AndroidHealthClinic

Misverstanden over melk (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik reageer gewoon op wat ik wil, ook al is het niet noodzakelijk op mij gericht.

Ik vind zelf ook dat iedereen een schijtlaars is die de nagatieve kritiek gelooft, want die kritiek is het gemakkelijkst te vinden op het internet. Wil niet zeggen dat het allemaal waar is. Wil wel zeggen dat er een grote industrie achterzit die soja wil promoten om er geld uit te slaan, en betekend ook dat er veel veganisten vanalles zoeken om dierlijk voedsel af te kraken maar eigenlijk geen been hebben om op te staan.

Tijd dat de mensen hun ogen eens opendoen, en zich basseren op feiten ipv verhaaltjes te verzinnen.

Mensen die op deze manier een discussie voeren;
"Iedereen die die onzin over melk gelooft is een schijtlaars." BC
Kan je moeilijk serieus nemen, toch?
Ik zou hem toch maar serieus nemen als ik jou was ;)


Je kan _zoveel_ negatieve berichten niet afschrijven op een bende soja liefhebbers en naïeve veganisten!
Ik zie niet in waarom niet.

Maar iemand die zeer gezond leven op de eerste plaats heeft staan doet er beter aan om melkproducten links te laten liggen.
Integendeel, iemand die lang en gezond wil leven moet van zijn geboorte al beginnen met moedermelk en later doorgaan met koeienmelk en ik ben blij dat ik het gedaan heb want ben zo gezond als maar zijn kan.
 
wel een beetje jammer dat je zo jong bent.... In de sixties had je lid kunnen worden van de melkbrigade....
 
ik weet hoe mijn lichaam reageerd op melk en melk producten.. niet goed.
Ik krijg gigantische uitslag op mijn armen rug en benen. En omdat het zo'n makkelijke bron van eiwitten is, gebruik ik het een periode en daarna stop ik er mee totdat je uitslag weer helemaal weg is.
Ik denk zeker dat er slechte melk te koop is in de winkel. En voor goede moet je goed zoeken, maar dan nog kan het betekenen dat je er niet tegen kunt.
En of melk slecht is omdat het uit koeien stroomt en andere theorie-en... dan vraag ik met toch af hoe ze aan de uitspraak komen:"Het land vloeiende van melk en honing."
 
Ik vind melk gewoon lekker en ik groei ervan, heb ondertussen al een paar tankwagens leeg en ben nog steeds kerngezond :D

Zoals me oma vroeger altijd al zei :
"Melk is goed voor elk en ook voor Jan want die groeit ervan".

Melk rulezzz IMHO !

Groet Smalluser :thumb:
 
Is het nu waar dat je lichaam geen calcium in melk opneemt omdat er zoveel eiwitten inzitten?
 
en chocolademelk is dat ook goed?
 
Originally posted by The Hoste
Is het nu waar dat je lichaam geen calcium in melk opneemt omdat er zoveel eiwitten inzitten?
Nee dat is niet waar. De calcium in melk wordt wel minder geabsorbeerd dan in (groene) groentes (broccoli, spinazie etc). Bovendien wordt het consumeren van alleen calcium uit melk in verband gebracht met botontkalking en botbreuken.
Er is een onderzoek gedaan naar calcium afscheiding en eiwit inname, maar dit was niet helemaal correct uitgevoerd (als ik me goed herinner) omdat het ging om alleen een toediening van 1 aminozuur (geen vol spectrum aminozuren).

Chocolademelk bestaat dacht ik voor z'n 90% uit gewoon melk. Kent dus dezelfde nadelen als melk. Eigenlijk voor de meeste melkproducten; kwark, kaas, yoghurt. Het is erg onpraktisch voor een BB'er om dit uit hun dieet te schrappen maar je zou het wel kunnen minderen en (gedeeltelijk) vervangen door noten, vlees of vis (al zitten hier wel vaak veel vetten in).
 
Originally posted by The Hoste
Is het nu waar dat je lichaam geen calcium in melk opneemt omdat er zoveel eiwitten inzitten?
Nee dat is NIET waar!
Dat calcium uit melk niet goed opneemt is een fabeltje, je moet echter zorgen dat je genoeg vitamine D en magnesium binnenkrijgt en ontwikkeld als je botontkalking in het algemeen wil tegen gaan. (Dus géén afgeroomde melk)

Onderzoek van December vorig jaar laat zelfs zien dat ook bij magere melk er geen problemen zijn met de opname van calcium:

Tufts researchers, Ligia Martini, Ph.D. and Richard Wood, Ph.D., measured calcium bioavailability in nine women and three men between the ages of 67 and 82, in a study published in the December 2002 issue of the American Journal of Clinical Nutrition. The participants consumed low-calcium (300 milligrams/day) and high-calcium (1300 milligrams/day) diets for three 1-week periods each. The overall diet was the same for all six weeks, except for an additional 1000 milligrams of calcium added during the high-calcium weeks in the form of skim milk, calcium-fortified orange juice, or a calcium carbonate dietary supplement. The researchers analyzed blood and urine samples to measure calcium bioavailability. Their findings showed that calcium is absorbed equally whether it is from milk, calcium-fortified orange juice, or calcium carbonate supplements. In addition, the January 2003 issue of the Tufts University Health & Nutrition Letter reports that mineral water is often a good source of calcium. Several studies have shown that the absorption of calcium from mineral water is at least as good as from milk. When it comes to achieving optimal bone health, probably what matters most is making sure you reach the daily recommended levels, rather than which calcium-rich source is chosen.

Studie van vorige maand ter confirmatie:

Eur J Clin Nutr 2003 Jan;57(1):61-8 Related Articles, Links


Acute effect of high-calcium milk with or without additional magnesium, or calcium phosphate on parathyroid hormone and biochemical markers of bone resorption.

Green JH, Booth C, Bunning R.

CONCLUSION:: Despite differences in serum calcium and PTH responses to the three high-calcium drinks that we tested, there was no distinguishable difference in serum C-telopeptides between high calcium drinks.



Weer eens een BS verhaal dus. Niet melk schrappen is de oplossing, maar een uitgebalanceerde voeding!!

Belangrijkste regel blijft dus, zo gevariëerd mogelijk eten, wanneer niet mogelijk dan is suppletie van vit D of magnesium zeker een goed idee, veel in zonlicht lopen is trouwens ook belangrijk voor de ontwikkeling van vit D, en dus indirect de botgroei/calciumopname.

en chocolademelk is dat ook goed?
Chocolade melk is even goed als melk, met dat verschil dat er veel meer suiker/dextrose inzit, ideaal dus na een training bijvoorbeeld, maar liever niet teveel gedurende de dag.

Zo zie je maar hoeveel misverstanden er zijn, zeker geen overbodige thread!
 
En toch blijft het vreemd dat bv honden (of andere dieren) gewoon nooit meer melk drinken na hun opvoedperiode en ook geen last hebben van botontkalking! Maargoed, melk kent VOORDELEN en nadelen.
Maar laat ik in ieder geval zeggen dat ik geen veganist of vegetariër ben, zoals ik min of meer ben afgespiegeld door een paar mensen.

Trouwens ik zat er naast wat betreft de opname van calcium uit groene groenten, calcium uit melk wordt wel degelijk beter opgenomen door gebrek aan oxaalzuur!
Of een hoog calcium gehalte in je bloed positief is, is dan weer een tweede.
 
Ikzelf heb veldrijder Bart Wellens in de zomer nog aangeraden veel paardemelk te drinken en nu is hij wereldkampioen!!!
 
Zijn er ondertussen eigenlijk nog wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de invloed van melk op onze gezondheid??
 
amai redelijke discussie ontstaan hier :)
ik drink ook dagelijks melk ! bij men ontbijt
en bij men brinta ! ten eerste omdat ik het echt lekker vind en ten tweede tis me altijd gezegd dat het goed is en dat je er groot van word :)
kgeloof hier op deze site ook meer de mensen die een serieuze en fantsoenlijke uitleg hebben, want kheb al veel tips en raad gekregen op deze site en heeel veel was dus waar en ben ik echt mee geholpen geweest ! dus Melk blijft zeker in men voeding zitten !
alleen spijtig dat magere melk niet goed is want dat dronk ik altijd want na veel lezen hier heb ik toch de indruk dat veel mensen Magere melk aanraden ???
en ook hoorde hier ook ALTIJD spreken van MAGERE kwark ??? is deze dan ook minder goed ?
 
ik drink al jaren magere melk, zit meer proteine in dan halfvolle en t drinkt gemakkelijker dan volle.
 
@admin, top post !!
Ik ben ook van mening dat melk een top product is.

Ik ben ooit eens tot 4,8 % gekomen qua cutten MET melk !
Daar raak ik wat gefrustreerd door, al die onzin verhalen dat je helemaal moet stoppen met melk drinken tijdens het cutten.
 
Originally posted by Man-Mountain
ik drink al jaren magere melk, zit meer proteine in dan halfvolle en t drinkt gemakkelijker dan volle.
Dit klopt niet, magere melk bevat op alle vlak minder voedingsstoffen, simpelweg omdat het vet weggelaten is, tijdens dat proces gaan er ook andere macronutrienten verloren waaronder eiwit.

Kijk maar op de verpakking.

Verder zou volle melk juist vlotter moeten drinken, vet verzacht de smaak en smeert de keel. (magere melk smaakt waterachtig en niet erg lekker)

Je hoeft ook geen schrik te hebben van het vet uit melk, alles bij elkaar kan je liters drinken en nog onder je dagelijkse vetbehoefte van 20- 30% zitten.

Als je vreest om vetter te worden, probeer je koolhydraat inname dan te beperken.
 
Originally posted by prinsjj
@admin, top post !!
Ik ben ook van mening dat melk een top product is.

Ik ben ooit eens tot 4,8 % gekomen qua cutten MET melk !
Daar raak ik wat gefrustreerd door, al die onzin verhalen dat je helemaal moet stoppen met melk drinken tijdens het cutten.
Tnx Ben momenteel aan een korte cut periode bezig met ..je raad het al enkel en alleen VOLLE melk.

Zit nu al droger na 2 weken. (gewoon 500 kcal onder me BM)
 
hmmmmmmmmmmmmm
Volle melk is gewoon superlekker
 
Zoals aangehaald door de topic starter is vet niet noodzakelijk slecht.
Echter bevat volle melk van de 4-5gr vet 65% verzadigde vetten, waarvan bekend is dat die beter vermeden of vervangen kunnen worden door onverzadigde vetten.

zie: [Link niet meer beschikbaar]

Volle melk zal daarentegen wel meer voedingsstoffen bevatten dan andere melk soorten.
Dit klopt wat betreft het vitamine D gehalte.

zie: http://www.zuivelengezondheid.nl/?pageID=69

Vitamine D komt ook voor in zonlicht en verschillende vissoorten.
Vitamine D bevordert o.a. de botvorming, en reguleert de niveaus van calcium en fosfaat in het bloed door de absorptie ervan uit het voedsel in de darmen te bevorderen.

zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

De keuze tussen de verschillende melksoorten is IMO dus een afweging tussen meer vet en meer vitamine D, en vice versa. Dan kun je misschien beter voor de halfvolle of magere melk kiezen om zo de inname van verzadigde vetten te beperken. En daarnaast vis eten om de goede onverzadigde vetten en vitamine D binnen te krijgen.

Over of melk goed of slecht is, daar ben ik het nog niet over uit. De berichten van beide kanten zijn zo tegenstrijdig en veelal wel goed onderbouwd, dat er een kern van waarheid in beide kanten zal zitten.

btw bedankt voor de vele informatie over dit onderwerp
 
6 jaar oud topic, kick van de maand.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven