Originally posted by frietbakker
Kan iemand dit duidelijk uitleggen (en misschien belangrijker: bewijzen)?? Als ik nu hier een roei beweging maak, dan span ik me triceps echt niet hoor..... Met je triceps DUW je toch? Tijdens roeien of pulldowns duw ik niet....
als je simpel nadenkt, ja.
MAAR
bij elke beweging (meerbepaald vrijd compound oefeningen) komt er meer bij kijken dan enkel de "target" spieren.
zo heb je bvb se synergisten, die de 'doel'spier helpt bij het uitvoeren van de oefening
stabilisatoren, die samentrekken zonder significante beweging. het doel ervan kan je wel achterhalen.
van die stabilisatoren heb je nog 2 onderverdelingen dacht ik, de dynamische stabilisatoren en de antagonistische stabilisatoren.
nou goed, kort uitgelegd, je triceps hoeft heus niet de "duwen" (ik gebruik liever de term 'extensie') om samen te trekken.
in roeibewegingen speelt je triceps (meer bepaald de lang hoofd, zoals 3xl zei) de rol van dynamische stabilisator, samen met de biceps brachii.
dus je triceps werkt wel degelijk tijdens roeibewegingen, en is die te vermoeid van een training, dan zal je rug training ook niet optimaal zijn.
ik hoop dat dit het enigszins heeft opgeklaard