AndroidHealthClinic

Nieuws Nederlandse Atletiekunie verzweeg doping voorval (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/home/index.xml

Eerder dopingproblemen atleet Vroemen
Simon Vroemen heeft vorige maand niet voor de eerste keer de dopingregels overtreden.

Anabolen
De steeplechaser, die betrapt is op anabole steroïden, blijkt in 2006 bij de Europese atletiekkampioenschappen zichzelf een infuus te hebben toegediend. Dat is in strijd met het dopingreglement.

Ziek
Vroemen werd door dat infuus ziek en moest zich terugtrekken voor de EK-finale op zijn onderdeel. Met toestemming van de atletiekunie werd naar buiten gebracht dat hij een voedselvergiftiging had opgelopen. Hij benadrukt dat hij pas 'zelf een infuusje zette' nadat hij de avond ervoor was geveld door diarree en hoge koorts.

Advies
Vroemen hierover: "'s Nachts rond 1:00 uur heb ik de arts erbij gehaald. Hij heeft me ook behandeld, maar wilde geen medische indicatie voor een herstelinfuus afgeven", keek Vroemen terug. ,,De volgende dag heb ik mijn twee eigen artsen, Berend Nikkels en Helmut Stechemesser, gebeld. Zij hebben mij aangeraden zelf een infuusje te zetten met natriumchloride. Toevallig had ik de spullen bij mij.":roflol:

Bewust verzwijgen
Toen de atleet niet in staat bleek de finale te kunnen lopen, spraken Vroemen en de atletiekunie KNAU af om het incident niet naar buiten te brengen. De KNAU hield zijn mond, omdat de atleet kort na het EK zijn loopbaan zou beëindigen. Dit seizoen maakte Vroemen echter zijn rentree.

Rapporteren
Op 11 juni werd hij positief bevonden. Dat was voor de atletiekunie een reden om het voorval bij de EK in Göteborg alsnog te rapporteren bij de Nederlandse dopingautoriteit.

1 maal betrapt gewoon levenslang schorsen

Waarom zou hij het NIET bij zich kunnen hebben? Een infuusje met een natriumchloride oplossing is niets bijzonders. Ik heb als student verpleegkunde op het moment de middelen thuis om een zelfde hoeveelheid in principe in iemand in te spuiten, zij het niet met een infuus, maar via injecties. (oefenmateriaal)

Laat staan mensen die dergelijke zaken van hun lichaam vragen.

Of weet je niet wat een natriumchloride oplossing inhoudt?
 
Back
Naar boven