AndroidHealthClinic

Mishandelde onderrug, hulp bij herstel!

Bezoekers in dit topic

valentino

Cool Novice
20 jaar lid
Waardering
0
Ik heb nu al een paar dagen een beetje vervelend gevoel in mijn onderrug
nadat ik in dat vervelende Smith-rek heb zitten squatten
(hier is ook een topic over wat wel goe dis om ff te lezen)

Het is geen echte pijn in de onderrug maar het voelt niet lekker,
ik heb tijden geleden ook vaak mijn boven rug gekraakt omdat ik dat bevredigend vond werken, maar daar ben ik nu mee opgehouden!

Wat nog stommer is is dat ik een tijd geleden dacht dat ik wat aan
mijn houding moest doen en daarom met mijn schouders wat opgetrokken
( waardoor je rug juist hol word!!) ben gaan lopen.
Dit is dus hartstikke fout want je trek de rug nog verder hol
dan zijn natuurlijk curve, maar ik weet het nu en loop weer normaal :)

Dus door die verkeerde houding, en het toch af en toe squatten in het Smith-rek en misschien ook wel zware oefeningen is mijn rug
een beetje mishandeld de laatste tijd vind ik!

Mijn vraag is of er nog oefeningen zijn die je even kan doen
om je rug weer te helpen herstellen, of wat je gewoon voor dingen kan doen?
Ik maak nu regelmatig mijn rug helemaal bol zodat die "open" staat zeg
maar. Ik probeer nu ook met mijn bekken wat naar voren gekanteld te
staan, hierdoor is je ruggengraat rechter.

Mijn ene been is dus korter dan het andere, zou het hier ook mee te maken hebben?

Moet ik een fysio raadplegen? Dit is wel weer veel geld dus..

Ik zou naar een goede chiropractor gaan. Het CZ vergoed de eerste 6 behandelingen en ik denk dat andere verzekeringen ook wel wat vergoeden.

Ik heb zelf ook een tijdje last van mijn onderrug gehad (mijn ene been was ook iets korter door een scheef bekken waardoor mijn onderrug pijn deed) en de chiropractor heeft mij er in drie behandelingen vanaf geholpen.

gewoon even bellen. Ik denk dat je er geen spijt van zult krijgen.

Zelf ga ik altijd naar een bewegings wetenschapper een soort uitgebreide fysio dus.. die doet ook chiropractor shit.

Alleen een chiro kijk alleen naar je gewrichten, niet naar je spieren. het is tuurlijk een combi.

Ik zou stretchen, en massage laten doen.
Dat helpt zeker met herstellen

Beste Valentino,
Een chriopractor zou ik niet naar toe gaan zoals wordt voorgesteld. Ze zijn ontzettend duur en stellen geen duidelijke diagnose, daarvoor kan je het beste bij je huisarts zijn.

Je zegt dat je een vervelend gevoel in je rug hebt, en zeker geen pijn. Dit kwam nadat je onder het Smith rek vandaan kwam.

Je kan je misschien al voorstellen dat wanneer je aan het squatten bent er een hoge belasting op je onderste ruggenwervels plaatsvindt. Eigenlijk een dubbele, want je bekken draait ook naar voren wanneer je diep squat.
Wat ik kan concluderen uit je verhaal is dat het weinig voorsteld. Een lichte overbelasting. Om dat deel wat steviger te maken van je rug kan je natuurlijk back extensions doen (zonder gewicht!)

Ook is het belangrijk dat het hele korset stevig is dus ook je buikspieren hard trainen.

Masseren is een optie, stretchen in ieder geval niet! Veel mensen doen het maar het heeft totaal geen nut, enkel wanneer je spieren of ligamenten functioneel verkort zijn.

Ik hoop dat je wat aan de uitleg hebt en laat iemand je sqaut techniek up-daten.

Succes,
The_Oak

Laat je door je huisarts doorverwijzen. Die zal je in eerste instantie doorverwijzen naar een fysiotherapeut. Als je daar binnen 6 weken geen oplossing hebt kan je er vanuit gaan dat je die oplossing daar ook niet vinden. Laat de huisarts dan een volgend voorstel doen als het zover komt (manueel therapeut, mri scan, chiropractor enz.)

Ga ieg niet zelf conclusies trekken, hierdoor zit je misschien al gelijk op het verkeerde pad.

Het zou zoveel kunnen zijn, van skelet tot spierenstelsel.. en dan is het nog maar de vraag waar de fout zit.. misschien wel in de benen, misschien in de rug.. je weet maar nooit.

• Topic Starter Topic Starter
Pipo de C zei:
Laat je door je huisarts doorverwijzen. Die zal je in eerste instantie doorverwijzen naar een fysiotherapeut. Als je daar binnen 6 weken geen oplossing hebt kan je er vanuit gaan dat je die oplossing daar ook niet vinden. Laat de huisarts dan een volgend voorstel doen als het zover komt (manueel therapeut, mri scan, chiropractor enz.)

Ga ieg niet zelf conclusies trekken, hierdoor zit je misschien al gelijk op het verkeerde pad.

Het zou zoveel kunnen zijn, van skelet tot spierenstelsel.. en dan is het nog maar de vraag waar de fout zit.. misschien wel in de benen, misschien in de rug.. je weet maar nooit.

Het is al in orde, mijn rechter been bleek anderhalve centimeter korter
te zijn de de andere, als ik met zware gewichten tainde dan was de krachtverdeling over het heupgewricht niet evenredig en ontstond er pijn
in mijn onderrug. Nu heb ik een inlegzooltje van driekwart centimeter
en het gaat weer prima :) Je moet altijd ongeveer de helft van je
afwijking compenseren.
Er zijn trouwens ook genoeg mensen die hun leven lang gewoon rondlopen zonder het te merken.

Waar ben je geweest voor dat inlegzooltje??

Terug
Naar boven