AndroidHealthClinic

Myostatine expressie en AAS

Bezoekers in dit topic

Waardering
22.688
Lengte
1m96
Massa
102kg
Vetpercentage
11%
Het verhaal met myostatine is vrij complex. Ik dacht altijd dat AAS myostatine downreguleerde, geheel in lijn met de effecten van AAS. Er was notabene ook een ARE gevonden in de promoter regio van het gen voor myostatine. Recentelijk kwam er echter een studie uit van Dubois et al. van de KU Leuven, die een muis model hebben ontwikkeld waarbij de AR niet tot expressie komt in alle spiercellen door deze al KO te maken in de satellietcellen (spiercellen komen immers voort uit de satellietcellen). De resultaten verbaasde me enigszins; 6-voud reductie in myostatine in de levator ani en een halvering in de gastrocnemius bij deze muizen. De begin meting was gedaan na 3 weken, de muizen zijn dan nog niet de puberteit in gegaan, de eind meting was bij week 12. Verder maten ze wel dat Acvr2b werd geupreguleerd (receptor waar o.a. myostatine aan bindt) bij deze muizen, maar dit was uiteindeiljk niet van invloed op de downstream targets van myostatine. Samengevat suggereert dit dat AAS myostatine upreguleren, Acvr2b downreguleren, maar al met al nog steeds de downstream targets van myostatine upreguleert.

Maar dit is nog niet het einde van het verhaal, waar ik mezelf op baseerde was de studie van Mendler et al. Hierbij werden volwassen ratten gecastreerd, en na 7 dagen werd een meting gedaan. Castratie zorgde voor upregulatie van myostatine, en dit kon voorkomen worden door testosteron (1mg/d) toediening. En dit blijkt ook niet de enige studie die deze richting in wijst. Kawada et al. lieten iets soortgelijks zien bij muizen (11 weken oud, dus volwassen) die suprafysiologische doseringen testosteron toegediend kregen. Met een downregulatie van myostatine in zowel de soleus als gastrocnemius door de testosteron.

Ook Kovacheva et al. laten hetzelfde zien bij suprafsyiologische doseringen testosteron, waardoor significante downregulatie van myostatine plaatsvindt in de gastrocnemius na twee maanden (de muizen waren 22 maanden oud, dit kun je vergelijken met een oude vent van rond de 60).

Echter is er weer een andere studie van Diel et al. (2007) die nu net weer een upregulatie van myostatine laat zien bij toediening van testosteron en een analoog (DMT) bij 1 mg/kg lichaamsgewicht voor 12 dagen. Een 5-voud stijging in myostatine mRNA bij testosteron, en 3-voud stijging in myostatnie mRNA bij DMT (beide ook in de gastrocnemius). Dit werd uitgevoerd bij 5 weken oude muizen, dat is vrij jong en zijn bijgevolg nog aan het puberen.

Een vervolgstudie van Diel et al. (2008) onderzocht dit vervolgens bij een cellijn (C2C12), waarbij suprafysiologische concentraties van DHT en THG werden gebruikt (10^-6 M). Er werd een sterke upregulatie gevonden na 4 en 8 dagen incubatie, maar een sterke downregulatie bij 6 dagen….

Verder is er nog e.e.a. aan research gedaan naar follistatine expressie (bindt aan myostatine en remt het zo), die allen eigenlijk een upregulatie van follistatine laten zien (en dus remming van myostatine activiteit) door AAS. Braga et al. zagen een upregulatie in de levator ani en gastrocnemius bij satelliet cellen van 2-3 maanden oude muizen en resulterend een remming van TGF-Beta signalering. Singh et al. lieten hetzelfde zien bij muis C3H10T1/2 cellen. Daarnaast lieten Singh et al. een 82% daling in follistatine zien na 2 weken bij 6 weken oude muizen, wat werd hersteld bij testosteron toediening (1 cm implantaat, suprafysiologisch niveau).

Al met al word ik hier geen reet wijzer van. Ik kan er maar moeizaam uit opmaken wat er nu zou gebeuren bij suprafysiologische doseringen bij langere tijd. Ik zie ook niks terug van bijv. meerdere ‘tresholds’ die het zouden verklaren, bijv. dat bij suprafysiologische doseringen nu net weer myostatine wordt gedownreguleerd, wat zou kunnen komen door de vorming van heterodimeren met de GR. Van GR activiteit is nu net wel ‘zeker’ bekend dat het myostatine upreguleert (en wederom ligt er een GRE in de promoter regio van myostatine).

Als het toch waar blijkt te zijn dat downregulatie van myostatine plaats vind bij suprafysiologische doseringen testosteron, waar zou het dan door komen dat na een week of 8 a 9 progressie stagneert en minimaal erg afneemt?
De meeste personen beweren dat je te veel gefixeerd raakt op de gains van de eerste weken voortkomend uit een grote hoeveelheid vocht, echter houd dat op na een paar weken (paar kilo vocht) en daarna gaan de gains nog gestaag door tot een week of 9. Die theorie geloof ik dus ook niet echt veel van.

Als het toch waar blijkt te zijn dat downregulatie van myostatine plaats vind bij suprafysiologische doseringen testosteron, waar zou het dan door komen dat na een week of 8 a 9 progressie stagneert en minimaal erg afneemt?

Vanuit oppervlakkig biologisch standpunt;
Je lichaam kent enzymen, een enzym is een eiwit dat een chemische reactie doet versnellen, een zogenaamde biokatalysator.
Een enzym is substraat specifiek, dit houd in dat iedere reactie zijn eigen enzym heeft. Een soort sleutel/slot principe. Nadat het substraat is afgebroken komt dit enzym weer vrij.

In theorie: In het begin van je kuur zijn de enzymen vrij waarna je ze bezet met het specifieke substraat(deca, mast, tren, bold, win, db, etc). Na een tijd zijn deze enzymen simpelweg bezet waardoor de gains stagneren. Dan kan je hoger doseren en het effect 'forceren' maar alsnog lijkt het mij zo dat de gains daardoor in verhouding minimaal zullen blijven. Dit staat geloof ik helemaal los van myostatin doordat myostatin een van zichzelf voorkomende stof is in je lichaam.
(hoe dit werkt met cruises of met testosteron alleen, weet ik niet)

Voor mensen die niet bekend zijn met de term 'myostatin'.
Myostatin is een proteïne wat voornamelijk in je skeletspieren(spieren die je gebruikt om je voort te bewegen) voorkomt, het zorgt ervoor dat je niet een bepaalde hoeveelheid spiermassa kan aanzetten in een bepaalde tijd. Dit is vanuit evolutionair standpunt best handig wanneer je geen zware en bulky spiermassa nodig hebt dat je dat dan ook niet krijgt, wanneer je iets probeert te knutselen dat je niet met je dommekracht je uitvinding sloopt of dat je in een boom moet vluchten voor een sabeltandtijger die mad as **** is, dan wil je niet dat die tak waarop je jezelf veilig acht breekt. Wanneer je homozygoot bent voor inactiviteit van het myostatin dan ben je in vergelijking sterker dan andere leeftijdsgenoten wat gepaard gaat met een grotere spiermassa.

http://www.youtube.com/watch?v=HEhzoCOqZJ8

Edit: Vanaf 14:00 komt een stukje uitleg over myostatin.
Daarnaast gaat het vooral over dat kind zelf en de verschillen met normale kiddo's.
Onder andere dat hij ook meer moet eten doordat hij in vergelijking met andere kinderen 40% meer spiermassa heeft.
Ik zou stiekem een klein monster creëren, whey mengen met moedermelk, proteïn bars mee naar school i.p.v. pleb -tier liga's en knuffelbeesten vullen met zand voor extra gewicht.

Waarom is mijn myostatine van nature niet geblockt ;_;

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Je lichaam kent enzymen, een enzym is een eiwit dat een chemische reactie doet versnellen, een zogenaamde biokatalysator.
Een enzym is substraat specifiek, dit houd in dat iedere reactie zijn eigen enzym heeft. Een soort sleutel/slot principe. Nadat het substraat is afgebroken komt dit enzym weer vrij.

In theorie: In het begin van je kuur zijn de enzymen vrij waarna je ze bezet met het specifieke substraat(deca, mast, tren, bold, win, db, etc). Na een tijd zijn deze enzymen simpelweg bezet waardoor de gains stagneren. Dan kan je hoger doseren en het effect 'forceren' maar alsnog lijkt het mij zo dat de gains daardoor in verhouding minimaal zullen blijven. Dit staat geloof ik helemaal los van myostatin doordat myostatin een van zichzelf voorkomende stof is in je lichaam.
Enzymen metaboliseren steroiden, de effecten van steroiden zijn met name direct aan de steroide zelf te wijten, voordat er uberhaupt metabolisatie heeft plaatsgevonden, gemedieerd door de AR.

Myostatine werkt door binding aan de activin receptor. Na binding aan zijn receptor werkt het via verschillende pathways, deze kunnen we onderverdelen in SMAD-gemedieerd en niet-SMAD-gemedieerd, waarvan de eerste de belangrijkste rol in lijkt te nemen. Kort samengevat functioneert de myostatine gebonden receptor als een kinase die vervolgens receptor gereguleerde SMADs fosforyleert (R-SMADs), en deze zodoende activeert. Uiteindelijk leidt dit via SMADs tot een signaleringscascade die transloceert naar de celkern en zorgt voor gen expressie.Vervolgens remt een andere SMAD (SMAD-7) weer de signalering vanaf de receptor waardoor je intracellulair direct een negatieve feedback loop hebt.

De niet smad gemedieerde pathways werken soortgelijk, wederom een fosforylerings cascade die leidt tot gen expressie (via ERK1/2, MAPK en JNK).

Pathways figuratief uitgebeeld in de spoiler:
r9lp4o.jpg

Werking van AAS in de spoiler (myostatine stukje aan revisie toe):
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De meeste personen beweren dat je te veel gefixeerd raakt op de gains van de eerste weken voortkomend uit een grote hoeveelheid vocht, echter houd dat op na een paar weken (paar kilo vocht) en daarna gaan de gains nog gestaag door tot een week of 9. Die theorie geloof ik dus ook niet echt veel van.

Aan het begin van een cycle zie je de gains gewoon, het gaat veel sneller dan eerst. Als je dan een tijd on bent lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat mensen hun 'baseline' in hun hoofd aanpassen, dan lijkt het niet zo snel meer. Misschien zit het voor een groot deel wel gewoon tussen de oren.

De vraag die we dan ook moeten stellen is of het lichaam (in significante mate) poogt om terug te keren naar normalere T (bijvoorbeeld) levels, toch? Wat is eigenlijk de reden dat dit soort middelen in cycles worden gebruikt, is dat puur anecdote of is dat wel enigszins gebaseerd op wetenschap?

Laatst bewerkt:
Enzymen metaboliseren steroiden, de effecten van steroiden zijn met name direct aan de steroide zelf te wijten, voordat er uberhaupt metabolisatie heeft plaatsgevonden, gemedieerd door de AR.

Myostatine werkt door binding aan de activin receptor.

Aha,

Ik heb nu wel wat meer een beeld bij steroïden en de werking, maar gaan we hier uit van alleen testosteron of alle vormen?
Ik kon testosteron alleen niet plaatsen in de enzym/substraat theorie sinds het net als myostatin een letterlijk zelf voorkomende stof is in het lichaam waarop enzymen standaard in een kringloop te horen blijven werken om normaal te kunnen functioneren. Een homeostase regeling als het ware, snap je waar ik heen wil? Dit is wel toepasselijk op de geslachtshormonen en op het myostatin.

De vraag die we dan ook moeten stellen is of het lichaam (in significante mate) poogt om terug te keren naar normalere T (bijvoorbeeld) levels, toch? Wat is eigenlijk de reden dat dit soort middelen in cycles worden gebruikt, is dat puur anecdote of is dat wel enigszins gebaseerd op wetenschap?

Waarom verschillende stoffen in een cycle worden gebruikt, bijv. een kickstart of tren naast test is om andere enzymen te prikkelen voor een andere werking. Of, van GetXXL uitgaande, een ander soort metabolisme aan te sturen(?).

Je lichaam(wederom uit oppervlakkig biologisch standpunt) wil het liefst een standaard waarde van een bepaalde stof in het lichaam hebben, deze regeling heet homeostase. Hier komt het vorming van oestrogeen ook vandaan lijkt mij zo, wat je het liefst niet wilt hebben en dus moet counteren met nolva. Als ik je verkeerd begrepen heb, excuses het is laat en ik wil naar m'n nest, lol.

Ik ga eten maken, ik ben niet blessed met myostatin blockende genes die mij no matter what gains bezorgen:o

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Aha,

Ik heb nu wel wat meer een beeld bij steroïden en de werking, maar gaan we hier uit van alleen testosteron of alle vormen?
Ik kon testosteron alleen niet plaatsen in de enzym/substraat theorie sinds het net als myostatin een letterlijk zelf voorkomende stof is in het lichaam waarop enzymen standaard in een kringloop te horen blijven werken om normaal te kunnen functioneren. Een homeostase regeling als het ware, snap je waar ik heen wil? Dit is wel toepasselijk op de geslachtshormonen en op het myostatin.

Ik ga eten maken, ik ben niet blessed met myostatin blockende genes die mij no matter what gains bezorgen:o
Alle AAS, m.u.v. echte prohormonen die eerst nog geconverteerd dienen te worden naar een actieve AAS (en die daarna dus binden aan de AR).

AAS binden simpelweg aan de androgeen receptor waarna het complex transloceert naar de celkern, bindt aan een androgeen response element, cofactoren recruiteert en zodoende gen expressie reguleert. Voila. Enzymen catalyseren reacties maar gaan zelf geen genen helpen tot expressie brengen, dat doen transcriptiefactoren (zoals de AR).

Als ik je reactie zo nalees heb je volgens mij een hoofdstuk in je celbiologie/biochemie boek overgeslagen :D (no pun)

Waarom verschillende stoffen in een cycle worden gebruikt, bijv. een kickstart of tren naast test is om andere enzymen te prikkelen voor een andere werking. Of, van GetXXL uitgaande, een ander soort metabolisme aan te sturen(?).

Je lichaam(wederom uit oppervlakkig biologisch standpunt) wil het liefst een standaard waarde van een bepaalde stof in het lichaam hebben, deze regeling heet homeostase. Hier komt het vorming van oestrogeen ook vandaan lijkt mij zo, wat je het liefst niet wilt hebben en dus moet counteren met nolva. Als ik je verkeerd begrepen heb, excuses het is laat en ik wil naar m'n nest, lol.
Dat heeft gedeeltelijk inderdaad met metabolisme te maken. Een grote speler hierbij is namelijk de reactie gecatalyseerd door aromatase die oestrogeen vormt (oestradiol in het geval van testosteron), dan wel 5a-reductie door 5a-reductase (T -> DHT). Naast metabolisatie heeft het ook te maken met binding aan andere kernreceptoren dan de AR, of zelfs binding aan oestrogeen response elementen via de AR (zoals het geval is bij nandrolon). Spelen nog wat meer dingen.

Laatst bewerkt:
Alle AAS, m.u.v. echte prohormonen die eerst nog geconverteerd dienen te worden naar een actieve AAS (en die daarna dus binden aan de AR).

AAS binden simpelweg aan de androgeen receptor waarna het complex transloceert naar de celkern, bindt aan een androgeen response element, cofactoren recruiteert en zodoende gen expressie reguleert. Voila. Enzymen catalyseren reacties maar gaan zelf geen genen helpen tot expressie brengen, dat doen transcriptiefactoren (zoals de AR).

Als ik je reactie zo nalees heb je volgens mij een hoofdstuk in je celbiologie/biochemie boek overgeslagen :D (no pun)

Mind_Blown.jpg
En opeens is het helemaal duidelijk, super!

Op de Havo, eigenlijk Vavo(mbo was niet mijn ding) krijg je dit niet zo diepgaand, het is al een wonder dat ik überhaupt gemiddeld achten haal voor biologie sinds ik met moeite wakker kan blijven met dat fossiel voor de klas:p.
Hier iets van willen weten is puur hobbyisme en ik wil wel graag weten wat er met mijn lichaam gebeurt als ik zelf ga kuren, zo'n autie ben ik wel.

Mind_Blown.jpg
En opeens is het helemaal duidelijk, super!

Op de Havo, eigenlijk Vavo(mbo was niet mijn ding) krijg je dit niet zo diepgaand, het is al een wonder dat ik überhaupt gemiddeld achten haal voor biologie sinds ik met moeite wakker kan blijven met dat fossiel voor de klas:p.
Hier iets van willen weten is puur hobbyisme en ik wil wel graag weten wat er met mijn lichaam gebeurt als ik zelf ga kuren, zo'n autie ben ik wel.
Heb zelf eigenlijk geen idee wat je aan biologie krijgt op de middelbare school, heb het in m'n vierde jaar afgesloten met 'n onvoldoende :o

Terug
Naar boven