AndroidHealthClinic

Newbie vraag (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mich

Dutch Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
22 mrt 2003
Berichten
280
Waardering
1
o.k. hier waarschijnlijk een ontzettende newbie vraag....... Als ik maandag b.v. borst en triceps train, moet ik dan eerst alle borst oefeningen afwerken voordat ik aan mijn triceps oefeningen toe ben. Of mag je het door elkaar heen gooien?:dunno:
 
geen idee, maar ik wissel het af zodat ik tussen de sets rust heb voor de andere spiergroep
 
Laat ik beginnen te zeggen dat ik de combinateie borst/triceps niet ideaal vind, maar goed, ik weet de reden niet waarom je het zo doet, dus!!

Als je gevorderd ben kan je spelen met om en om sets/oefeninen. Maar als beginner zou ik zeker eerst m'n borst afmaken en dan pas op triceps overschakelen.

Vergeet niet dat in alle press oefeningen de triceps en grote rol speelt. Als je nu eerst een gerichte triceps oefening doet en daarna een press oefening voor je borst zal je dus nooit het maximale uit je borst kunnen halen omdat je triceps te vermoeid is en het te snel opgeeft.
 
als jij eerst triceps pakt om vervolgens de borsttraining af te werken kan je minder gewicht aan bij de borsttraining. de triceps is de ondersteunende spiergroep voor de borst. als je deze dus vermoeit om vervolgens te gaan bankdrukken zal je minder zwaar kunnen gaan.
Als je eerst borst aanpakt heb je als t ware de triceps al een warming-up gegeven.
gouden bbregel: Altijd eerst de grote spiergroepen gevolgd door de kleinere.
 
Originally posted by dandyman
Altijd eerst de grote spiergroepen gevolgd door de kleinere.

Voor beginners OK, Maar voor meer gevorderden vind ik het een beetje ver gaan.

Neem bv hamstrings. Bij een hoop mensen liggen deze achter op de quads, waardoor je dus beter je benen met hams kan beginnen (dus eerst de kleinste spier)
 
hmm, o.k. duidelijk dankjewel. Maar waarom is Borst -triceps niet ideaal? Ik train 3 x maal in de week, benen is voor mij zo goed als onmogelijk, vanwege een blessure. Wat zou volgens jullie een goede verdeling zijn over deze 3 dagen?
 
maar dan heb je het dus over prioriteitstraining. geef ik je gelijk in. Maar stel je triceps ligt achter t.o.v de rest en je begint met triceps om vervolgens je borst aan te pakken (uitgaande van bovenstaand schema). Hoe dan ook, je haalt niet het volledige uit je borsttraining.
ik zou dan je schema omgooien waarbij je triceps met bijv. je biceps pakt met daarvoor dan een rustdag.
zodoende verwaarloos je niet je borstraining.
alhoewel, verwaarloos...
ik ben ook van mening dat niet de gewichten je zwaarte van de training bepalen. zwaar is maar net wat je er van maakt.
voorvermoeing kan op zn tijd ook wel voordelen hebben.
doch ben ik geen voorstander van kleine spiergroep voor de grote.
 
Originally posted by Mich
hmm, o.k. duidelijk dankjewel. Maar waarom is Borst -triceps niet ideaal? Ik train 3 x maal in de week, benen is voor mij zo goed als onmogelijk, vanwege een blessure. Wat zou volgens jullie een goede verdeling zijn over deze 3 dagen?

borst + voorste en laterale schouderkoppen

rug + achterste schouderkoppen + traps

armen
 
Laatst bewerkt:
je bent de laterals delts vergeten?
 
Ik vind het niet super borst+ triceps, doe het zelf ook niet maar denk niet dat het perse een slechte combi is.
Belangrijk blijft dat de borst dan prioriteit krijgt en de training binnen de 45 min blijft. Verder zorgen dat je de schouders dan een paar dagen eerder of later traint.
Als je de triceps dan priorioteit wilt geven dan moeten ze maar op een andere dag bijv 1 triceps 2 biceps of 1 triceps 2 kuiten.
 
Originally posted by admin

Als je de triceps dan priorioteit wilt geven dan moeten ze maar op een andere dag bijv. 1 triceps 2 kuiten.

ik heb eens gehoord dat dit ook geen goede combi is.
had te maken met de doorbloeding van de spieren. eerst triceps en dan kuiten was een te grote afstand of iets?
heb dit gehoord van een kerel die ook behoorlijk veel verstand had van de sport.
 
borst + voorste en laterale schouderkoppen

rug + achterste schouderkoppen + traps

armen

o.k. dankjewel dandyman, ziet er goed uit, ga ik proberen. Heb je nog een advies welke oefeningen ik voor dit schema het beste zou kunnen doen?
 
Nou vooruit, ik heb een goed weekend gehad:
BORST + VOORSTE EN LATERALE SCHOUDERKOPPEN
bankdrukken (vlak en incline)
cable crossover of flyebeweging.
militairy press
dumbbell press
dumbbell lateral (staand if zittend)


RUG + ACHTERSTE SCHOUDERKOPPEN + TRAPS
barbellrow of t-bar row
chin-up
deadlift
bent over lateral
shrug (dumbbells of barbell)

ARMEN:
BICEPS:
barbell curl
dumbbell curl
concentration curl
TRICEPS:
smal bankdrukken
dip
pressdown

Dit is gewoon een voorbeeldschema. Ik zou het bij 3 sets per oefening houden en 6 tot 10 reps. De armen zou ik tussen de 6 en 9 sets per spiergroep gaan. ivm risico op overtraining zou ik elke spiergroep eenmaal per week aanpakken zodat ze voldoene kunnen herstellen.
Als je nog een dag extra kan trainen zou ik de schouders op één dag pakken waarbij je genoeg rust neemt tussen de rug en schouderdag en de shrugs bij de rug houdt.
Maar als ik jou was zal ik gewoon veel gaan rondneuzen op het forum en daar waar mogelijk is vragen stellen.
en last but certainly not least: goed eten!!!
 
Laatst bewerkt:
O.k. dankjewel voor de moeite, ik heb hier echt wat aan. Ik heb inderdaad ook al heel wat rondegekeken op het forum, maar alle voorbeeldschema's die hier te vinden zijn hebben ook betrekking op het trainen van de benen. En zoals je inmiddels weet gaat dit jammergenoeg niet....
 
das toch zonde want de squat is de koning der oefeningen.
maar die blessure, is dat van tijdelijke aard of heb je een blijvende schade opgelopen?
 
Originally posted by dandyman


ik heb eens gehoord dat dit ook geen goede combi is.
had te maken met de doorbloeding van de spieren. eerst triceps en dan kuiten was een te grote afstand of iets?
heb dit gehoord van een kerel die ook behoorlijk veel verstand had van de sport.
Onzin, de doorbloeding zal juist verbeteren.
 
het leek mij ook al beetje te vergezocht. wederom een typisch voorbeeld van de vele meningen en tegenstrijdigheden over deze sport.
 
Ik snap ook niet waar dat idee vandaan komt, maar bloed circuleert over het gehele lichaam. Niet hier een beetje en daar een beetje maar overal.
Het is trouwens bekend dat de benen een meer anabole omgeving teweeg brengen na de training wat ten goede komt voor het gehele bovenlichaam én het traint je conditie ook nog eens want het hart moet heviger/langer pompen.
 
[Link niet meer beschikbaar] hier staat het een en ander over hetgeen waarom ik mijn kippepootjes niet kan trainen, althans heel minimaal
 
Back
Naar boven