AndroidHealthClinic

Moordenaar van vrouw en dochtertje komt vrij door procedurefout

Bezoekers in dit topic

Gewoon wou is feiten naar boven halen

5206797+_fd846f4fc053d0905cc9a6361688fa32.jpg
 
Als je het nieuws volgt zou je weten dat hij tot nu toe nog niet vrijgekomen is.
 
Als je het nieuws volgt zou je weten dat hij tot nu toe nog niet vrijgekomen is.

Dat lijkt mij weer een procedurefout, kan de arme man geen schadevergoeding krijgen?
 
kunnen ze de persoon die hier gefaalt heeft niet zijn gevangenisstraf uit laten zitten?
 
Dat lijkt mij weer een procedurefout, kan de arme man geen schadevergoeding krijgen?
Zou me niet verwonderen :D

Op 11 maart besliste de Nijvelse raadkamer dat de man voor het assisenhof moest verschijnen voor moord en verwees de zaak door naar het Brusselse parket-generaal. In een dergelijk geval spreekt de raadkamer bijna steeds ook de zogenaamde bijlijfneming uit van de verdachte en beveelt ze de onmiddellijk uitvoering van die bijlijfneming, zodat de verdachte in de cel blijft tot aan het assisenproces. In het geval van Abdullah Saad sprak de Nijvelse raadkamer weliswaar de bijlijfneming uit, maar beval ze de uitvoering niet.

"Er was dus geen enkele rechterlijk beslissing meer om mijn cliënt in de gevangenis te houden", zegt El Abouti. "Het Nijvelse parket ging in beroep tegen de beslissing van de raadkamer, maar de KI verklaarde dat beroep zonder voorwerp. De KI maakte wel van de gelegenheid gebruik om zich ook te buigen over de doorverwijzing naar het assisenhof. Daarover zou ze op 26 mei uitspraak doen."

Dat was zonder de advocaten van Abdullah Saad gerekend, die de KI om de vrijlating van hun cliënt verzochten. Toen dat verzoek verworpen werd, trok de verdediging naar Cassatie en afgelopen woensdag oordeelde het Hof van Cassatie dat Abdullah Saad moest vrijgelaten worden.

"Alleen werd hij niet vrijgelaten", zegt El Abouti. "Een kort geding dat we in Nijvel aangespannen hadden om hem toch vrij te krijgen, is deze namiddag afgewezen. En om 15.30 uur kregen we een fax dat de KI zich vandaag nog zou uitspreken over de doorverwijzing naar het assisenhof. In datzelfde arrest heeft ze ongetwijfeld ook de bijlijfneming uitgesproken en bevolen die onmiddellijk uit te voeren."

De advocaten van Abdullah Saad hebben die uitspraak niet kunnen bijwonen en hebben het arrest nog niet kunnen inkijken maar maken zich geen illusies: "De KI heeft het arrest van het Hof van Cassatie gewoon naast zich neergelegd, wat ongezien en ongehoord is. We gaan vast en zeker in Cassatie."

demorgen.be
 
Zo'n advocaat heb je toch ook niks aan.. Een moordenaar op vrije voeten helpen.. please :s

Het zou erg zijn als die advocaat de wettelijke mogelijkheden niet gebruikt, waarom zou je anders een advocaat nodig hebben.

Ofwel zijn de procedures te ingewikkeld en/of de mensen incompetent. (en misschien minder waarde geven aan procedures maar das een moeilijke discussie)
 
fok man wat een apenland.

gerechtigheid is ver zoek, ophangen in het midden van de marktplein dat soort vuiligheid! :mad:

Duimpje naar beneden
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven