MuscleMeat

Naweeën eerste carbup

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Van zaterdagochtend tot zondag 12 uur heb ik aan carbo-loading gedaan en ben daarbij 500 kcal boven de berekende hoeveelheid gaan zitten (3000 berekend, 3500 ingenomen en 1200 ipv 1000 kcal).
Ik voelde me echt geweldig omdat ik anders dan voorheen mezelf onder controle kon houden en ook niet taalde naar meer.
Toch haalde wateengedoe2 voor de zekerheid maar al het teveel gekochte KH-spul op...

Maar goed ook, een paar uur later toen ik aan het ketodieet bezig was, waar ik normaal een vol gevoel van krijg, kreeg ik toch een afgrijselijke zin in KH!

Vandaag nog steeds zin, maar iets minder... ben net aan mijn 2 uurtje bezig.

De KT ging supermakkelijk en ik had nog wel hogere gewichten ingepland, ik moest bij bijna alle oefeningen het gewicht toch nog verder naar boven schroeven en het ging nog steeds makkelijk.. dat wordt vrijdag dus weer naar boven schroeven als het weer makkelijk begint. Maar ja, beter te voorzichtig beginnen dan een beginnersblessure oplopen.
Het lijkt me wel zeker dat mijn spieren weer boordevol glycogeen zitten! Zaterdag was het hangen en wurgen, vandaag met 2 vingers in de neus!
 
en ben je alweer in ketose nu??

Merk je ook dat je 'carb-craving' steeds korter duurt naar mate je langer met keto bezig bent?

Hoe zijn de resultaten tot nu toe?

Ben zelf ff gestopt met keto ivm buitenlandse reis en omdat ik opeens jeuk en uitslag kreeg!!

Ben meteen overgegaan naar normale voeding, en het verdween na 2 dagen. Navraag etc. leerde me dat het waarschijnlijk een 'overdosis zalm' is geweest. Elke avond een mootje zalm voor de eiwitten en omage-drietjes. Bleek dat ik het vlees had gegeten wat tegen de buikholte aan zit en dat is nu het vlees dat het meest verontreinigt raakt met zware metalen etc.

Afijn is over nu, maar wel iets om op te letten!!

Ben benieuwd naar je vorderingen.
 
Originally posted by oldy
en ben je alweer in ketose nu??

Merk je ook dat je 'carb-craving' steeds korter duurt naar mate je langer met keto bezig bent?

Hoe zijn de resultaten tot nu toe?

Ben zelf ff gestopt met keto ivm buitenlandse reis en omdat ik opeens jeuk en uitslag kreeg!!

Ben meteen overgegaan naar normale voeding, en het verdween na 2 dagen. Navraag etc. leerde me dat het waarschijnlijk een 'overdosis zalm' is geweest. Elke avond een mootje zalm voor de eiwitten en omage-drietjes. Bleek dat ik het vlees had gegeten wat tegen de buikholte aan zit en dat is nu het vlees dat het meest verontreinigt raakt met zware metalen etc.

Afijn is over nu, maar wel iets om op te letten!!

Ben benieuwd naar je vorderingen.

Hoi Oldy, ik ben nu ongeveer 3 weken geleden begonnen met een ketogeen dieet. En inderdaad, het verwonderde me geweldig dat ik langs de chips en drop en toetjes kon lopen zonder in 'zonden' te vervallen.
Echter, toen ik na 3 weken dus afgelopen weekend de eerste carboloading deed, was het wel heel lastig om er vanaf te blijven toen ik zondag weer stopte.. dat is het vervelende van carbo-loading..
Zodra ik dit eenmaal een paar keer heb gedaan , kan ik je meer vertellen. Ik heb nu ook net een pdf-boek binnen over het cyclisch ketogeen dieet van Lyle McDonald dat ben ik nu net gaan lezen.

Over zalm, ja dat klopt, geldt ook voor tonijn.. zorg voor variatie in je voeding en dan valt het mee.. gelukkig wordt tegenwoordig nogal wat zalm gekweekt dacht ik.. of geldt dat alleen voor forel?

Ik eet veel vis, maar ook kip, ei en kaas. Rood vlees raak ik vooralsnog nauwelijks aan. Wel ben ik weer 'broodbeleg' gaan eten, zoals ham en salami.

Ik ben nog steeds niet in ketose.. als ik het goed begrijp moet je maandag en dinsdag KT doen, dat komt niet overeen met mijn Body-for-Life schema.. echter, ik ga de cardio omgooien. Ipv di-ochtend tam baantjes zwemmen ga ik ma-avond aquajogging doen, dus dan heb ik 's ochtends flink KT gedaan en 's avonds moet aquajogging de rest doen.. (hardlopen kan niet).

Wat zijn jouw ervaringen? Hoe lang ben je met CKD bezig? In het voorjaar zal ikwel op TKD overgaan, dus op de dag van cardio (lees fietstochten) extra veel KH innemen ipv eind van de week.
 
He Esperantisto,

ik was ook 3 weken geleden begonnen, echter met een carb-up in het weekend. Zodra ik het CKD weer oppak zal ik jouw voorbeeld volgen en de eerste 3 weken geen carb-up.

Een pdf boek, he, da's interessant, dat kan gemaild worden :D
Zodra je expert bent, laat ons even weten hoe het echt in elkaar zit??

Zalm wordt ook gekweekt, blijkbaar waren deze nogal besmet geraakt met gif(??). Mijn dieet was juist zeer gevarieerd: elke dag 2 blikjes tonijn, ruim 2 ons kip en zalm 's avonds. Soms een biefstukje. Verder oude kaas door mijn salade. 's Ochtends 3 gebakken eitjes, een eiwit-shake en later op de dag nog 1. Tegen de lekkere trek wat salami. Diverse eiwit bronnen dus.

Eiwit 198 gr, vet 137 gr en kh 25 gram. Geen carbs na het trainen, iets wat wel mag (moet?) las ik op BB.com.

Vind het op zich wel een zwaar dieet, je bent snel een social misfit. Al dat vette vreten komt snel je strot uit. Ik miste melk en fruit erg. Het enige wat ik dronk is thee,koffie en water. Veel meer is er ook niet. Afijn, het is voor een heel goed doel en in zo'n korte tijd rijk je al best wel wat kilootjes kwijt, en niet alleen vocht.

Hoe bevalt het jouw? Wat eet & drink je zoal? En hoeveel kgs kwijt?
 
Esperantisto hoe is de verhouding eiwit/vet op de ketodagen en hoelang ben je van plan dit dieet te volgen?
 
Oldy schreef:
Hoe bevalt het jouw? Wat eet & drink je zoal? En hoeveel kgs kwijt?
Ik drink alleen nog maar water, geen melk (hield ik toch al niet van), maar als ik thee drink, dan met een zoetje.
Ik miste het fruit wel, ik ben een echte fruiteter en sapdrinker. Dat had ik ook niet in de gaten, dat in een liter sinsap/appelsap zoveel calorieën zitten. En ijs, en chips en drop natuurlijk, niet erg voor een keertje, maar wel als je chronisch vaak zoiets eet.. nu ik zo extreem bezig ben, houdt de honger op.
Ik ben in 3 weken van 80 naar 76 kg afgevallen, alleen was ik vlak voor ik terugkwam in een paar dagen van 78 naar 80 aangekomen omdat ik 'vetgemest' werd door mijn gastvrouw.
Door de carbup (3500 kcal) ben ik weer van 76 naar 78 kg aangekomen, vanochtend (di) was het weer 77 (1/2). Vet% was voor mijn reis 37%, net na afloop 36% en nu 35%. Vorig jaar november 34% (bij 78 kg), dus ik ben bepaald geen BB-typje.

Sinds 1 week ben ik aan body-for-life begonnen en ga 5 dagen in de week 's ochtends KT doen en/of cardio. Dan neem ik voor 2 maaltijden kwark mee, waarin ik voor extra vet slagroom deed en kokosrasp (en in het begin ook zoetstof). Nu ik het weipoeder heb afgewogen neem ik minder kwark (2x100 gram=20 g eiwit) dat ik meng met de wei-oplossing in water (2x20 gram=30g eiwit, samen 50g =25g/maaltijd). Dat neem ik in na aankomst in de sportschool (na 14 km fietsen) en het tweede deel na de KT of na de cardio (of na de combi) en fiets dan terug.

Om 2 uur 's middags (of op niet-actieve dagen om 8 uur 's ochtends) dan 2 gebakken eitjes met champignons en soms nog wat paprika of courgette.
Om 5 uur eet ik dan een of andere lichte maaltijd zoals sla met 2 harinkjes.
Om 8 uur hangt het af van wat ik net in huis heb, nu bijv. 100 gram kiprollade met spruitjes (met sambal en geraspte kokos).
Om 11 uur wil het eten er nog wel eens bij inschieten, maar dan kan ik mooi die weishake nemen als ik geen zin in eten heb.. maar ik wil dan nog wel eens weer een of 2 eitjes bakken met wat extra groenten erbij.. nee ik slaap er goed op.

Originally posted by burn
Esperantisto hoe is de verhouding eiwit/vet op de ketodagen en hoelang ben je van plan dit dieet te volgen?
Verhouding is afh. van mijn lichaamsgewicht, op basis van 1,7 g/kg, dus 136 g eiwit = 23 g per maaltijd (/6) De hoeveelheid vet volgt dan vanzelf, als je weet dat ik reken met 24x kg.lich.gew.=1920 kcal. Dus 1920-(136x4)-(4x20)=1296/9=144 g vet=24 g vet/maaltijd.
De verhouding is dus: 136g:144g oftewel 544:1296=1:2,38.

Ik was van plan om met CKD in ieder geval net zo lang door te gaan als BFL duurt = 12 weken. Dan kijk ik wat mijn gewicht is. Is dat in de buurt van mijn streefgewicht (68 kg, dwz 25% BF bij 50 kg MLM =gezond) kom. Ik vraag me af of het handig is voor mij om onder 25% te zitten ivm de extreme tochten die ik (wil) fiets(en).. dan is het handig wat spek in de voorraadkast te hebben. Met extreem veel fietsen en zonder lijnen (zeg maar vreten door de week) val ik altijd af tot 72 kg.. nu moet 68 kg of lager haalbaar zijn.

Ben ik tevreden, dan verhoog ik de hoeveelheid KH tot ik wel fruit, peulvruchten en alle groenten kan eten, bijv. tot 150 g KH per dag of zo... weet ik veel? Ik denk dat het geen kwestie zal zijn van: dit doe ik maar eventjes en dan gaat alles weer goed.. ik ken mezelf veel te goed. Toen ik aan het carboloaden was, was ik echt goed vol van een bak rijstpudding en 150 g drop.. maar na afloop had ik waanzinnige trek in iets zoets.. lijkt me niet verstandig 'de kat op het spek te binden' en het principe van 1x per week je zelf 'belonen' met zoetigheid vind ik wel tof.
Het probleem komt pas in het voorjaar als ik weer monstertochten ga fietsen.. dan moet ik de KH-inname aanpassen aan de tocht, zoals bijv. a.s. zondag wanneer ik van plan ben om plm 100 km naar A'dam te fietsen... Volgens berekeningen heb ik dan plm 1800 kcal extra nodig, aan KH waarshijnlijk?

Dus, ik ben zeer benieuwd hoe alles gaat.. vooralsnog sta ik versteld dat ik zoveel energie heb, ook als gevolg van het 's ochtends aan sport doen. Heb bijna geen last van depressiviteit en bovendien door de vergrootte vetinname (o.a. lijnzaadolie) geen schrale huid meer (ook op de ellebogen!).. ik strijk echt enkele malen per dag vergenoegd over mijn huid om dat gladde velletje te voelen! Lekker is dat!!! Helpt ook dat ik me weer ben gaan ontharen...

Zoals gebruikelijk lang antwoord...
 
Ja in het principe vind ik het wel een goed dieet. Door de grote hoeveelheid calorien in de vorm van vet heb je weinig last van 'honger' en zul je het makkelijk volhouden. Het belonen in het weekend maakt het ook makkelijker om vol te houden. Ben alleen niet zo'n voorstander van helemaal ketogeen. Zeker de tijd na de carb-up vond ik niet zo lekker. Als je eenmaal in ketose bent dan voel je je wel goed.
Nog een speciale reden dat je echt in ketose wil raken?

succes
 
Originally posted by burn
Ja in het principe vind ik het wel een goed dieet. Door de grote hoeveelheid calorien in de vorm van vet heb je weinig last van 'honger' en zul je het makkelijk volhouden. Het belonen in het weekend maakt het ook makkelijker om vol te houden. Ben alleen niet zo'n voorstander van helemaal ketogeen. Zeker de tijd na de carb-up vond ik niet zo lekker. Als je eenmaal in ketose bent dan voel je je wel goed.
Nog een speciale reden dat je echt in ketose wil raken?

succes
Nou, men zegt dat dat de beste indicator is dat bijna je gehele energievoorziening door vetten gebeurt.. ergo, ik raak die gigavetbult op mijn buik en heupen kwijt.

Ik verheugde me wel op de carb-up maar de overgang is wel vervelend ... ik had en heb vreselijke zin in KH en dat was ik juist na 3 weken ketoën kwijt.. heerlijk was dat.. kon praktisch zonder problemen pal langs de snoepuitstalling lopen...en nu weet ik niet of ik de zelfdiscipline heb.. maar naar ik hoor wordt de zin in KH wel steeds minder na elke carbo-loading..

Ik was nog vergeten te melden dat ik merk op carbupdagen veel minder drinken nodig heb.. het viel me niet moeilijk op ketodagen 3 liter te drinken.. meestal zet ik een kan met een halve liter water bij elke minimaaltijd klaar of drink een volle bidon water leeg (of meer bij cardio).
 
Enige voordeel van ketose is mijn ogen de thermogenische werking( = geloof ik +- 100Kcal per dag extra)+ dat ketogenen een beschermende werking schijnen te hebben op eiwitverbranding. Die eiwitbeschermende werking wordt in mijn ogen weer teniet gedaan doordat je vrij laag in je eiwitten zit(zeker omdat je ook al laag in khd zit)
Gehele energievoorziening kan nooit door vetten, zal altijd ook eiwit(spier) verliezen.
Gewicht zal je altijd verliezen als je onder je kcal behoefte zit, daar is keto niet voor nodig.
Als je het kunt volhouden kan dit dieet je zeker goed helpen.
grtz
 
Originally posted by Esperantisto
dan moet ik de KH-inname aanpassen aan de tocht, zoals bijv. a.s. zondag wanneer ik van plan ben om plm 100 km naar A'dam te fietsen... Volgens berekeningen heb ik dan plm 1800 kcal extra nodig, aan KH waarshijnlijk?
Mmm, heb je er wel aan gedacht, dat je dan ook gewoon (extra) lichaamsvet verbrandt voor het fietsen? Ik neem aan dat je op je carboloadingdag gewoon reageert op cardio, nl. wel een deel van de energie uit KH halen, maar ook een relatief groot deel uit vetten (natuurlijk wel minder dan wanneer je in ketose bent). Dus misschien is bijv. 1200 kcal aan KH extra al genoeg, en haal je de rest uit je eigen vet?
 
Originally posted by wateengedoe2

Mmm, heb je er wel aan gedacht, dat je dan ook gewoon (extra) lichaamsvet verbrandt voor het fietsen? Ik neem aan dat je op je carboloadingdag gewoon reageert op cardio, nl. wel een deel van de energie uit KH halen, maar ook een relatief groot deel uit vetten (natuurlijk wel minder dan wanneer je in ketose bent). Dus misschien is bijv. 1200 kcal aan KH extra al genoeg, en haal je de rest uit je eigen vet?
Ja, dat dacht ik eigenlijk ook.. stom he, ik rijd al 6 jaar zo'n 10 000 km per jaar en ineens weet ik het niet meer.
Doet me erg denken aan mijn eerste fietsvakantie in Ierland, toen hadden ze ons verteld na elke 2 uur fietsen een snicker of zo iets dergelijks te eten.. we walgden ervan, maar deden een weekje braaf wat ons verteld was.. nou, het was de enige vakantie waar ik van terug kwam met een gelijk gewicht (normaal val ik heel snel plm 5 kg af).
Ik neem wel een zakje Skittles mee, dat moet genoeg zijn... is erg populair onder ckd-ers als carbup voedsel,zeer hoog in de GI-index.
 
Carb-up

O ja, de carbup is dus gebaseerd op 10g KHl/kg magere lichaamsmassa. In mijn geval dus 10x50 = 500 g KH = 2000 kcal.
De KH moeten 70% van je energie-inname uitmaken. Dat betekent dat de totaal inname 2000/7 x 10 = 2857 kcal.
Vet op 15% = 0,15x2857=429 kcal/9 = 48 gram vet/dag
Eiwit op 15% = 429 kcal/4 = 107g ewit/dag..

Voor het geval je het nog niet wist....
 
na mijn 2 weken vakantie weer aan de keto geslingerd maandag.. gisteren had ik me toch een last van kh lusten.. zucht.. meestal geef ik er dan toch een beetje aan toe, anders worden de gravings zo erg dat ik me helemaal verlies in het eten van dingen die niet mogen en dan is me hele ketoweek helemaal naar de filistijnen. Nu had ik wat chips gegeten en daarna nergens last van. Deze ochtend gewoon in ketosis dus heb de draad weer opgepakt.
 
Originally posted by ErEf
na mijn 2 weken vakantie weer aan de keto geslingerd maandag.. gisteren had ik me toch een last van kh lusten.. zucht.. meestal geef ik er dan toch een beetje aan toe, anders worden de gravings zo erg dat ik me helemaal verlies in het eten van dingen die niet mogen en dan is me hele ketoweek helemaal naar de filistijnen. Nu had ik wat chips gegeten en daarna nergens last van. Deze ochtend gewoon in ketosis dus heb de draad weer opgepakt.
Ik weet dat als ik er aan toegeef, het einde zoek is.. wateen heeft ook nogal wat dreigingen in die richting geuit (voor mijn eigen bestwil hoor). En ik moet zeggen het heeft wel wat om je te verheugen op het weekend, al vind ik het opgeblazen gevoel erna niet leuk.. bovendien blijk ik het gewicht erg lang vast te houden.. in 2 dagen 2 kg erbij en nog steeds maar 1/2 kg eraf :(.
Dat schiet niet erg op.. ik was gisterochtend nog steeds niet in ketosis, in de namiddag wel, toen waren er spoortjes volgens de sticks.. ben nog steeds niet dieper dan 'spoortjes'. echter , dit kan ook betekenen dat ik alle voedingsstoffen uit mijn (keto)voeding opneem.. ik heb weer honger trouwens (moest om 1300 eten en het is alweer 3,5 uur geleden.. heb ik nog een harinkje over? Anders gekookt eitje met sla..
 
Veranderen schema

Ik denk dat ik de frequentie van carboloading zodra ik weer uit Portugal terugben (21 nov) wat ga terugbrengen.. naar 1x per 14 dagen. Ik had zulke last van KH-verlangens, dat ik er nu niet eens naar uitkijk.
Ik dacht altijd dat het psychisch was, die extreme voorliefde voor vet en zoetigheid, maar het is vnl. fysiek. Het zou best kunnen dat ik in een vergevorderd stadium van diabetes type II ben. Ik had nl. bij een bloedtest, die ik op de nuchtere maag liet doen na een snelle fietstocht van 10 km tamelijk hoge bloedglucosewaarden..
Ze vielen binnen de norm, maar het was hoog-normaal. Is het normaal om veel glucose in je bloed te hebben na cardiotraining op de nuchtere maag?

Tijdens mijn fietsvakantie ga ik wel weer KH eten.. voor veel cardio heb je meer KH nodig, maar ik probeer het binnen te perken te houden, niet snoepen, ok, 1 ijsje per 3 dagen en niet veel brood, pasta of rijst eten.. wel weer alle fruit en ook noten. Dan moet het wel lukken, denk ik...
 
het meeste gewicht dat je vastgehouden hebt is toch vocht en geen vet.. ook al heb je een beetje sporen van de ketonen=ketosis dus ben je vet aan het afbreken. Ik merk dat zodra ik weer met keto begin dat ik veel meer naar de wc moet om te wateren en veel gemakkelijker zweet. Omdat het glucogeen verbruikt wordt komt het daarbij opgeslagen vocht natuurlijk ook vrij.
 
Back
Naar boven