XXL Nutrition

Nadelige invloed UHT verhitting op proteine (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Marcus99

Cool Novice
Lid geworden
17 mrt 2014
Berichten
186
Waardering
5
Lengte
1m89
Massa
90kg
Naar mijn weten is UHT verhitting wettelijk verplicht op alle melkprodukten, maar hoe nadelig is dat eigenlijk voor de kwaliteit van proteine?

Ik vond hier een wetenschappelijk slide die oa. spreekt over whey protein denaturation (p.15 en verder in de slides) en ook caseine wordt aangetast.

En als die eiwitten gedenaturiseerd worden, in hoeverre zijn ze dan nog nuttig voor ons lichaam?

Heeft iemand daar meer info over.

Los daarvan wou ik vragen of calcium caseinate echt wel zinvol is als eiwitbron gezien het volledig chemisch bewerkt is.
 
gedenatureerd moeten ze toch worden want het zijn de aminozuren die je gebruikt, niet de eiwitten zelf dus in die zin maakt het niets uit.
 
klopt het als je magere melk in dozen koopt, dat die geen verse melk hoeft te zijn en ook poeder kan zijn terug aangelengd met water?

In geval van melkpoeder, hebben de eiwitten daarin daar nog enig nut voor het lichaam, of gaat dat uitdrogingsproces die eiwitten vernietigen?
 
klopt het als je magere melk in dozen koopt, dat die geen verse melk hoeft te zijn en ook poeder kan zijn terug aangelengd met water?

In geval van melkpoeder, hebben de eiwitten daarin daar nog enig nut voor het lichaam, of gaat dat uitdrogingsproces die eiwitten vernietigen?

Whey is toch ook poeder? Denk niet dat het uitdrogingsproces perse wat doet.
 

gedenatureerd moeten ze toch worden want het zijn de aminozuren die je gebruikt, niet de eiwitten zelf dus in die zin maakt het niets uit.

Whey is toch ook poeder? Denk niet dat het uitdrogingsproces perse wat doet.

Maar als het verhittingsproces er niks toe doet, wil dat zeggen dat de koude microfiltratie (CFM) die bij whey nu vaak gebruikt wordt in feite niet zo veel voordelen biedt tov. als men het op hoge temperatuur zou doen? Is het niet zo dat bij uitdroging de kans bestaat van bepaalde aminozuren te beschadigen?

Daarnaast vroeg ik mij het volgende af.. bij whey wordt nu meestal koude CFM gebruikt.. maar welke methode gebruikt men eigenlijk bij melkproteine concentraat/isolaat (MPC/MPI) wat ook voor micellar caseine gebruikt wordt? Het enige wat ik zie staan is UHT.
 
*nieuw hier*
Ik ben zelf werkzaam in de melk!
En whey is afkomstig van het proces kaasmaken, op het moment dat je vaste stoffen (wrongel) heb gescheiden van het vocht(whey)! Heb je kaas (vaste stoffen) het vocht wordt ingedampt en dan heb je babyvoeding of sportsupplementen! Dus zonder kaas geen whey! Het indampen gebeurt op zodanig manier dat je geen verliezen hebt in de kwaliteit! Hetzelfde geld voor melkpoeder, sterker nog vaak wordt melk ingedampt zodat je meer goedkoper kan vervoeren en langer houdbaar kan houden! Koffiemelk is evaporated melk (evap) is dus gewoon ingedampte koemelk die nog steeds alle ingrediënten en kwaliteit bezit! In Griekenland drinken ze koffiemelk aangelengd met water als verse melk! Gr redbeard
 
*nieuw hier*
Ik ben zelf werkzaam in de melk!
En whey is afkomstig van het proces kaasmaken, op het moment dat je vaste stoffen (wrongel) heb gescheiden van het vocht(whey)! Heb je kaas (vaste stoffen) het vocht wordt ingedampt en dan heb je babyvoeding of sportsupplementen! Dus zonder kaas geen whey! Het indampen gebeurt op zodanig manier dat je geen verliezen hebt in de kwaliteit! Hetzelfde geld voor melkpoeder, sterker nog vaak wordt melk ingedampt zodat je meer goedkoper kan vervoeren en langer houdbaar kan houden! Koffiemelk is evaporated melk (evap) is dus gewoon ingedampte koemelk die nog steeds alle ingrediënten en kwaliteit bezit! In Griekenland drinken ze koffiemelk aangelengd met water als verse melk! Gr redbeard

Welkom op het forum. :)

Als je PET flessen magere melk van bvb Campina of merk Delhaize koopt (woon in Belgie), is dat dan poeder die weer is aangelengd met water? Ik dacht altijd dat dit gewoon melk was. Moet er dan wettelijk niet opstaan dat het melkpoeder is of evaporated wat je soms in de ingredienten van bepaalde produkten ziet? Op mijn melk staat als ingrienten alleen "magere melk" en UHT.
 
Tnx voor de welkom :)

Maar nee de petflessen zijn gewoon echte melk alleen gepasteuriseerd om houdbaar te maken! Dat is alleen om om de bacterie groei tegen te gaan! Dacht dat ze 1 kiem (bacterie) per 10 ltr hanteren! Dit geld veelal voor de melk in buitenland omdat daar moeilijk heen vervoeren is! In Nederland België heerst topkwaliteit melk!

Gr redbeard!
 
Tnx voor de welkom :)

Maar nee de petflessen zijn gewoon echte melk alleen gepasteuriseerd om houdbaar te maken! Dat is alleen om om de bacterie groei tegen te gaan! Dacht dat ze 1 kiem (bacterie) per 10 ltr hanteren! Dit geld veelal voor de melk in buitenland omdat daar moeilijk heen vervoeren is! In Nederland België heerst topkwaliteit melk!

Gr redbeard!

Met 'gepasteuriseerd' bedoel je waarschijnlijk UHT, juist? Tast die UHT behandeling op geen enkele manier de eiwitten of de amino acids erin aan?
 
Ja klopt! Bedoel de UHT, maar om misverstanden te voorkomen ga ik dit allemaal nog even navragen voor ik hier onwaarheden loop te verkondigen! Ik kom hier nog even op terug! Maar naar mijn weten niet.

Gr redbeard
 
Nog ff navraag gedaan, en klopt je levert wel in op kwaliteit met uht maar veel minder dan wanneer het gesteriliseerd is! Hoop hier voldoende mee geïnformeerd te hebben! Gr hulkje in spé
 
Back
Naar boven