MuscleMeat

Moeite met squatten.

Bezoekers in dit topic

MegaManX

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
11 nov 2007
Berichten
509
Waardering
1
Ik heb het dan over half squats.

Ik heb best veel moeit met squatten aangezien ik quq verhouding bovenlichaam/onderlichaam niet helemaal correct ben. ;)

Het punt is dat als je squat, je toch probeert je knieen niet over je tenen laat uitsteken?
Aangezien mijn benen t.o.v. mijn romp vrij lang zijn, moet ik vrij ver naar voren met mijn bovenlichaam om in balans te blijven. Dus er komt veel druk op mijn onderrug te staan. De meesten met een goede verhouding squatten nogal vrij ''rechtop'' zonder de knieen over hun tenen te laten komen. Bij mij gaat dat echt niet lukken.

Ik heb al schijfjes gebruikt om met de hakken erop te staan maar dat heeft ook niet echt nut.

Dus ik hou t maar bij leg presses en lunges. Wie heeft hetzelfde probleem en wat doe je er aan?
 
knieen mogen best over je tenen komen.
 
Hoe ver?
 
Dan ga je toch lekker box-squatten...... Is nog beter ook.;)
 
kan ik niet zeggen, als je maat 38 schoenen hebt is het verder dan bij maar 48 ;)

maar je moet doen wat jij lekker vind, zolang je rug maar hol blijft en de barbell boven je wreef en je verder geen last hebt lijkt het me goed.
 
Niet naar Riggard luisteren!!! Hij squat in de smith! :sad:

Zoek op youtube naar squatRX, kijk, luister en pas toe. Succes!
 
Wijde stand gaat wel wat beter maar dan train je je glutes wel minder.
 
Niet naar Riggard luisteren!!! Hij squat in de smith! :sad:

Zoek op youtube naar squatRX, kijk, luister en pas toe. Succes!

Oh leuk ja squatten in een smith apparaat. Komt veel coördinatie bij kijken. ;)
 
Wijde stand gaat wel wat beter maar dan train je je glutes wel minder.

Misschien squat je dan wel te smal. Je kunt beter wijder squatten; dat is beter. Zoek maar eens in de powerlift-sectie, want bodybuilders weten over het algemeen niet eens, dat de squat bestaat.;):p
 
Tuurlijk boeit het veel of je los squat of in een smith rek. Daar zit de stang vast en belemmerd eigenlijk de natuurlijke weg die de stang eigenlijk zou moeten maken.
Kan je beter tegen de stang aanleunen en je voeten wat naar voren zetten zodat als je doorzakt dat je bovenlichaam ietjes onder de stang komt te staan en je benen in een hoek van 90 graden eindigen.

In ieder geval: Ik squatt ongeveer met de voeten 70/80 cm uit elkaar.
 
Tuurlijk boeit het veel of je los squat of in een smith rek. Daar zit de stang vast en belemmerd eigenlijk de natuurlijke weg die de stang eigenlijk zou moeten maken.
Kan je beter tegen de stang aanleunen en je voeten wat naar voren zetten zodat als je doorzakt dat je bovenlichaam ietjes onder de stang komt te staan en je benen in een hoek van 90 graden eindigen.

In ieder geval: Ik squatt ongeveer met de voeten 70/80 cm uit elkaar.

Dieper zakken, 90 graden is nog boven parallel aan de grond.
 
Ga maar eens een tijdje boxsquatten.
 
foto/filmpje van box squat?
 
foto/filmpje van box squat?

is zoals de gewone squat, maar bij het onderste gedeelte van de oefenoing ga je even op een bankje zitten en dan weer terug omhoog
 
is zoals de gewone squat, maar bij het onderste gedeelte van de oefenoing ga je even op een bankje zitten en dan weer terug omhoog

Je hebt wel het probleem dat voor het gros van de mensen een normaal bankje te hoog is, zijn wel alternatieven: een stapel schijven, je eigen box maken van hout, desnoods een stapel spam folders:D.
 
Je zou denken dat dit wel OK is, tenzij je heel erg lang bent....dan zou het wellicht noodzakelijk zijn om ze nog wijder te plaatsen. Experimenteer!

Dat je knieen wat naar voren gaan over de tenen is op zich geen probleem, zolang je hier maar niet het accent op legt.
Het is daarom uitermate belangrijk dat je de squat NIET begint dmv. het naar voren laten gaan van de knieen, maar primair vanuit een zijwaartse/achterwaartse heupbeweging [waarbij de knieen zoveel mogelijk opzij gaan.
Hiermee creeer je de 'ruimte' om met relatief rechte rug in 'the hole' te gaan zitten.
Dat de knieen daarbij meestal (secundair) ook iets naar voren bewegen is onvermijdelijk, maar niet echt een probleem omdat dit gebeurt om in balans te blijven en niet omdat ze de neerwaartse beweging aansturen. Dit wordt namelijk al gedaan vanuit de heupen/posterior chain.

heb ik niks aan toe te voegen. nice post

idd, beweging inzetten door achterwerk naar achteren te duwen
 
Back
Naar boven