Fitness Seller

Nieuw vetpercentage berekenen na gewichtsverlies...

Bezoekers in dit topic

yasmine

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
20 mrt 2011
Berichten
11.885
Waardering
3.601
Massa
40kg
Vetpercentage
> 50%
Hallo iedereen,

Ik slaag er om de één of andere reden niet in uit te rekenen hoeveel mijn nieuw vetpercentage zou zijn moest ik 6 kilo vet verliezen.
Ik weeg nu 93 kilo en denk een vetpercentage te hebben van ongeveer 23.
Ik zou willen weten hoeveel vet ik moet verliezen om op een vetpercentage van 15 te komen.
Ik heb de berekeningen gemaakt maar ik denk dat ik ergens een fout maak.

Ik deed het volgende:

(93/100) x 23 = 21, 39 kilo vet

(85/100) x 15 = 12,75 kilo vet


Dus moet ik 8,64 kilo vet verliezen om van 23 naar 15 % bf te gaan.

maar ik heb het gevoel dat ik ergens een fout maak.
 
Nee je maakt geen rekenfout in elk geval. Maar rekening houden met de variabele dat je nooit alleen maar vet verliest bij het afvallen ga je sowieso wel nat :)
 
Op 8 weken 8 kilo verliezen, lijkt me doenbaar. Is 1 kilo per week.
 
Zoiets is toch amper uit te rekenen. Ga gewoon cutten en je ziet het vanzelf.
 
Zoiets is toch amper uit te rekenen. Ga gewoon cutten en je ziet het vanzelf.
Ja, het is gewoon om effe te kijken of het "wiskundig realistisch is naar 15 percent te zakken.
 
Ik zag voor mijzelf een 500gr vet per week als max haalbaar.
 
Als je weet wat je onderhoud is ga je daar bijvoorbeeld 500 kcal onder zitten (~0,5 kg per week verliezen), of als je weet dat meer ook prima lukt, doe je dat. Vervolgens je gewicht en VP monitoren en eventueel bijstellen. Als het te langzaam/snel gaat of je te veel spiermassa verliest of te weinig energie hebt, stel je het bij met als gevolg dat het wat korter of langer duurt.

Ik weet bijv. dat als ik op 2700 kcal ga zitten ik ongeveer 1 kg per week afval. Ik train dan wel dagelijks en pak in de cut dagelijks 15-20 cardio er bij na mijn krachttraining.
 
Je weegt nu 93 kilo bij 23%. wat betekent dat je een LBM van 71,61 kilo hebt en een VM van 21,39 kilo.
Als je 85 kilo zou wegen bij 15%. betekent dit dat je een LBM van 72,25 en een VM van 12,75 kilo.
In jouw berekening ga je dan ook uit van een stijging in LBM, terwijl dit meestal niet het geval is wanneer men één kilo per week wilt afvallen.

Zou jij eenzelfde LBM behouden van 71,61 en wil je daarbij een vet% van 15%. Dan zou je 84,25 kilo wegen.
Je zou dan 8,75 kilo aan pure vetmassa moeten verliezen om dit te bewerkstelligen.

Met 3-4x per week intensieve krachttraining en een kcal deficiet van ongeveer 1000 kcal per dag (al dan niet gecreëerd via voeding en / of extra beweging), moet het lukken om gemiddeld een kilo gewicht per week te verliezen. De eerste week zal het wat meer zijn in verband met minder opgeslagen glycogeen / vochtverlies / Minder voeding in je systeem. De laatste weken zal het een stuk minder zijn in verband met adaptiviteit van de stofwisseling.

Als je dus 8.75 kilo aan gewicht kwijt bent, zal dit wellicht 7 kilo vetmassa zijn. Anderhalve kilo glycogeen en vocht. Wellicht ook 0.25 kilo spiermassa verlies.
Ervaring leert dat de eerste kilo's die je snel verliest tijdens een cut verliest en welke voor een aanzienlijk deel bestaan uit glycogeen / vochtverlies / Minder voeding in je systeem, dat deze kilo's zodra je op onderhoud of daarboven gaat eten weer vrij snel terugkomen / herstellen. Je zult in dit scenario namelijk niet 8.75 kilo vetmassa verloren hebben zoals je wenste, maar eerder 7.

Wil je op die 15% uitkomen is het realistisch om ervan uit te gaan dat je 2 kilo meer af moet vallen tijdens je dieet, zodat je achteraf als je weer naar onderhoud of daarboven gaat en je lichaam normaliseert na de cut, dan op het gewenste vet% zit.

Verder sluit ik me aan bij het advies van cool novice. Verder heb ik sterk mijn twijfels bij het behalen van jouw doel in 8 weken (al is het niet onmogelijk).
 
Back
Naar boven