XXL Nutrition

Nieuw voedingschema (myfitnesspal)

Bezoekers in dit topic

Legday

Cool Novice
Lid geworden
19 jan 2015
Berichten
33
Waardering
1
Lengte
1m82
Massa
73kg
Vetpercentage
12%
Beste leden,

Ik ben de laatste tijd al even aan het worstelen met wat ik moet eten en wat niet. Heb het nu even voor 3dagen ingegeven in myfitnesspal en wil jullie mening graag weten


Ik ben 17 jaar, 71 kilo en ga 4 keer per week naar de fitness.
Bv 11,5 procent
lengte: 184cm


Graag advies over wat ik fout/juist doe en misschien wat ik kan veranderen of misschien zijn mijn macro's fout (automatisch gegeven door myfitnesspal)

Schermafbeelding 2015-04-16 om 14.56.28.jpg


Schermafbeelding 2015-04-16 om 14.58.15.jpg


Schermafbeelding 2015-04-16 om 14.58.25.jpg
 
Eiwitten mogen opzich best iets hoger, ik zou ongeveer 1,8/2gr per kg lichaamsgewicht aanhouden. Dat zou dus ongeveer 130gr eiwit voor jou betekenen. Vetten is opzich prima om te proberen, is ook vooral afhankelijk van persoonlijke voorkeur, zelf zit ik wel wat hoger.

Je doel is aankomen neem ik aan? Heb je dit ook aangegeven in myfitnesspal? 2100kcals is niet heel veel voor iemand van jouw leeftijd en lengte. Hou de weegschaal in de gaten, kom je niet aan moet je je kcals omhoog schroeven.
 
Goed advies. Je kan altijd werken aan betere voedingskeuzes. Hoe hoger de kwaliteit van je voedsel, hoe makkelijker je eiwitten, koolhydraten en vetten kunt krijgen uit goede bronnen. Het ziet er opzich niet slecht uit, maar meer info is natuurlijk altijd beter :)

Je kan bijvoorbeeld jouw kwark vervangen, door andere kwark met meer eiwitten en minder koolhydraten/vetten. Probeer zoveel mogelijk te varieren, dan komt het helemaal goed.

Een aantal goede tips vind je hier. Je moet natuurlijk niets, het is jouw schema, maar hopelijk vind je het nuttige tips.
http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/voedingsplan-voor-gewichtstoename-71310/
[Link niet meer beschikbaar]

Even een citaat:
Goede kh: Rijst, pasta, havermout, nutrix, bambix, brood, brinta (brinta wordt vooral 's ochtends genomen icm met water om makkelijk veel kcal's weg te krijgen)
Eiwitten voornamelijk uit: (Dierlijke eiwitbronnen magere kwark, kipfile (broodbeleg of voor zo), rosbief (broodbeleg of voor zo), vis(tonijn) en uit shake.
Goede vetten: Noten, vette vis (ook gelijk eiwit), visolie, lijnzaadolie; gebruik olijfolie om in te bakken

Nog vragen of heb je een nieuw schema? No problem, gooi hem hier neer en we helpen je!

---------- Toegevoegd om 15:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:14 ----------

Nog een leuk voorbeeldschema die heir eens neergegooid is, is ook makkelijk te hanteren:
0700
2 x volkorenbroodjes
6 eieren (gebakken in goede anti aanbak pan, 3 dooiers verwijderen)
5 a 10 gram vet om in te bakken (maakt niet veel uit wat).

10.00
250 ml Magere melk
50 gram havermout
(koud opdrinken uit een shake beker, of eerst het melk opwarmen)

12.00
100 gram kipfile (wokken)
200 gram (wokken)
50 gram zilvervlies rijst
3 desertlepel olijfolie en 2 desertlepels ketjap (pas toevoegen op de dag dat je het eet)
alles in een bakje met deksel doen, goed door elkaar schudden voor het eten.

alternatief:
half blikje tonijn, met twee

15.00
250 ml Magere melk
50 gram havermout
(koud opdrinken uit een shake beker, of eerst het melk opwarmen)

1700
250 ml Magere melk
50 gram havermout
(koud opdrinken uit een shake beker, of eerst het melk opwarmen)

1900
minimaal 200 gram groenten (400 gram als je geen groentes eet om 12.00)
100 gram kipfile of vlees met evenveel eiwit.
50 gram zilvervlies rijst
20 gram pindakaas + scheutje ketjap + scheutje melk, even roeren in een kopje = pindasaus voor op het eten
alles in een bakje met deksel doen, goed door elkaar schudden voor het eten.

22.00
40 gram pindakaas, of iets anders met gezonde vetten wat je lekker vindt.
250 gram kwark
 
Dank jullie wel voor jullie hulp

Zit ik eigenlijk niet veel te laag met suikers, voel mij vandaag echt crap en heb geen energie.

Ik heb ook een beetje moeite met variatie in mijn eten (of is het helemaal niet erg om elke ochtend hetzelfde te eten en elke middag ook hetzelfde maar met een steeds andere soort groente?)

Ik zal jouw voedingschema is hanteren met natuurlijk mijn eigen smaken erbij :)

---------- Toegevoegd om 14:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:45 ----------

Extra: Wat hier in mijn schema is slecht als ik problemen heb met acne en heeft iemand een oplossing?
 
Dank jullie wel voor jullie hulp

Zit ik eigenlijk niet veel te laag met suikers, voel mij vandaag echt crap en heb geen energie.

Ik heb ook een beetje moeite met variatie in mijn eten (of is het helemaal niet erg om elke ochtend hetzelfde te eten en elke middag ook hetzelfde maar met een steeds andere soort groente?)

Ik zal jouw voedingschema is hanteren met natuurlijk mijn eigen smaken erbij :)

---------- Toegevoegd om 14:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:45 ----------

Extra: Wat hier in mijn schema is slecht als ik problemen heb met acne en heeft iemand een oplossing?

Kort gezegd zet je lichaam eiwitten/vetten en koolhydraten om naar energie. Koolhydraten en vooral suikers zijn door je lichaam makkelijker om te zetten waardoor je snel/kort een energieboost kan krijgen. Dit gaat dan vaak wel gepaard met een dip als die energie verbruikt is. Voor meer energie door de dag heen wil je juist je bloedsuikerspiegel zo constant mogelijk houden, zonder grote pieken en dalen. Suiker tekort bestaat eigenlijk niet. Ik denk eerder dat je lichaam even moet wennen aan je nieuwe voedingspatroon ofdat je simpelweg op dit moment te weinig calorieën binnenkrijgt.

Variatie is natuurlijk altijd goed maar zolang je voedingspatroon van zichzelf al gebalanceerd is hoeft dit natuurlijk niet perse elke dag. Gewoon zorgen dat je je macro's per dag haalt en een portie fruit/groente eet dan zit je al gauw goed. Dat schema wat hierboven gezet is moet je niet standaard gaan overnemen omdat die kcal behoefte en macro's waarschijnlijk compleet anders zijn dan jouw behoefte. Je kan er misschien ideeën van voedingsmiddelen uithalen maar verder niet.

Acne kan meerdere oorzaken hebben maar op jouw leeftijd is dit vrij normaal (hormonaal). Zuivelproducten en snelle koolhydraten (je suikers) kunnen het vaak wel triggeren, je zou dit dus is een tijdje kunnen schrappen om te zien wat dat doet.
 
Ik zal dan maar even moeten doorbijten en hopelijk gaat het later beter met mijn energie :)
 
Back
Naar boven