MuscleMeat

Nederland: Wat ga jij stemmen? (1 bezoeker)

Wat stem jij?

  • CDA

    Stemmen: 6 5,2%
  • ChristenUnie

    Stemmen: 1 0,9%
  • D66

    Stemmen: 1 0,9%
  • GroenLinks

    Stemmen: 3 2,6%
  • Lijst Pim Fortuyn

    Stemmen: 9 7,8%
  • PvdA

    Stemmen: 10 8,7%
  • SGP

    Stemmen: 1 0,9%
  • SP

    Stemmen: 15 13,0%
  • VVD

    Stemmen: 37 32,2%
  • 1NL

    Stemmen: 11 9,6%
  • Ik ben Belg

    Stemmen: 21 18,3%

  • Totaal stemmers
    115

Bezoekers in dit topic

D66 is een pragmatisch ingestelde partij. Een partij die voor de problemen van vandaag moderne, praktische oplossingen zoekt. Die vooral vooruit kijkt en zich minder op het verleden richt. Die niet met handen en voeten gebonden is aan organisaties van werkgevers, werknemers, kerkgenootschappen of belangengroeperingen. D66 staat onafhankelijk in de politiek. Vanuit die houding neemt D66 duidelijke standpunten in over actuele kwesties in de politiek van alledag. Duurzame ontwikkeling van ons milieu, de economie en de samenleving in al haar facetten is daarbij uitgangspunt.

Iedere stem telt even zwaar
Als je de democratie serieus neemt, dan moet je als politieke partij natuurlijk zelf het goede voorbeeld geven. Al sinds de oprichting is openheid de basiswaarde van D66. Daarbij nemen de leden de belangrijkste plaats in. Zij nemen de uiteindelijk beslissingen. Ieder lid heeft stemrecht op de landelijke, provinciale en plaatselijke ledenvergaderingen. Ook kiezen de leden rechtstreeks, dus zonder tussenkomst van besturen, de kandidaten voor vertegenwoordigende functies. Iedere stem telt even zwaar. Daarnaast zijn er binnen D66 strikte regels die voorkomen dat raadsleden ook lid kunnen zijn van het afdelingsbestuur. Dat is voor D66 ware democratie: uitkomen voor je eigen mening - zonder dubbele petten.
 
China is gewoon een rechts land. Van het communisme is echt niets meer terug te zien. Het zou zich niet eens kunnen verooroven links te zijn, met zoveel miljoenen arme boeren zou het land failliet gaan. En over Nijmegen: links heeft daar in ieder geval duidelijk niet de oplossing gebracht, of wel?

Verder ben ik niet minder simplistisch im mijn posts dan jij Eric, de tijd en ruimte ontbreekt ons nueemaal beiden om een compleet evenwichtig pleidooi uiteen te zetten.

En nu ga ik trainen. :)


Mijn stellingen zijn niet zo zwart/wit als wat de meesten hier neerkalken. Dus nee ik ben niet zo simplistisch bezig, echter ontbreekt inderdaad de ruimte en tijd om er nog dieper op in te gaan. Maar ik kan gelukkig nog wel nuances aanbrengen en denk niet volgens het principe dat 1 kant goed is en de andere slecht.

Over Nijmegen, jarenlange structurele problemen los je niet van de 1 op de andere dag op. Maar de bevolking is daar grotendeels tevreden, maar ja volgens Richard zijn dat al die uitkeringstrekkers die profiteren en daarom dus tevreden zijn. Tja dan heeft discussieren niet eens meer zin.
 
wat stemmen der nog veel mensen voor die waardeloze Marijnissen, die kan alleen maar overal om zeiken.
 
Zweden is op stukken na niet zo links als de SP, bovendien is er daar nu veel kritiek op het linkse beleid.

Die 36.000 baseer ik op de maximaal 3 keer zoveel verdienen als het minimumloon. Laten we zeggen dat het minimum 12.000 per jaar is dan kom je op die 36 mille.

En ik wil je ook wel eens horen over die bedrijven, zullen de multinationals niet massaal vertrekken?
 
Nee die zullen niet massaal vertrekken, je hebt namelijk in Nederland een coalitie nodig om te reageren. Als de SP al snode plannen heeft (die in ieder geval niet voorkomen in het programma) dan zullen ze die nooit kunnen uitvoeren.

Je baseert je 36 mille dus op lucht, er is door geen enkele partij in hun programma opgenomen dat er een maximum inkomen ingevoerd zal worden. Wat heeft het voor nut om met dat soort luchtkastelen op de proppen te komen?
 
Of het er nu in staat weet ik niet 100% zeker, maar het stond er niet zo lang geleden zeker wel in dat inkomens maximaal een factor 3 mogen verschillen. Ik baseer die 36 mille dus absoluut niet op lucht!

De SP is een sympathieke partij, maar volstrekt wereldvreemd, je geeft het zelf al een beetje toe door te zeggen dat in een coalitie die zaken er niet doorkomen, ergens ben je het dus wel met me eens.
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Sargasso » Blog Archive » Staatsschuld, Begrotingstekort en de Linkse Kabinetten


Het potverteren van links? :D Damm wat moeten die 4 jaar Den Uijl er hebben in gehakt zeg, dat twee keer van Agt en drie keer Lubbers het zelfs niet hebben kunnen opruimen. Dus wie was er nou echt bezig met potverteren?

Uit de reacties daar en wel een beetje van toepassing :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Of het er nu in staat weet ik niet 100% zeker, maar het stond er niet zo lang geleden zeker wel in dat inkomens maximaal een factor 3 mogen verschillen. Ik baseer die 36 mille dus absoluut niet op lucht!

De SP is een sympathieke partij, maar volstrekt wereldvreemd, je geeft het zelf al een beetje toe door te zeggen dat in een coalitie die zaken er niet doorkomen, ergens ben je het dus wel met me eens.

Lucht dus.

Verder ben ik het totaal niet met je eens, maar je blijft wel een aardige kerel hoor Zelda. Zou saai zijn als je het met iedereen eens moest zijn.
 
Ik zie echt wat anders in de grafieken dan jij Eric. Zo duidelijk vind ik een negatieve invloed van rechts beleid niet, je kan met net zoveel recht het tegenovergesteld beweren.

Je kan in ieder geval stellen dat de centrum rechtse regeringen de laatste 15 jaar goed beleid hebben gevoerd.

En ik waardeer jou ook zeer hoor Eric, laat daar geen misverstanden over bestaan. :)
 
Je ziet de grafieken en dan toch concluderen dat onder Lubbers en van Agt het goed is gegaan? Dan kijk je zeker op de Chinese manier er naar, van rechts naar links of zo?

De staatsschuld nam schrikbarend toe, de tekorten namen keihard toe, de schuldquote schoot omhoog. Zaken die pas onder Paars (gedeeld rechts en links) gecorrigeerd werden op twee vlakken (schuldquote, tekorten).

Ik ben ook niet zo wereldvreemd om voor een linkse regering te opteren, laten we maar vooral teruggaan naar de Paarse periode. Dat compromis heeft over het algemeen ons geen windeieren gelegd.
 
Marijnissen zelf heeft als machine bankwerker gewertkt en bij de Unox worsten staan draaien.

Whaha ja daarom zal ik al nooit op die aap stemmen. Ik heb er gewoon niet echt vertrouwen in dat die man de belangen van ondernemers ook maar ene ruk interreseerd.

Nee ik ben niet goed op de hoogte van alle partij programma's en natuurlijk maakt het merendeel van de mensen hun keuze op basis van emoties en het kleine beetje kennis wat ze hebben. Vind het ook bullshit om daar over te gaan zeiken, verwacht je dat iedereen al die boekwerken van partijprogramma's door gaat nemen. Tuurlijk niet. Mensen stemmen gewoon adhv wat ze zien en horen op TV.

Als je vind dat mensen die niet op de hoogte zijn van programma's niet mogen stemmen, dan vind ik dat mensen beneden een bepaald intelligente niveau ook niet mogen stemmen. Wie zegt mij dat zij in staat zijn zo'n partij programma juist te interpreteren. En dan mogen mensen die veel bij dragen aan deze samenleving meerdere stemmen hebben in verhouding tot mensen die geen ruk in te brengen hebben.
 
Jij mag dat bullshit vinden Rob, maar als mensen op basis van emotie stemmen en daarmee vaak in tegenstrijd met hun eigen belangen gaan stemmen vind ik dat nog al ondoordacht. Daarmee bedoel ik dan niet alleen financiele belangen, maar ook andere zaken zoals veiligheid, privacy, integratie etc.

Veel mensen stemmen op een partij vanwege 1 issue, vaak ook nog een issue die zwaar overbelicht wordt en zeker niet het enige probleem waar ons land mee te kampen heeft. Belangrijkste issue wat dat betreft is de integratie en toestroom van allochtonen, belangrijk maar voor een weldenkend mens zou dat niet de doorslag moeten geven waarom ze op een partij stemmen.
 
Je ziet de grafieken en dan toch concluderen dat onder Lubbers en van Agt het goed is gegaan? Dan kijk je zeker op de Chinese manier er naar, van rechts naar links of zo?

De staatsschuld nam schrikbarend toe, de tekorten namen keihard toe, de schuldquote schoot omhoog. Zaken die pas onder Paars (gedeeld rechts en links) gecorrigeerd werden op twee vlakken (schuldquote, tekorten).

Ik ben ook niet zo wereldvreemd om voor een linkse regering te opteren, laten we maar vooral teruggaan naar de Paarse periode. Dat compromis heeft over het algemeen ons geen windeieren gelegd.

De VVD doet het ook niet zo slecht in die grafieken, bovendien vertelt alleen informatie over de staatsschuld niet het hele verhaal.

Ik heb al eerder gezegd dat ik de PvdA niet zo'n erge partij vind, al zal ik er zelf niet zo snel op stemmen. De SP vind ik echter een echt gevaarlijke partij.
 
1 voordeel, de kans dat de SP in de komende 10 jaar gaat meeregeren is nihil De PVDA wil er niet aan en andere partijen staan te ver naar rechts om die optie mogelijk te maken.

Zou anders zijn als de SP meer dan 30 zetels haalt, dan wordt het lastig om ze links te laten liggen.
 
Jij mag dat bullshit vinden Rob, maar als mensen op basis van emotie stemmen en daarmee vaak in tegenstrijd met hun eigen belangen gaan stemmen vind ik dat nog al ondoordacht. Daarmee bedoel ik dan niet alleen financiele belangen, maar ook andere zaken zoals veiligheid, privacy, integratie etc.

Veel mensen stemmen op een partij vanwege 1 issue, vaak ook nog een issue die zwaar overbelicht wordt en zeker niet het enige probleem waar ons land mee te kampen heeft. Belangrijkste issue wat dat betreft is de integratie en toestroom van allochtonen, belangrijk maar voor een weldenkend mens zou dat niet de doorslag moeten geven waarom ze op een partij stemmen.


Kijk je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Maar zo werkt het nu emaal. Zo zijn mensen en daar kan je jammer genoeg vrij weinig aan veranderen. Je hebt ook altijd nog zo'n groot deel zwevende kiezers die van dag op dag wisselen van partij, dan weer VVD, dan groenlinks, dan PvdA, ja dan denk ik ook bij mezelf: hoe kun je in hemelsnaam zulke veranderingen in mening hebben.
Ik denk voor mezelf wel een redelijk duidelijk beeld te hebben van waar elke partij voor staat, maar ik weet dat het voor het merendeel van de mensen niet zo is.
 
EricR zei:
1 voordeel, de kans dat de SP in de komende 10 jaar gaat meeregeren is nihil De PVDA wil er niet aan en andere partijen staan te ver naar rechts om die optie mogelijk te maken.

Zou anders zijn als de SP meer dan 30 zetels haalt, dan wordt het lastig om ze links te laten liggen.

Inderdaad, maar ik vind het toch een beetje opmerkelijk dat je op een partij stemt waarvan je niet zou willen dat die alleen zou regeren. Ik stem daar principieel niet op. Ik vind dat je toch wel in zoverre achter een partij moet staan dat je ze ook echt de macht toevertrouwt. Als iedereen extreem rechts of extreem links ging stemmen om het gemiddelde zoveel mogelijk zijn kant op te trekken zou de politiek een chaos worden.
 
Als je vind dat mensen die niet op de hoogte zijn van programma's niet mogen stemmen, dan vind ik dat mensen beneden een bepaald intelligente niveau ook niet mogen stemmen. Wie zegt mij dat zij in staat zijn zo'n partij programma juist te interpreteren. En dan mogen mensen die veel bij dragen aan deze samenleving meerdere stemmen hebben in verhouding tot mensen die geen ruk in te brengen hebben.

Daarom vind ik dat staatsinrichting een verplicht vak zou moeten zijn en dat er een soort "stembewijs" zou moeten komen. Hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn, als de basiskennis maar aanwezig is.

Niet voor niets wordt er tegenwoordig gezegd dat we in een "mediacratie" leven... pas daar dan de democratie op aan zou ik zeggen.

Verder vind ik het wel een beetje raar om te zien dat er mensen zijn die echt denken dat SP'ers nog een stelletje Maoïsten zijn. Ook al zou er in het programma wat staan dat veel te "links" is, dan nog leven we in een land van compromissen. En Nederland is geen eiland en heel erg afhankelijk van de wereldeconomie. Niemand zal het in zijn kop halen om als een complete debiel het land naar de knoppen te helpen en in een isolement doen laten belanden. De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend zou ik zeggen.

Ik denk net als Eric dat een paars compromis lang niet zo slecht is geweest -achteraf gezien-... (al was ik toen ook blij dat de boel eens ging veranderen).
 
Ik stem op de partij waar ik het meeste achter sta, maar ben wel realistisch genoeg om in te zien wat een slangenkuil het Binnenhof is. De lafheid van de PVDA en hun regenteske gedrag zorgt voor een blokkade richting de andere linkse partijen. Dat belet mij er niet om SP te stemmen.

Een partij alleen regeren bestaat niet in Nederland, in ieder geval tot nu toe niet. Dat is dus een hypothetische kwestie, ga ik me ook niet mee bezig houden. Zou leuk zijn als de SP 76 zetels haalt, maar dat is geen enkele partij ooit gelukt.
 
Helemaal mee eens. Voor de groepen die jij noemt wil ik ook inleveren. De VVD staat ook juist achter deze groepen, maar is in tegenstelling tot de linkse partijen wel van plan om echt wat aan die honderduizenden te doen die onterecht een uitkering trekken. Ook is de VVD voor meer geld naar onderwijs en wil het mensen met kinderen makkelijker maken te gaan werken door gratis kinderopvang. Suggereren dat de VVD er alleen voor de rijken is is echt onzinnig.

Kan jehet vetgedrukt even toelichten wat gaan ze eraan doen dan om het wel voor elkaar te krijgen? Di onzin van kinderopvang is wel leuk maar is niks meer niks minder dan een leuke verkiezingsbelofte (zoals zoveel anderen).. heb nog niet gehoord HOE ze dat gaan doen.. leuk bedacht maar niet te realiseren.. dat weet jij net zo goed als ik.. overigens ben ik wel met het voorstel eens en zou het geen slecht idee vinden mits ik natuurlijk weet hoe ze dit willen aanpakken.. gaat dit van ten koste van onze belastingsgelden?

De VVD is ook voor het afschaffen van de bijstand voor gezonde jongeren onder 27. Dat is nou een voorbeeld van een duidelijke maatregel. Het is toch te gek voor woorden dat we mensen uit Polen moeten halen om werk op te knappen terwijl we aan honderdduizenden mensen een werkloosheids uitkering betalen? Er is werk zat!.

Bijstand onder de 27 voor gezonde mensen vind ik ook onzinng (dus niet WW).. maar om nou te zeggen dat we mensen gaan halen uit Polen terwijl we hier werk zat hebben vind ik nou ook weer naif en symplistisch.. Meestal zijn de redenen om mensen uit Polen te halen heel andere redenen.. maar ik denk niet dat ik jou dat hoef te vertellen.

Als de SP aan de macht zou komen leidt dat onherroeppelijk tot het vertrek van bedrijven naar het buitenland, en tot het verlies van honderduizenden banen. Stemmen op links is stemmen voor het wegnemen van werkprikkels. Als je door uitkering en subsisies ongeveer hetzelfde krijgt als door werk, is de keuze voor veel mensen een uitgemaakte zaak. Het argument dat het toch niet leuk is in een uitkering te zitten gaat niet op, zo denkt gewoon niet iedereen, dat heeft de praktijk toch wel duidelijk uitgewezen.

Ik ga hier geen SP verdedigen en laat dat argument even schieten maar ik vind je wel heel algemeen klinken over "links" en "rechts" en je argumenten zijn wel erg positief over de een en negatief over de ander.. (wat ik wel overigens kenmerkend vind van de zogenaamde "rechtse" stroming".. veel verwijten naar links maar weinig echt concrete feiten brengen om hun eigen standpunt te verdedigen)

En het allerzwakste wat ik hiet hoor is zeggen dat mensen die VVD stemmen niet weten wat ze doen. Kom met argumenten in plaats van voor deze mensen te oordelen. De lage inkomens zien juist het best wat een ongelijkheid er is. Zij wonen immers naast de uitkeringstrekkers die zonder er een ruft voor te hoeven laten hetzelfde verdienen als zij.

Mensen die hier zeggen dat ze VVD stemmen die weten idd niet waarom ze dat stemmen (niet iedereen maar een groot gedeelte) en vind het grappig dat juist jj over argumenten en oordelen begint wanneer ik eigenlijk vanuit jou kant weinig argumenten lees (iig zwakke) en veel beoordelen naar de "linkse" partijen en hun achterban... zoals eigenlijk de meeste hier die "rechts" zijn maar eigenlijk geen flauw benul hebben waarop ze stemmen. Sommige hier die denken dat de VVD alle buitenlanders het land uit gaan zetten en alle onterechte uitkeringen gaan stoppen (ook voor de buitenlanders) etc..etc.. sommige weten uberhaupt wat het leven inhoud.. Het laatste punt zou ik wel eens willen horen van jou waarom je dat denkt.. ik heb er namelijk een andere mening over..

Even voor de duidelijkheid.. ik ben niet links en ook niet rechts.. ik loop hier niks of niemand te verdedigen.. maar verbaas me keer op keer hoe naief de vooral rechtse aanhang kunnen zijn en hoe eenzijdig ze naar de situaties kunnen kijken... ik zou ook blanco stemmen als ik mocht stemmen.
 
Toch vraag ik me af, mensen die bv SP stemmen, zouden jullie nou graag een links kabinet willen met bv SP, Groenlinks en PvdA?
 
Back
Naar boven