Fitness Seller

Na Starting Strength over op Stronglift

Bezoekers in dit topic

Steensteen

Huge Freak
Lid sinds
12 aug 2013
Berichten
8.931
Waardering
2.617
Lengte
1m86
Massa
90kg
IPV STRONGLIFT MOET ER WENDLER STAAN! :mad:


Na een halfjaar Starting Strength gedaan te hebben, ben ik er wel een beetje zat van en heb ik behoefte aan wat anders. Lekker kennis gemaakt met hoe je eigenlijk moet trainen, daarvoor nog nooit van mijn leven echt compounds gedaan en het was pielen met dumbbells en machines. In 6 maanden tijd zo'n 6-7kg aangekomen, stuk sterker geworden en aardig wat esthetischer.

Ik heb besloten in mei en juni 2 Wendler cycles te gaan doen. Nu heb ik totaal geen ervaring met Wendler en zou ik graag wat advies krijgen op mijn schema.

Huidige stats~ 1RM's, berekend aan de hand van laatste resultaten op hogere reps
Squats: 95kg
Bench: 65kg
Deadlift: 122kg > 125kg
Press: 50kg
16 jaar, ~82-83kg en een vetpercentageschatting van 12 tot 16%

Schema, met deze post als leidraad

Dag 1:
Military press, volgens schema
Dips, totaal van 30 reps
Chin-ups, totaal van 30 reps

Dag 2:
Deadlift, volgens schema
Goodmornings, 4x8-12
Ez-bar curls, 4x8-12
Core werk in de vorm van planks, hanging leg raises

Dag 3:
Bench press, volgens schema
Dumbbell press, 4x8-12
Pull-ups, totaal van 30 reps

Dag 4:
Squat, volgens schema
Leg press, 4x8-12
Leg curls, 4x8-12
Core werk in de vorm van planks, hanging leg raises

In mei en juni 2 cycles, in juli is het nog even bekijken.

Alle adviezen en vragen zijn welkom.

Huidig schema:

DAG A:
Squat 3x5
Bench 3x5
Optrekken 15-20 reps
Rows 3x5

DAG B:
Squat 3x5
Military press 3x5
Deadlift 1x5
Dips 15-20
 
Laatst bewerkt:
Waarom geen Texas Method, als ik vragen mag?

Natuurlijk mag je vragen.. :p Ik heb er naar gekeken. Ook naar Madcow. Echt heel veel getwijfeld en uiteindelijk de knoop doorgehakt dat ik dit zou gaan doen.

Het is dus niet dat ik voor Wendler kies omdat ik dat altijd al had willen doen, maar omdat ik anders zo lang ga twijfelen dat er geen schot in de zaak komt :o Voor hetzelfde geld had ik Texas Method of Madcow gekozen.

Raad jij anders aan?

---------- Toegevoegd om 14:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:06 ----------

Kan inderdaad beter Texas method doen ipv Wendler.

Vooruitgang bij Wendler is echt tering traag, na een paar maanden zit je pas weer op je oude PR's. Met de texas method ga je nog steeds hard vooruit, volgens mij 2,5-5kg per week op compounds.

Gelukkig dat ik dit topic opende en niet blind ging Wendler'n, fijn om te horen :)

Lekker weer inlezen dus
 
Ik raad inderdaad Texas Method aan. Kun zo weer half jaar of langer mee vooruit als je dat goed periodiseert/programmeert :)
 
Ik raad inderdaad Texas Method aan. Kun zo weer half jaar of langer mee vooruit als je dat goed periodiseert/programmeert :)

Bedankt voor je advies!

Schema dat ik nu volg in de beginpost*
 
Veel mensen maken de fout om te zwaar te beginnen als ze van een LP programma naar TM gaan. Pak je laatste 3x5 gewicht en gebruik dat als je 5RM op intensity dag. Baseer de dagen daar voorafgaand op dat gewicht.
 
Veel mensen maken de fout om te zwaar te beginnen als ze van een LP programma naar TM gaan. Pak je laatste 3x5 gewicht en gebruik dat als je 5RM op intensity dag. Baseer de dagen daar voorafgaand op dat gewicht.

LP naar TM? Waar zijn dat de afkortingen van? :o

Er zijn trouwens veel verschillende templates, en ik moet nog even bij de gym gaan navragen of er gepowercleant mag worden.. Zitten namelijk op een verdieping en er werd ook al boos gekeken toen iemand bij het deadliften de bar liet vallen :o
 
Waarom zit er in de texas method een 'low intensity low volume' dag? Waarom zo'n lichte dag als je toch maar 3x per week traint.
 
Die zit er in principe in voor actief herstel. Dus bloed circulatie. Persoonlijk vind ik dat je op die dag ook veel volume kunt maken op zwakke punten. Dus bijv. veel triceps extensions, DB presses... Als het maar licht is en veel reps.
 
Ik zou gezien je (berekende) stats eerst een cycle Madcow proberen. Komt op hetzelfde model neer als Texas Method maar denk dat je wel ff wilt pieken in plaats van nog meer sets van 5 across.

Zo wordt het ook vaak aangeraden, eerst Starting Strength dan Madcow/Bill Starr variant, dan Texas Method.

Direct kan ook maar ik vind als je echt wat anders wilt, met nog steeds dezelfde principes, is het een heel geschikte tussenstap.
 
Laatst bewerkt:
Het is weer twijfeltijd! :o

Ik zie trouwens bij beide (Madcow en Texas Method) weer veel varianten staan op het wereldwijde web, waar zelfs nog aardig wat verschil inzit. Als ik dus gekozen heb, zal ik het gekozen schema hier weer posten.
 
Waarom zit er in de texas method een 'low intensity low volume' dag? Waarom zo'n lichte dag als je toch maar 3x per week traint.

Omdat je op vrijdag 3 "zware" reps doet en op maandag 5 reps met het gewicht van vrijdag.

Volgens mij wordt er dan of lichtere squats of front squats gedaan op woensdag.

De overige lifts zou ik dan nog wel zwaar doen op woensdag.
 
Het is weer twijfeltijd! :o

Ik zie trouwens bij beide (Madcow en Texas Method) weer veel varianten staan op het wereldwijde web, waar zelfs nog aardig wat verschil inzit. Als ik dus gekozen heb, zal ik het gekozen schema hier weer posten.
Het gaat ook niet om het exacte schema. Ze hebben beiden dezelfde roots, met de insteek dat het gaat om dat fullbody model van trainen, consistentie, loggen, en binnen dat framework je trainingen experimenteel leren aanpassen. Sterker nog, zo zijn beiden ook ontstaan vanuit dezelfde 'bron' die dat aanraad.
 
Back
Naar boven