AndroidHealthClinic

"Nederlanders willen vechten in Syrië"

Bezoekers in dit topic

tbeest

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
9 mrt 2012
Berichten
2.275
Waardering
75
'Nederlanders willen vechten in Syrië'
Steeds meer moslimjongeren in Nederland willen naar Syrië om daar te vechten tegen het regime van president Assad. Dat zegt het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO). Maar die drang om in Syrië te gaan strijden kan ook een gevaar zijn voor de veiligheid in Nederland.

In Syrië woedt al twee jaar een opstand tegen het bewind. Regeringsleger en opstandelingen slagen er niet in elkaar terug te dringen. De internationale gemeenschap kijkt toe en veroordeelt, maar grijpt niet in.
Het CMO begrijpt de frustraties van jongeren over 'het onrecht dat de burgers van Syrië ondergaan'.

Rare, dodelijke ervaringen

Volgens Yassin Elforkani van het contactorgaan 'liegen de beelden op al-Jazeera er niet om. We merken dat de strijd in Syrië meer leeft in de hoofden van jongeren dan andere conflicten, zoals Irak en Afghanistan. Het leeft op dit moment zelfs meer dan Palestina'.
De strijd in Syrië zal op een bepaald moment voorbij zijn. Dan keren de jongeren terug naar Nederland. "In Syrië hebben ze een hele tijd met een geweer rondgelopen. Ze hebben daar rare, dodelijke ervaringen meegemaakt en zullen dus veel trauma's hebben. Het is de vraag hoe ze zich dan gaan gedragen in een harmonieuze samenleving zonder geweld. Dat kan een gevaar voor onze veiligheid zijn", concludeert Elforkani.

AIVD: strijd geromantiseerd

Dat is ook de mening van inlichtingendienst AIVD. In de afgelopen maanden zijn meer jihadstrijders vanuit Nederland naar Syrië gegaan dan in heel 2011, zei AIVD-hoofd Rob Bertholee in januari.
Volgens Bertholee wordt de strijd in Syrië geromantiseerd door propaganda op internet. "Ik denk dat heel veel van de strijders vrij snel tot de ontdekking komen dat het minder romantisch is dan wordt voorgesteld. Tegelijkertijd komen ze tot de ontdekking dat er geen weg terug meer is, want die kans krijgen ze niet."




Sorry hoor, maar hoe zielig is dit? Hebben die geen werk of studies dat die moeten volgen? Paspoort intrekken aub :o
 
Laat ze maar lekker daar naartoe gaan en er een nog grotere zooi van maken, zolang ze maar niet terug komen naar Nederland. Dit begint te lijken op een dagje uit, lekker schieten in Syrië en vervolgens weer terugkomen naar nederland om geen flikker uit te voeren en lang uit op de bank geld ontvangen van de nederlandse regering.
 
Wij (Nederland) steunen de opstand in Syrie toch?
Snap dan niet waarom je dan mensen die daar willen helpen aanmerkt als terroristisch of jihadstrijders.
 
Laatst bewerkt:
Wij (Nederkand) steunen de opstand in Syrie toch?
Snap dan niet waarom je dan mensen die daar willen helpen aanmerkt als terroristisch.

Onze regering steunt inderdaad terroristen

In Mali vechten we er tegen, in Syrië helpen we ze :o
 
Neemt niet weg dat ze ws niet zo slim zijn en die hele oorlog romantiseren.
Maar voor veel is het al heel wat dat ze een doel in dr leven hebben. En blijkbaar ook nog een waar Nederland achter staat. Als ze maar niet terugkomen dan...
 
Kunnen ze dan niet meteen daar weer heen verhuizen ?! ???
 
Onze regering steunt inderdaad terroristen

In Mali vechten we er tegen, in Syrië helpen we ze :o

Haha, is altijd als je je mengt in een conflict he. In genoeg andere landen hebben we eerst mensen aan de macht geholpen, waar we later niet zo gelukkig mee zijn.
 
Ik heb wat Syrische gasten in mijn facebook die pro Assad zijn, ze spammen mijn hele timeline vol met die zooi. En nu begin jij er ook nog over op dbb tbeest.
 
Ik heb wat Syrische gasten in mijn facebook die pro Assad zijn, ze spammen mijn hele timeline vol met die zooi. En nu begin jij er ook nog over op dbb tbeest.

je kan updates blokkeren van bepaalde personen
 
Ik ben blij dat de temperatuur aan het eind van de week weer richting de 0 gaat.
 
Over 10 jaar zullen jullie inzien dat het onder Assad nog zo slecht niet was ;)
 
Als je weet wie gaat, nooit meer binnen laten.
 
Back
Naar boven