MuscleMeat

Nederlands spreken in het openbaar!

Moeten alle inwoners van NL met een nederlandse nationaliteit nederlands spreken?

  • Ja

    Stemmen: 20 62,5%
  • Nee

    Stemmen: 2 6,3%
  • Moeten ze zelf weten stoor me er niet aan

    Stemmen: 10 31,3%

  • Totaal stemmers
    32

Bezoekers in dit topic

Pff.. ik vind ook dat mensen fatsoenlijk Nederlands zouden moeten kunnen schrijven, maar om nu het gros van de DBB members het land uit te zetten gaat wellicht iets te ver :rolleyes:
 
Oh trouwens, hoe zit dat met al die Duitsers en Amerikanen die zich hier prima redden zonder ooit ook maar 1 woord Nederlands te leren... dat is nog nooit een probleem geweest, en nu ineens wel (ik ken zelfs Friezen wiens kennis van het Nederlands nogal ... ehm... minimaal is, en Limburgers die ik niet kan verstaan, Groningers, Drenten, om van die provincialen in Amsterdam met hun rare accent nog maar te zwijgen (etc)).
 
TylW zei:
Ik vind dat Marokkaanse jongens recht hebben om te kiezen of ze een clubhuis willen of niet, als ze liever ouderen overvallen en voorbijgangers lastig vallen dan is dat hun recht om daarvoor te kiezen.

Om daarvoor te kiezen wel, om daar naar te handelen niet!
 
Je bent nog gekker dan ik dacht

Dacht je nu echt dat ik met kiezen niet bedoelde handelen? Of kies jij om iets te doen om het daarna toch niet te doen?Alleen al het feit dat je op een sarcastisch bedoelde post reageerd zegt mij genoeg :nut:
 
sanniejj zei:
Ja, tenzij ze het niet kunnen (maar wel bereid zijn om het te leren *m.u.v. toeristen etc.* )

My words!
 
wazzup zei:
Oh trouwens, hoe zit dat met al die Duitsers en Amerikanen die zich hier prima redden zonder ooit ook maar 1 woord Nederlands te leren... dat is nog nooit een probleem geweest, en nu ineens wel (ik ken zelfs Friezen wiens kennis van het Nederlands nogal ... ehm... minimaal is, en Limburgers die ik niet kan verstaan, Groningers, Drenten, om van die provincialen in Amsterdam met hun rare accent nog maar te zwijgen (etc)).

Duhhh, omdat Engels en Duits misschien, in tegenstelling tot weet ik veel wat voor gekke taal die lui spreken, verplichte leerstof is op zo'n beetje elke nederlandse school...?
 
wazzup zei:
Oh trouwens, hoe zit dat met al die Duitsers en Amerikanen die zich hier prima redden zonder ooit ook maar 1 woord Nederlands te leren... dat is nog nooit een probleem geweest, en nu ineens wel (ik ken zelfs Friezen wiens kennis van het Nederlands nogal ... ehm... minimaal is, en Limburgers die ik niet kan verstaan, Groningers, Drenten, om van die provincialen in Amsterdam met hun rare accent nog maar te zwijgen (etc)).

Ergens heb je gelijk.. maar weet je dat Nederlands een keuzevak is op scandinavische scholen.. en velen het daar ook tot perfectie beheersen..

Dus waarom dan de Duitsers, Amerikanen, Fransen etc niet... Ik vind als je in Nederland wilt wonen.. moet je je in het Nederlands verstaanbaar kunnen maken..

Dialecten.. Ik vind dat dat moet blijven bestaan.. maar ik ken geen enkele Drent/ Groninger/ Fries die niet evengoed Nederlands kan als welke andere Nederlander.. maar bij hun is het meestal een kwestie van niet willen, en niet van niet kunnen..
 
Apenootje zei:
Dat is wel degelijk ook ons probleem, vanwege het feit dat je volstrekt kansloos bent op de arbeidsmarkt, als je de Nederlandse taal niet machtig bent.
Zelfs voor schoonmaker moet je Nederlands dan wel Engels kunnen spreken.

En kanslozen zijn niet echt bevordelijk voor de economie!

Wat mij betreft mogen ze best hun eigen taal spreken, als ze daarnaast ook goed Nederlands kunnen.

De Nederlandse les mag van mij best gesubsidieerd worden, omdat de nieuwe Nederlanders het niet zo breed hebben, maar koppel dat wel aan een soort prestatiecontract, net zoals de tempobeurs voor studenten.
-Dus aanwezigheids plicht
-een goed eindresultaat

Voldoe je hier niet aan: decimeren van de uitkering, moet je es opletten hoe goed ze hun best doen.

En wat betreft de les:
-eindtoets opgesteld door de overheid, die ook steeds vernieuwt wordt
-geen meerkeuze vragen
Zodat de docenten mensen niet zomaar/tegen betaling kunnen laten slagen.

En verder het Nederlands taalgebruik stimuleren, door folders bij overheids instanties alleen in het Nederlands te drukken, en niet in 7 talen!


En vooral uit dat laatste punt blijkt maar weer dat de overheid hier ook nog lang niet genoeg aan doet.
Want hoe kan je iemand nou stimuleren om NL te leren als het allemaal toch in zijn eigen taal wordt verteld, kijk maar eens op NL 1 2 3 daar is regelmatig zelf arabische ondertiteling te gek voor woorden niet, alle folders bij de overheid zijn in het arabisch, turks marrokaans te verkrijgen
Nederlanders integreren in hun (eigen) land hahaha.
 
TylW zei:
Je bent nog gekker dan ik dacht

Dacht je nu echt dat ik met kiezen niet bedoelde handelen? Of kies jij om iets te doen om het daarna toch niet te doen?Alleen al het feit dat je op een sarcastisch bedoelde post reageerd zegt mij genoeg :nut:

Ohw ja wacht, ik kan namelijk niet sarcastisch zijn... dat was ik...
 
Back
Naar boven