AndroidHealthClinic

Nieuwe laptop kopen

Bezoekers in dit topic

erca

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
4 mrt 2006
Berichten
4.613
Waardering
1
Hallo DBB'ers

Voor mijn studie en persoonlijk gemak ben ik van plan een laptop te kopen. Het is niet zozeer de bedoeling zware games te draaien, maar ik zou wel vlot moeten kunnen multitasken met rekenprogramma's en dergelijke.

Misschien eerst even mijn eisen op een rijtje zetten:
1. Geen MacBook. Geloof best dat het prima laptops zijn, maar kost gewoon teveel. Gelieve dus ook niet de discussie van Windows vs Mac op te starten.
2. Geen Acer. Geloof best dat jij mensen kent die heel erg tevreden zijn over hun Acer, maar de computerkenners die ik al gesproken heb vinden deze gewoon kwalitatief minder. Loop liever geen risico.

3. Zoals reeds vermeld vlot kunnen multitasken. Hiervoor vermoed ik dat ik minstens een intel core i5 processor nodig heb met 4 GB RAM. Kan iemand dit bevestigen?

4. 15,6 tot 16 inch scherm met numeriek toetsenbord. Moet vlot getallen kunnen invoeren en scherm moet voldoende groot zijn om vlot te kunnen werken. Echter is 17 inch alweer té groot om nog mobiel te zijn.

5. Maximumprijs is 1000 euro, bij voorkeur zelfs onder de 900.

6. Harde schijf van 500 gb volstaat. Is er een merkbaar verschil tussen een 5400 rpm en een 7200 rpm? Meeste modellen in mijn prijsklasse hebben een 5400 rpm hd.

Na wat speurwerk ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij een ASUS N61 laptop
deze kan ik kopen voor zo'n 890 euro met volgende specificaties:

Processor: Intel Core I5-430M
GPU: nVidia® GeForce® GT325 (1 GB videogeheugen)
RAM: 4 GB
HD: 500 GB @ 5400 rpm

Nu heb ik nog enkele vragen:
  • Is er een significant verschil in snelheid tussen de intel core i5 430M en de intel core i5 520M?
  • Hoe verhoudt de core i5 430M zich ten opzichte van de intel centrino 2 duo?
  • Kent er iemand nog een goede deal voor dergelijke prijs?
  • Zijn er dingen waar ik nog op moet letten die van belang zijn?

Denk dat dit zowat het voornaamste is. Als ik het goed voorheb zitten er op DBB wel nog wat mensen die veel van computers afweten, dus hopelijk kunnen jullie me helpen een goede keuze te maken.

Alvast bedankt.
 
Neem een MacBook Pro 17" :), kost maar 2,5 ruggen.
 
3. Zoals reeds vermeld vlot kunnen multitasken. Hiervoor vermoed ik dat ik minstens een intel core i5 processor nodig heb met 4 GB RAM. Kan iemand dit bevestigen?

4. 15,6 tot 16 inch scherm met numeriek toetsenbord. Moet vlot getallen kunnen invoeren en scherm moet voldoende groot zijn om vlot te kunnen werken. Echter is 17 inch alweer té groot om nog mobiel te zijn.

5. Maximumprijs is 1000 euro, bij voorkeur zelfs onder de 900.

6. Harde schijf van 500 gb volstaat. Is er een merkbaar verschil tussen een 5400 rpm en een 7200 rpm? Meeste modellen in mijn prijsklasse hebben een 5400 rpm hd.

Na wat speurwerk ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij een ASUS N61 laptop
deze kan ik kopen voor zo'n 890 euro met volgende specificaties:

Processor: Intel Core I5-430M
GPU: nVidia® GeForce® GT325 (1 GB videogeheugen)
RAM: 4 GB
HD: 500 GB @ 5400 rpm

Nu heb ik nog enkele vragen:
  • Is er een significant verschil in snelheid tussen de intel core i5 430M en de intel core i5 520M?
  • Hoe verhoudt de core i5 430M zich ten opzichte van de intel centrino 2 duo?
  • Kent er iemand nog een goede deal voor dergelijke prijs?
  • Zijn er dingen waar ik nog op moet letten die van belang zijn?

4. Ja 4 GB is voldoende, 8 GB is natuurlijk beter; maar: hoe meer hoe duurder ofc :D
5. Daar kun je echt een mooie laptop voor krijgen, ik zal je straks eentje linken :)
6. 500 GB volstaat wel, indien niet gewoon in de toekomst een externe harddisk bijkopen; verder een opmerking over die RPM, daar is inderdaad wel een verschil in, vooral bij het kopiëren van grote bestanden over je hele plaat en van USB-sticks naar de HDD en omgekeerd

De specs die je hebt gegeven zijn zeer goed voor een laptop, toch denk ik dat je voor +900 € toch iets beters kunt krijgen. (link komt nog zoals gezegd)
Het verschil tussen die CPU's weet ik niet, moet je even Googlen en ik heb nog dingen waarop je moet letten:
1. Connectiviteit (WLAN, USB, Bluetooth, HDMI, FireWire, Infrarood)
2. Voor als je hem veel transporteerd: gewicht & afmetingen
3. Besturingssysteem en compatibiliteit (Sommige 64-bits systemen die ten volste 4 GB RAM gebruiken ondersteunen bepaalde randapparaten zoals printers en scanners niet) Verder over het besturingssysteem: komt het erbij geleverd of niet?
4. Andere dingen die misschien bruikbaar zijn: Ingebouwde webcam/microfoon, enz.


Neem een MacBook Pro 17" :), kost maar 2,5 ruggen.

Je moet eens de eerste post opnieuw lezen... :rolleyes:

Toegevoegd:

Misschien dit?

http://www.alternate.be/html/produc...1E/-1086311/?tn=HARDWARE&l1=Notebooks&l2=Sony

Verder heb ik het verschil tussen beide CPU's opgezocht:

Intel Core i5 430M - 2.27 GHz
Intel Core i5 520M - 2.40 GHz

Het verschil zit hem voornamelijk in de kloksnelheid, kan ook zijn dat ik verkeerd ben, maar ik verkies dan toch wel de 520 M aangezien de kloksnelheid hoger ligt.
Intel Centrino zou ik liever niet kopen voor notebooks omdat de i3, i5 en zelfs de i7 er al voor beschikbaar is.
Centrino is verouderd.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: erca
Bedankt voor de inbreng.

Heb even die laptops bekeken:

De niet-mainstream laptops zijn beide van Acer en hebben geen numpad. Bovendien is de CPU niet zo denderend, waardoor die al afvallen.

Die Sony ziet er idd goed uit. De specificaties zijn echter niet beter dan de ASUS N61. Bovendien is Sony nogal k*t wanneer je laptop net buiten garantie kapot gaat. Je moet deze dan helemaal opsturen om je alsnog een breuk te betalen aan herstellingskosten. Sony is dus een prima merk, maar om geen onnodige kosten te maken koop ik liever iets waar je wel aparte onderdelen van kunt verkrijgen.

Nog mensen met interessante ideeën?

Heb nog een vraag:
De intel core i5 520M heeft dus een grotere kloksnelheid dan de 430M. Het zou dus vlugger moeten data verwerken, hoe merkbaar is dit in de praktijk. Is dit een kwestie van enkele milliseconden of loopt dit al gauw op naar enkele seconden op vb een berekening die 10 seconden duurt.
 
Bedankt voor de inbreng.

Heb even die laptops bekeken:

De niet-mainstream laptops zijn beide van Acer en hebben geen numpad. Bovendien is de CPU niet zo denderend, waardoor die al afvallen.

Die Sony ziet er idd goed uit. De specificaties zijn echter niet beter dan de ASUS N61. Bovendien is Sony nogal k*t wanneer je laptop net buiten garantie kapot gaat. Je moet deze dan helemaal opsturen om je alsnog een breuk te betalen aan herstellingskosten. Sony is dus een prima merk, maar om geen onnodige kosten te maken koop ik liever iets waar je wel aparte onderdelen van kunt verkrijgen.

Nog mensen met interessante ideeën?

Heb nog een vraag:
De intel core i5 520M heeft dus een grotere kloksnelheid dan de 430M. Het zou dus vlugger moeten data verwerken, hoe merkbaar is dit in de praktijk. Is dit een kwestie van enkele milliseconden of loopt dit al gauw op naar enkele seconden op vb een berekening die 10 seconden duurt.

0.13 GHz zal niet zoveel uitmaken hoor, misschien zal het wel iets uitmaken als je er toch wat basic spelletjes wil op spelen; maar anders niet echt...
Ik zou voor de prijsklasse die jij aangeeft toch wel gaan voor de Sony of de Asus die je hebt vernoemd.
Moest je boven de 1200 willen gaan direct een i7 CPU halen en dan zit je goed voor 4 jaar :P
 
wat moet ik verwachten van zwaar multitasken?
en ga je er windows of linux op zetten?
 
wat moet ik verwachten van zwaar multitasken?
en ga je er windows of linux op zetten?

Zwaar multitasken is vb berekeningen met Maple (rekenprogramma) laten lopen en tegelijk een CAD ontwerp maken in Solid Edge terwijl er nog een 5 tal andere randprogramma's openstaan (vb Internetbrowser / LaTeX / Office)

Ben van plan er zowel Windows en Ubuntu op te zetten. Windows ivm de programma's die ik moet gebruiken en Ubuntu voor m'n eigen plezier.
 
Ben zeker geen fan van Dell maar de Dell Studio laptops zijn prima. Momenteel het beste qua prijs/kwaliteitverhouding.

Je levert wel in op videoprestaties maar als het gaminglaptop wordt zal je daar weinig van merken. Voor 900 euro heb je bij Dell zelfs een Core i7 configuratie. Zou het zelf houden bij een Core i5, scheelt weer stroomverbruik en dus accuduur.
 
Tja Vlaanderen - Rotterdam is een eindje maar zie de Asus N61 voor 749 euro in de aanbieding tot 15-8. http://www.informatique.nl/514621/asus-n61jv-jx033v.html Zelf erg positieve ervaringen met deze winkel.

Voor 899 koop je een Asus N52 specs:

Processor:Intel Core I5-450M
GPU:NVIDIA GeForce Go GT325M
Ram: 4 GB
HD: 500Gb

Of een MSI:

http://tweakers.net/pricewatch/254277/msi-fx600-005nl.html kost zo rond de 790 euro.

Intel Core i5 450M
2,66GHz
4GB
GeForce GT325M

De keus is groot in het i5 segment. De i7 en 7200rpm laptops zijn allemaal "wat" duurder.

Uitleg over de centrino versus de i serie:

http://tweakers.net/nieuws/60780/intel-versimpelt-cpu-naamgeving-met-core-i3-i5-en-i7.html

Veel succes met het maken van je keus. Is altijd lastig.
 
Ik heb laatst een Acer Aspire 3810T gekocht voor m'n studie.
Ik had nooit zo'n hoge dunk van Acer maar die "slechte" reputatie van hun is tegenwoordig niet meer gerechtvaardigd imo.

13,3" HD LED LCD
Core 2 Solo
4 GB DDR3
320 GB
4500MHD

Speelt zonder moeite 1080p blu-rays af.
Hij is maar anderhalve kilo en de batterij gaat meer dan 8 uur mee, en ik was nog niet eens €400 kwijt.

Ik kan je zeker een laptop uit deze serie aanraden. Een maat van mij heeft laatst de 18" gekocht en is ook super tevreden.
 
Ik ga waarschijnlijk voor een ASUS N52 / N53 (of in het uiterste geval N61)

* Intel core i5 450M of 520M
* 4 GB RAM
* USB 3.0 poort


Nu zoek ik een goede shop in België liefst West-Vlaanderen of Oost-Vlaanderen. Heb immers liefst een winkel waar ik echt de laptop eerst kan gaan bekijken en binnenbrengen indien er problemen zijn. Voelt nog steeds veiliger aan dan een webshop waarbij je via post moet versturen e.d.

Kent iemand goede computerwinkels?
Met goed bedoel ik dan natuurlijk goede service voor weinig geld.
 
Laatst bewerkt:
Passmark zuigt, het ontloopt elkaar niet veel maar een i520m is net iets sneller dan een i450m. Intel is natuurlijk ook niet gek, de snelste i5 is ook niet sneller dan de langzaamste i7 (Q I7's uitgezonderd).
 
Ugent doet een notebook actie, maar kan je elders ook verkrijgen voor eenzelfde prijs.

Dell Vostro 3500, 15.6 inch

[Link niet meer beschikbaar]
 
Back
Naar boven