AndroidHealthClinic

Muscle/tattoo shaming op de werkvloer

Bezoekers in dit topic

th0maz

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Relnicht
photoshop-master
Lid geworden
13 jul 2013
Berichten
5.123
Waardering
11.923
Deel hier je ervaringen over hoe er op jouw werk wordt omgegaan met je tattoo's/spieren en andere dergelijke low life shit die je toepast om te overcompenseren voor je kleine pik en 2 de hersencellen die je hebt. En ik heb het niet over die ecto's met die ene plaktatoeage die ze gratis bij een bakje boter hebben gehad.
 
Ik word dagelijks gepijpt door mijn leidinggevende (vrouw).
 
In de bouwsector is inkt geen probleem, gespierd zijn kan nadelig zijn want dan krijg je altijd de zware klussen.
 
Op mijn werk zijn er meer vrouwen met tatoeages dan mannen
 
Spieren is niet zo'n issue. Als je je netjes kleedt kun je er gewoon sterk en gezond uit zien, tenzij je echt een massamonster bent tenminste. Ik ben niet uitzonderlijk groot maar wel 102 kilo (vergeleken met jullie niet enorm, maar vergeleken met de meeste hoger managers ben ik aardig gespierd), helpt ook wel dat ik lang ben en daarmee heb je fysiek al snel toch wat 'respect' te pakken. Dat werkt in de board room net zo goed. Nu laat een directie zich niet zomaar intimideren, maar een goed fysiek dwingt toch respect af. Zeker in een doelgroep waar de meesten niet fit zijn en met buiken en buikjes toch wel eens vragen hoe ik zo netjes in vorm ben gekomen....Ook geeft het zeker het idee van discipline. Ik kom spwieso wel vaker bodybuilders tegen op hoger niveau in het bedrijfsleven.

Allerlei zichtbare tatoeages kunnen een probleem zijn. Alhoewel een directe collega van mij die ook in het hoger management zit ook gewoon een volledige sleeve heeft. Nu is het wel zo dat hij die in het begin wel een beetje verborgen hield. Het komt iig niet veel voor. Inmiddels komt die sleeve soms wel onder zijn mouwtjes uit. Die kerel is trouwens ook echt geen tokkie, dat is aan alles te merken. Dus dat werkt niet tegen hem. Bij hem geeft het eerder het idee dat hij erg creatief is....

Als je je kleedt en er uit ziet als een stereotype, dan zul je er ook een beetje tegen moeten kunnen dat mensen je zo gaan zien. Dus ja, oorbellen, petjes, zichtbare tattoos en dan ook nog net wat te strakke shirtjes met enorme spierbundels... tsja... dan vraag je er ook een beetje om, ondank dat je zelf meot weten hoe je eruit ziet. Je moet er ook zelf de gevolgen van dragen. Als ik een marokkaan zie met een gucci nektasje, een louis vuitton petje en een real madrid trainingspak dan schrijf ik hem sneller af dan mijn collega die netjes gekleed, haren goed geknipt rondloopt. Die is dan wel marokkaan, maar die bekijk je toch anders.
Ja maar je kunt jouw fysiek niet daarmee vergelijken. Uit eigen ervaring kan ik je verzekeren dat het wel een issue vormt. Uiteraard hangt dit sterk af van wat voor mensen er werken en wat Biomek ook aangaf welke tak het is etc, maar ik heb in ieder geval genoeg dingen meegemaakt dat ik kan concluderen dat het meestal niet als iets positief wordt ervaren. Zeker niet onder hogere managers, gezien het feit die helemaal het gevoel hebben dat ze het mannetje moeten zijn en zich op een of andere manier sneller geïntimideerd voelen.

Ik heb bij mij vorige werkgever een director meegemaakt die mij niet eens durfde aan te kijken. Of allerlei andere lui op stages/werk etc die heel vreemd gedrag vertoonde. Dezelfde onzin meegemaakt tijdens een heleboel sollicitatiegesprekken. Echt de grootste onzin als je beweert dat spieren geen issue vormen. Ja wellicht als je eruit ziet alsof je alleen aan Zumba doet, maar anders dat dan gaat het zeker wel voor issues zorgen.
 
Zoals aangegeven heb ik er gelukkig weinig last door gehad bij m’n werkgever. Eigenlijk geen last. Toen ik er kwam werken had ik een stuk minder tattoos en trainde ik nog niet serieus.

Pas toen ik er al werkte heb ik er steeds meer bij laten zetten. Beleid bij dit bedrijf is zolang het maar geen tattoos zijn in het gezicht. Gelijk gebruik van gemaakt door beide handen vol te zetten en vorig jaar m’n hele nek :roflol:

Grappig: geen enkele reactie gehad toen ik m’n nek vol liet zetten, maar toen ik een keer voor de grap een nette overhemd aan had kreeg ik 9 reacties. Zijn ze niet van me gewend.

Het is een gehandicaptenstichting met ongeveer 160 locaties door Zuid Holland. Ongeveer 4000 medewerkers totaal. Ik werk op het hoofdkantoor in Gouda waar ongeveer 125 mensen zitten. Meestal zie ik dezelfde mensen lopen maar vaak komen er ook medewerkers (jong en oud) die op andere locaties werken omdat ze bijvoorbeeld apparatuur komen ophalen bij IT, of omdat ze een cursus hebben of één of ander gesprek.

Om die reden zie ik dus ook best wel vaak andere mensen met tattoos lopen maar ik ben wel een van de extreemste. Niet DE extreemste want ik weet dat er nog iemand is die nog veel erger is dan ik (punker type met een shitload aan piercings en vage kleding).

Als ik binnenkort de begeleider functie ga doen kom ik op een andere locatie terecht waar 10 keer zoveel mensen rondlopen en daar loopt ook ècht vanalles rond.

Kortom, waar ik nu zit kan ik er wel echt bij lopen hoe ik zelf wil en dat is wel echt een relaxt gevoel. Dat is niet overal, zacht uitgedrukt.
 
Bij ons gaat het er meer om hoe je je werk doet en wie je bent en speelt uiterlijk vertoon niet zo'n grote rol. Wel heb je wellicht wat gemakkelijker overwicht indien je fysiek wat groter en breder bent, maar uiteindelijk zijn de meeste mensen skinny ecto's of hebben een dikke pens en is dit geen issue, zolang het maar hout snijdt wat ze inhoudelijk te vertellen hebben. Ik ken bijvoorbeeld een manager/afdelingshoofd die flink stottert en iemand die een rolstoel zit is dit is ook geen enkel issue. Een van de meeste ervaren en onderlegde collega's loopt erbij als een verwarde professor, maar is supersociaal, veel kennis en neemt altijd de tijd anderen te helpen. Ik dwaal nu een beetje af, maar uiterlijk is dus niet zo'n issue. Tatoeages kom ik zelden tegen, op de werkvloer wel.

(Ik spreek nu enkel over mijn sector en afdeling (vliegtuigonderhoud/engineering, hbo+ werk-/denkniveau, ook veel contact met contractanten en civiele bedrijven), bij andere afdelingen bij mijn werkgever gaat het er wel anders aan toe.)
 
Dan ren ik huilend het gebouw uit.
 
  • Sad
Waarderingen: mat
Ik kreeg jaren geleden al opmerkingen tijdens sollicitatiegesprekken. Vond dat altijd ongemakkelijk. En had niet eens een indrukwekkende fysiek, de fysieke standaarden liggen in bepaalde sectoren gewoon erg laag. :o

Lengte en een breedte brengen je wel sneller in een leidinggevende rol. In mijn werkomgeving zie ik echter geen echte spierbundels of mensen met tatoeages. Echt nog nooit tegen gekomen. Dus misschien zegt dat wel genoeg...
 
Ja maar je kunt jouw fysiek niet daarmee vergelijken. Uit eigen ervaring kan ik je verzekeren dat het wel een issue vormt. Uiteraard hangt dit sterk af van wat voor mensen er werken en wat Biomek ook aangaf welke tak het is etc, maar ik heb in ieder geval genoeg dingen meegemaakt dat ik kan concluderen dat het meestal niet als iets positief wordt ervaren. Zeker niet onder hogere managers, gezien het feit die helemaal het gevoel hebben dat ze het mannetje moeten zijn en zich op een of andere manier sneller geïntimideerd voelen.

Ik heb bij mij vorige werkgever een director meegemaakt die mij niet eens durfde aan te kijken. Of allerlei andere lui op stages/werk etc die heel vreemd gedrag vertoonde. Dezelfde onzin meegemaakt tijdens een heleboel sollicitatiegesprekken. Echt de grootste onzin als je beweert dat spieren geen issue vormen. Ja wellicht als je eruit ziet alsof je alleen aan Zumba doet, maar anders dat dan gaat het zeker wel voor issues zorgen.
De sector waar je werkt maakt enorm uit.

Maar hoe jij er zelf uit ziet ook. In jouw geval kan ik me voorstellen dat het voor iemand die niet achterlijk is vrij helder is dat je AAS gebruikt. Daar zijn zeker vooroordelen over. Dus daar zul je ongetwijfeld wel wat van merken. Maar als je 'gewoon' gespierd bent, 'natty' dus,m dan denk ik niet dat er gek gekeken wordt. Ik kom regelmatig mensen tegen die veel in de sportschool zijn op hoger niveau. Maar echtt fanatieke bodybuilders met veel massa? Die zijn sowieso al schaars, dus laat staan in hoger management, waarhet werk zelf al enorm veel tijd en discipline vergt, zijn er weinig die ook nog fanatiek gaan bodybuilden.
 
Laatst bewerkt:
De sector waar je werkt maakt enorm uit.

Maar hoe jij er zelf uit ziet ook. In jouw geval kan ik me voorstellen dat het voor iemand die niet achterlijk is vrij helder is dat je AAS gebruikt. Daar zijn zeker vooroordelen over. Dus daar zul je ongetwijfeld wel wat van merken. Maar als je 'gewoon' gespierd bent, 'natty' dus,m dan denk ik niet dat er gek gekeken wordt. Ik kom regelmatig mensen tegen die veel in de sportschool zijn op hoger niveau. Maar echtt fanatieke bodybuilders met veel massa? Die zijn sowieso al schaars, dus laat staan in hoger management, waarhet werk zelf al enorm veel tijd en discipline vergt, zijn er weinig die ook nog fanatiek gaan bodybuilden.

Ga maar eens kijken bij de triatleten. Bijna allemaal een baan met veel verantwoordelijkheid, en dan nog 10+ uur in de week trainen, meestal met een gezin ernaast.

Of ik nu 80 of 100k weeg, er heeft op het werk nog nooit iemand iets over mijn fysiek gezegd. Het boeit toch ook niet.
Maakt mij niet uit wat je doet of hoe je er uitziet, als maar normaal doet. En echt, zo als in authentiek.
 
Ga maar eens kijken bij de triatleten. Bijna allemaal een baan met veel verantwoordelijkheid, en dan nog 10+ uur in de week trainen, meestal met een gezin ernaast.

Of ik nu 80 of 100k weeg, er heeft op het werk nog nooit iemand iets over mijn fysiek gezegd. Het boeit toch ook niet.
Maakt mij niet uit wat je doet of hoe je er uitziet, als maar normaal doet. En echt, zo als in authentiek.
Veel heel goede amateursporters zijn ook redelijk succesvol in andere zaken. Maar in de gemiddelde directie zitten echt niet 3 semi-profs op divers sportgebied. Maargoed, we gaan off-topic
 
Dit is een zwarte dag voor DBB. Het gebruik van het woord 'shaming' zonder enige vorm van satirische insteek.

the office rage GIF
 
Bij mij gaat het niet verder dan wat vragen over sport/voeding

Ohja ik word ook altijd de zware sjouwklussen toegewezen want 'je vind zware dingen tillen toch leuk?':whip:
 
De eerste die wat zegt krijgt een fles tegen z'n kop.
Heb er altijd eentje bij de hand.

Enfin, in m'n hand.

Om niet bijdehand te doen.
 
Laatst bewerkt:
Zou je jouw hals, of wat jij een gezicht noemt, overwegen?
 
Back
Naar boven