Fitness Seller

Nachtmerries en slecht slapen (Crossfit)

Bezoekers in dit topic

Zeven

Novice
Lid geworden
6 jul 2016
Berichten
8
Waardering
1
Lengte
1m75
Massa
71kg
Ik krijg letterlijk nachtmerries van Crossfit.

Als ik een paar dagen naar de crossfit ga, heb ik s’nachts vaak last van nachtmerries, en slecht slapen.
Ik wordt dan na 2 uur wakker met bezweet lichaam, waarna ik een uur wakker lig.
Dan kan ik terug 2 uurtjes slapen, om dan op dezelfde manier wakker te worden. Op die manier geraak ik aan niet meer dan 6 uur slaap.

Als ik een rondhoor, vind ik geen mensen die hetzelfde probleem hebben.
Ik heb dit probleem niet als ik Jiu-Jitsu train.

Klinkt dit bekend voor iemand? Is dit een gekend probleem?

Alvast dank voor eventuele antwoorden.
 
Gebruik je een pré workout?
Ga je ver in het rood op Crossfit?


Misschien wil je lichaam je vertellen dat je geen Crossfit moet doen :dunno:
 
Ik gebruik geen pre-workout.
Ik train zowat 70-80% en dan soms voluit. Vooral cardio probeer ik wat rustig aan te doen.
Zelfs op die manier begint mij lichaam vreemd te doen. Ook soms redelijk agressief dat ik er van wordt.
Na een paar weken gaat het over. Maar als ik een week of 2 stop, dan begint het terug van het begin.
 
Train je in de avond?

Misschien dat je cortisol en adrenaline door de training verhoogd is en je daardoor minder goed slaapt.

1) Te hoge cortisol voor het slapen
Om goed in slaap te komen is het belangrijk dat het niveau van het stresshormoon cortisol laag is. Als cortisol laag is weet het lichaam dat het “veilig” is om te gaan slapen en wordt melatonine goed aangemaakt (4). Als cortisol te hoog blijft wordt melatonine onvoldoende aangemaakt om goed in te kunnen slapen. Een te hoog cortisol voor het slapen kan ontstaan door:
  • teveel activiteit
  • stress
  • licht (te laat op de avond)
 
Train je in de avond?

Misschien dat je cortisol en adrenaline door de training verhoogd is en je daardoor minder goed slaapt.

1) Te hoge cortisol voor het slapen
Om goed in slaap te komen is het belangrijk dat het niveau van het stresshormoon cortisol laag is. Als cortisol laag is weet het lichaam dat het “veilig” is om te gaan slapen en wordt melatonine goed aangemaakt (4). Als cortisol te hoog blijft wordt melatonine onvoldoende aangemaakt om goed in te kunnen slapen. Een te hoog cortisol voor het slapen kan ontstaan door:
  • teveel activiteit
  • stress
  • licht (te laat op de avond)

Ik kon ook niet slapen na de thaibox training die tot 2230 duurde. Dan lag ik ook nog uren wakker. Wel geen nachtmerries door de thaibox :)
 
Ik kon ook niet slapen na de thaibox training die tot 2230 duurde. Dan lag ik ook nog uren wakker. Wel geen nachtmerries door de thaibox :)
Misschien is thai box iets minder agressief/inspannend/cortisolopwekkend dan Crossfit? :dunno:
Dat je daarom nachtmerries hebt oid?

Maar het komt inderdaad wel vaker voor als je sport later op de avond dat slecht slapen een gevolg is.
 
Train je in de avond?
Misschien dat je cortisol en adrenaline door de training verhoogd is en je daardoor minder goed slaapt.
1) Te hoge cortisol voor het slapen

Ja, crossfit in de avond. Van 18-19u. Later probeer ik niet te trainen.
Ik dacht wel dat het zoiets ging zijn, maar vreemd dat ik ondanks die hoge cortisol en adrenaline toch makkelijk in slaap kan vallen.
Het is vooral het wakker worden tijdens de nacht die voor problemen zorgt (en de nachtmerries :().

Bedankt voor de reacties.
 
Back
Naar boven