XXL Nutrition

No pain, no gain! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Na vorige week zaterdag een wat ongelukkige combinatie gemaakt te hebben van
- KT na cardio (spinning)
- 3 weken niet meer aan KT gedaan
- andere routine
- met 2 'nieuwe' spiergroepen (gluteus/heupen) volledige sets afwerken
verging ik van de spierpijn in de gluteus (achterste) en ook in hamstrings. Ik zou maandag weer bovenbenen gedaan hebben , maar had o.a. wegens de aanhoudende pijn de boel uitgesteld tot vandaag.
Vanochtend was het nog niet over en ik besloot de oef van dinsdag gewoon op dinsdag te doen (borst-tri-bi-pols).
Echter, mijn ex-peute was op de sportschool.. ze is voormalig aerobics instructrice die ooit was afgehaakt, maar nu zeer enthousiast weer mensen revalideert.
De gluteus-oefeningen waren ook precies de oefeningen die ik bij haar moest doen, evenals de quads/hamstrings oefeningen.

Ik dus vragen of ik de beenoefeningen nog verder zou uitstellen..
"NEE!" roept ze gelijk.. "je moet door de pijn heen kunnen gaan, anders ga je niet vooruit."
Afijn.. het ging eigenlijk best goed. Wel heb ik de gluteus oefeningen nu verplaatst van zaterdag naar de maandag (voortaan).
En 3 oefeningen voor de gluteus vond ze ook al goed.. "dat kun jij best aan"..
"Nou bedankt sadiste!" maar het was waar ook, heel vreemd eigenlijk! Zelfs zo vreemd dat ik bij een aantal oefeningen mee maakte dat de 2e en 3e set moeilijk ging en de 4e ineens makkelijk..
Bijv. Roemeense dead lift:
10x15 kg, 6x20 kg (per ongeluk niet op 25 gelegd), 6x25 kg, 5x27,5 kg (dacht dat stap van 5 te veel was omdat 25 kg lastig ging), 4x30 kg. Dat ging weer verrassend makkelijk. dus ik eindig met 6x32,5!

Standing gluteus ging ook al zo:
10x30 kg, 6x40 kg , 5x45 kg en dan 6x50 kg.. had er vrij makkelijk meer uit kunnen persen maar moest heel dringend wegens afspraak weg... de 2e en 3e set waren lastig gegaan en dan is het raar dat de 4e zo makkelijk gaat!

Dus.. soms wel goed om ondanks nog niet verdwenen spierpijn toch een oefening te doen!
 
Laatst bewerkt:
Euh, was het niet zo dat je eerst die oefeningen niet zo zwaar kon doen, omdat je je spierpjin nog voelde, en later ,door rekken en opwarming, niet meer? Lijkt me ONTZETTEND slecht om ondanks spierpijn toch te doen, je spieren zijn dan nog niet hersteld. Ik heb een keer een fietstochtje van 2x10 km gemaakt met gigakuitspierpijn ... Op de fiets ging het best, maar die middag kon ik helemaal niet meer lopen ....
 
Ja, natuurlijk.. dat ik daar niet aan had gedacht.
Eerst vastzittende spieren en dan opgewarmd. Maar ik had nog wel een opwarmset van 10 reps gedaan.. maar was dus pas na de 2e en 3e set opgewarmd.
Ik dacht dus ook dat het slecht was en wilde daarom de oefeningen NOG een extra dag uitstellen, maar ze zei me dat ik dat niet moest doen.
Wel ga ik de gluteus van za naar ma brengen.. want ik voorzie dat ik daar de eerstkomende weken nog last van zal hebben, zoals nu dus alweer...

En morgen dus spinning en borst/tri/bi/pols!!!
 
Zelf train ik nooit met spierpijn.... ik denk dan maar zo: "die spierpijn is ook niet voor niets." Het zal wel een soort teken zijn dat me lichaam nog even moet bijkomen van wat ik het nu weer aan heb gedaan! :D

En dat ene mevrouwtje had het over door de pijn heen kunnen gaan en dat je anders niet vooruit gaat? Spierpijn is niet nodig om vooruitgang te boeken, sterker nog ik denk zelfs dat spierpijn een teken is dat je meer gedaan hebt dan dat je eigenlijk aankon....
 
Um ja.. wateen heeft waarschijnlijk toch gelijk.
Ik kende de oefeningen wel, maar had ze heel lang niet meer gedaan en bovendien een tijdje niet meer geweest.
Spierpijn is op zich niet erg hoor, maar voouritgang in kracht komt meer neer op een goed herstel dan vaak trainen.
Te vaak trainen met spierpijn zorgt voor overtraindheid, maar zij heeft natuurlijk veel te maken met mensen die te bang zijn om aan KT te doen wegens een beetje spierpijn.
Voor mijn benen heb ik praktisch nooit spierpijn, maar met die gluteus dus wel, en HOE! Leek me niet slim.. maar voor een keer is het niet erg.
 
Originally posted by frietbakker
.... ik denk zelfs dat spierpijn een teken is dat je meer gedaan hebt dan dat je eigenlijk aankon ....

Ik denk dat normale spierpijn aangeeft dat je de bewuste spier goed hebt getraind. En dat de bewuste spier zich weer gaat "wapenen" om na zijn herstel de volgende keer weer "spierpijn" te geven.

Heeft m.i. niets te maken met dat je meer gedaan hebt dan je aankon.

Groet Smalluser :thumb:
 
Weer te snel geantwoord.. ik bedoelde dat ik meestal van spierpijn wel binnen een dag of 2 hersteld ben, zeker van beenoefeningen.. o.a. ook omdat ik nog in de opbouwfase zat met veel oefeningen. Maar 3 weken niets en dan weer net een beetje lager zitten voor de meeste oef. en er 2 doen die al heel lang niet gedaan zijn zorgde dus voor 3 dagen spierpijn..
Ik vroeg me gewoon af of de spierpijn te erg was om weer de oefening te doen of dat ik 72 uur later 'm weer zou kunnen doen.. ik had uit veiligheidsoverwegingen gedacht van niet, zij vond van wel...
Heb nu wel ook flink pijn in de linkervoetzool, precies daar waar ik die nare blessure 9 maanden geleden heb opgelopen en ik die oefeningen voor moest doen :(
 
Laatst bewerkt:
Frietbakker, spierpijn is op zich niks slechts, alleen je moet wel wachten tot het voorbij is (en dan nog liefst een aantal dagen je spier kans tot overcompensatie geven) voordat je weer gaat trainen.
 
ik train gewoon door de spierpijn heen.

heb nu trouwens nooit meer last van spierpijn, bijna nooit meer toch.

en als ik het heb, gewoon de dag erna opnieuw trainen. niets beters om 't bloed er trug volop in te laten vloeien...
 
Spike, lijkt me niet echt een goeie tip voor een beginner (en dan noem ik voor het gemak ff iedereen die nog niet langer dan een jaar of 2 traint een beginner in deze context). Het feit dat jouw lichaam al bijna nooit meer spierpijn heeft, en dat je Belgisch kampioen powerliften bent, geeft aan dat jouw ervaringen niet zomaar voor iedereen van toepassing zullen zijn.
 
Originally posted by wateengedoe2
Frietbakker, spierpijn is op zich niks slechts, alleen je moet wel wachten tot het voorbij is (en dan nog liefst een aantal dagen je spier kans tot overcompensatie geven) voordat je weer gaat trainen.

Ik zou het niet meer eens met je kunnen zijn! Maar ik bedoelde alleen maar te zeggen dat als je geen spierpijn hebt dat je training NIET nutteloos geweest is. Er is tot nog toe nooit bewezen waarom spierpijn optreedt.....
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by wateengedoe2
Spike, lijkt me niet echt een goeie tip voor een beginner (en dan noem ik voor het gemak ff iedereen die nog niet langer dan een jaar of 2 traint een beginner in deze context). Het feit dat jouw lichaam al bijna nooit meer spierpijn heeft, en dat je Belgisch kampioen powerliften bent, geeft aan dat jouw ervaringen niet zomaar voor iedereen van toepassing zullen zijn.

lijkt me net wél een goede tip voor een beginner.

(effe terzijde, ik train zelf amper een goed jaar, misshcien anderhalf)

ik zou aan elke persoon die de dag na zijn biceps workout spierpijn heeft, terug laten komen om opnieuw biceps te doen.

LET WEL, ik spreek dan eerder over een 'pump' workout. heel lichte intensiteit en veel reps, om bloed erin te laten vloeien.
ik heb dit heel vaak met succes gedaan, de dag erna spierpijn bijna weg, en op lange termijn komt dit de herstelling ten goede vind ik.

en dan van Belgisch speelt heus geen rol hoor.

mijn 'ervaring' zal misschien niet voor iedereen van toep. zijn maar misschien wel het proberen waard!
 
Is voor mij ook zeker waar dat doortrainen mijn spierpijn sterk vermindert. Vorige week bijv deed ik zaterdag mijn beentraining, zondag ochtend vette spierpijn(was afgestapt van mijn normale schema). Mest toen genoodzaakt zondag men rugtraining doen(normaal doe ik deze maandag). En merkte daarna dat de spierpijn in men benen al stukken minder was door et deadliften.
 
Originally posted by Spike
LET WEL, ik spreek dan eerder over een 'pump' workout. heel lichte intensiteit en veel reps, om bloed erin te laten vloeien.
ik heb dit heel vaak met succes gedaan, de dag erna spierpijn bijna weg, en op lange termijn komt dit de herstelling ten goede vind ik.
Dat verandert de zaak .. Persoonlijk heb ik hier niet zo goede ervaringen mee (dat fietsen met kuitspierpijn), maar ik kan me hier al meer bij voorstellen dat het werkt. Dat fietsen is zeker ook goed geweest voor de doorboeding, maar heeft gewoon te lang geduurd. Het is wel goed om in beweging te blijven als je spierpijn hebt, maar NIET om echt zwaar te trainen en je spieren (nog verder) te beschadigen. Ze moeten wel gelegenheid krijgen te herstellen. Ik hoop dat hiermee ons misverstand uit de wereld is geholpen :)
 
Je spieren licht belasten als je sppierpijn heb is wel OK, de doorbloeding werkt zelfs positief op het herstel.

Maar gewoon zwaar doortrainen met spierpijn is niet "No Pain, No Gaan" maar "No Brain. No Gain"
 
haha juist ja. ik had het van in het begin moeten zeggen :)
 
Um ja, Spike heeft gelijk en de fysiotherapeute trouwens ook... ze had er nog bij gezegd "met lichtere gewichten dan normaal". daar was ik even Oostindisch doof voor!
Ik was vanochtend weer op de sportschool. Ditmaal voor de dinsdagtraining die uitgesteld werd naar vandaag en spinning les.

Nou, het verschil met gisteren en maandag toen ik zonder ontbijt de deur uit ging wegens ochtend-cardio dat een betere vetverbranding zou geven, was dramatisch... ik nam nog wel een weidrankje mee met 20 gram extra moutsuikers voor de energie en een flinke dot koffiepoeder voor de (snelle) energie, maar daar ben ik dus niet op naar de sportschool gefietst..

Ik vloog bij wijze van spreken over de weg... in ieder geval, ben/was ik 'one happy bunny' zoals Amerikanen dat zo grappig zeggen.
Maar goed... ze was er vanochtend weer en ik heb een nadere toelichting gevraagd. Die was dat je , net zoals Spike zei, nooit vooruit gaat als je steeds wacht tot spierpijn over is.. dan kun je beter gewoon op de frequentie die je gepland hebt (mits verstandig) blijven zitten, maar dan een lichter gewicht pakken..
Natuurlijk gaat dat niet op wanneer je echt ziek bent hè!

Kijk, ik zie het zo.. je hebt 3 kwaliteiten van je spieren: kracht, uithouding en herstelvermogen.
Kracht train je met lage hh, uithouding met hoge hh.
Herstelvermogen is ook belangrijk.. op een gegeven moment moet het zo zijn dat, ook al heb je nog zo zwaar getraind, je al binnen zeer korte tijd hiervan hersteld bent, zo niet de volgende dag, dan toch wel 1 dag erna..

Weet je nog die discussie over de houthakkers? Die hakten elke dag en ze hadden toch enorme spierontwikkeling..
Die moeten wel een goed herstelvermogen hebben, want ze kunnen niet eens een dag overslaan.. daar stelt hun lichaam zich op in.. En wielrenners die aan de Tour de France meedoen, kunnen ook niet een baaldag opnemen ;).

Het klopt dus... ik had, terwijl ik de gluteus gisteren even zwaar had gedaan als zaterdag en erna in de avond weer giga-spierpijn had.. aan het eind van de ochtend geen centje pijn.. behalve toen we na spinning (die ik op topsnelheid kon doen deze keer) uitgerekend die lunge als strekoefening deed.
je hebt

Ik weet nog niet hoe ik me vanavond ga voelen, maar vooralsnog ben ik zeer tevreden met het resultaat... morgen staat weer rug & schouders evenals kuiten op het programma
De abs kon ik er niet meer tussen proppen.. voor een keertje dus thuis maar oefenen... :-(

Kunnen jullie merken dat ik nog hyper ben..?. ;-)
 
Laatst bewerkt:
Maar als men niet moet wachten tot de spierpijn over is, hoeveel denk je dan dat je in godsnaam moet trainen in de week? hehe
En dan gaan ze je weer voor gek verklaren omdat je jezelf aan het overtrainen ben.
 
Bovendien zijn er mensen die bijna nooit spierpijn hebben en toch ook behoorlijk flink uit de kluiten gewassen zijn......
 
Back
Naar boven