MuscleMeat

Moe na het eten van rijst? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

KoekieMonster

Huge Freak
10 jaar lid
Lid geworden
17 apr 2007
Berichten
7.756
Waardering
536
Lengte
1m84
De laaste tijd eet ik om 3 uur smiddags meestal 80gr zilvervliesrijst met 100gr kip, en paar schijfjes annanas op eigen sap..
Altijd merk ik dat ik zo tegen 4 uur me eigen heel slap begin te voelen en me benen heel moe aanvoelen.
Van brood/brinta/aardappelen heb ik daar geen last van... ???
Is rijst de boosdoener?
 
Misschien moet je de voedingswaarde van de diverse maaltijden die je neemt eens onder elkaar zetten en checken op verschillen.
 
Ik ben heel vaak moe na een maaltijd :)
 
heeft niks tot weinig met rijst te maken.er zitten koolydraten in waarvan je energie krijgt dus ik denk eerder dat je overtraint bent of teveel werk verricht.ga na de dokter op te prikken op bepaalde dingen. bloedarmoede , suikershit enzo
 
ik voel me juist energiek na een maaltijd
 
Ja ik ben met deze klacht al naar de dokter geweest, er is bloed bij me geprikt, maar niks gevonden.
Met het nemen van aspartaam ben ik ook gestopt..
Alle dingen waarvan ik en mijn dokter niet zeker over waren mijd ik (al dan niet voorlopig).
Dacht dat rijst mischien een negatiever effect had op de bloedsuikerspiegel dan bijvoorbeeld brinta of aardappelen?
 
Hmm... ik moet zeggen dat ik na het eten van een grote maaltijd ook vaak moe ben, dus het kan daar aan liggen... maar het is ook zo dat als je rond 8 uur op staat, je test levels overdag rond een uur of 1-2 het hoogst zijn, en dat je daarna (rond 4-5 uur dus) een soort "dipje" krijgt... maargoed, je hebt het alleen als je rijst eet dus dat zal het niet zijn
 
rijst, ananas en kipfilet.... geen groente, geen vet. Je bloedsuikers zullen redelijk snel stijgen en daar kun je moe van worden. Trouwens daarna dalen ze weer snel en daar kun je je ook niet goed bij voelen (en weer honger krijgen). Een maaltijd met aardappels (en groente) heeft waarschijnlijk een lagere GI/II.
 
Het is een combinatie van een beetje vanalles in mijn ogen.

Zilvervliesrijst => langzaam verteerbaar. Je darmen eisen veel energie om te verteren en daardoor val je in een dipje. Het probleem is dat rijst zo kleine korreltjes zijn dat je de neiging hebt dit enorm snel door te slikken. Je moet echter eens proberen van heel bewust te kauwen op rijst en ik bedoel echt veel (20 a 30 keer kauwen tot een soepachtige substantie in je mond). Een gedeelte van de vertering begint reeds bij je speeksel.

En zoals Wazzup zegt: waarom ananas? Is niet echt een complexe KH-bron en heeft een grote impact op je insulinespiegel als je er gevoelig aan bent.

Wat ook altijd werkt: 10 minuten in bed kruipen. Licht uit, warm deken en een wekker en daarna voel je je als herboren.
 
Voordat de rijst van je mond in je darmen beland zitten er wel wat uurtjes tussen hoor.
Het zou wel kunnen dat je spijsverteringsorganen (o.a. je maag) de meeste energie naar zich toe trekken, waardoor andere lichaamsdelen iets minder energierijker bloed toebedeeld krijgen. Maar dat weet ik niet. Heb ik ooit eens gehoord. Ik vind het ergens wel logisch klinken. Na een maaltijd met veel kh (hoog percentage kh in vergelijking met vet en eiwit) word ik ook altijd moe. Volgens mij volkomen normaal. Als je mer vetten en/of eiwitten toevoegt, zou het moeten minderen. De kh die je dan 'overhoudt' kun je in een andere maaltijd stoppen. Aangezien het geen moer uitmaakt op welk moment van de dag je iets eet, als het maar je max cal niet overschrijdt van die dag, zou je kunnen proberen te schuiven met je kh.
 
Na een maaltijd vindt de vertering plaats en (zeker bij een grote maaltijd) stroomt er bloed naar de maag om meer energie op te wekken voor die vertering. Maar dan zou je meteen na die maaltijd moe moeten worden en geen uur erna. Het kan idd wel zijn zoals reeds vermeld. Witte rijst en ananas zorgen voor een kortere insulinepiek.
 
Koolhydraten zorgen ook voor een stijging van het hormoon serotonine. Dit kan ook een reden zijn dat je wat suffig word na het eten van een flinke hoeveelheid koolhydraten.

Eiwitten bevatten Tyrosine. Tyrosine zorgt voor een verhoging van de aanmaak van nor-adrelanine en adrelanine. hierdoor word je actiever.
 
Ik zelf ben juist moe als ik niet om de 3 uur eet.
 
Koolhydraten zorgen ook voor een stijging van het hormoon serotonine. Dit kan ook een reden zijn dat je wat suffig word na het eten van een flinke hoeveelheid koolhydraten.

Eiwitten bevatten Tyrosine. Tyrosine zorgt voor een verhoging van de aanmaak van nor-adrelanine en adrelanine. hierdoor word je actiever.

En waarvoor zorgt het aminozuur tryptofaan dan?;)
 
En waarvoor zorgt het aminozuur tryptofaan dan?;)

Tryptofaan kan inderdaad voor een rustig gevoel geven. Maar dan moet je de tryptofaan wel zonder andere aminozuren in nemen en in hogere doseringen dan wat er in een gemiddeld eiwit profiel voorkomt. L-tryptofaan is in de meeste eiwitbronnen het aminozuur wat het minste voorkomt per 100g.
 
De laaste tijd eet ik om 3 uur smiddags meestal 80gr zilvervliesrijst met 100gr kip, en paar schijfjes annanas op eigen sap..
Altijd merk ik dat ik zo tegen 4 uur me eigen heel slap begin te voelen en me benen heel moe aanvoelen.
Van brood/brinta/aardappelen heb ik daar geen last van... ???
Is rijst de boosdoener?

Het kan gebeuren dat door je voeding van 15:00u en de inspanningen van de dag je je om 16:00u moe begint te voelen.

als je rijst om 15:00u vervangt door aardappels zal het niet veranderen.


16:00u tijd voor Cup-a-Soup :D
 
Wat een kennis komt er voorbij, geweldig! Blijven posten ;)
 
Ik eet meestal om 17:30 groente aan tafel. Altijd verse groente als sperziebonen,wortel,brocolli,spruiten etc (nooit uit potjes/blikjes) samen met aardappelen en een stuk vlees
Vetten eet ik om 12:30 wat extra bij mijn brood (volkorenbrood) in de vorm van Pindakaas,Eieren en boter.
Direct bij het opstaan een kom brinta met melk en suiker, (dan is wat extra suiker natuurlijk niet verkeerd en heb ik geen last van een moei gevoel) en 2 uurtjes later een plak ontbijtkoek met wat boter of een sneetje krentenbrood met pindakaas. En om 3 uur dus de maaltijd met kip,annanas en zilvervliesrijst..


Verder eet ik tussen de maaltijden door nog wat extra tonijn, een appel en mandarijn, en voor het slapengaan nog een stuk verse gegrilde kipfilet.


Zou ik mischien heel gevoelig zijn voor snelle stijgingen van de bloedsuikerspiegel?
Ik heb al bloed laten prikken maar daaruit is niets gebleken dat ik een vorm had van diabetes ofzo?
 
Back
Naar boven