Fitness Seller

Niet te rijmen bloedwaarden? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Cinnamon

Cool Novice
Lid geworden
29 jan 2012
Berichten
175
Waardering
6
Lengte
1m70
Hallo,

Ik ben zojuist plotseling gebeld door de huisarts, omdat mijn bloedwaardes afwijkend waren. Het gaat om mijn schildklier. De vrije T3, T4 en TSH zijn bepaald en het de uitslag is een beetje vreemd volgens de huisarts. Daarom wil hij me doorsturen naar een internist voor verder onderzoek.

Uitslag:

T3: 10,19 pmol/L
T4: 5,3 pmol/L (referentiewaarde 10 en 25 pmol/L)
TSH: minder dan 0,005 mE/L (referentiewaarde 0,4 - 4,0 mE/L)

Een lage TSH zou passen bij een overactieve schildklier, echter een lage T4 past bij een te weinig actieve schildklier. Ik vond het ook erg vreemd en begrijp het ook niet echt... Is iemand hier misschien hiermee bekend en kan dit evt. verklaren?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij geef je verkeerde waarden op. T3 en T4 worden niet uitgedrukt in pmol/l, maar in nmol/l (de hoeveelheden zijn te groot). De vrije fractie (fT3 en fT3) worden wel in pmol/l uitgedrukt. In dat geval is je fT4 te laag, en je fT3 te hoog. Dat samengenomen met je TSH waarde zie je eigenlijk alleen bij toediening van T3, of bij een afwijking aan de hypofyse of hypothalamus. Wat was de aanleiding van de bloedtest?
 
De combinatie van laag TSH én laag T4 is redelijk zeldzaam.Moet wel bekeken worden i.c.m. vrije T4.
Is deze ook getest ?

Oh,zie nu Galen's reactie.Dat dus ook.
Gebruik je medicijnen ?
 
Volgens mij geef je verkeerde waarden op. T3 en T4 worden niet uitgedrukt in pmol/l, maar in nmol/l (de hoeveelheden zijn te groot). De vrije fractie (fT3 en fT3) worden wel in pmol/l uitgedrukt. In dat geval is je fT4 te laag, en je fT3 te hoog. Dat samengenomen met je TSH waarde zie je eigenlijk alleen bij toediening van T3, of bij een afwijking aan de hypofyse of hypothalamus. Wat was de aanleiding van de bloedtest?

Oh, dat wist ik niet. Ik bedoelde in ieder geval de vrije T3 en T4. Ik heb de uitslag telefonisch gekregen, dus de referentiewaardes opgezocht op internet. Maar hij vertelde dat de verhoudingen niet klopten; te laag TSH en te laag T4. Ik werk zelf in het ziekenhuis, dus ik zal morgen zelf mijn eigen labwaarden nog eens bekijken en uitprinten.
Wat voor afwijking zou er kunnen zijn?
Aanleiding voor bloedtest was algemene controle. Bovendien voel ik me al een tijdje niet erg lekker en ik heb wat klachten, dus daarom ook maar TSH laten testen.

---------- Post added at 21:08 ---------- Previous post was at 21:06 ----------

De combinatie van laag TSH én laag T4 is redelijk zeldzaam.Moet wel bekeken worden i.c.m. vrije T4.
Is deze ook getest ?

Oh,zie nu Galen's reactie.Dat dus ook.
Gebruik je medicijnen ?

Vrije T4 en T3 zijn dus bepaald, zie bovenstaande reactie.
Ik gebruik Topamax tegen migraine en wat ibuprofen. Verder heb ik wel begin dit jaar T5 gebruikt, maar dit gebruik ik al maanden niet meer...
 
Laatst bewerkt:
Kunnen enkele dingen zijn, maar heeft geen zin om ze al op te noemen. Je internist zal vervolgonderzoek verrichten en dan weet je het zeker.
 
Kunnen enkele dingen zijn, maar heeft geen zin om ze al op te noemen. Je internist zal vervolgonderzoek verrichten en dan weet je het zeker.

Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk, het heeft ook niet veel zin, ben alleen benieuwd wat het zou kunnen zijn...
Ondertussen heb ik mijn labwaarden op het werk gecontroleerd en het gaat inderdaad om de fT3 en de fT4.
Mijn CK was ook verhoogd (203 U/l) maar misschien komt dit omdat ik na een intensieve benentraining bloed heb laten prikken?
Trombocyten waren ook verhoogd (526), Hb iets te laag (7,4), ferritine ook standaard te laag bij mij (17).
 
Even een update.. Ik heb een afspraak gehad bij een physician assistant en ik ben eigenlijk niet veel opgeschoten. Het was een wat oudere vrouw en ze vroeg me o.a. of ik supplementen gebruikte. Dat doe ik wel, dus ik vertelde dat ik calcium, magnesium, vit. C en vit. D gebruik. Tijdens het lichamelijk onderzoek vond ze me gespierd (blijkbaar niet veel vrouwen met spierballen gezien haha) en vroeg ze of ik nog eiwitshakes gebruikte. Ja dus. Niks bijzonders toch? Jawel, want volgens haar kan er in de supplementen die ik gebruik een stof zitten (kelp oid) die invloed heeft op mijn schildklier. Volgende keer moest ik maar al mijn supplementen meenemen... Ik vertelde haar dat ik niet zomaar iets koop en slik en daar wel bewust mee bezig ben. Ze leek niet echt goed te luisteren helaas.
Ik heb uiteindelijk opnieuw mijn schildklierwaarden bepaald + antistoffen. Deze week tel. consult voor uitslag. Een deel vd uitslag heb ik zelf al kunnen bekijken, namelijk de schildklierwaarden. Die van de antistoffen was nog niet bekend.
TSH: 0,005 mU/l (= onveranderd)
fT4: 4,85 pmol/L (= verder gedaald)
fT3: 6,35 pmol/L (weet ik niet meer precies, iig normaalwaarde = verbeterd)

Wat ik vervelend vind is dat er een verhaal van wordt gemaakt (zelf gelezen)dat er wellicht door toediening van supplementen verstoring is van schildklierwaarden. Ik weet toch wat ik slik? Ook worden woorden uit hun verband getrokken, conclusies genoemd zoals 'sport veel' terwijl ik dit nooit heb gezegd. Dikgedrukt staat er ook gespierd... Voel me niet erg serieus genomen... Maar goed. Even afwachten wat ze willen doen en wat dit allemaal betekent. Ben ook benieuwd naar de andere uitslagen.
 
Spijtig genoeg kunnen verschillende stoffen of verontreinigingen in supplementen een negatief effect op de schildklier hebben.
 
Supplementen kunnen vervuild zijn, en je bloedbeeld is nu eenmaal heel apart. Een makkelijke verklaring is dan natuurlijk dat er iets is met de supplementen. Ik had bij je eerdere bloedbeeld eerlijk gezegd gegokt op T3-toxicose door een toxisch adenoom, maar de fT3 daling maakt dat wat onwaarschijnlijker. Ik zou eerlijk gezegd ook niet nalaten om even te vragen naar je supplementen. Je behandelend arts begint over kelp omdat dit een bron is van jodium. Jodium veroorzaakt alleen jouw bloedbeeld zeer zeker niet. Bij een te hoge jodium inname zie je juist een verhoogd TSH, en bij een plotse jodiumsuppletie na een deficientie zie je nooit een verlaagd fT4...
 
Spijtig genoeg kunnen verschillende stoffen of verontreinigingen in supplementen een negatief effect op de schildklier hebben.

Maar hoe is dan na te gaan of mijn supplementen verontreinigd zijn? Ik gebruik geen gekke merken, maar van XXL Nutrition en Swanson. Ook mijn eiwitten zijn van XXL of Dymatize (hydrolysaat).
Kan het echt zo'n groot effect hebben op je schildklier?
 
Maar hoe is dan na te gaan of mijn supplementen verontreinigd zijn? Ik gebruik geen gekke merken, maar van XXL Nutrition en Swanson. Ook mijn eiwitten zijn van XXL of Dymatize (hydrolysaat).
Kan het echt zo'n groot effect hebben op je schildklier?
In de regel, zeker niet (maar je bloedwaarden zij ook redelijk uitzonderlijk). Daarom zou ik ook vragen of ze een toxisch adenoom willen uitsluiten.
 
Supplementen kunnen vervuild zijn, en je bloedbeeld is nu eenmaal heel apart. Een makkelijke verklaring is dan natuurlijk dat er iets is met de supplementen. Ik had bij je eerdere bloedbeeld eerlijk gezegd gegokt op T3-toxicose door een toxisch adenoom, maar de fT3 daling maakt dat wat onwaarschijnlijker. Ik zou eerlijk gezegd ook niet nalaten om even te vragen naar je supplementen. Je behandelend arts begint over kelp omdat dit een bron is van jodium. Jodium veroorzaakt alleen jouw bloedbeeld zeer zeker niet. Bij een te hoge jodium inname zie je juist een verhoogd TSH, en bij een plotse jodiumsuppletie na een deficientie zie je nooit een verlaagd fT4...

Ik begrijp het aan de ene kant wel dat er doorgevraagd wordt naar supplementen. Maar het leek mij ook niet waarschijnlijk dat het door kelp zou komen, omdat ik weet dat dit niet in mijn supplementen is verwerkt.
Wat denk je dat het zou kunnen zijn, Galen? Ik heb wel klachten zoals nachtzweten, last van warmte, trillen, hartkloppingen, wazig zien, dagelijks bloedneuzen vooral bij neus snuiten...
Er was ook een lymfeklier gevoeld in mijn hals van ongeveer 0,5 cm. Schildklier was verder niet palpabel.
 
Ervan uitgaande dat je supplementen ok zijn zou ik nog steeds gokken op een toxisch adenoom, omdat je TSH onmeetbaar is, vrij t4 verlaagd, en vrij t3 hoog-normaal (en eerder zelfs verhoogd). Toxisch adenoom is niet noodzakelijk te voelen, dus dat je schildklier verder niet palpabel is sluit het niet uit.
 
Ervan uitgaande dat je supplementen ok zijn zou ik nog steeds gokken op een toxisch adenoom, omdat je TSH onmeetbaar is, vrij t4 verlaagd, en vrij t3 hoog-normaal (en eerder zelfs verhoogd). Toxisch adenoom is niet noodzakelijk te voelen, dus dat je schildklier verder niet palpabel is sluit het niet uit.

Bedankt, dan weet ik a.s. woensdag waar ik verder naar moet vragen tijdens tel. consult. Dan weet ik als het goed is ook de uitslag van de TSH-R en TPO antistoffen.
 
TPO-antistoffen komen alleszins voor bij veel schildklieraandoeningen, ongeacht of ze nu daadwerkelijk iets met het ontstaan van het ziektebeeld te maken hebben. Ben benieuwd.
 
Maar hoe is dan na te gaan of mijn supplementen verontreinigd zijn? Ik gebruik geen gekke merken, maar van XXL Nutrition en Swanson. Ook mijn eiwitten zijn van XXL of Dymatize (hydrolysaat).
Kan het echt zo'n groot effect hebben op je schildklier?

XXL ondergaat regelmatige testen dus lijkt me sterk. VS merken staan er wel om bekend eens wat te bevatten wat niet zo goed kan zijn.

Welke supplementen gebruik je exact? Dan kijk ik het even voor je na.

Maar gebruik je toevallig ook iets van aas?
 
XXL ondergaat regelmatige testen dus lijkt me sterk. VS merken staan er wel om bekend eens wat te bevatten wat niet zo goed kan zijn.

Welke supplementen gebruik je exact? Dan kijk ik het even voor je na.

Maar gebruik je toevallig ook iets van aas?

Ik gebruik het volgende:
- Vitamine C1000 van Swanson Health
- Daily Multi Vitamin van Swanson
- Vitamin D3 5000 IU van Doctor's Best
- CLA van My Protein
- Calcium/Magnesium van XXL
- Soms Water out van NOW
- Vit B5 1000 van NOW
- Zink 30 mg van Solgar
Verder glutamine en Whey Isolaat van XXL, bcaa's en een pre-workout (eerst Unstoppable, nu Roid Rage)

Aas heb ik wel gebruikt... Maar nu even niet.
 
TSH-R en TPO antistoffen zijn normaal. Volgens de physician assistant kan het zijn dat ik een thyroiditis heb doorgemaakt na een hevige griep in feb/maart dit jaar. Ze wil het dus nog afwachten en wil dat ik over 2 weken nogmaals de waarden laat bepalen en weer de uitslag bespreken maar dan met de internist zelf. Het zou allemaal volgens haar waarschijnlijk vanzelf wel overgaan.
Ik vind het allemaal maar een beetje vreemd. Toen ik haar vroeg hoe ze dan kon verklaren dat ik nu nog steeds klachten heb, als ze aangeeft dat het iets is wat ik doorgemaakt heb, zei ze dat ze het niet wist. Het zou allemaal waarschijnlijk niet door de schildklier komen en ik moest maar teruggaan naar de huisarts voor mijn klachten...
 
Thyroiditis uit zich niet in een geisoleerde verhoging van fT3 (fT4 zou ook verhoogd moeten zijn) en ook een ondetecteerbare TSH komt hierbij zelden voor. Vaak treedt er dan ook een zwelling van de schildklier op of is deze pijnlijk. Kets maar terug; waarom is dan alleen fT3 verhoogd en is fT4 verlaagd? Een (tijdelijke) hyperthyroidie door thyroiditis komt door de ongereguleerde afgifte van de schildklierhormonen (celdood van de schildklierhormoonbevattende-follikels), dan komt net zo zeer T4 vrij.
 
Wat voor aas heb je allemaal gebruikt dan?
 
Back
Naar boven