MuscleMeat

Nederlanders worden dikker

Bezoekers in dit topic

Volgens mij zit daar een foutje in het artikel, moet 72 kg zijn. Dit is de bron van het NOS artikel, waar ze de gegevens uit hebben gehaald: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/48/lichaamsgroei-1981-2018-recent-vooral-gewichtstoename
Maar goed, 72kg @1.67 is nog steeds behoorlijk bulky.
Klopt denk ik. Ze schrijven dat vrouwen per gegroeide cm 4,7 kg zijn aangekomen en de lengte is 1,5 cm toegenomen = 7,05 kg. (165,9cm -> 167,4 cm) 65 + 7,05 = 72,05 kg

Ik zie wel dat veel jeugd van tegenwoordig er anders uitzien dan de jeugd die ik toen zag in de jaren '80. Volgens mij zijn die dan al verlept op hun 30e als dat zo doorgaat.
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad redelijk Chubby op die lengte. Dit rijmt wel met het hedendaagse straatbeeld. Al mag ik eigenlijk niks (meer) zeggen over het gewicht van anderen, ik ben zelf ook "vetter" dan ik zou willen (vandaar een langzame cut naar 130kg voor komende zomer).

Suiker/vetrijke voedingsmiddelen zijn goedkoper en makkelijker te verkrijgen dan ooit en stressniveau's schieten door het dak heen. Niet volledig gerelateerd, maar ik hoorde afgelopen week op Radio 2 een item over de Nederlandse medemens in geldnood en het feit dat er binnen die bevolkingsgroep een relatief hoog percentage overgewicht heeft. De deskundige stelde dat dit niet komt door het goedkoop verkrijgbaar zijn van junkfood, maar vooral door het hoge stressniveau waarmee die mensen continu rondlopen en de mentale energie die dit vergt. Hierdoor is (gezonde) voeding totaal geen prioriteit meer. De waarheid zal in het midden liggen, maar ik vond het een interessante gedachte. Ik merk bij mezelf in ieder geval dat ik wel degelijk een stuk meer eet wanneer ik veel stress heb (emotie eter pur sang)
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Nu wil ik de immigranten niet overal de schuld van geven, maar is het niet zo dat
niet komt door het goedkoop verkrijgbaar zijn van junkfood, maar vooral door het hoge stressniveau waarmee die mensen continu rondlopen en de mentale energie die dit vergt. Hierdoor is (gezonde) voeding totaal geen prioriteit meer.
wat is dat voor links gelul. sorry hoor...
 
De deskundige stelde dat dit niet komt door het goedkoop verkrijgbaar zijn van junkfood, maar vooral door het hoge stressniveau waarmee die mensen continu rondlopen en de mentale energie die dit vergt.
Dus de inwoners van Jemen hebben een stressvrij leven.
 
wat is dat voor links gelul. sorry hoor...
Helemaal geen links gelul. Als je continu in de stress zit door geldgebrek/schulden en andere problemen, heb je weinig energie meer over om aan aan je gezondheid te werken.
 
Helemaal geen links gelul. Als je continu in de stress zit door geldgebrek/schulden en andere problemen, heb je weinig energie meer over om aan aan je gezondheid te werken.
Er is inderdaad veel bewijs voor de relatie tussen overgewicht, obesitas en lage sociale economische status. Zo heeft meer dan 20% van de kinderen tussen 4 en 18 jaar overgewicht in de laagste inkomensgroep. Dit wijkt behoorlijk af want bij andere inkomensgroepen daarboven ligt het rond de 10%. Obesitas heeft zelfs een nog hoger percentage qua vergelijk (meer dan dubbel zo hoog). Ik heb recent ergens iets geschreven over wat armoede doet c.q. kan doen met het brein. Het blijkt enorme impact te (kunnen) hebben.
 
Helemaal geen links gelul. Als je continu in de stress zit door geldgebrek/schulden en andere problemen, heb je weinig energie meer over om aan aan je gezondheid te werken.
Ja de redenering snap ik wel, maar vind het links gelul om die aan te grijpen als een argument voor overgewicht. Ik denk dat de oorzaak meer ligt bij gebrek aan kennis en mogelijkheden dan stress.
 
Helemaal geen links gelul. Als je continu in de stress zit door geldgebrek/schulden en andere problemen, heb je weinig energie meer over om aan aan je gezondheid te werken.
Klopt, maar als (slecht) eten niet zo goedkoop was dan waren er toch minder dikke mensen.
 
Gemiddeld 167? Kleiner dan 170 leek mij een zeldzaamheid, liegen zo veel dames over hun lengte?
 
Veel van de mensen die overigens aan overgewicht 'lijden' zijn ouderen, in de categorie 65+. Dat zou betekenen dat naarmate je ouder wordt, je opleidingsniveau en sociaaleconomische status achteruit gaat? Volgens mij zijn de ouderen in dit land, onder dit kabinet, nog nooit zo welvarend geweest.

Maar goed, is mijn ervaring en opinie. Mochten jullie me kunnen overtuigen met feiten en verhalen dan ga ik met plezier terug mijn bubbel in.
 
Veel van de mensen die overigens aan overgewicht 'lijden' zijn ouderen, in de categorie 65+. Dat zou betekenen dat naarmate je ouder wordt, je opleidingsniveau en sociaaleconomische status achteruit gaat? Volgens mij zijn de ouderen in dit land, onder dit kabinet, nog nooit zo welvarend geweest.
Doe niet zo flauw. Je doet nu net alsof wij beweren dat er een 1 op 1 relatie is tussen overgewicht enerzijds en opleidingsniveau en sociaaleconomische status anderzijds. Je weet zelf ook wel dat er meerdere factoren aan te wijzen zijn als oorzaak van overgewicht en het dus veel complexer ligt.
 
Doe niet zo flauw. Je doet nu net alsof wij beweren dat er een 1 op 1 relatie is tussen overgewicht enerzijds en opleidingsniveau en sociaaleconomische status anderzijds. Je weet zelf ook wel dat er meerdere factoren aan te wijzen zijn als oorzaak van overgewicht en het dus veel complexer ligt.

Beetje zout erbij voor je?
giphy.gif
 





Er is veel meer te vinden maar kost te veel tijd, dit geeft een aanzetje.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven