AndroidHealthClinic

Na halfjaar ziek weer naar de sportschool (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Brick Viller

Novice
Lid geworden
28 dec 2016
Berichten
2
Waardering
0
Hey,


Ongeveer een anderhalf jaar geleden begonnen bij een sportschool met drie keer per week. Doel was om wat steviger te worden, want ben vooral erg dun. Ook jaren gepest en dan ging het vooral over het dun zijn. Ik wilde er dus wat aan doen. Ook qua voeding e.e.a. bijgesteld, en kwam toen aan van 53 kg naar ongeveer 65 kg met een lengte van 185.

Helaas ben ik een half jaar geleden erg ziek geweest en daardoor teruggevallen van 73 kg naar 59 kg. Kon ook niet meer sporten voor een paar maanden. Gelukkig gaat het nu wel beter. Met hulp van een diëtist ben ik weer terug op 68 kg, en op weg om terug te gaan naar m’n oude gewicht (en hopelijk wat verder). Nu train ik vooral nog thuis met een paar dumbells en een fitnessbankje. Je snapt wel dat ik daarmee lang niet alle spiergroepen kan trainen.

Ik wil wel weer graag naar de sportschool, maar ik schaam me er erg voor dat ik nu weer dunner ben en het als falen voelt. Ook wil ik liever niet m'n oude schema gaan gebruiken, want daar gebruikte ik eigenlijk alleen maar apparaten, maar wil wel graag met losse gewichten gaan trainen omdat dit beter zou werken. Nu heb ik via via een kennisje die voor mij een op maat gemaakt schema heeft gemaakt, maar het probleem is dat ik bijna geen een oefening ken. Nu kijk ik wel op YouTube en Google om te kijken hoe je de oefening doet, maar de oefening zelf uitvoeren is een ander verhaal. Heb ook geen fitnessbuddy die me hiermee kan helpen. M’n vraag is dus hoe jullie dit zouden aanpakken? Want ik vind het toch wel spannend om weer te gaan beginnen, zeker omdat m’n zelfvertrouwen een flinke klap heeft gehad. Heb dus het gevoel dat als ik het maar gewoon doe, ik beetje voor l@l ga staan omdat ik de oefeningen niet goed uitvoer.
 
Gewoon aansluiten en beginnen. Ik zou me er niks van aan trekken of ik de oefening in het begin niet goed uitvoer. Je moet ergens beginnen.

Ik heb ook alles zelf moeten uitzoeken in het begin.
 
Lekker belangrijk. Gewoon je ding doen.
50 procent van wat er rond loopt weet niet wat ze doen en ouwehoeren dan dat ze echt trainen.
 
Gewoon beginnen idd, mensen letten echt niet zoveel op je in de gym.
Succes!
 
Gewoon beginnen. Ik was ook begonnen met trainen op een gewicht lager dan 40 kg.. wist niets van oefeningen en hoe het te doen.
Maar ik ben gewoon gegaan en heb opgebouwd in een aantal jaar naar 48 kg. Best trots hoe ver ik was gekomen werd ik vervolgens platgelegd door een nekhernia.. hoppa.. 6 kg kwijt.. mijn vader overleed... nog eens 2 kg eraf.. en een soort schaamte om door te gaan bij mijn sportschool. Desondanks toch doorgezet en zit nu al tijden vast op een te laag gewicht waar we nog naar de oorzaak aan het zoeken zijn. Maar ondertussen toch weer bij dezelfde sportschool met een ander programma en heb er nu ook weer een nieuwe oefening inzitten. Gewoon proberen en doorzetten. Het laat alleen maar zien dat je graag vooruit wil komen.
Dus gewoon gaan.... laat die schaamte los en gebruik die energie voor het trainen. Juist in de sportschool kan je ook zien hoe anderen oefeningen doen, mogelijk tips krijgen. Dat leer je niet enkel van een filmpje. Begin met een lege stang bij oefeningen of een laag gewicht. Focus je op techniek en als dat goed gaat ga je gewicht toevoegen.

Ik snap dat het lastig is.. geloof me.. ik heb het er nu nog lastig mee soms... Maar voor l*l staan doe je niet. He joh.. Jij doet er tenminste wat aan he! ;)
succes!
 
Gewoon beginnen. Op dit forum en Youtube kijken voor oefeningen en uitvoering. Als er in de sportschool goede assistentie is, kun je ook altijd om hulp vragen. Als je serieus gaat eten en trainen, ben je in no-time heel veel kerels voorbij die je nu misschien uitlachen. Ik werd en wordt ook nog wel eens uitgelachen, maar trek me er niets van aan. Nu krijg ik regelmatig complimenten omdat ik afgelopen jaar flink wat kg spiermassa ben aangekomen (natural). Gezien je gewicht vermoed ik dat je een slanke bouw hebt / ecto bent; dan is een goed voedingsschema belangrijk. Aangezien je bij een diëtist bent geweest, vermoed ik dat je goed voedingsadvies hebt. Houd er rekening mee dat als je traint je behoefte toeneemt. Zorg i.i.g. ervoor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt (richtlijn: 2 gram per kg lichaamsgewicht). In de stickies hier op het forum staat veel advies over de basisoefeningen voor kracht en massa.
 
Iedereen van ons is ergens begonnen. Klinkt cliché, maar het is zo. En ik durf te wedden dat het merendeel geen buddy had/heeft. Kijk wel eens filmpjes van mezelf terug en dan kan ik er wel om lachen hoe ik sommige oefeningen deed. Gewoon lekker je ding doen, dan kom je ergens. Als je niks doet, gaat er niks komen uiteraard.
 
Goed dat je weer aan de slag gaat en dat je ook duidelijk kiest om zo min mogelijk met apparaten te gaan trainen. Ben wel benieuwd naar je schema. Post dat eens en dan kan er hier gekeken worden en kan je eventueel nog aanvullende tips krijgen. Het opzoeken op YT en Google helpt natuurlijk, maar tips en tricks van hier zeker ook!

Oh en probeer een log bij te houden! Dat motiveert enorm kan ik je vertellen uit ervaring.

Zet 'm op!
 
Het feit dat je zelf weer wilt beginnen om beter te trainen zegt al genoeg, het zal je vast gaan lukken!
Daarnaast, vaak heeft elke sportschool zeker wel een instructeur(trice) welke jou kan helpen met het juist uitvoeren van trainingen.
 
Back
Naar boven