Fitness Seller

natuurlijke bovengrens spiergroei (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mansteinia

Cool Novice
Lid geworden
2 jun 2022
Berichten
72
Waardering
1
Lengte
1m78
Massa
80kg
Vetpercentage
11%
Dag sportievelingen :cool:

Wat ik me afvroeg: is het mogelijk om je natuurlijke bovengrens qua spiergroei te berekenen / in te schatten? :emo:
Bv. voor een man van 38 jaar van 1m78 die 75 kg weegt?

Bedankt! :emo:
 
Dat duurt nog wel 15kg
 
Je kunt je stats bij een FFMI van 25 of minder berekenen, of misschien is 1 punt of wat lager meer waarschijnlijk voor minder perfecte genetica en omstandigheden. (en er is ook nog een andere methode o.b.v. omtrek van je pols enzo)

Leeftijd buiten beschouwing gelaten, want het wordt wel onwaarschijnlijk om je genetische potentieel te bereiken als je zo laat begint.

Wat niet let dat je de komende 10-15 jaar enorm veel winst kunt maken.
 
Top, dankjewel! Zijn er dan zoveel mensen die hun genetisch potentieel bereiken?
 
Top, dankjewel! Zijn er dan zoveel mensen die hun genetisch potentieel bereiken?

Nee, beslist niet.

Er zijn er wel relatief veel -serieuze- trainees die aardig in de buurt komen (ronde de 80%)
Daarna wordt het eigenlijk heel erg moeilijk, o.a. door de wet van verminderde meeropbrengst.

D.i. Ondanks langdurige, intensieve, gestructureerde inspanning door training, zal het lichaam steeds minder geneigd zijn te reageren op trainingsprikkels d.m.v. de gewenste adaptaties..
 
Het enige antwoord is dat je het nooit weet. Ik ben na dikke 12j gaan kuren om over bepaalde grenzen te komen, en nu bijna 25j later weer terug bij af kun je wel zeggen.
Dus ~de stats voor ik ging kuren, vetp is nu wat lager en zie er wel droger uit nu. Had ik dat ook kunnen bereiken als ik naturel was gebleven ... ?
In elk geval kun je nog wel 12-15kg naturel aankomen, maar of je dat met je nu 42 jaar nog gaat bereiken.....
 
Moeder natuur trekt wel aardig aan de handrem op 42 jarige leeftijd. Maar zoals gezegd is je bovengrens moeilijk te schatten.
Genen spelen daarin een grote rol en kunnen enorm verschillen per individu. Daarnaast reageert iedereen ook anders op een bepaalde trainingsprikkel en/of voeding.
Dus om je bovengrens te bereiken zul je ook door trail & error moeten ontdekken dat voor jou het beste werkt.
Er zullen ook zat lui met goede genen (misschien wel monster genen) rondlopen die nooit hun bovengrens bereiken, omdat ze daarvoor niet goed trainen en/of eten. Misschien bereik je dan wel meer met matige genen maar 100% sport on dedication. Alleen zal het proces dan wat moeizamer zijn.

Blijft leuk om over te filosoferen, maar een duidelijk antwoord op die vraag ga je nooit krijgen. Misschien als de wetenschap ooit op een punt komt dat ze genen tot in detail kunnen uitlezen en voorspellen, maar hoe leuk is bodybuilding dan nog?
 
Hangt een beetje van je verpercentage af. Normaliter zegt men je lengte - 100. Dus 1.78m is 78 kilo op 8-10% VP.
Met hoger VP heb je dus nog wat meer ruimte naar boven.
 
Dag sportievelingen :cool:

Wat ik me afvroeg: is het mogelijk om je natuurlijke bovengrens qua spiergroei te berekenen / in te schatten? :emo:
Bv. voor een man van 38 jaar van 1m78 die 75 kg weegt?

Bedankt! :emo:
Afhankelijk van genetica, levenstijl, voeding en training kan je wel een schatting voor je zelf maken, maar uitrekenen gaat hem niet worden.
Als je net begint met bodybuilding zal je het eerste jaar veel progressie maken, kracht en spiergroei als naturel.
Dan vallen de meeste mensen stil qua progressie, laat je dan niet uit het veld slaan!! Het kan een tijd duren voordat er weer iets gebeurt, maar wat je gepakt hebt in het eerste jaar dat heb je al!!ik noem het zelf de eerste piek.
De tweede piek, zal nog beter zijn als naturel bodybuilder maar je moet wel je spieren blijven uitdagen om spiergroei te bewerkstelligen.
Als je de tweede piek bereikt hebt dan heb je nog meer spiermassa en kan niemand van je afpakken.
Dan heb je zo'n beetje 80% bereikt qua spiergroei en dan gaan voor het maximale (100%) door goed te eten, slapen en training,toewijding kun je ver komen.
Op jou leeftijd ga je ook progressie maken.
 
Vind gewicht irrelevant in deze vraagstelling, tenzij je altijd hetzelfde vp hanteert.
 
Zou me ook niet druk maken over die natuurlijke bovengrens, hoeveel heb je er voor over om dat daadwerkelijk te bereiken?
 
Misschien als de wetenschap ooit op een punt komt dat ze genen tot in detail kunnen uitlezen en voorspellen, maar hoe leuk is bodybuilding dan nog?
Mooi gezegd dit ja :p
 
Blijft leuk om over te filosoferen, maar een duidelijk antwoord op die vraag ga je nooit krijgen. Misschien als de wetenschap ooit op een punt komt dat ze genen tot in detail kunnen uitlezen en voorspellen, maar hoe leuk is bodybuilding dan nog?
Maakt wedstrijden wel eerlijker, je kan meten hoe ver iemand afzit van z'n genetisch maximum!
:trollface:
 
Bedankt voor de vele reacties! :cool:
 
Moeder natuur trekt wel aardig aan de handrem op 42 jarige leeftijd. Maar zoals gezegd is je bovengrens moeilijk te schatten.
Ik denk dat die handrem van moeder natuur behoorlijk overschat wordt.
Als ts nog niet of weinig gewicht trainingen heeft gedaan, is het moeilijk in te schatten, geen idee hoe het lichaam de komende tijd gaat reageren op voldoende goede voeding en harde trainingen.
Maar op 55 jaar vind ik moeder natuur nog heel schappelijk met het hanteren van de handrem. Komende van 83 kg, 3 jaar geleden afgelopen zomer 88, en nu 91 nauwelijks vetter. Denk zo'n 2kg per jaar te kunnen blijven bouwen de komende tijd, nog zeker 1 jaar :thumb: Daarna misschien 1kg per jaar... maar dat verschil zie je wel.
 
Ik weet niet vanwaar jullie 42 jaar halen, maar ik ben er 38? :D
 
Ik denk dat die handrem van moeder natuur behoorlijk overschat wordt.
Als ts nog niet of weinig gewicht trainingen heeft gedaan, is het moeilijk in te schatten, geen idee hoe het lichaam de komende tijd gaat reageren op voldoende goede voeding en harde trainingen.
Maar op 55 jaar vind ik moeder natuur nog heel schappelijk met het hanteren van de handrem. Komende van 83 kg, 3 jaar geleden afgelopen zomer 88, en nu 91 nauwelijks vetter. Denk zo'n 2kg per jaar te kunnen blijven bouwen de komende tijd, nog zeker 1 jaar :thumb: Daarna misschien 1kg per jaar... maar dat verschil zie je wel.

Thanks, inspiratie! :)
 
Ik denk dat die handrem van moeder natuur behoorlijk overschat wordt.
Als ts nog niet of weinig gewicht trainingen heeft gedaan, is het moeilijk in te schatten, geen idee hoe het lichaam de komende tijd gaat reageren op voldoende goede voeding en harde trainingen.
Maar op 55 jaar vind ik moeder natuur nog heel schappelijk met het hanteren van de handrem. Komende van 83 kg, 3 jaar geleden afgelopen zomer 88, en nu 91 nauwelijks vetter. Denk zo'n 2kg per jaar te kunnen blijven bouwen de komende tijd, nog zeker 1 jaar :thumb: Daarna misschien 1kg per jaar... maar dat verschil zie je wel.

Wat is trainingschema, of hoe vaak train je in de week? :lifter:
 
Wat is trainingschema, of hoe vaak train je in de week? :lifter:
Ik heb een tijd ppl gedaan, nu ongeveer 2 maanden full body.
Maar zorg vooral dat je voeding goed is, steeds een beetje beter en een beetje meer.
Schema maakt weinig uit, het consistent hard trainen wel. Dus maak het vooral leuk.
 
Ik weet niet vanwaar jullie 42 jaar halen, maar ik ben er 38? :D
2022-11-23 05_14_36-natuurlijke bovengrens spiergroei _ Bodybuilding.nl Forum.png
 
Back
Naar boven