AndroidHealthClinic

Nefropathie - Ziekte van Berger en bodybuilding

Bezoekers in dit topic

Heuvelbart

Novice
Lid geworden
16 dec 2014
Berichten
9
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
71kg
Vetpercentage
14%
Hallo,

Ik fitness nu ruim 1.5 jaar en de laatste 3 maanden echt in het bodybuilding circuit gegaan en het bulken gaat redelijk tot goed.

Ik heb helaas ook een nierziekte, Nefropathie ( Ziekte van Berger ), mijn nieren lekken hierdoor een hoeveelheid eiwitten en dit mag niet te hoog zijn ( boven de 1 gram ) evenals zout mag niet te hoog zijn, de laatste keer dat ik op controle ben geweest was tevens ook de eerste keer sinds dat ik vol met dieet bezig ben en ook met supplements, zat de percentage eiwit op 1.2gram dit is dus 0.2 te veel. Mijn zout percentage was wel prima. Nu moet ik 26 januari weer op controle en dan wordt er een uitsluitende beslissing gemaakt of dat ik wel of niet aan pillen moet ervoor.

Nu is mijn vraag, wat kan ik verder nog doen om te blijven bodybuilden en kan een eiwitrijk dieet wel of niet? Shakes ben nu momenteel mee gestopt, want de consequenties zijn hoog als ik door zou gaan daarmee. Zijn er andere supplementen die minder eiwitten bevatten, of helemaal geen, die ik kan gebruiken in plaats van eiwitshakes?

Groetjes,
Bart
 
Wellicht kun je tijdens je training en ervoor/erna BCAA'S of aminozuren nemen.
 
Dat was ik nog vergeten te melden, ik gebruik BCAA pill caps van Body en Fitshop. 4 pillen voor de workout.
 
Misschien kan je dit beter aan een dieetist vragen,zou niet zomaar iets gaan uit proberen ;)
 
Je hebt in elk geval niet zoveel eiwit nodig om progressie te maken, het is misschien niet 'optimaal' maarja dan gaat het iets langzamer. Fitness is toch iets voor jaren of zelfs je hele leven. En genoeg succesvolle krachtatleten eten echt niks speciaals.

Heb je een idee van hoeveel gram je per dag wel zou kunnen eten?
 
Je hebt in elk geval niet zoveel eiwit nodig om progressie te maken, het is misschien niet 'optimaal' maarja dan gaat het iets langzamer. Fitness is toch iets voor jaren of zelfs je hele leven. En genoeg succesvolle krachtatleten eten echt niks speciaals.

Heb je een idee van hoeveel gram je per dag wel zou kunnen eten?

Ik heb geen idee hoeveel gram ik zou mogen eten, momenteel zit ik op de 80-100 gram eiwit van voedsel en eerst zat ik op 160/170 met shake erbij.
Er was mij verteld dat ik door moest gaan hoe ik voorheen deed maar ik heb de shake eraf gedaan en zonder shakes verder gegaan. Verder zal ik 26 januari meer te weten te komen of ik uberhaupt verder kan gaan met een bepaalde hoeveelheid eiwit, maar als het uit de hand loopt dan moet ik op een eiwitvrij dieet... Gaat het dan nog steeds goed of veel minder?
 
Eiwitvrij gaat niet echt samen met BB ben ik bang
 
Dan hoop ik dat het echt aan de shakes ligt dat mijn eiwitwaarde te hoog is... Zodat ik niet op eiwitarm dieet moet :/
 
Dan hoop ik dat het echt aan de shakes ligt dat mijn eiwitwaarde te hoog is... Zodat ik niet op eiwitarm dieet moet :/
Denk niet dat je lichaam onderscheid maakt tussen eiwitten uit whey of andere dierlijke bronnen
 
Denk niet dat je lichaam onderscheid maakt tussen eiwitten uit whey of andere dierlijke bronnen

Zou idd niet het geval mogen zijn, ik hoop dat 100 gram eiwit dieet nog mag en dat ik dus niet weer heel mijn levenstijl om moet gooien...
 
Heeft de dosering ook een effect? Dus lek je meer eiwit als je in een keer grote hoeveelheden eiwit inneemt? In dat geval zou je kleinere maaltijden kunnen nemen en zo je nieren niet teveel in een keer belasten... Geen idee hoe het werkt, maar misschien dat je het kunt bespreken/proberen.
 
80-100 gr per dag of zelfs minder dan 1gr per kg lichaamsgewicht kan je gewoon vooruitgang mee maken, helemaal geen proteine kan natuurlijk niet. En hoe lager hoe meer je baat kunt hebben bij bcaa's verspreid over de dag innemen, vooral bij cardio activiteit.

Als je echt zo laag mogelijk moet zou ik wel navragen/uitzoeken waar je allemaal rekening mee moet houden qua tekorten van voedingstoffen.
 
Momenteel weet ik nog niet veel meer over welke dosering ik wel en niet mag hebben.
Mijn BCAA's zijn 4 pillen per dag van BCAA pure caps van body en fit shop. Voor mijn workout.
 
Back
Naar boven