XXL Nutrition

Nieuwe wetgeving voor voedingssupplementen

Bezoekers in dit topic

ButchMcDick

Freaky Bodybuilder
Elite Member
Lid geworden
1 jul 2011
Berichten
5.429
Waardering
1.152
Lengte
1m79
Vanaf 14 december 2012 maakt de Europese en dus Nederlandse overheid voedingssupplementenfirma’s, uitgevers van gezondheidsbladen en journalisten monddood

Minister Schippers besloot reeds dat vanaf 1 juli op verpakkingen en bijsluiters van homeopathische geneesmiddelen niet meer mag staan waarvoor ze gebruikt worden. Vanaf 14 december is het de beurt aan voedingssupplementen. De Europese en dus Nederlandse overheid maakt voedingssupplementenfirma’s, uitgevers van gezondheidsbladen en journalisten monddood. Vanaf die datum is EU-regelgeving van kracht die uitingen over de werking van voedingsmiddelen en voedingssupplementen, zogeheten ‘gezondheidsclaims’, sterk aan banden legt. Het ergst is: dit alles staat op gespannen voet met de grondwet, met de vrijheid van meningsuiting en van pers.
Wat ik hier in ORTHOmagazine schrijf kan direct als voorbeeld dienen. Zeg ik hier dat vitamine D bij verkoudheid werkt en staat er ergens in deze uitgave een advertentie met een vitamine D-voedingssupplement (zelfs zonder enige toespeling op de werking), dan kan de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit; ‘warenwet’) een boete opleggen. Als u dit niet gelooft, wat ik me heel goed kan voorstellen, dan verwijs ik graag naar de website van de NVWA. Diep verscholen vindt u daar de informatie.

Wie de boete krijgt, is nog maar de vraag. Genomineerd zijn de adverteerder, Ortho Communications & Science als uitgever van ORTHOmagazine en ik als schrijver. Dus journalisten ook. In het journalistenvakblad Villamedia Magazine schreef journalist en ORTHO-schrijver Toine de Graaf een artikel onder de kop ‘De NVWA muilkorft journalisten’. Daarin legt hij haarfijn uit hoe absurd het allemaal is en aan welk gevaar de journalist zich blootstelt.

Voedingssupplementenleveranciers, en ook uitgevers en journalisten dus, mogen een concreet voedingssupplement op geen enkele manier in verband brengen met een ziekte, als er ergens in hetzelfde tijdschrift of dezelfde krant een advertentie staat met het betreffende supplement.
Dat heet een ‘medische claim’ en zou een supplement tot geneesmiddel bombarderen. Sinds 14 december zijn daar nu de ‘gezondheidsclaims’ bijgekomen.

Daarvan zijn er slechts enkele goedgekeurd, bij voorkeur in orakeltaal. Neem bijvoorbeeld die van vitamine D (zo krijgt u een indruk):

  • ‘Vitamine D draagt bij tot de normale opname/het normale gebruik van calcium en fosfor’
  • ‘Vitamine D draagt bij tot normale calciumgehalten in het bloed’
  • ‘Vitamine D draagt bij tot de instandhouding van normale botten’
  • ‘Vitamine D draagt bij tot de instandhouding van normale werking van de spieren’
  • ‘Vitamine D draagt bij tot de instandhouding van normale tanden’
  • ‘Vitamine D draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem’
  • ‘Vitamine D speelt een rol in het celdelingsproces’
  • Noot: ‘Vitamine D versterkt het immuunsysteem’ is als claim absoluut verboden.
Zo zijn er slechts 222 gezondheidsclaims goedgekeurd. Ondanks vele duizenden wetenschappelijke publicaties zijn door de EU-autoriteiten de meeste verzoeken van fabrikanten voor een gezondheidsclaim afgewezen.
Onder het motto: onvoldoende bewijs. Jawel, door extreem rigide eisen te stellen, volgens de normen die aan patenteerbare medicijnen worden gesteld. En dit alles gaat nog verder …

Zelfs ‘antioxidant’ voor coënzym Q10 of ‘probioticum’ voor een probioticum mag niet genoemd worden. Zeker niet op het etiket (!), in folders of op de website. Deze termen zijn te veel gerelateerd aan de werking van het product en worden daarom door de EU-autoriteiten als misleidend beschouwd. Ook ik mag hier dus niet zeggen dat coënzym Q10 een antioxidant is, als er elders in deze uitgave een coënzym Q10-advertentie staat.
Wettelijke handhaving van dit alles? Uiteraard kan de NVWA niet alle etiketten, folders, tijdschriften, kranten en websites lezen. Maar klikken, in de betekenis van ‘aangeven’, helpt. Met een tip gaat de NVWA beslist aan de slag, zo laat het weten aan De Graaf. Waar de NVWA de grenzen trekt, is onduidelijk. Willekeur dus en grote rechtsonzekerheid. Misschien is dat ook wel de bedoeling. Het kan iedere betrokkene – fabrikant, uitgever of journalist – overkomen. En ik verzeker u: de boetes zijn niet misselijk en kunnen in de tienduizenden euro’s lopen, zeker als het een medische claim betreft.
Het is een mix van Europese bedilzucht (onder het mom van de burger beschermen tegen misleiding) en obstructie – de reden laat zich gissen – om diezelfde burger te beknotten in zijn vrijheid om zelf iets voor zijn gezondheid te doen. De orthomoleculaire geneeskunde (voedingsgeneeskunde!) wordt zo effectief van hogerhand belemmerd.
Geneeskrachtige kruiden komen ook nog aan de beurt... Zo wordt de weg naar de huisarts gestimuleerd om daar met een recept de deur uit te gaan. Of is dat juist de bedoeling?
Als u dit verhaal heeft gelezen, vindt u het waarschijnlijk niet direct het meest spannende verhaal. Het onderwerp is niet ‘sexy’. Dat is – denk ik – ook waarom dit allemaal in verborgenheid plaats kan vinden. In Europa. In Nederland. Ernstig!
door Dr. Gert E. Schuitemaker
1 december 2012
Bron: www.ortho.nl
Achtergronden:

‘Gezondheidsclaims‘ gaan over wat wel en niet gezegd mag worden over de werking van een voedingsmiddel of voedingssupplement ten aanzien van uw gezondheid. U denkt dan: dit gaat exclusief over wat op etiketten en in advertenties mag worden beweerd. Maar het gaat veel verder. Ergens diep verscholen op de [Link niet meer beschikbaar] (NVWA) kunt u gewaarworden hoe deze overheidsinstelling omgaat met dergelijke ‘claims’.
Voorbeeld: staat er in een (vak)tijdschrift of krant een redactioneel artikel over vitamine D bij verkoudheid en bevat datzelfde medium een advertentie met een vitamine D-voedingssupplement (zonder enige toespeling op het effect), dan kan de NVWA een boete opleggen. Immers: de EU (lees: EFSA) heeft geen ‘verkoudheidsclaim’ toegekend aan vitamine D. Wie aangepakt wordt, is onduidelijk. Dat kan de uitgever van het blad zijn, de adverteerder en zelfs de journalist. De boetes zijn niet misselijk en kunnen in de tienduizenden euro’s lopen.
De nieuwe regelgeving gaat in op … 14 december 2012. Na de homeopathie zijn de voedingssupplementen aan de beurt, nu ook op een wel heel bijzondere en naar het lijkt effectieve manier.
Gelukkig ontspint zich nu eindelijk een discussie binnen de journalistiek over de wijze waarop de NVWA te werk gaat bij het uitvoeren van de EU-verordeningen 1924/2006 en 432/2012, die op zichzelf al op gespannen voet staan met de vrijheid van meningsuiting. Maar de wijze waarop de NVWA deze EU-verordeningen voor Nederland gaat implementeren, gaat nog een aantal stappen verder.
Deze discussie is op gang gebracht door journalist Toine de Graaf. Van zijn hand verscheen een artikel in het blad Villamedia Magazine van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), dat ook op de website www. villamedia.nl is geplaatst met als titel “De NVWA muilkorft journalisten“. Het blijkt dat de implementatie zó draconisch is dat vele mensen, inclusief professionals, niet eens kunnen begrijpen dat dit in Nederland aan de gang is.
Oordeel zelf. Lees op de NVJ-website het artikel van Toine de Graaf, en vooral ook reactie 3 [Anita Douven, 23 november 2012, Hoofd Communicatie NVWA]
Laat ik één zinsnede uit deze NVWA-reactie nemen:
“Wat wel of niet mag hangt er dus van af of de uiting commercieel is of niet. De NVWA onderzoekt altijd van geval tot geval of sprake is van een commerciële uiting.”
Hoe denkt de NVWA dit te gaan doen? Huiszoekingen om facturen te vinden?
En even inzoemen op het NVWA-commentaar: “… altijd van geval tot geval …”
… Eens per jaar misschien? Welke journalist? Welk blad? Welke firma? Volstrekte willekeur dus.
De overheid en deze overheidsdienaar overspelen hiermee hun hand. Pretenderen dat de wet kan worden gehandhaafd is het begin van de aftakeling van de rechtsstaat, zeker als de grondwet (persvrijheid) in het geding is.
Dr. Gert E. Schuitemaker – 26 november 2012
Ortho

Bron: http://www.earth-matters.nl/120/687...zondheidsbladen-en-journalisten-monddood.html
 
Overal uitverkoop of etiketten wijzigen :)
 
Geloof er ni veel van.
 
Wat een onzin, ik snap het probleem niet van de claims die op de potjes staan. Lekker duidelijk waar het voor dient, geloof je het miet dan vraag je info over dat bestandsdeel aan de huisarts of googelt even. Maar nee hoor de overheid moet het weer moeilijk maken pff.
 
Mag 'X zou kunnen werken voor Y' dan bijv. weer wel?
 
vervelend

dus alle advertenties komen binnenkort in flyer-vorm bijgeleverd bij de blaadjes/folders.

beetje lastig voor de postbode verder heeft niemand er veel last van.

Ben het trouwens grotendeels eens met ts, Schippers wil gaarne meer centjes in het laadje brengen van de farmaceutische industrie. Waar een paar miljoen aan lobby-centjes al niet goed voor is. schippers ftw
 
Alle verpakkingen zullen gewijzigd moeten worden.
Er mag op de verpakking niet staan dat er 'keiharde spieren' van krijgt of ineens 'heel groot wordt' of meer van dit soort krachttermen.

Alle producenten hebben hun claims wetenschappelijk moeten aantonen middels testrapporten en wettenschappelijk onderzoek.
Indien zij de claim niet kunnen waarmaken mogen zij de claim niet meer voeren.

Oftewel... als consument weet je dadelijk niet meer wat je koopt.
En als producent weet je niet meer hoe je dit moet gaan vermarkten.

Lang leve de regelaars in Brussel.
 
Er zijn vele duizenden onderzoeken naar gezondheid en voedingssupplementen, maar de NVWA wil dus gaan bepalen wat waar is daarvan.

Belangrijke onderzoeken en ervaringen mogen dus niet meer besproken worden als de NVWA er niet achter staat.
De overheid gaat dus bepalen wat wel en niet goed voor ons is.
Kortom een keiharde achteruitgang in de gezondheid omdat de burger weer een hoop info onthouden moet worden.

Ben heel benieuwd naar reacties van onze board sponsors en of die op deze manier over zich heen laten pissen.
 
Ik ben ook erg benieuwd naar de visie van onze boardsponsoren over dit onderwerp. Krijgen we straks lege websites en blanco verpakkingen???
 
Goed bezig, bureaucraten die even gaan bepalen wat bedrijven mogen zeggen over hun eigen producten. Ook als het gebaseerd is op betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek dus. Kijk dit is de ellende van heel dat Europa: het begon met handel vergemakkelijken tussen landen, maar bemoeizieke bureaucratische EU politici gebruiken de macht (zoals verwacht) om steeds verder te gaan en rechten van burgers te ontnemen. En je kan ze niet wegstemmen, want Europa is geen democratie. Ze bepalen zelf hun postjes en staan boven de nationale wetten.

Dit is zogenaamd om consumenten te beschermen. Wat als een consument juist een product laat staan dat had kunnen helpen? Oh niet aan gedacht...
 
Hier wordt je toch schijtziek van !
Politie(politieke)staat Nr1 ! :mad::rolleyes:
 
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :trollface:
 
Jammer dat er op dit topic zo weinig gereageerd word en zo weinig belangstelling is.
Heb in ieder geval de indruk dat weinige supplementenwebshops zich hier wat van aantrekken.
 
Misschien onthouden de supplementenwinkels zich bewust van commentaar. Geen storm veroorzaken die niet nodig is.
 
Alle verpakkingen zullen gewijzigd moeten worden.
Er mag op de verpakking niet staan dat er 'keiharde spieren' van krijgt of ineens 'heel groot wordt' of meer van dit soort krachttermen.

Alle producenten hebben hun claims wetenschappelijk moeten aantonen middels testrapporten en wettenschappelijk onderzoek.
Indien zij de claim niet kunnen waarmaken mogen zij de claim niet meer voeren.

Oftewel... als consument weet je dadelijk niet meer wat je koopt.
En als producent weet je niet meer hoe je dit moet gaan vermarkten.

Lang leve de regelaars in Brussel.

Daar ben ik het niet mee oneens. Er wordt vooral door BB supplementenstores wel erg veel geclaimd, vaak onterecht of totaal uit,zn verband gerukt.

Maar de wetgeving slaat weer eens door.
 
Ben er vrij verdeeld over... claims op supplementen websites/winkels zijn vaak enorm over de top of volledig inaccuraat. Als je er geen verstand van hebt tuimel je er makkelijk in.

Dat op zich is eigenlijk helemaal niet negatief, ik vergelijk het met DMAA (alcohol, etc) als je niet weet hoe je het moet gebruiken kan het schadelijk zijn. De overheid mag het volk best wel wat minder pamperen, maar ik ben ook zeker tegen soms ronduit belachelijke claims (zag B&F een keer 16x meer spiermassa door het gebruik van celltech claimen)..
 
Cell-Tech - Muscletech

Snellere spiergroei - 3.4 pond spieren in 7 dagen!
Elke dosering Cell-Tech bevat 3.5 gram HPLC-gecertificeerde creatine en 1.5 gram Creatine HCL. Proefpersonen die precies dezelfde hoeveelheid creatine en koolhydraten namen als in Cell-Tech groeiden 3.4 pond in spieren in slechts 7 dagen.

Belachelijk voor woorden. Ze zullen i.p.v. spieren water bedoelen.
 
Eindelijk een initiatief van de authoriteiten om valse gezondheidsclaims over supplementen in te perken.
Is toch niet meer normaal wat een onzin er in de hoofden van de consumenten wordt gepompt om geld te verdienen.
 
Eindelijk een initiatief van de authoriteiten om valse gezondheidsclaims over supplementen in te perken.
Is toch niet meer normaal wat een onzin er in de hoofden van de consumenten wordt gepompt om geld te verdienen.

Ah dus omdat bepaalde bedrijven deze claims maken moet je een groepje bureaucraten de macht geven om voor een hele sector te bepalen (met niets anders dan dwang en geweld) wat wel en wat niet op hun eigen producten mag staan. Vergeet de regulering van de markt waarbij bedrijven reputatie opbouwen, vergeet organisaties die klanten helpen om een betere keuze te maken, vergeet vrijheid en het recht om te bepalen hoe jij je producten op de markt wilt brengen.

En alsof de supplementenindustrie de enige industrie is waarin claims worden gemaakt die overdreven zijn. Heb je wel eens een reclameblok op TV gezien? De hele markt draait op verleiden, overdrijven en de zaken positiever voorstellen dan ze zijn. Wat? Ga je heel de markt reguleren en verbieden dat er nog reclame gemaakt wordt? Wie wil er in zo'n overgereguleerde markt nog gaan ondernemen?

De 'consument' is ook zo'n denigrerende omschrijving van het individu. Want alles draait om consumeren, nadenken hoort er niet meer bij dat laten we aan iemand anders over. En de overheid heeft ook zo'n geweldig track record van alles wat het reguleert, vaak zijn de resultaten van regulering net het omgekeerde van het beoogde doel.

Wanneer gaan mensen nu eindelijk eens begrijpen dat iets forceren vanuit een bureaucratische instelling niet de juiste manier is? Niet alleen is het inefficiënt en contraproductief, het is vooral fundamenteel onethisch.
 
Back
Naar boven