Fitness Seller

Motivatieproblemen - Wat te doen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

sniperx

Huge Freak
10 jaar lid
Lid geworden
9 feb 2008
Berichten
7.673
Waardering
5
Lengte
1m90
Massa
67kg
Vetpercentage
10%
Beste DBB-ers, weer een nieuw artikel van mij! Dit maal over motivatieproblemen en discipline.
Ik doe het hierover omdat het me zeer interessant lijkt voor vele trainees!

Inhoudsopgave:

1.1: Inleiding
1.2: Motivatieproblemen; Tieners
1.3: Motivatieprobleemn; 20+
2.1: Het belang van een ijzeren discipline
2.2: Hoe VOORKOM je motivatie problemen
3.1: Vraag & Antwoord
3.2: Slot





1.1: Inleiding

Iedereen kampt er wel eens mee; de o zo vervelende motivatie problemen.
In dit artikel zal worden uitgelegd en besproken hoe je ze voorkomt, hoe je ze kwijtraakt, en hoe je het tijdig kan oplossen.
Motivatie problemen kunnen namelijk zorgen voor iets waar iedereen voor vreest: Stoppen met trainen. En het droevige eraan is dat je later toch weer verder gaat; Het ijzer blijft roepen. Gelukkig bestaat er dan spiergeheugen, maar je 'verprutst' toch een boel tijd die je had kunnen gebruiken om door te trainen.
Vandaar dus dit artikel over motivatie problemen & discipline!


1.2: Motivatieproblemen; Tieners

Tienerbodybuilding is erg populair en zeker leuk en aan te raden.
Maar als tiener/puber zijnde, verander je HEEL makkelijk van interesse. De ene dag wil je trainen en de andere dag denk je: "Zak er toch in met je trainen."
Hierdoor zijn er flink wat tieners die al snel het onderspit delfen en stoppen met trainen, om het later eventueel weer op te pakken.
Hoe kan je nou als tiener/puber zijnde zorgen dat je door wil trainen en dat het leuk blijft? Hieronder een aantal tips:

- Afwisseling. D.w.z., zorg regelmatig voor een ander schema met eventueel wat andere oefeningen erbij. Zo raak je niet te gewend aan hetzelfde schema, want dat zorgt deels ook voor motivatieproblemen. En het is tevens goed voor een nieuwe prikkel voor je spieren! :thumbup:

- Kijken naar filmpjes over Bodybuilding. Dit heeft een positief effect omdat het je weer inspireert en doet denken aan wat JIJ kan bereiken als je goed door gaat.

- Niet te vaak trainen. Zorg ervoor dat je sowieso niet vaker dan 4x per week traint. Dit om er voor te zorgen dat je spieren sowieso kunnen uitrusten, maar ook om er voor te zorgen dat je je niet begint te vervelen.

- Wees niet te strikt qua voedingsschema. Dit is van groot belang, je bent een tiener/puber en je HOEFT je niet per se strikt aan een schema te houden. Probeer gewoon 6 maaltijden per dag tot je te nemen, maar wees verder niet al te strikt want dit geeft op den duur mogelijk problemen betreffende de motivatie.

- Last een rustweek in. Bevordelijk voor spiergroei maar ook voor motivatie. Na deze week knal je er weer met frisse moet vol in!


1.3: Motivatieproblemen; 20+

Niet alleen pubers/tieners krijgen motivatieproblemen. Ook ietwat oudere trainee kunnen dit zomaar uit het niets krijgen. En ook ZIJ kunnen hierdoor in een dipje belanden of zelfs stoppen met trainen..!
Hieronder volgen een aantal tips voor 20+ trainees:

- Afwisseling. Ook bij 20+ trainees is het belangrijk om van schema te wisselen. Zoals reeds vermeld niet alleen voor motivatie maar OOK voor nieuwe spierprikkelingen. Wisselen van schema om de 6 weken kan prima werken!

- Filmpjes Bodybuilding. Een klein kwartiertje naar 'Pumping Iron' kijken bijvoorbeeld kan al zeer goede motivatie zijn. Maar ook een 200 kg squat filmpje kan prima werken! Techniekfilmpjes werken ook en je leert er ook nog van, kijken dus!

- Train niet te vaak. Ook 20+ trainees kunnen overtraind raken, of simpelweg verveeld door week in week uit bijv. 6x per week te trainen. En ook is 5-6x per week niet eens nodig.

- Beloon jezelf. Als je goed getraind hebt beloon je jezelf na de training bijvoorbeeld met een lekkere wheyshake, of een banaan. Alles kan helpen. Wel is iets met eiwitten erin natuurlijk het beste.

- Last een rustweek in. Bevordelijk voor spiergroei maar ook voor motivatie. Na deze week knal je er weer met frisse moet vol in!

2.1: Het belang van een ijzeren discipline.

Henk zegt: "Vandaag sla ik even over. Vrijdag train ik wel weer."
Eenmaal Vrijdag zegt Henk: "Oh Friends is op TV, dat kijk ik liever dan dat ik naar de gym ga vandaag."

En zo beland Henk, het voorbeeldpersoon hier, in een dip. Met wat betere discipline had hij Vrijdag in ieder geval getraind. Een dagje overslaan is niet erg, maar als je TV boven trainen prefereert moet je toch eens gaan nadenken of je wel echt wilt trainen.

Dit was een makkelijk voorbeeld om aan te tonen hoe belangrijk discipline is. Hieronder nog een voorbeeld, eentje qua voeding:

Aurelia zegt: "Ik zit in de cut voor beachproof maar toch eet ik gewoon patat, snacks, etc, het kan toch geen kwaad."

Na een week is Aurelia, het voorbeeldpersonage, maar liefst 2.5 kg AANGEKOMEN, i.p.v. dat ze vet verliest en afvalt.

Aurelia zegt: "He hoe kan dat nou, 2.5 kg aangekomen? Misschien is dit wel niks voor mij..."

Nochtans een voorbeeld van een slechte discipline die leidt tot een motivatieprobleem, en hoe belangrijk discipline dus is.

Dit zijn slechts voorbeelden, maar zo lullig kan het dus echt gaan. Zorg dat jij slimmer bent en wees een beetje gedisciplineerd!


2.2: Hoe VOORKOM je motivatie problemen

Het hebben van een motivatie probleem is absoluut rot. Beter voorkom je dit dus. Maar hoe?
Dit kan op allerlei manieren, en het hoeft niet eens moeilijk te zijn!
Hieronder volgen een aantal makkelijke en tevens leuke voorbeelden:


- Neem af en toe een weekje vrij af. In dit weekje train je even niet, of train je slechts 1 keer om eventjes je spieren een pomp te geven. Dit draagt bij aan herstel. Qua voeding probeer je nog WEL een beetje strikt te zijn. Dit kan je afwisselen, de 1e rustweek niet trainen maar wel op voeding letten, de 2e rustweek wel trainen maar even minder op voeding letten.

- Maak foto's voor jezelf. Dit kan absoluut een flinke bijdrage aan je motivatie leveren. Doe het niet te vaak overigens, dat werkt namelijk weer averechts. Verschillende poses, 1x per maand, kan een prima houvast zijn.

- Zoek een trainingspartner. Een partner die net zo graag wil als jij is het beste. Je kunt elkaar steunen in dipjes, elkaar spotten, en ook elkaar helpen qua schema's, oefeningen, voeding, enz.

- Praat met andere trainees. Dit kan zowel in de gym als op het internet, of gewoon ergens in een restaurantje zijn. Discussieer over de verschillende attributen, mogelijkheden, en nog veel meer. Je verrijkt je kennis, EN je motivatie wordt beter. Dat zijn dus 2 vliegen in 1 klap!


3.1: Vraag en antwoord.

V: Ik ben in een dip beland. Wat nu?

A: Kijk naar een leuke BB film of filmpjes op youtube. Praat erover met andere trainees, of neem eens een weekje rust. Goede doelen stellen helpt ook.


V: Wat voor soort doelen dragen het meest bij aan motivatie?

A: Doelen die haalbaar zijn, vanzelfsprekend. Dit kunnen doelen zijn als: 5 kg aankomen in 3 maand tijd ZONDER al te veel vet bij te komen. Een soort clean bulken dus.


V: Ik merk dat ik geen goede discipline heb, en ik heb er ook niet zo'n zin in om een goede discipline te maken... met alle gevolgen van dien.

A: Stop maar met Bodybuilding. Zonder enige vorm van discipline redt je het simpelweg niet in deze soms keiharde sport.



3.2: Slot

Tot slot wil ik nog zeggen dat IEDEREEN gemotiveerd KAN blijven. Van tijd tot tijd krijg je een klein dipje, maar hoe lang die duurt en welke gevolgen dit dipje heeft ligt 100% aan jezelf. Doe je er wat aan, of laat je het gewoon zoals het is?
Stel jezelf deze vraag, want het kan in tijden van een dip je van dienst zijn..


Bedankt voor het lezen van dit artikel en hopelijk heb je er wat aan.
Commentaar welkom indien onderbouwd, geldt tevens voor kritiek.
 
moet je daarvoor niet eerst zijn begonnen met trainen?
 
Beloon jezelf met een lekkere wheyshake na de training :roflol:

Vind ik het k*tste aan heel de training die rotzooi achteraf opdrinken.
 
Wat een simpele kleuter ben je ook he. Zelf niet trainen maar anderen wel zeggen wat ze moeten doen.
 
Als ik motivatieproblemen heb denk ik eventjes "gelukkig ben ik niet sniperx" en dan gaat het alweer veel beter.
 
S.v.p. serieus zijn in dit topic..
 
waarom zou ik dit geloven van iemand die niet eens traint / eet

- Beloon jezelf. Als je goed getraind hebt beloon je jezelf na de training bijvoorbeeld met een lekkere wheyshake, of een banaan. Alles kan helpen. Wel is iets met eiwitten erin natuurlijk het beste.

je hebt waarschijnlijk nog nooit een whey shake met je eigen ogen gezien ...
 
:roflol:

Die reacties! Schitterend! :D
 
S.v.p. serieus zijn in dit topic..

Hoe is dat in godsnaam mogelijk? Je bent een karikatuur geworden op dit forum. Zelf niet trainen of allerlei smoesjes verzinnen, foto's posten waar 0 progressie op te zien is, topics maken waarin je anderen vertelt hoe ze moeten trainen....

Man, ik vraag me echt af hoe jij in het dagelijks leven kan functioneren zonder op je bek geslagen te worden.
 
Man, ik vraag me echt af hoe jij in het dagelijks leven kan functioneren zonder op je bek geslagen te worden.

Waarom denk je dat ie hier rondhangt?

---------- Toegevoegd om 18:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:15 ----------

V: Ik merk dat ik geen goede discipline heb, en ik heb er ook niet zo'n zin in om een goede discipline te maken... met alle gevolgen van dien.

A: Stop maar met Bodybuilding. Zonder enige vorm van discipline redt je het simpelweg niet in deze soms keiharde sport.


Oke succes met stoppen sniperx!
 
Dit is gewoon echt irritant.

Dit kun je toch niet menen?
 
Ik heb het gevoel dat sniper ons allemaal in de zeik neemt. Dat moet wel.
 
Hoe is dat in godsnaam mogelijk? Je bent een karikatuur geworden op dit forum. Zelf niet trainen of allerlei smoesjes verzinnen, foto's posten waar 0 progressie op te zien is, topics maken waarin je anderen vertelt hoe ze moeten trainen....

Man, ik vraag me echt af hoe jij in het dagelijks leven kan functioneren zonder op je bek geslagen te worden.


:roflol:

idd, als je zo'n plaat voor je kop hebt. ik vraag mij ook echt af hoe vaak hij irl wel niet gepest is. hij zal het serieus in toekomst nog zwaar krijgen..
 
Ik weet genoeg.
 
Ik heb het gevoel dat sniper ons allemaal in de zeik neemt. Dat moet wel.

Ik begin het ook steeds meer te geloven. Dit kan bijna niet of hij is psychisch niet in orde
 
Man, ik vraag me echt af hoe jij in het dagelijks leven kan functioneren zonder op je bek geslagen te worden.

grote LOL.

sniperx, Waarom ga je niet eens hard trainen en eten en progressie laten zien? Je zet jezelf alleen maar voor lul met dit soort artikelen. Wie de **** ben jij om adviezen te geven aan 20+ers?:headbang:

V: Ik ben een klein mannetje van 14, hoe wordt ik een beest?
A: Kruip achter je k*tcomputer vandaan en ga trainen!



Zo, nu dat uit de weg is.
Ik ben van mening dat motivatieproblemen aan jezelf liggen, als je hard genoeg wilt dan zullen die problemen niet of nauwelijks voorkomen. Gebeurt het een keer wel, las dan idd een rustweekje in. Geen zin hebben herken ik vaak als een teken dat ik overtrain.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven