Fitness Seller

Mindset net voor deadlift

Bezoekers in dit topic

Garf

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
31 jul 2005
Berichten
157
Waardering
0
Lengte
1m90
Massa
98kg
Vetpercentage
> 50%
Hallo iedereen,
Na een pauze van zo'n 10 jaar (carrière, verbouwing, kindjes, ...) ben ik begin dit jaar terug stevig beginnen trainen. Ik train 3x per week met een starting strength schema, goed eten, ...
Het trainen gaat erg goed, progressie is zowel in kracht als in de spiegel te zien, ... maar de grote MAAR:
Ik heb nu al verschillende keren dat ik er verdomd tegenopzie om te gaan deadliften.
Op voorhand heb ik er zin in, de opwarmsetjes gaan goed, maar zoals starting strength het wil, moet er -zolang het fysiek enigszins mogelijk is- elke keer 5kg bij op de deadlift.
De eerste werkset wil nog wel lukken, maar ik moet mezelf ziek hard pushen om de tweede en derde set te beginnen. Eens ik de eerste rep heb, ben ik terug vertrokken, al is er soms failure bij.
Hebben jullie dit ook? Moet ik mezelf gewoon vermannen? (ja, ik weet dat dit een retorische vraag is)
Hoe doen julie het om jezelf tegenaan en over de limiet te pushen?

Op de andere oefeningen: squat, BOR, Bench press, military press, chin-ups heb ik dat probleem niet, en kan ik de lineaire progressie goed volhouden. Ik wil dus ook niet achter komen te liggen op de deadlift.

Alvast bedankt voor jullie tips en advies!

Edit: het gebruikte schema is niet van Starting Strength zelf, maar van https://krachttraining.info/powerlifting-schema-voor-beginners/
 
Laatst bewerkt:
De eerste werkset wil nog wel lukken, maar ik moet mezelf ziek hard pushen om de tweede en derde set te beginnen.
Starting Strength bevat ook maar één werkset op de deadlift, met een reden. Die setjes die jij daarna nog doet kunnen zeker een flinke impact hebben op je herstel, zonder dat ze perse je trainingsstimulus vergroten.
Lekker het schema gaan volgen zoals het geschreven is; je merkt vanzelf wanneer je iets meer kunt, maar wees ook niet bang om iets minder te doen.
 
Dan verhoog je toch telkens met 2,5kg? Dat heb ik ook gedaan totdat ik 5x170kg deed. Dan heb je mentaal zoiets van het is maar 2,5kg en bouw je meer vertrouwen op.
 
De eerste werkset wil nog wel lukken, maar ik moet mezelf ziek hard pushen om de tweede en derde set te beginnen. Eens ik de eerste rep heb, ben ik terug vertrokken, al is er soms failure bij.
Hebben jullie dit ook? Moet ik mezelf gewoon vermannen? (ja, ik weet dat dit een retorische vraag is)
Hoe doen julie het om aan jezelf tegenaan en over de limiet te pushen?

Zorgen dat je setup voor iedere set in orde is en identiek aan de vorige sets. Verder is het vooral werkcapaciteit opbouwen, meerdere "zware" sets per keer en soms meerdere keren per week is voor veel mensen in het begin een flinke belasting voor het lichaam het je CNS.
 
Ik zou zeggen luister naar je lichaam en staar je niet blind op wat je schema zegt.
Doe wat je voelt.
Lukt zwaarder niet? Doe dan lichter.
Vind je de stappen te groot? Neem kleinere stappen.
Na 1 set kapot? Stop of pak lichter. Als je set 2 en 3 met een zaad vorm uitvoert, kan het alleen maar averechts gaan werken.
Of doe er geen gewicht bij en verhoog pas als je voelt dat het kan.
1 stap terug kan leiden tot 2 stappen vooruit.
 
Bedankt voor de tips allemaal! Inderdaad, het is niet het einde van de wereld om eens met wat minder kg's te verhogen.
Morgen terug Bench, Squats en BOR + wat assist-oefeningen.
Wilde vooral weten in het algemeen wat jullie voor tips hebben om in die "winnaars-mindset" te komen wanneer je erg tegenopziet om aan je volgende set te beginnen.
Ik neem aan dat iedereen dit weleens voorheeft? In de fimpjes van erg zware lifts zie je ze dan op hun gezicht of bovenbenen slaan, nog even dat stinkspul onder hun neus houden (weet ik veel hoe het heet), allemaal tricks om in beast-mode te komen.
Uiteraard is dit niet wat je elke training moet gaan doen, en zeker als beginner moet ik me niet teveel gaan aanstellen, maar het principe is hetzelfde. In de juiste mindset komen om de barbell beet te nemen en alles te geven wat je hebt!
 
De juiste mindset? Het is niet dat je de mount Everest moet beklimmen. Je tilt gewoon iets op. Maak het niet gekker dan het is :p
 
Bedankt voor de tips allemaal! Inderdaad, het is niet het einde van de wereld om eens met wat minder kg's te verhogen.
Morgen terug Bench, Squats en BOR + wat assist-oefeningen.
Wilde vooral weten in het algemeen wat jullie voor tips hebben om in die "winnaars-mindset" te komen wanneer je erg tegenopziet om aan je volgende set te beginnen.
Ik neem aan dat iedereen dit weleens voorheeft? In de fimpjes van erg zware lifts zie je ze dan op hun gezicht of bovenbenen slaan, nog even dat stinkspul onder hun neus houden (weet ik veel hoe het heet), allemaal tricks om in beast-mode te komen.
Uiteraard is dit niet wat je elke training moet gaan doen, en zeker als beginner moet ik me niet teveel gaan aanstellen, maar het principe is hetzelfde. In de juiste mindset komen om de barbell beet te nemen en alles te geven wat je hebt!
Je hebt geen ammoniak nodig en beast mode is overrated. BIj de deadlift vooral moet je tijd nemen om in de goede positie te komen en dan door te trekken, Als een idioot schreeuwen en hypen zorgt meestal voor een minder dan ideale startpositie, maar dan trek je de stang wel van de grond. Beter goed focussen en trekken voor je leven.
 
Ik durf alleen op een wedstrijd te deadliften :(
 
Als een idioot schreeuwen en hypen zorgt meestal voor een minder dan ideale startpositie, maar dan trek je de stang wel van de grond. Beter goed focussen en trekken voor je leven.
Juist.
 
Dan verhoog je toch telkens met 2,5kg? Dat heb ik ook gedaan totdat ik 5x170kg deed. Dan heb je mentaal zoiets van het is maar 2,5kg en bouw je meer vertrouwen op.

Hier ben ik het helemaal mee eens, dit wordt maar al te vaak over het hoofd gezien.
Er is een subtiel verschil tussen de deadlift trainen en de deadlift testen

Je werksets doen zo tussen de 75-85% 1RM en altijd 1 rep "in de tank laten" is trainen.
Boven de 85% 1RM tot het uiterste gaan in je sets is testen. Dat mag je bewaren voor RM record pogingen of een wedstrijd.

Ramping up met kleinere stapjes in gewicht, zorgt er uiteindelijk voor dat je meer effectieve werksets doet in de juiste intensiteitsrange,
Daarnaast zul je ook niet snel te zwaar gaan en falen, waardoor je meer zelfvertrouwen opbouwt en je herstellend vermogen ook minder snel uitput.
 
Laatst bewerkt:
De juiste mindset? Het is niet dat je de mount Everest moet beklimmen. Je tilt gewoon iets op. Maak het niet gekker dan het is :p

Dat is ook een mindset. :D
 
Bedankt iedereen voor de hulp en de raad. Ik heb ook hartelijk gelachen om sommige andere reacties. Indeed, het is niet alsof ik Mt Everest moet beklimmen! :D
Gewoon focussen op goeie vorm en uitvoering, en de rest komt vanzelf.
Keep on pushing, everyone! (Tenzij je met een pull-oefening bezigbent, werkt alleen maar averechts! ;) :roflol:)
 
Back
Naar boven