XXL Nutrition

Nieuw hier... en graag wat advies

Bezoekers in dit topic

Saorsa

Novice
Lid geworden
12 mrt 2018
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
76kg
Hey allen!

Wou hier toch even mijn 'sportactiviteiten' en m'n slechte eetgewoontes even kwijt, en wat advies vragen.

Eerst even dit over mezelf: man - 37j - 1m81 - 75,6 kg



Ik heb al 18 jaar een 'bureaujobke', op werkgebied dus bitterweinig beweging, tenzij wat rondwandelen en de trappen tussen verdiepingen doen
1f633.png
Qua sport op zich heb ik heel m'n jeugd gevoetbald, maar sinds m'n 20 jaar is dit beperkt tot het spelen van een wedstrijd mini-voetbal, 1x per week, en geen trainingsdagen. Er zijn periodes dat ik enkele weken in m'n hoofd steek van te gaan lopen, altijd 5km aan gemiddeld 10,5 km/u ongeveer. Het is echter al bijna een jaar geleden dat ik dit deed. In 2009 had ik een abonnement in de fitness, dit deed ik 3x per week, zonder begeleiding... bestond meestal uit 20 lopen of fietsen en dan richting krachttoestellen, gewichten, enz. Gelukkig enkele leden die me nu en dan wat tips gaven, maar eigenlijk had ik het gevoel dat ik 'maar wat deed'. Nu ja, beter dat, dan thuis voor de buis zeker? Jammer genoeg door omstandigheden na een jaar moeten stoppen.

Een jaar later een nieuw begin, samengesteld gezin en het geluk gevonden. Maar bij momenten mss iets té gelukkig, want de eetgewoontes werden er niet beter op. Sowieso ben ik absoluut geen groenten-eter, en veel te weinig fruit. Op 't werk al snel eens een wafeltje, ne snicker, zakje chips, of iets anders ongezond, nog een blikje cola erbij... not good. Nog erger ook: in de middagpauze heel vaak een lasagne, spaghetti of macaroni, om dan 's avonds nog eens een warme maaltijd te eten van vrouwke lief. Voorafgegaand van een aperitiefke met gebruikelijke ongezonde snacks (kaas/salami, worstjes, chips,...) gelukkig geen bierdrinker maar dat werd vervangen door frisdrank, of vodka of gin (met frisdrank). Weekends het ergst maar vaak ook in de week. Tot 2 maanden geleden, m'n vrouw had er genoeg van toen de weegschaal boven de 72 kg ging bij haar. Ze startte meteen met WW en 2-3x sporten in de gym per week, met resultaat: 9 kg eraf ondertussen.

De ideale motivatie voor mij dus. Het snoepen is volledig gedaan en ik beperk met tot gezonde snacks (wortelen, fruit, en 2 liter water) maar de normale warme maaltijden blijven ongeveer hetzelfde, maar probeer meer groenten te eten (de groenten die ik lust), en qua vlees beperk ik me tot kip, kalkoen, en 'n biefstuk kan ik nie laten maar die grill ik (dus gedaan met bakken in 't vet). Frituur al 2 maand gelaten (geloof me, voor mij een prestatie). Mijn gewicht vind ik ok, voor mijn part weeg ik 80 kg, maakt niet uit. Ik wil gewoon van m'n buik(je) af, en vooral, die smerige man-boobs.

Ondertussen mn dumbells, halterstang en bankje van onder 't stof gehaald en stilaan begonnen in de garage met wat oefeningen. Daarnaast sinds 2 weken begonnen met HIIT workouts (massa's te vinden op youtube natuurlijk) en wat mij een fantastische hulp lijkt op darebee.com waar heel veel te vinden is.

M'n vraag natuurlijk is: hoe pak ik alles nu best aan? Doel is dus in eerste plaats: buikvet + manboobs weg! Asap! Daarna, tja, wat spieropbouw en mss wat massa bijkomen. Ik maak me echt geen illusies hoor, ik verwacht echt geen spierbundel zoals velen van jullie reeds hebben (respect voor jullie en innerlijk jaloers haha). Ik wil er gewoon gezonder uitzien, en ja, wat aantrekkelijk in bloot bovenlijf. Mijn foto's tonen dat het mss geen ramp is, maar mooi is ook anders. Voordeel (en tegelijkertijd mss beetje nadeel): al heel m'n leven redelijk mager gestel, zelfs ondank m'n slechte eetgewoontes mag ik mss niet klagen, en in mijn kledij gaan ze altijd zeggen 'mager ventje'. Goede verbranding? Genetisch bepaald? M'n pa was heel z'n leven nog magerder dan ik.

Moet ik terug beginnen hardlopen, of zijn die HIIT workouts echt wel een goed idee? Ik voel me er alvast lekker bij, half uur alles geven en nadien echt gevoel hebben dat je calorieën verslijt. Ze zeggen dat een half u HIIT gelijkstaat aan 2u lopen...? En dat is het hem net... op internet lees je vanalles en ik weet het allemaal nie meer. Tegenstrijdig gevoel: vermageren, maar wil wel spiermassa kweken, want blijkbaar alleen kan door te bulken. Dit lijkt me gewoon moeilijk, ik kan ook helemaal niet plannen wanneer ik ga sporten, met vier kids bestaat mijn planning vaak uit taxi spelen om hen te brengen naar hun activiteit, wisselende uren van mijn vrouw, enz. Bulken houdt veel meer in dan een mens zou denken, ik vraag me af hou iedereen dit ook kan doen op hun werk?

Ik weet het hoor, je krijgt niets voor niets, no pain no gain,... Ik kom hier dus echt niet vragen om een wondermiddel :-) Gewoon wat advies, en of ik op de manier dat ik nu bezig ben resultaat zal hebben (HIIT + dumbell/halterstang oefeningen). Ik kan ook gebruik maken van fitness abo van vrouw (gedeelde formule).

Alvast bedankt voor het luisteren, en excuses voor de lange post, maar wou dit echt even kwijt!

Greetz Saorsa

IMG_4300.thumb.JPG.ff6eddca11f287461171cc803dd10b87.jpg


IMG_4309.thumb.JPG.46d255e8546729ff6f3cbc22f8ea9f80.jpg


IMG_4363.JPG.74ab4a1824b3b341641a1ec86a9909ac.jpg
 
Kolere wat een verhaal haha. Goed dat je de motivatie terug hebt gevonden.
Hardlopen/HIIT is allemaal goed maar het belangrijkste is dat je onder je onderhoud komt met je voeding. (Of de extra benodigde calorieen verbrand d.m.v. cardio)

3 keer per week een sportsessie moet in ieder zijn agenda wel te passen zijn. Er is een goed topic hierover;
Sticky - Trainingsprogramma's voor beginners
Met 3x per week full body kan je makkelijk progressie boeken.
Als je een paar dingen extra aanschaft moet dit ook thuis in de garage haalbaar zijn.

Verder heb je meer controle over je voeding nodig, begin met het bereken van je onderhoud en pas je voeding hier op aan. Ook hier is een goed topic voor;
Sticky - Geupdatet excel voedingsschema
Meten is weten..

Houd hiervoor aan;
Eiwitten: 1.5 - 2x je lichaams gewicht in grammen
Vetten: minimaal je lichaamsgewicht in grammen
Koolhydraten: De rest van de calorieen
 
Laatst bewerkt:
Kolere wat een verhaal haha. Goed dat je de motivatie terug hebt gevonden.
Hardlopen/HIIT is allemaal goed maar het belangrijkste is dat je onder je onderhoud komt met je voeding. (Of de extra benodigde calorieen verbrand d.m.v. cardio)

3 keer per week een sportsessie moet in ieder zijn agenda wel te passen zijn. Er is een goed topic hierover;
Sticky - Trainingsprogramma's voor beginners
Met 3x per week full body kan je makkelijk progressie boeken.
Als je een paar dingen extra aanschaft moet dit ook thuis in de garage haalbaar zijn.

Verder heb je meer controle over je voeding nodig, begin met het bereken van je onderhoud en pas je voeding hier op aan. Ook hier is een goed topic voor;
Sticky - Geupdatet excel voedingsschema
Meten is weten..

Houd hiervoor aan;
Eiwitten: 1.5 - 2x je lichaams gewicht in grammen
Vetten: minimaal je lichaamsgewicht in grammen
Koolhydraten: De rest van de calorieen
Dit is ongeveer wat ik ook zou zeggen.

Wel nog ff over dit:
en qua vlees beperk ik me tot kip, kalkoen, en 'n biefstuk kan ik nie laten maar die grill ik

Houd hiervoor aan;
Eiwitten: 1.5 - 2x je lichaams gewicht in grammen
Vetten: minimaal je lichaamsgewicht in grammen
Koolhydraten: De rest van de calorieen
Vet is NIET de vijand die je zoveel mogelijk wilt vermijden, je wilt wel voldoende goede vetten binnenkrijgen.

Je hoeft jezelf dus niet te beperken tot kip en kalkoen. Rundvlees (zeker mager, zoals biefstuk) gaat prima samen met afvallen, spieren bouwen.

En dit:
Ik voel me er alvast lekker bij, half uur alles geven en nadien echt gevoel hebben dat je calorieën verslijt.

no pain no gain,
Wat je voelt na de training en of je goed bezig bent geweest is niet hetzelfde, heb best laat je dat los.

In de beginners post kom je ook het Greyskull-schema tegen.

Dit gaat uit van 3x pw KT, maar met dagelijks huiswerk push ups en pull ups, voor het afvallen suggereren ze dagelijks (fasted) wandelen (wat je dus niet gaat voelen) en burpies (enjoy that feeling).

Succes!

P.S. Een keer gevallen en linkerschouder een AC-lucatie Tossy III?
 
Laatst bewerkt:
Super, bedankt voor jullie reactie, hier heb ik iets aan! Komt er op neer dat ik qua sportief vlak kan doordoen zoals ik bezig was de laatste 2-3 weken.
Ik voer nu 3x per week HIIT ladder workout uit:
- opwarming
. squat + toe touch kicks - 30 sec
. line jumps - 30 sec
. jumping jacks - 1 min
- workout
. flutter kick squats - 60 sec
. high knees - 60 sec
. burpees - 60 sec (djeeeeses)
. jumping jacks - 60 sec


Hierna 20 sec rust (licht in beweging blijvend) en dan deze set opnieuw, maar 50 sec, weer 20 sec rust, dan 40 sec, dan 20 sec rust, dan 30 sec, dan 20 sec rust en eindigen met laatste set 20 sec.
Tussen de 4 oefeningen door is het de bedoeling geen pauze te nemen, meteen nieuwe oefening aanpakken, maar eerlijkheidshalve hou ik dit nog geen volle workout vol. Doodgaan, nie normaal.

Soms begin ik dan een kwartier na deze HIIT nog enkele sets met dumbells en halter + pushups + situps. Ook hier gaan de meningen uiteen: voor of na de HIIT (of cardio)?
Bij het opstaan en in lunchpauze op werk doe ik ook enkele reeksen pushups.

Momenteel mis ik niets denk ik in garage thuis om te trainen (weet niet vanbuiten tot hoe zwaar ik kan gaan met m'n gewichten thuis, maar sowieso kan ik nog even voort...).
Bankje is wel wat kort, niet optimaal bij bv bench press.

Tja, grootste uitdaging is mss wel een voedingsschema.
 
P.S. Een keer gevallen en linkerschouder een AC-lucatie Tossy III?

Neen, enkel al meer dan tien jaar serieus last van 'muisarm' en dan ook last van onsteking aan schouderblad. Niet veel aan te doen blijkbaar...
 
Neen, enkel al meer dan tien jaar serieus last van 'muisarm' en dan ook last van onsteking aan schouderblad. Niet veel aan te doen blijkbaar...
Ook balen.

Ik vroeg het omdat je nogal scheef staat (ene schouder hoger dan de ander) en meende een pianotoets te ontwaren, maar eigenlijk heb je dezelfde bobbel bij beide schouders.
Super, bedankt voor jullie reactie, hier heb ik iets aan! Komt er op neer dat ik qua sportief vlak kan doordoen zoals ik bezig was de laatste 2-3 weken.
Ik voer nu 3x per week HIIT ladder workout uit:
- opwarming
. squat + toe touch kicks - 30 sec
. line jumps - 30 sec
. jumping jacks - 1 min
- workout
. flutter kick squats - 60 sec
. high knees - 60 sec
. burpees - 60 sec (djeeeeses)
. jumping jacks - 60 sec


Hierna 20 sec rust (licht in beweging blijvend) en dan deze set opnieuw, maar 50 sec, weer 20 sec rust, dan 40 sec, dan 20 sec rust, dan 30 sec, dan 20 sec rust en eindigen met laatste set 20 sec.
Tussen de 4 oefeningen door is het de bedoeling geen pauze te nemen, meteen nieuwe oefening aanpakken, maar eerlijkheidshalve hou ik dit nog geen volle workout vol. Doodgaan, nie normaal.

Soms begin ik dan een kwartier na deze HIIT nog enkele sets met dumbells en halter + pushups + situps. Ook hier gaan de meningen uiteen: voor of na de HIIT (of cardio)?
Bij het opstaan en in lunchpauze op werk doe ik ook enkele reeksen pushups.

Momenteel mis ik niets denk ik in garage thuis om te trainen (weet niet vanbuiten tot hoe zwaar ik kan gaan met m'n gewichten thuis, maar sowieso kan ik nog even voort...).
Bankje is wel wat kort, niet optimaal bij bv bench press.

Tja, grootste uitdaging is mss wel een voedingsschema.

Over je training:
Voor zowel het haltergedeelte als het hiit circuit zou ik oefeningen voor je rug toevoegen: pull ups, chin ups, inverted rows, barbell/dumbbell row en iets voor de hinge-beweging: deadlift variatie (barbell, dumbbell) of swing. Lunges zijn ook leuk.

Liever kracht voor HIIT, al denk ik dat het met jouw oefeningen niet zo heel veel uitmaakt.
 
Back
Naar boven