MuscleMeat

Moet ik mijn aantal kcal verhogen ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Trainymate

Novice
Lid geworden
12 aug 2020
Berichten
5
Waardering
2
Lengte
1m80
Massa
58kg
Vetpercentage
8%
Hallo daar!

Kleine intro en beschrijving:
Age: 27
Lengte: 1.80
Gewicht: 56-58kg
Gender: Man

Als ik terug kijk heb ik al jaren het zelfde gewicht en schommel ik een beetje tussen de 56-58kg. Ik ben aardig "mager" en had weinig spieropbouw en weinig kracht in mijn bovenlichaam.
Begin dit jaar besloot ik dit te veranderen en wou ik gaan werken aan mijzelf. Helaas door corona heb ik het moeten uitstellen en ben ik nu 4 weken geleden begonnen met actief naar de sportschool gaan en daarnaast mijn voeding aangepast.

Ik heb nooit veel kunnen eten / had nooit behoefte aan veel eten. Ik denk dat ik gemiddeld rond de 1300-1700kcal max op een dag zit.
Hiervoor bestond mijn eten op een dag uit:
Ontbijt: Geen
Lunch: Broodje + snack
Avond eten: Verschillend, maar een normale portie. Varieert tussen gezond/ongezond.
Later op avond: Ongezonde snacks / snoep etc

Sinds ik ben begonnen met naar de sportschool gaan heb ik ook mijn voeding aangepast. Ik probeer het ongezonde eruit te halen en meer op te letten wat ik eet.
Nu bestaat het ongeveer uit:
Ontbijt: Beschuit met kipfilet
Lunch: 2x tosi ham/kaas of 2 broodjes met kalkoenfilet/kipfilet
Avond eten: Varieert, maar meer groentes, eiwitten en geen ongezond voedsel meer
Later op avond: 150-200g kwark

Ik denk dat ik gemiddeld momenteel nog steeds op het zelfde aantal kcal als hiervoor zit, maar het nu een stuk gezonder voedsel is.
Momenteel ga ik 3x per week naar de sport school (maandag/woensdag/vrijdag) en doe 3x een full body workout met op woensdag extra cardio (voor de condontie).

Na 4 weken het bovenstaande schema aangehouden te hebben merk ik op sommige punten verbeteringen met kracht & spieren. Echter vraag ik me af of ik niet meer kcal moet eten voor betere resultaten / prestaties.
Aangezien ik dit in principe nooit heb gedaan word dit wel een lastige opgave, maar als dit nodig is zal ik dit uiteraard doen!

De laatste 4 weken ben ik 1x per week op de weegschaal gaan staan en ik zit nog steeds op de 56-58kg. Volgens de weegschaal heb ik een vetpercentage van 8% (al weet ik niet hoe accuraat deze meet natuurlijk).

Dus mijn vraag: Moet ik meer gaan eten om betere/meer resultaten te halen ? Of is het ook haalbaar met de huidige 1500kcal als ik op dit tempo door ga ?
 
Laatst bewerkt:
Hallo daar!

Kleine intro en beschrijving:
Age: 27
Lengte: 1.80
Gewicht: 56-58kg

Als ik terug kijk heb ik al jaren het zelfde gewicht en schommel ik een beetje tussen de 56-58kg. Ik ben aardig "mager" en had weinig spieropbouw en weinig kracht in mijn bovenlichaam.
Begin dit jaar besloot ik dit te veranderen en wou ik gaan werken aan mijzelf. Helaas door corona heb ik het moeten uitstellen en ben ik nu 4 weken geleden begonnen met actief naar de sportschool gaan en daarnaast mijn voeding aangepast.

Ik heb nooit veel kunnen eten / had nooit behoefte aan veel eten. Ik denk dat ik gemiddeld rond de 1300-1700kcal max op een dag zit.
Hiervoor bestond mijn eten op een dag uit:
Ontbijt: Geen
Lunch: Broodje + snack
Avond eten: Verschillend, maar een normale portie. Varieert tussen gezond/ongezond.
Later op avond: Ongezonde snacks / snoep etc

Sinds ik ben begonnen met naar de sportschool gaan heb ik ook mijn voeding aangepast. Ik probeer het ongezonde eruit te halen en meer op te letten wat ik eet.
Nu bestaat het ongeveer uit:
Ontbijt: Beschuit met kipfilet
Lunch: 2x tosi ham/kaas of 2 broodjes met kalkoenfilet/kipfilet
Avond eten: Varieert, maar meer groentes, eiwitten en geen ongezond voedsel meer
Later op avond: 150-200g kwark

Ik denk dat ik gemiddeld momenteel nog steeds op het zelfde aantal kcal als hiervoor zit, maar het nu een stuk gezonder voedsel is.
Momenteel ga ik 3x per week naar de sport school (maandag/woensdag/vrijdag) en doe 3x een full body workout met op woensdag extra cardio (voor de condontie).

Na 4 weken het bovenstaande schema aangehouden te hebben merk ik op sommige punten verbeteringen met kracht & spieren. Echter vraag ik me af of ik niet meer kcal moet eten voor betere resultaten / prestaties.
Aangezien ik dit in principe nooit heb gedaan word dit wel een lastige opgave, maar als dit nodig is zal ik dit uiteraard doen!

De laatste 4 weken ben ik 1x per week op de weegschaal gaan staan en ik zit nog steeds op de 56-58kg. Volgens de weegschaal heb ik een vetpercentage van 8% (al weet ik niet hoe accuraat deze meet natuurlijk).

Dus mijn vraag: Moet ik meer gaan eten om betere/meer resultaten te halen ? Of is het ook haalbaar met de huidige 1500kcal als ik op dit tempo door ga ?
Ben je een man of vrouw? Is me even niet helemaal duidelijk! Hoe dan ook lijkt het me verstandig je kcal op te gaan schroeven.
 
Met deze statistieken dacht ik dat het om iemand van 14 jaar ging, maar gelukkig heb je de eerste stappen in de goede richting nu gezet.

Begin eens met op dit forum informatie op te zoeken. Je kunt daar genoeg vinden over het berekenen van je basale metabolisme (dagelijkse energieverbruik) en wat er voor jou dan geschikt is qua voeding.

Als je jezelf daar meer in hebt verdiept en er niet uit komt dan zijn er genoeg mensen die je willen helpen.

En nee, met 1500 kcal per dag ga je niet ver komen.
 
Ben je een man of vrouw? Is me even niet helemaal duidelijk! Hoe dan ook lijkt het me verstandig je kcal op te gaan schroeven.
Niet onbelangrijk inderdaad.
 
Man, excuus! Heb het erbij gezet.
 
Zal zeker nog meer kcal moeten opbouwen om groter en sterker te worden en een gezonder gewicht te bereiken. Elke maaltijd wat uitbreiden (meerdere broodjes, havermoutonbijt, etc) en bijvoorbeeld melk erbij toevoegen kom je een heel eind.
 
Man, excuus! Heb het erbij gezet.
Duidelijk. Dan is het des te belangrijker om zelf ook eens op onderzoek uit te gaan, want er is een hoop dat nu niet klopt.
Het voordeel is wel dat je veel winst gaat behalen in het begin mits je er naar gaat leven en het echt wilt.
 
Man, excuus! Heb het erbij gezet.
Je gewicht is erg laag in dat geval. Ik zou je kcal langzaam gaan verhogen. Check de stickies eens met alle info zoals de rest ook al aangeeft, dan kom je al een heel eind!
 
Vind het eigenlijk wel interessant hoe je je voelde met dat aantal kcal, had je niet gigantisch lang spierpijn in het begin, concentratie problemen of andere kwaaltjes?
 
Vind het eigenlijk wel interessant hoe je je voelde met dat aantal kcal, had je niet gigantisch lang spierpijn in het begin, concentratie problemen of andere kwaaltjes?

Nee eigenlijk helemaal niet. Na de eerste week had ik misschien 1-3 dagen spierpijn en daarna ging het altijd prima. Ik denk dat dit meer was omdat ik al lange tijd niks met gewichten / actief ben geweest.
Verder inderdaad geen concentratie problemen of andere kwaaltjes. Misschien omdat ik al jaren op dit aantal zit dat het "normaal" is geworden voor mijn lichaam?

Ik ga het vanaf volgende week proberen op te bouwen naar 2500 per dag, dan zou ik +-1000 meer eten dan ik normaal doe. Kijken of dat vol te houden is om mee te beginnen.
 
Kijken of dat vol te houden is om mee te beginnen.
Ontbijt: Geen
Lunch: Broodje + snack
Avond eten: Verschillend, maar een normale portie. Varieert tussen gezond/ongezond.
Later op avond: Ongezonde snacks / snoep etc
Begin al eens met een ontbijt. Een shake met 250ml halfvolle melk, 30 gram pindakaas, 50 gram havermout, een banaan en een schep whey is al 760 kcal bijvoorbeeld.
 
Neem bij je ontbijt eens brood ipv beschuit.
Bij elke maaltijd een beker melk. 250 ml melk is al 100 kcal. Zo heb je er al 300 kcal bij. Pak smiddags een banaantje en weer 125 kcal erbij.
Dan ben je al een aardig stuk.

Gewoon stap voor stap ophogen.
 
Begin al eens met een ontbijt. Een shake met 250ml halfvolle melk, 30 gram pindakaas, 50 gram havermout, een banaan en een schep whey is al 760 kcal bijvoorbeeld.

Dat doet hij nu ook, lees een alinea naar onderen

Sowieso meer eten, bereken je onderhoud online en ga daar boven zitten met 500 calorieën.
 
Dat doet hij nu ook, lees een alinea naar onderen

Sowieso meer eten, bereken je onderhoud online en ga daar boven zitten met 500 calorieën.
Een beschuitje met kipfilet idd. Als je meer kcal wil binnenkrijgen, lijkt het me niet de meest handige optie :D
 



 
Een beschuitje met kipfilet idd. Als je meer kcal wil binnenkrijgen, lijkt het me niet de meest handige optie :D
Havermout/brinta shake vult goed en is makkelijk weg te krijgen in de ochtend! 💪🏻
 
Begin al eens met een ontbijt. Een shake met 250ml halfvolle melk, 30 gram pindakaas, 50 gram havermout, een banaan en een schep whey is al 760 kcal bijvoorbeeld.

Ontbijt had ik inderdaad al toegevoegd (al is het niet veel). Probleem is dat ik in de ochtend echt niks weg krijg. Het is niet eens dat ik geen eetlust hebt, maar er gaat gewoon echt niks in.
Melk & pindakaas drink/eet ik helaas niet, maar ik zal opzoek gaan naar een alternatief!

Havermout/brinta shake vult goed en is makkelijk weg te krijgen in de ochtend! 💪🏻

Ik ga deze is proberen, misschien dat het hier mee lukt.
 
Back
Naar boven