XXL Nutrition

Nieuweling hier, laag testosteron vastgesteld... hulp nodig!

Bezoekers in dit topic

Kazfiel

Novice
Lid geworden
12 sep 2013
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
78kg
Vetpercentage
14%
Hey, ik zal mezelf even voorstellen.

Ik ben 22 jaar oud, train ondertussen zo'n 4 jaar. Ben begonnen vanwege een blessure aan mijn knie, fysiotherapeut raadde squats aan. Toen ben ik gaan squatten, een maand later begon ik aan een fullbody 3x per week schema en 6 maanden later woog ik geen 100kg meer maar nog maar 68kg.

Ondertussen weeg ik 78kg met +- 14% vet.

problemen.
Levenslang last gehad van Migraines.
3 jaar last van chronische vermoeidheid, slaapproblemen en stemmingswisselingen.
2 jaar geleden gynecomastie vastgesteld, maar te klein en eigenlijk vrijwel onmerkbaar. Is toen weggetrokken.
6 maanden geleden verergerden alle symptomen en mijn gynecomastie begon ineens pijn te doen.

Slaapapneu onderzoek gehad voor de vermoeidheid, niets te zien.

Toen begon mijn gynecomastie weer op te spelen, toen heb ik een bloedtest geeist om mijn testosteron te meten en daar kwamen de volgende waarden uit

Totaal Testosteron 10.1 nmol/L
Vrij testosteron 161 pmol/L
LH 1.9 U/L
SHBG 46.1 nmol/L
Oestrogeen 54 pmol/L

uitgerekend vrij testosteron 149 pmol/L

2e test kwamen andere waarden uit namelijk

TT 14.4 nmol/L
LH 3.1 U/L
FSH 2.1 U/L
SHBG 56.0 nmol/L
Albumine 50.7 g/L
estradiol 59 pmol/L

Uitgerekend vrij testosteron 195 pmol/L

Mijn huisarts heeft me toen doorgestuurd naar een internist die dit absoluut geen probleem vond want bij de tweede test viel alles binnen de waarden.

Toen ik thuis aankwam bleek dat SHBG maximaal 50 mocht zijn. Zijn excuus daarvoor was dat het er maar net boven viel en dat dat dus ook geen probleem was. Albumine was ook te hoog, maar ook dat was geen probleem.

Second opinion is ondertussen aangevraagd bij Dr. de Ronde maar het duurt daar ruim 2 maanden voordat ik aan de beurt ben. Ik ben net begonnen aan een nieuwe studie na 2 jaar maar wat aanrommelen. Als ik minder dan 9 uur slaap ben ik net een zombie, en zodra ik langer dan 4 uur weg ben of op moet letten val ik in slaap van vermoeidheid.

Ik wil hier z.s.m. vanaf, mijn huisarts durft me niets voor te schrijven maar ik ga alsnog morgen terug om hem te vragen sustanon/testoviron/nebido voor te schrijven. In ieder geval tot Dokter de Ronde eens goed kan kijken naar de genomen waarden.

Heeft iemand tips om me daar bij te helpen?
 
Laatst bewerkt:
Had dr de Ronde hiervoor ook al eerder gemailt, hij gaat je niks voorschrijven als je test niv 14 mnol is of hoger. Alleen als het onder de 10 zat doet hij er wat aan maar je kan het proberen.

Je weet volgens mij ook wel als je ze sust voorschrijven dat je heel je leven lang gaat spuiten
 
Had dr de Ronde hiervoor ook al eerder gemailt, hij gaat je niks voorschrijven als je test niv 14 mnol is of hoger. Alleen als het onder de 10 zat doet hij er wat aan maar je kan het proberen.

Je weet volgens mij ook wel als je ze sust voorschrijven dat je heel je leven lang gaat spuiten

Mijn test level tijdens de eerste test was 10.1, maar mijn SHBG en albumine (die beide aan testosteron binden) zijn blijkbaar belachelijk hoog. met 15nmol/L testosteron vind ik niet echt heel veel mis, misschien iets aan de lage kant maar niks abnormaals. Maar door mijn hoge SHBG blijft er vrijwel niets over aan vrij testosteron.

[Link niet meer beschikbaar]

Die geeft onder de 12nmol en onder de 250pmol als waardes om verder te onderzoeken en onder de 8nmol of onder de 180pmol/l als zeer grote kans op hypogonadism.

mijn waarden liggen tussen de 10.1 en 14.4 en tussen de 149 en 195... Als je daarvan het gemiddelde zou nemen kom je onder de absolute ondergrens bij vrij testosteron en op de grens van totaal testosteron.
 
Back
Naar boven