Fitness Seller

Nieuws Nederlandse vrouw ziet man en drie kinderen doodvallen

Bezoekers in dit topic

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
Lid geworden
15 nov 2002
Berichten
50.073
Waardering
2.589
Lengte
1m79
Massa
89kg
Vetpercentage
15%
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
AOSTA/ROME - Bij een drama in de Italiaanse Alpen heeft een 50-jarige vrouw uit Almere in één klap haar gezin verloren. Vanaf de top van de gletsjer die het gezin had beklommen, zag ze hoe haar man en drie kinderen bij de afdaling uitgleden en hun dood tegemoet vielen.

Ze was ooggetuige van een ongekend drama dat haar gezin donderdag in het hooggebergte overkwam.

De 50-jarige Ada Germs-de Jong zag op tweehonderd meter afstand haar man, twee dochters en zoon uitglijden op een ijzige gletsjer en een dodelijke val maken van 500 meter de diepte in.

,,Ik heb mijn man en mijn drie kinderen op een afstand van 200 meter omlaag zien storten,'' vertelde ze gisteren in shock tegenover het Italiaanse persbureau ANSA. ,,Eerst is er één uitgegleden en toen alle anderen.''

De slachtoffers zijn de 55-jarige vader Piet, zoon Mark (21) en dochter Els (22) en Karin (16). Het gezin komt uit Almere, waar de vader huisarts was.

De stoffelijke overschotten zijn donderdagmiddag geborgen en overgebracht naar het mortuarium van het bergsportplaatsje Courmayeur. Daar bracht het gezin sinds 12 juli de vakantie door op camping Grandes Jorasses. Het zou hun laatste vakantiedag zijn.

Het ongeluk gebeurde op de Mont Dolent, een 3823 meter hoge berg in het Mont Blanc-massief, op het drielandenpunt tussen Italië, Frankrijk en Zwitserland. Het gezin overnachtte in het Bivacco Fiorio, een onbewaakte berghut aan de Italiaanse kant op 2735 meter hoogte boven Courmayeur. Ze vertrokken vroeg in de ochtend op weg naar de top, die rond 9 uur werd bereikt. Daarop besloten vader Piet en de kinderen om af te dalen via een ijswand, terwijl moeder Ada op de gletsjer achterbleef, vermoedelijk om even later een andere route omlaag te kiezen.

De exacte oorzaak van de tragedie is nog niet helemaal duidelijk. Volgens leden van de Alpiene Hulpverlening van de Italiaanse politie waren de vier met touwen aan elkaar verbonden en moet een van hen zijn uitgegleden en daarmee de anderen hebben meegesleurd. Dat sluit aan bij de verklaring van de moeder.

Een Franse alpinist was van een tegenoverliggende berg met zijn verrekijker getuige van de val. Hij schakelde de hulp in van de Protezione Civile (het bureau burgerbescherming) van het gewest Valle d'Aosta. Per helikopter aangevlogen hulpverleners waren enkele uren in de weer met het bergen van de lichamen, die aan de voet van de helling lagen in een gebied met lawinedreiging.

Moeder Ada werd overgebracht naar het ziekenhuis van de gewestelijke hoofdstad Aosta. Gisteravond is zij daaruit ontslagen en ging ook zij naar Courmayeur, in afwachting van de overkomst van familieleden.

De afdaling die de Nederlanders hadden gekozen, geldt niet als een van de moeilijkste van het Mont Blanc-massief, maar wel als een verraderlijke. Een week eerder raakten drie Fransen zwaargewond toen zij op bijna dezelfde plek honderden meters neerstortten. De Italiaanse media spreken daarom van de 'killerwand'.

Het drama heeft gisteren ook in Italië veel emoties losgemaakt. Dodelijke ongevallen in de Alpen komen vaker voor, maar het gruwelijke einde van vier leden van hetzelfde gezin is uitzonderlijk.
http://www.ad.nl/binnenland/2472106/Moeder_ziet_man_en_drie_kinderen_omlaag_storten.html

Dieptriest, vraag me af hoe je daar nog ooit overheen komt. Alles wat je liefhebt in 1 klap weg.
 
wat een triest verhaal zeg het zal je maar gebeuren om zo heel je gezin te verliezen
 
:sad:

Volgens mij het ergste dat je kunt overkomen.
 
Vreselijk voor die vrouw. Toch ook iets wat kan gebeuren, wanneer je een berg beklimt.
 
Las het net in het AD, echt een groot drama :(
 
:haar:

Is heel erg voor die vrouw, die heeft nu niks meer... :(
 
Hoorde het gister ja, echt heel erg.
 
Erg...

Lijkt mij ook wel idioot, als het al bekend staat als gevaarlijk, en er kunnen nog steeds ongevallen gebeuren.
Waarom wordt er niets aan gedaan dan...
 
Je bent eigelijk ook wel gek als je op een IJSberg gaat klimmen, had je kunnen weten :roflol:
 
Damn...dit is wel heel triest ja....pfffff.
Maar idd wat bezielt die mensen toch ook zo'n berg te beklimmen / af te dalen.
 
Leven kapot. Beter was ze er zelf meteen achteraan gesprongen..
 
En ze ook nog zien vallen... Damn
 
Daar leef je voor, een man of vrouw krijgen met kinderen en dan in 1klap weg.
 
Je bent eigelijk ook wel gek als je op een IJSberg gaat klimmen, had je kunnen weten :roflol:

Wat is dat nou weer voor stomme opmerking, en er dan nog om lachen ook. Als jij morgen naast iemand in de auto stapt die 140 rijd waar je 120 mag en die rijd jullie allebei morsdood, moet iedereen dan ook roepen dat je het had kunnen weten en er om lachen?

Ontopic: Verschrikkelijk drama, vooral omdat ze heeft zien gebeuren ook. Die beelden krijg je nooit meer uit je geheugen, plus het feit dat ze alles kwijt is. Ongelovelijk.
 
heel je gezin weg... vraag me af ik dan nog zou willen verder leven...
dit is goed om kapot te gaan van verdriet, hopelijk krijgt ze een goede begeleiding
 
Damn, die moet zo ontzettend geshockeerd zijn, denk dat je in haar geval graag mee naar beneden gegaan zou zijn, man man hoe kom je dit als mens te boven...:(
 
Heel erg natuurlijk, maar gletsjers beklimmen is nu eenmaal niet zonder risico's.
 
geen leuk bericht om te lezen :(
vriend van me vertrekt binnekort ook naar daar, hoop dat ie heelhuids terug komt :(
 
Je bent eigelijk ook wel gek als je op een IJSberg gaat klimmen, had je kunnen weten :roflol:
leeftijd : 15 :rolleyes:
Wat is dat nou weer voor stomme opmerking, en er dan nog om lachen ook. Als jij morgen naast iemand in de auto stapt die 140 rijd waar je 120 mag en die rijd jullie allebei morsdood, moet iedereen dan ook roepen dat je het had kunnen weten en er om lachen?

Ontopic: Verschrikkelijk drama, vooral omdat ze heeft zien gebeuren ook. Die beelden krijg je nooit meer uit je geheugen, plus het feit dat ze alles kwijt is. Ongelovelijk.
+1 dat ze ze niet achterna is gesprongen..
 
Back
Naar boven