag, woensdag, vrijdag en zondag full-body-workouts
Bench: 70kg
Deadlift: 110kg
Legpress: 120kg
Cable rows/pulldowns: 65-70kg

Benieuwd naar jullie advies, alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Wat heb je zelf zoal gevonden in de stickys hier, waar je nog vragen over hebt ?
(begin eens met stevig ontbijt van havermout(80-100g) met melk of yoghurt.. (160/180g eiwit, 75g vet, de rest carbs. volwassen man van 1.80m heeft onderhoud van ~2400Kcals)
Zal er wat toevoegen als je dit nog niet hebt gevonden:

 
Ik zou je training sowieso gaan splitten in spiergroepen lees de links van Bullshark maar eens.
Je bent al een behoorlijke tijd bezig geweest met afvallen dus ik zou nu een tijdje in spiermassa proberen aan te komen.
Mocht dit lukken kun je eventueel begin volgend jaar weer lekker gaan droogtrainen.
 
Hi :)

Ik ben nieuw hier, hopelijk overtreed ik geen regels. Ik sport nu 1 jaar en iets meer dan 3 maanden en de resultaten zijn verbluffend,. Ik ben echt heel blij met wat ik in de spiegel zie vergeleken met anderhalf jaar geleden, maar zoals bij iedereen die massa wilt bouwen geldt voor mij ook dat het altijd beter kan.
Eerlijkheidshalve moet ik opbiechten dat ik niet de allerbeste meter ben. Ik zou mijn intake en verbranding van calorieën eigenlijk beter moeten tracken. Kortom, ik eet zo gezond mogelijk, maar 's avonds eet ik wat de pot schaft. Dat betekent dat ik op sommige dagen gewoon meer calorieën binnen krijg dan op andere dagen, ik hou dit niet exact bij. Dat was tot een maand of 5 geleden geen probleem want ik verloor nog altijd gewicht. Toen ik eenmaal op 70kg kwam was het afgelopen. M'n laagste gewicht (ooit) was 69.6kg, ik schommel nu tussen 69.8 en 71. Toen ik begon met sporten was ik erg ontevreden over mijn fysiek, derhalve heb ik me destijds niet gewogen. De schatting is dat ik van 90-92kg af kom.

Vooropgesteld is het verliezen van gewicht niet langer mijn doel. Ik wil graag wat meer spiermassa opbouwen. Daarom eet ik proteïnerijk, een keer per dag neem ik een proteïneshake, en ga ik 4x per week naar de gym. Ik train conform een schema (full-body-workouts). Ik overweeg creatine post-workout. Meer details hieronder.
Ik merk dat mijn lichaam verandert. Ik word sterker omdat ik progressive overload probeer toe te passen. Soms duurt 't echter weken of zelfs maanden voordat ik gewicht kan toevoegen, maar het lukt wel. Ik merk daarom dat mijn spieren groeien en er steeds meer vormen zichtbaar worden.

Ik schat dat ik op 18-20% bodyfat zit momenteel. Ik zou graag minder willen, maar omdat ik geen gewicht meer verlies loop ik hier vast. Omdat m'n gewicht stabiel is, zou je zeggen dat ik al een hele tijd maintenance calories binnen krijg, maar waarom word ik dan niet zwaarder? Mijn spieren groeien overduidelijk, dat is niet alleen te merken in kracht maar ook in de spiegel. Verlies ik nu vet wat gecompenseerd wordt door spiergroei waardoor ik op een stabiel gewicht blijf?
Het komt er dus op neer dat ik graag wat minder bodyfat (richting 15%) wil en volgens mij eet ik gezond genoeg om dit te kunnen bereiken, maar ik verlies geen of heel weinig/heel langzaam gewicht/bodyfat. Daarnaast blijft mijn gewicht stabiel terwijl ik wel spiermassa opbouw en sterker word, hoe kan het nou dat ik niet zwaarder word? Of ben ik nu gewoon te ongeduldig en moet ik vooral het proces blijven vertrouwen?

Zo veel mogelijk details:
- 31 jaar
- 1.8m hoog
- ~70kg
- bodyfat% geschat tussen 18-20%

Wat eet ik?
Ontbijt: ca. 300 gram magere Griekse yoghurt met 4-5 frambozen, een kop zwarte koffie en een vitaminetablet A-Z
Lunch: 3 sneetjes volkorenbrood, ca. 65 gram cottage cheese, een gekookt ei, enkele komkommerschijfjes en een proteïne shake (23gr proteïne)
Diner: zoals gezegd, wat de pot schaft. Dat is soms ook friet of pasta. Ik mijd dan zo veel mogelijk dooddoeners, mayonaise bijvoorbeeld
Na het diner drink ik nog een kop zwarte koffie

Gym
Maandag, woensdag, vrijdag en zondag full-body-workouts
Bench: 70kg
Deadlift: 110kg
Legpress: 120kg
Cable rows/pulldowns: 65-70kg

Benieuwd naar jullie advies, alvast bedankt!

Bekijk bijlage 562999
Goeie hairgains.
 
Omdat m'n gewicht stabiel is, zou je zeggen dat ik al een hele tijd maintenance calories binnen krijg, maar waarom word ik dan niet zwaarder? Mijn spieren groeien overduidelijk, dat is niet alleen te merken in kracht maar ook in de spiegel. Verlies ik nu vet wat gecompenseerd wordt door spiergroei waardoor ik op een stabiel gewicht blijf?
Als dit je gevoel is, je ziet het in de spiegel en je doel is spiergroei, wat is je vraag dan precies? M.a.w. je maakt progressie richting je doel, niet gaan overdenken.
Ik overweeg creatine post-workout.
Kan. Voor en-nadelen kun je prima zelf afwegen. Voor en-nadelen zijn imo beiden marginaal

Of ben ik nu gewoon te ongeduldig en moet ik vooral het proces blijven vertrouwen?
Denk het wel.

Soms duurt 't echter weken of zelfs maanden voordat ik gewicht kan toevoegen, maar het lukt wel
How to add weight and reps

Bovenstaande link kan je denk enorm helpen voor meer begrip over hoe dit nog beter en gecontroleerder kan (en er zijn nog een shitload aan meer filmpjes over onderwerpen die je kunnen helpen van dit youtube kanaal). Kun je heel specifiek progressie mee halen, het tracken en het toch simpel houden.

Dat is soms ook friet of pasta. Ik mijd dan zo veel mogelijk dooddoeners, mayonaise bijvoorbeeld
Dat je op maintenance kunt blijven en dit kunt combineren is toch gewoon dikke prima?

Je hebt cutten en maintenance onder de knie blijkt uit je verhaal. Je kunt als je progressie reden geeft om te veranderen een korte bulk proberen. Frustraties zijn overigens ook tekenen dat het tijd is om te veranderen. Denk dan vooral aan onrealistische doelen/verwachtingen, geen plezier meer, te lang door gaan met bepaalde fasen. Die laatste treed vaak op momenten zoals deze (flink afgevallen en 'wat nu?'). Dan is het zaak om een leuk nieuw meetbaar doel te formuleren en die op te hakken in een concreet stappenplan. Ik vind dit het moeilijkste van alles, want ik jojo nog steeds teveel en merk dat ik echt gevarieerde doelen moet hebben die passen bij het seizoen gek genoeg. Wat ik ermee wil zeggen -> het is heel persoonlijk :D
 
Laatst bewerkt:
Gym
Maandag, woensdag, vrijdag en zondag full-body-workouts
Bench: 70kg
Deadlift: 110kg
Legpress: 120kg
Cable rows/pulldowns: 65-
Waar zijn de squats?
Nette resultaten en met de tips hierboven moet het goedkomen!
 
Je lichaam lijkt zich nu te bevinden in een energiebesparing modus. Soms is het dat verstandig om voorzichtig weer wat omhoog te gaan in je voeding om de stofwisseling weer wat op te schroeven. Je metablisme is nu een waakvlammetje. Gooi er wat hout op, zorg dat het vuur weer gaat branden en ga daarna weer langzaam zakken.
 
Back
Naar boven