XXL Nutrition

(misschien) een sportschooltje beginnen, wat vragen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Goedemorgen Allen,

Ik ben op het moment bezig met onderzoeken of ik zelf een sportschooltje kan beginnen. Veel sportscholen zitten nu in zwaar weer en daarop wil ik inspringen. In mijn directe omgeving zitten voldoende 'premium (60+ leeftijd)' en budget sportscholen, allen die voor mijn gevoel te weinig bieden en enkel met elkaar concurreren (Malden/Cuijk/Molenhoek).
Inmiddels wat verschillende scenarios nagerekend en financieel zou het kunnen slagen, afhankelijk van de huur/locatie zou het uiteindelijk om 200 tot 400m2 gaan en enkel fitness bieden.

Nu zijn jullie natuurlijk de absolute harde kern en ervaringsdeskundigen, en had ik de volgende vragen;

Wat vindt jij het prettigste merk qua krachtapparaten om mee te werken?
Welke krachtapparaten zijn een absolute must
Welk type losse dumbells is prettiger, rond of hex?
Wel of geen grepen in de losse schijven?
Losse squatrekken of een crossfit style wand rek met 3 of 4 squatplekken?
Welke (anders dan loopband, crosstrainer, fiets en roeier) cardio apparaten zie je het liefst?

Super bedankt voor wat antwoorden alvast. En ik begrijp dat de info die ik heb gegeven summier is, zodra ik een specifieke ruimte op het oog heb kan ik een floorplan maken met een lijst van alle equipment en ben dan ook erg benieuwd naar jullie feedback daarover!
Ik heb niet alles gelezen dus ik heb misschien heb je deze vragen al beantwoord.

Ga je het apparatuur leasen of?
Hoeveel inwoners wonen er in jou dorp/stad?
Heb je een buffer voor de eerste jaren en marketing?

Ik heb zelf hier in de regio van dichtbij meegemaakt hoe een sportschool eigenaar zijn sportschool helemaal heeft opgebouwd. In de eerste instantie ging dit om een kleine ruimte. Zeer basic krachtspul, wat bootcampspul en lifefitnessapparatuur (lease). Totaal waren er 2 mensen aan het werk in het begin. De eigenaar en zijn vriendin. Later, toen ik daar aan de slag ging, waren dat totaal 3 mensen (en een boekhoudkundige). Dit was omstreeks 2014. Totaal aantal leden was ergens tussen de 200-250.

Rond 2017 is hij over gegaan naar een groter pand (Ik meen 300 m2) en heeft daar ook degelijk spul geplaatst. Veel mogelijkheden voor powerlifters, gewichtsheffers, crossfitters, maar ook voor huismoeders en senioren. In de eerste instantie waren hier in de regio helemaal geen wedstrijd pl-ers of wat dan ook, maar nu het spul er staat begint de animo wel te groeien en reageren mensen vrij positief op de flinke investering die is gedaan in degelijke stangen/bumperplates.

Qua bodybuilding leeft het minder, daarom ga ik zelf vaak naar meerdere sportscholen. Wat je daar niet zal vinden is bijvoorbeeld een assisted pullup/dip, machine lateral raises, machine bicepcurls, smith, bootyblaster etc.

Ik denk dat het qua budget verstandig is om te kijken waar je passie ligt, je kan denk ik nooit alle mensen tevreden stellen.

Om even je vragen te beantwoorden
Merk: lifefitness voor vaste toestellen en hammer strength
Musthave: genoeg dl/sq/bp plekken (verstelbare kooi en meerdere dl platforms), kabelstations (1 voor oa pulldown, 1 vrijstaande), basic apparaten (pulldown, legextension, liggende ham curl, hipabduction, legpress, chestpress etc), vrij stukje met dbs/abwheels/elastieken/kbs etc., plateloaded apparatuur (hacksquat, legpress, chestpress, latpulldown, shoulderpress), paar specials (Ik zou persoonlijk graag een beltsquat willen met oog op evt blessures en specifieke glute apparaten) en vooral veel spiegels (ook met wielen) en degelijk licht.

Ik zou zelf genoeg hebben aan enkel dbs/halters/schijven/kooien/platforms/plateloaded spul en een kabelstation.

Ik zou persoonlijk niet echt een crossfit gym als voorbeeld nemen, crossfitters gaan vaak naar gyms die daar specifiek voor zijn bedoeld. Combi van bodybuilding (oldskool) en powerlifting zou ik persoonlijk doen, maar daar ligt ook meer mijn passie:)
 
Back
Naar boven