Fitness Seller

NewB vragies...

Bezoekers in dit topic

An_G

Advanced Bodybuilder
20 jaar lid
Waardering
1
Ik ben nog niet zo lang aan het sleutelen aan mijn voedingsschema maar ik heb nu wel al verschillende vragen aangaande mijn voeding;

1. Ik heb veel gelezen dat je je laatste maaltijd z'n 2 a 3 uur voordat je gaat slapen moet eten maar geld dit voor alle soort maaltijden? en op bijv. vrijdag voetbal ik tot 21:30 en ga ik om 22:30 - 23:00 slapen, na mijn voetbal training verga ik dus van de honger en eet dan meestal kwark, niet zo lang voordat ik ga slapen......

2. Soms heb ik na een bepaalde maaltijd een opgezette/opgeblazen buik?

3. Hoe strikt zou je je aan de regel; meer kh in de ochtend, minder eiwitten -> minder kh naarmate de dag vordert en meer eiwitten naarmate de dag vordert, moeten houden (want hier let ik nu niet echt op ik zorg gewoon dat elke maaltijd uit de nodige kh/ei/vet bestaat).

4. hoe belangrijk is het om verschillende bronnen van kh, eiwitten en vetten te hebben? oftewel; hoe erg is het om te eenzijdige bronnen te hebben? (want ik eet dagelijks best wel hetzelfde)

5 zijn er verschillende supps categorïen? en wanneer en waarom zou je supps gebruiken tijdens bulk of cut?

6. hetzelfde voor shakes?

7. heb net eiwit FAQ gelezen maar hoe zit het met al die verschillende soorten kh? simpele, complexe, moeilijk verteerbare....? en wanneer (tijdens bulk of cut, en op welk punt van de dag wel of niet) moet je welke wel of niet tot je nemen?

8. Hetzelfde voor suikers? welke soorten? wanneer wel en wanneer niet?

9. hetzelfde voor vetten?
verzadigd en onverzadigd ken ik al, maar hoe zit dat bijv. met omega 3 en 6 en...? wat doen ze, wanneer wel wanneer niet tot je nemen?

10. noten zijn goed als bron van vetten, maar ze hebben toch best wel een hoge cal. waarde? hoe kan je dan als je cut een verzadigd gevoel krijgen en tegelijkertijd onder je cal. blijven?

11. wanneer moet je nou kiezen voor iets wat snel verteert en wanneer juist niet?

12. wat betekend 'GI waarde'( had iets van glycemische index gehoord ofsow) ? gezien in bijv; brood.. en hoe belangrijk is het om hierop te letten?

13. de ene keer word er voor het doel berekenen van je dieet gezegd; bereken je dagelijkse
cal. behoefte (voor bulk of cut) en en verdeel je kh/ei/vet in de juiste %.
maar de andere keer word er gezegd;
neem zoveel gr eiwit per kg lichaamsgewicht in, neem zoveel gr kh per.... etc...
snap ik nie? kom je toch bij beide op iets heel anders uit?

14. Wat voor voedingsstoffen geven je een verzadigd gevoel (als er specifieke zijn)? en waar zitten ze bijv. in?

*Op het moment train ik (nog) niet in een fitnesscentrum en train dan ook (nog) niet met gewichten en machines. Wat ik wel doe is; 2x in week voetbal, 3x in de week Taekwondo en de overige dagen doe ik s'ochtends HIIT (mijn doel is vet% verlagen), misschien dat jullie naast de antwoorden op deze vragen ook nog aangepaste aan- of opmerkingen op mijn vragen kunnen geven aan de hand van deze info.*

1. Ik heb veel gelezen dat je je laatste maaltijd z'n 2 a 3 uur voordat je gaat slapen moet eten maar geld dit voor alle soort maaltijden? en op bijv. vrijdag voetbal ik tot 21:30 en ga ik om 22:30 - 23:00 slapen, na mijn voetbal training verga ik dus van de honger en eet dan meestal kwark, niet zo lang voordat ik ga slapen......

je kunt gewoon 1/2 uurtje voordat je gaat slapen eten, mits je niet tot het kerstdinner gevoel eet

2. Soms heb ik na een bepaalde maaltijd een opgezette/opgeblazen buik?

ja dat kan, moet je minder snel eten of minder per keer

3. Hoe strikt zou je je aan de regel; meer kh in de ochtend, minder eiwitten -> minder kh naarmate de dag vordert en meer eiwitten naarmate de dag vordert, moeten houden (want hier let ik nu niet echt op ik zorg gewoon dat elke maaltijd uit de nodige kh/ei/vet bestaat).

Probeer 'sochends wel meer kh te eten dan 'savonds. Over de dag maakt het IMO niet zo veel uit. Na de training is het wel weer belangerijk, ongeacht dat het laat is. Dus bv als je om 20.00 klaar bent met trainen, dan zou ik toch om 21.00 veel kh en eiwitten eten

4. hoe belangrijk is het om verschillende bronnen van kh, eiwitten en vetten te hebben? oftewel; hoe erg is het om te eenzijdige bronnen te hebben? (want ik eet dagelijks best wel hetzelfde)

elk soort heeft z'n eigenschappen, maar is niet super belangerijk. Probeer wel zo veel mogelijk te varieren, maar als dat niet lukt.. beter iets dan niets

5 zijn er verschillende supps categorïen? en wanneer en waarom zou je supps gebruiken tijdens bulk of cut?

in bulk EN in cut. Bulk, een extra steun in de rug-> nog harder groeien. In cut, zo veel mogelijk spier te behouden, zo veel mogelijk vet verliezen, welke supps staan hier op het forum
6. hetzelfde voor shakes?

7. heb net eiwit FAQ gelezen maar hoe zit het met al die verschillende soorten kh? simpele, complexe, moeilijk verteerbare....? en wanneer (tijdens bulk of cut, en op welk punt van de dag wel of niet) moet je welke wel of niet tot je nemen?

simpele=suikers, kijk op de verpakking als daar staan 15 gram kh, waarvan 9 suikers. Dan zijn er 6 complexe. Suikers zijn de 'dikmakers', complexe zijn de 'good guys'. Suiker enkel na training (dextrose).
Moeilijk verteerbare? Vezels.
Tijdens bulk en cut geen suikers, aleen dextrose na training. In cut kun je dextrose ook skippen, maar is niet nodig. Over de dag door, complexe, en vezels, daar ga je makkelijker van poepen

8. Hetzelfde voor suikers? welke soorten? wanneer wel en wanneer niet?

aleen na training, dan wel dextrose/maltodextrine
verzadigd en onverzadigd ken ik al, maar hoe zit dat bijv. met omega 3 en 6 en...? wat doen ze, wanneer wel wanneer niet tot je nemen?

in de meeste vetten zit o-6, en geen of weining 0-3. In lijnzaad zit
o-3. Probeer een goede balans te vinden tussen O-6 en 3.
Altijd tot je nemen, bulk en cut. 'savonds voor het slapen 2 eetl met kwark bv

10. noten zijn goed als bron van vetten, maar ze hebben toch best wel een hoge cal. waarde? hoe kan je dan als je cut een verzadigd gevoel krijgen en tegelijkertijd onder je cal. blijven?

?? ben je ff kwijt hier. Bedoel je geen honger krijgen?

11. wanneer moet je nou kiezen voor iets wat snel verteert en wanneer juist niet?

vnl na de training, whey shake + dextrose ( snel)

12. wat betekend 'GI waarde'( had iets van glycemische index gehoord ofsow) ? gezien in bijv; brood.. en hoe belangrijk is het om hierop te letten?

niet, II, insuline index is belangerijker maar daar hoef je nog niet echt op te letten. WIl je hier meer over weten, use: zoekfunctie

13. de ene keer word er voor het doel berekenen van je dieet gezegd; bereken je dagelijkse
neem zoveel gr eiwit per kg lichaamsgewicht in, neem zoveel gr kh per.... etc...

Nee, als je 80 kg weegt, 70 kg VVM. Doel is cutten, verbruik is 3000 kcal per dag. 3 gram eiw per kh vvm per dag. 70*3= 210 gram.
zelfde bij kh 210 gram, vet bv 70 gram.
210*4 = 840 kcal
210*4 = 840 kcal
70*9 = 630 kcal
totaal = 2310 kcal
zit je 700 onder je verbruik.
Is dit wat je bedoelde??

14. Wat voor voedingsstoffen geven je een verzadigd gevoel (als er specifieke zijn)? en waar zitten ze bijv. in?
wat bedoel je met 'verzadigd gevoel' ?

• Topic Starter Topic Starter

Probeer 'sochends wel meer kh te eten dan 'savonds. Over de dag maakt het IMO niet zo veel uit. Na de training is het wel weer belangerijk, ongeacht dat het laat is. Dus bv als je om 20.00 klaar bent met trainen, dan zou ik toch om 21.00 veel kh en eiwitten eten
owk, maar dan is het dus niet zo slim om dan 250gr kwark met een lepel lijnzaadolie of olijfolie tot mij te nemen, maar ik zag/zie wel dat velen (op dit forum) s'avonds toch lijnzaadolie of een andere vorm van vetten nuttigen?

simpele=suikers, kijk op de verpakking als daar staan 15 gram kh, waarvan 9 suikers. Dan zijn er 6 complexe. Suikers zijn de 'dikmakers', complexe zijn de 'good guys'. Suiker enkel na training (dextrose).
Moeilijk verteerbare? Vezels.
Tijdens bulk en cut geen suikers, aleen dextrose na training. In cut kun je dextrose ook skippen, maar is niet nodig. Over de dag door, complexe, en vezels, daar ga je makkelijker van poepen

waarom wel suikers na de training wanneer het de dikmakers zijn?
welke zijn de makkelijk verteerbare kh?

in de meeste vetten zit o-6, en geen of weining 0-3. In lijnzaad zit
o-3. Probeer een goede balans te vinden tussen O-6 en 3.
Altijd tot je nemen, bulk en cut. 'savonds voor het slapen 2 eetl met kwark bv

Hoe kom ik erachter welke vetten in wat zit? is daar een lijst van?

O-6 en 3 zijn beide onverzadigde vetten toch? en zijn dit de enige, of de enige waar je op moet letten?

?? ben je ff kwijt hier. Bedoel je geen honger krijgen?

Jah prc ik bedoel dus dat je een verzadigd gevoel hebt oftewel het gevoel dat je vol bent, geen honger meer hebt.

vnl na de training, whey shake + dextrose ( snel)

vlak na de training iets dat snel verteert dus, maar waarom dan?

en zijn er ook momenten dat je iets wil dat langzaam verteert?

Nee, als je 80 kg weegt, 70 kg VVM. Doel is cutten, verbruik is 3000 kcal per dag. 3 gram eiw per kh vvm per dag. 70*3= 210 gram.
zelfde bij kh 210 gram, vet bv 70 gram.
210*4 = 840 kcal
210*4 = 840 kcal
70*9 = 630 kcal
totaal = 2310 kcal
zit je 700 onder je verbruik.
Is dit wat je bedoelde??

Mjah, maar wat jij doet snap ik dus wel; normaal verbruik is 3000, doel is cutten dus moet je onder je verbruik zitten en zo kom je op die 700 cal eronder. Maar wat ik dan dus niet snap; waar is die '3 gram eiw per kg vvm per dag' op gebaseerd?

want een andere manier om te berekenen zou dan zijn:
verbruik= 3000
doel=cutten
je gaat er dan 500 cal onder zitten = 2500
en houd bijvoorbeeld 40/40/20 kh/ei/vet aan:
1000cal \4 = 250gr kh en eiw
500cal \9 = 55.5gr vet

Hoe ik het zie zijn dit 2 verschillende manieren om je kh/ei/vet verhoudingen en cal inname te berekenen met beide een andere uitkomst maar dus wil ik graag weten waar die eerste op is gebaseerd? (die van x gr eiw, x gr kh etc..)

wat bedoel je met 'verzadigd gevoel' ?

jah, dat je geen honger meer hebt; want ik had bijvoorbeeld gelezen dat vloeibare voedsel niet goed 'vult' en je dus honger overhoud.

owk, maar dan is het dus niet zo slim om dan 250gr kwark met een lepel lijnzaadolie of olijfolie tot mij te nemen, maar ik zag/zie wel dat velen (op dit forum) s'avonds toch lijnzaadolie of een andere vorm van vetten nuttigen?

ik heb het hier over 1 uur ná de training. Dan moet je kh en eiwitten eten, vetten en eiwit eet je voor het slapen. Maar jij traint dus laat, en slaapt redelijk vroeg. Dan zou ik toch kiezen voor kh+eiwit 1 uur na training en geen eiw+vet

Hoe kom ik erachter welke vetten in wat zit? is daar een lijst van?

ja maar kan hem zo 1,2,3 niet vinden. omega 3 zit in vis en lijnzaad, omega 6 zit vrijwel in de dagelijkse gebruikte vetten.

O-6 en 3 zijn beide onverzadigde vetten toch? en zijn dit de enige, of de enige waar je op moet letten?

hier wat meer info: http://www.xs4all.nl/~maaikem/vet.html[/I]

Jah prc ik bedoel dus dat je een verzadigd gevoel hebt oftewel het gevoel dat je vol bent, geen honger meer hebt.

gewoon minder andere dingen eten. En langzaam afbouwen, zo voorkom je ook dat je altijd met met 'hongergevoel' zit

vlak na de training iets dat snel verteert dus, maar waarom dan?

na training wil je zsm alles weer aanvullen, omdat je door training spier heb afgebroken. Door dit snel aan te vullen herstel je beter

en zijn er ook momenten dat je iets wil dat langzaam verteert?
'snachts, je eet dan urenlang niets. Daarom kwark eten met een olie. Olie vertraagt de opname

Mjah, maar wat jij doet snap ik dus wel; normaal verbruik is 3000, doel is cutten dus moet je onder je verbruik zitten en zo kom je op die 700 cal eronder. Maar wat ik dan dus niet snap; waar is die '3 gram eiw per kg vvm per dag' op gebaseerd?

want een andere manier om te berekenen zou dan zijn:
verbruik= 3000
doel=cutten
je gaat er dan 500 cal onder zitten = 2500
en houd bijvoorbeeld 40/40/20 kh/ei/vet aan:
1000cal \4 = 250gr kh en eiw
500cal \9 = 55.5gr vet

Hoe ik het zie zijn dit 2 verschillende manieren om je kh/ei/vet verhoudingen en cal inname te berekenen met beide een andere uitkomst maar dus wil ik graag weten waar die eerste op is gebaseerd? (die van x gr eiw, x gr kh etc..)
??? In cut moet je meer eiwitten eten om spieren te behouden, en minder kh eten (algemeen). In bulk meer kh eten dan eiwit.

jah, dat je geen honger meer hebt; want ik had bijvoorbeeld gelezen dat vloeibare voedsel niet goed 'vult' en je dus honger overhoud.

lage gi-voedsel. Volkoren brood/pasta, zilvervliesrijst

Laatst bewerkt:
ff snelle aanvulling op t goede werk van Aapie uit het jaar 80:)

http://www.voedsel.net/themas/omega.htm

en qua verzadiging is t in mn ogen zeker belangrijk om voeding te eten dat hoog in de veradigingfactorstaat. met name vis, vlees scoort hier erg goed..vooral vast voedsel

vloeibare calorien als vruchtensap en melk levren geen verzadiging waardoor je geneigd bent er meer van te nuttigen. je centrum in je hersenen (hypothalamus) heeft t als t ware geen controle om de ingenomen kh te overzien waardoor de kans bestaat dat je er dus te veel van binnen krjgt eer je verzadig bent.

in bulk ideaal om aan veel calorien te komen om juist dus niet snel vol te raken, in cutten is dat dus in mijn opinie een mindere keus

en idd na training heeft je lichaam snel energie nodig om de energievoorraden weer aan te vullen. geef je je lichaam dhs niet snel de ndige energie is de kans groot dat er aminozuren uit je spieren worden aangewend om die energie te leveren. punt is dus om zo snel mogelijk energie te leveren. Snelle suikers (dextrose heeft hier een hoge gi-index) is dus ideaal icm snelle eiwitten (wei)

dit is dus t enige punt op de dag dat suikers aan te raden zijn. verder id voor slapen gaan zorghen voor juist t tegenovergestelde, trage afgifte dus combi casseine en vet

ben ik t in zoverre mee eens dat je kh vooral nodig hebt rondom je trainingen en in actieve periodes gedurende de dag. om sochtend meer kh te nemen dan savonds is dan beetje onduidelijk en niet zozeer nodig.
je komt mbv koolhydraten sochtend wel eerder uit je catabole toestand dat wel, maar om dan sochtend meer dan savonds te eten..

• Topic Starter Topic Starter
Beide bedankt voor de antwoorden; zijn die vragies in ieder geval verholpen. :)

maar dan heb ik nog als laatste vraag (en jullie kunnen binnenkort ook nog ff wat vragies in het training sectie vinde want ik kan miss toch een fitnesscentrum joinen en dan komen er natuurlijk de nodige extra vraagjes :D);

zijn er ook verschillende soorten suikers? dus ook snelle/langzame complexe?

Of zijn suikers gewoon altijd snelle simpele kh?

Koolhydraten = suikers

snelle koolhydraten worden meestal gemakshalve, suikers genoemd. (worden snel opgenomen dus)

langzame koolhydraten zijn complexe suikers(worden langzamer opgenomen)

op deze site kun je alles vinden ove suikers:
http://www.natuurlijkerwijs.com/suikers.htm

Terug
Naar boven