XXL Nutrition

Naggey steps it up

Bezoekers in dit topic

Naggey

Novice
Lid geworden
15 nov 2015
Berichten
19
Waardering
2
Lengte
1m80
Massa
93kg
Vetpercentage
13%
Welkom!

Vanaf nu ga ik hier mijn log bijhouden. In het verleden heb ik het forum vaak ter naslag gebruikt en vorig jaar heb ik een account aangemaakt. Dit omdat ik over wou stappen naar een meer kracht georiënteerd schema. Aangezien ik toen niet helemaal zeker was over het hoe en wat kon ik daar wel wat advies bij gebruiken. Het heeft me enorm geholpen en de hoofdlijnen van het schema gebruik ik nu nog steeds. Sindsdien heb ik een poos rondgelopen met het idee om een log bij te gaan houden, bij deze!

Over mij
Leeftijd: 24 jaar
Geslacht: Man (last time I checked..)
Lengte: 1.79 m
Gewicht: 92 Kg
Vet percentage: 13% (3-punts meting met huidplooi meter)

^ Voor de voeding loop ik sinds november bij een voedingsdeskundige. Zij gebruikt een Tanita weegschaal en meet daar o.a. mijn vetpercentage mee. De resultaten overzicht van de vorige sessie heb ik helaas niet meer bij de hand. Rond april heb ik weer een afspraak staan dus dan kan ik de stats updaten aan de hand van de meting.

Hoewel ik al vanaf mijn 18e train, kan ik niet zeggen dat ik ook al 6 jaar trainingservaring heb. Vorig jaar (2015) december is bij mij het knopje omgegaan en sindsdien heb ik alleen trainingen gemist omdat het echt niet anders kon. Onafgebroken ben ik inmiddels dus een jaar en drie maanden vol aan de bak.

Training
Op het moment train ik volgens een push/pull schema dat zich richt op krachtontwikkeling. Na iedere training houd ik een dag rust. Per spiergroep pak ik twee oefeningen, welke uitgevoerd worden volgens een 5x5 set/rep schema. De focus ligt hier vooral op het verbeteren van de prestatie binnen de grote lifts (bankdrukken, deadliften, squatten, overhead press & barbell BOR). Deze doe ik aan het begin van mijn training en vervolgens doe ik voor alle spiergroepen nog een tweede oefening. Aangezien het constant pushen van de grote lifts al redelijk wat energie vraagt, kan de prestatie binnen de tweede oefeningen nog wel eens wisselvallig zijn. Uiteraard probeer ik hier zoveel progressie te pakken als mogelijk is. Toch komt het helaas nog wel eens voor dat ik het gewicht van mijn voorgaande sessie niet aan kan in de daaropvolgende sessie.

Het schema (clickyclicky)
Push I

5x5 met 1,5 min rust. Bij moeite neem ik 3 min rust en wanneer ik een rep niet haal 5 min.

Squat
BP
OHP
Weighted dips
Dumbell lunges
BP (incline)
Dumbell Arnold Press
BP (close grip)

Pull I

5x5 met 1,5 min rust. Bij moeite neem ik 3 min rust en wanneer ik een rep niet haal 5 min.

Deadlift
BOR
EZ Bar Curl
Deadlift (stiff legged)
Chin-ups
Dumbell Hammer Curls

Push II

5x5 met 1,5 min rust. Bij moeite neem ik 3 min rust en wanneer ik een rep niet haal 5 min.

Squat
BP
OHP
Weighted dips
Dumbell lunges
Dumbell incline presses
Dumbell Shoulder press
Lying triceps extensions

Pull II

5x5 met 1,5 min rust. Bij moeite neem ik 3 min rust en wanneer ik een rep niet haal 5 min.

Deadlift
Pull-ups
Barbell Curl
Dumbell deadlift (stiff legged)
Dumbell one arm row
Barbell reverse curl

^ Op het moment ben ik aan het twijfelen om back extensions, leg raises en ab wheel rollouts toe te gaan voegen aan mijn pull workout. Aangezien de onderrug en buikspieren tijdens de zware lifts ook al genoeg te verduren hebben, vraag ik me echter af of dit wel een goed idee is. Feedback is welkom!

Foodz
Ik houd van eten, dat voorop gesteld. Zelfs zoveel dat ik op mijn 16e 120+ kilo's aantikte (geen spieren ;)) Prive omstandigheden die ik hier verder niet toe zal lichten hebben mij toen in laten zien dat ik echt verkeerd bezig was en sindsdien ben ik hard op weg om mezelf te verbeteren.

Zoals ik hierboven al door liet schemeren krijg ik hulp van een voedingsdeskundige. Sinds de zomer waren mijn resultaten m.b.t. vetverlies erg matig en dankzij haar hulp maak ik weer progressie. Als je vast zit met je voeding dan zou ik zeker aanraden om eens een deskundige te consulteren, voor mij helpt het! Over het algemeen eet ik vrij systematisch. Mijn avondeten varieert wel veel. Hieronder het schema op basis van vandaag:

07:00uur - 100g allbran met 0% melk
09:30uur - 2 mandarijnen
12:00uur - 200g rauwkost met 150g tonijn in tomatensaus
14:30uur - banaantje
15:30uur - 200g rauwkost
17:30uur - 100g macaroni, 100g varkenshaas, 200g pastagroenten +tomaatblokjes. Bereid met de nodige kruiden, knoflook en gember om het geheel wat smaak te geven.
20:00uur - 2 volkoren boterhammen met filet americain

Op trainingsdagen neem ik een half uur voor de trainingssessie een scoopert Muscle Pharm Assault met water en een kwartier voor de trainingssessie 20g Waxy Maize Starch met water. Tijdens de trainingssessie drink ik ook nog 20g Waxy Maize Starch met water weg. Ongeveer een half uur na de training drink ik een proteïne shake met een scoop Impact Protein en 2 volkoren boterhammen met filet americain.

Laatste sessie 19/03/2016
Push I

Squat - 110kg 5x5
BP - 82.5kg 3x5 & 2x4
OHP- 47.5kg 5x5
Weighted dips- 92kg 10, 8, 10, 10, 9 (voelde niet helemaal goed dus ik heb ze zonder extra gewicht gedaan)
Dumbell lunges - 10kg 5x5
Dumbell incline press - 24kg 5x5
Dumbell Arnold Press - 10kg 1x15 1x10 (nieuwe oefening, te makkelijk, volgende keer zwaarder)
BP (close grip) - 30kg 1x15, 1x10 (nieuwe oefening, te makkelijk, volgende keer zwaarder)

^ Ik heb wat extra oefeningen toegevoegd om de spieren op meer manieren aan te kunnen spreken en heb nog 1 a 2 sessies nodig om mijn niveau te vinden.

Mijn doelen
Mijn doel op de korte termijn is een vetpercentage van 10% of lager. Zoals het nu gaat lijkt het allemaal op de rit te zijn. Ik verlies vet en voel me over het algemeen goed. Ik heb geen deadlines gesteld voor het behalen van dit resultaat. Het loopt hoe het loopt en indien nodig pas ik wat aan binnen mijn training en voeding om resultaat te blijven maken.

Op de middellange termijn wil ik meer kracht opbouwen. Deze extra kracht wil ik gebruiken om meer massa te kunnen bouwen zodra ik weer specifiek op spiergroei ga trainen. Voor mezelf heb ik het doel gesteld om 5x5 100kg+ te kunnen bankdrukken voor het einde van het jaar. Het liefst zou ik alle grote lifts op 'intermediate' level willen hebben. Dit komt voor mij neer op:

BP - 114kg
Squat - 150kg
OHP - 79kg
Deadlift - 173kg
BOR - 100kg

Het is weer een mooi lekker kort verhaal geworden, dus ik brei er een eind aan. Voor mogen staat Pull I op het menu. Een update volgt later op de dag!
 
Waarom geen push pull leg of ub/lb schema?
 
Waarom geen push pull leg of ub/lb schema?
Hey Flex!

Bedankt voor je reactie.
Ik heb er aan gedacht om een push pull legs split te volgen, maar ik heb er bewust voor gekozen om het niet te doen.

Ik volg namelijk ook nog een deeltijd opleiding. Mijn rustdagen gebruik ik om opdrachten te maken en als ik een push pull legs schema ga volgen, dan kom ik er niet echt aan mijn opdrachten toe. Per case heb ik zeker 3 tot 4 uur nodig...

Volgend jaar ben ik klaar, dus ik ga me er zeker aan wagen zodra het mogelijk is.

Deadliften en squatten in een sessie lijkt me trouwens ook wel even wennen. Doe jij dit zelf wel? Zo ja, hoe bevalt het? Een ub/lb split zou interessant kunnen zijn.

 
Succes man! Waar kom je vandaan?
 
Later dan gepland. Bij deze het log van de pull sessie van gisteren:

Deadlift 75kg x 5, 90kg x 5, 105kg x 5, 120kg x 5, 135kg x 5
BOR 80kg 5x5*
EZ Bar Curl 40kg 5x5
Deadlift (stiff legged) 60kg 5x5
Chin-ups bodyweight 5x5
Dumbell Hammer Curls 16kg 5x5
Hanging Leg Raises bodyweight 5x5
Back Extensions bodyweight + 10kg 5x5

* Ik ben aan het experimenteren met een scherpere hoek waarbij ik de grond aanraak in de neergaande beweging. Hiermee hoop ik mijn rug beter te pakken. Het gewicht was daar deze keer iets iets te hoog voor dus de volgende keer ga ik wat lager zitten.

Goeiiii sessie
 
En de sessie van gisteravond:

Squat - 112.5kg 5x5
BP - 82.5kg 4x5 & 1x4
OHP- 50kg 5x5 PR
Weighted dips- 102kg 5x5 --> Piece of cake, volgende sessie 10kg erbij.
Dumbell lunges - 12kg 5x5
Dumbell incline press - 26kg 5x5
Dumbell shoulder press - 12kg 5x5 Easy, volgende sessie 4kg erbij.
Barbell tricep extensions - 25kg 5x5 Easy, volgende keer 5kg erbij.

Jammer van die BP. Als ik volgende week niet op 85 zit dan deload ik naar 75kg..
 
Netjes! Hoe reken je die dips? Machine of BW+gewicht aan riem?
 
Was ook een lekkere sessie weer. PR op de OHP deed me goed! Dips zijn inderdaad gebaseerd op BW + gewicht aan riem. 102kg contragewicht bij 92kg aan lichaamsgewicht, zal vast voor leuke taferelen zorgen in de sportschool.
 
Omdat ik aan het verhuizen ben is het bijhouden van mijn log op een tweede plaats komen te staan (misschien was het beter geweest om het wat later op te starten, maarja..als als als). Uiteraard heb ik niet stil gezeten, hieronder de logs van de afgelopen sessies:

23/03/2016

Deadlift 77.5kg x 5, 92.5kg x 5, 107.5kg x 5, 122.5kg x 5, 137.5kg x 5
Pull-ups 92kg 5x5*
Barbell Curl 40kg 5x5
Deadlift (stiff legged) 70kg 5x5
Dumbell One Arm Row 26kg 5x5
Barbell Reverse Curl 22.5kg 5x5
Hanging Leg Raises bodyweight 5x5
Back Extensions bodyweight + 15kg 5x5

24/03/2016

Squat - 115kg 5x5
BP - 82.5kg 5x5 (winning)
OHP- 52.5kg 2x5 2x4 1x3 PR
Weighted dips - 112kg 5x5
Dumbell lunges - niet gedaan i.v.m. tijdsgebrek..
Dumbell incline press - 26kg 5x5
Dumbell arnold press - 12kg 5x5
Barbell tricep extensions - niet gedaan i.v.m. tijdsgebrek..

Met de focus op kracht werd het op een gegeven moment toch wat moeilijk om mijn sessies onder de anderhalf a twee uur te houden. Als gevolg hiervan heb ik besloten om voorlopig terug te vallen op een split die zich wat meer op massa focust.

26/03/2016
Barbell Curl - 35kg 3x6
Weighted dips - 112kg 3x6
Barbell reverse preacher curl 20kg 3x8 (verbazingwekkend pittig)
Barbell lying triceps extension 25kg 3x8 (zit meer in)
Dumbell alternate hammer curl - 12kg 1x12, 1x10, 1x8 (fail..)
Dumbell standing triceps extension - 20kg 3x12
Dumbell incline curl - 10kg x 10, 8kg x 8, 6kg x 6, 4kg x 10, 2kg x10
Dumbell standing triceps extension - 16kg x 25, 14kg x 16, 12kg x 12, 10kg x 10, 8kg x 12, 6kg x 12

28/03/2016
Barbell squat 117.5kg 3x6
Barbell romanian deadlift 80kg 3x6
Dumbell lunges 12kg 3x8
Barbell stiff legged deadlift 70kg 3x8
Leg extensions 50kg x 12, 60kg x 10, 65kg x 10 (volgende keer starten op 60kg)
Seated leg curl 50kg 3x10 (kan een trapje hoger
 
Vandaag laminaatje gelegd en was later klaar dan verwacht, heb wel mijn trainingsschema eens goed onder handen kunnen nemen. Omdat de sessies de laatste tijd wat lang begonnen worden omdat ik reps begon te missen, heb ik besloten om over te stappen naar een 3x5 opzet voor de grote lifts. Volgens mij moet het met deze opzet lukken om alle oefeningen de 70 en de 90min te doorlopen. Alle overige oefeningen pak ik wat meer binnen de hypertrofie range, variërend tussen de 8 & 12 reps voor 3 setjes.

Het ziet er als volgt uit:

Push I

1,5 min rust. Bij moeite neem ik 3 min rust en wanneer ik een rep niet haal 5 min.

Squat 3x5
BP 3x5
OHP 3x5
Weighted dips 3x5
Dumbell lunges 3x8
BP (incline) 3x8
Dumbell Arnold Press 3x8
BP (close grip) 3x8

Pull I

1,5 min rust. Bij moeite neem ik 3 min rust en wanneer ik een rep niet haal 5 min.

Deadlift 5x5 (ramped)
BOR 5x5*
Chin-ups 3x8
EZ Bar Curl 3x8
Deadlift (stiff legged) 3x8
Dumbell Hammer Curls 3x8
Hanging leg raises 4x8
Back extensions 2x12

Push II

1,5 min rust. Bij moeite neem ik 3 min rust en wanneer ik een rep niet haal 5 min.

Squatf 3x5
BP 3x5
OHP 3x5
Weighted dips 3x5
Dumbell lunges 3x8
Dumbell incline presses 3x8
Dumbell Shoulder press 3x8
Lying triceps extensions 3x8

Pull II

5x5 met 1,5 min rust. Bij moeite neem ik 3 min rust en wanneer ik een rep niet haal 5 min.

Deadlift 5x5 (ramped)
Pull-ups 3x5
Barbell Curl 3x5
Romanian deadlift 3x8
Dumbell one arm row 3x8
Barbell reverse curl 3x8
Hanging leg raises 4x8
Back extensions 2x12

Jammer genoeg kom ik morgen nog niet aan trainen toe, wel ga ik 's avonds nog ff hardlopen. Vrijdag pak ik de draad weer op en dan breek ik meteen de hele tent af! :cool:
 
Gisteren Push I gedaan. De overgang naar 3x5 scheelt aardig wat tijd, aangezien ik bij een gemiste rep zeker 5 min pauze houd. Al met al was ik na anderhalf uur klaar, niks mis mee! Onderstaand de stats:

Squat 3x5 120kg
BP 3x5 85kg
OHP 2x5 & 1x4 55kg
Weighted dips 3x10 102kg
Dumbell lunges 3x8 14kg
Dumbell incline presses 1x8, 1x6 & 1x4 26kg...
Dumbell Shoulder press 3x8 12kg
Lying triceps extensions 3x8 32.5kg

Gaandeweg de dag kreeg ik een wat zeurend gevoel rond mijn heupen. Ik kan het niet echt pijnlijk noemen, maar heb het verder nog nooit echt op deze manier ervaren.. Vooral als ik stond was het gevoel nadrukkelijk aanwezig. Van de week ben ik ff langs de fysio gehopt en zijn mijn heupen weer goed gezet, deze waren over de loop van de afgelopen maanden weer aardig scheef gaan staan dus het was hoog nodig ook! Zelf denk ik dat het gevoel hier een gevolg van is. Als het verder na de Push 2 sessie geen last oplevert dan zal het wel goed zitten, anders dan breng ik het tijdens mijn vervolgafspraak wel even ter sprake.

Van de week ga ik mijn voedingsschema eens goed tegen het licht houden, omdat ik ervan overtuigd ben dat ik redelijk laag in eiwitten zit. Eens kijken wat er uit komt na een goede review van het voedingsadvies dat ik gekregen heb. More to be added soon!
 
Aah een stadsgenoot, welke gym zit je?
 
Aah een stadsgenoot, welke gym zit je?
Het is maar net wat je stadswaardig vindt hé, haha. Ik train op het moment @ Izifitness, maar ben van plan om binnenkort eens bij Angels te gaan kijken.

Daar hebben ze het wat beter voor elkaar volgens mij. Jammer genoeg lijkt het iedere keer super druk te zijn als ik langs rijd..

Waar train je zelf??

OT:

Helaas niet kunnen trainen, want ik heb een griepje te pakken. De hele tijd warm/koud sensaties, stijve spieren, hoesten en ook nog niezen. Ff uitzieken en daarna weer knallen geblazen!
 
Het is maar net wat je stadswaardig vindt hé, haha. Ik train op het moment @ Izifitness, maar ben van plan om binnenkort eens bij Angels te gaan kijken.

Daar hebben ze het wat beter voor elkaar volgens mij. Jammer genoeg lijkt het iedere keer super druk te zijn als ik langs rijd..

Waar train je zelf??

OT:

Helaas niet kunnen trainen, want ik heb een griepje te pakken. De hele tijd warm/koud sensaties, stijve spieren, hoesten en ook nog niezen. Ff uitzieken en daarna weer knallen geblazen!

Aah oke, ik train bij .. man!

Train meestal rond een uur of 6 dus dan valt het wel mee opzich.

In de avond is het wel wat drukker ja.
 
Laatst bewerkt:
Aah oke, ik train bij Angels man!

Train meestal rond een uur of 6 dus dan valt het wel mee opzich.

In de avond is het wel wat drukker ja.
Staat er rond 7uur een wachtrij voor de bankdruk? Anders kom ik binnenkort ff kijken of er ook echt angels te vinden zijn!
 
Even een korte update.. De afgelopen weken ben ik goed ziek geweest, hoesten alles er op en er aan. Later bleek het om een longontsteking te gaan, dus ik zit lekker aan een kuurtje (pun intended).

Ff afwachten en kijken hoe ik me na het weekend voel. Heb zin om weer wat met gewichten te gaan gooien.
 
Back
Naar boven