MuscleMeat

No pain, no gain! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Originally posted by WoUz
Maar als men niet moet wachten tot de spierpijn over is, hoeveel denk je dan dat je in godsnaam moet trainen in de week? hehe
En dan gaan ze je weer voor gek verklaren omdat je jezelf aan het overtrainen ben.
Gaat denk ik meer over als je getraind hebt volgens schema (van 1x/week een spiergroep) en je bij de volgende training nog spierpijn hebt. Bijv. een rugtraining en dan 2 dagen later biceps.
 
Inderdaad het gaat erover als je een bepaald logisch schema hebt. Die spierpijn bij mij had meerdere oorzaken maar vooral , het niet meer getraind hebben van die spiergroep.
Dan is die het snelst in vorm te krijgen, niet door langer te wachten wanneer bij de volgende geplande training die spierpijn nog niet over is, maar door die spiergroep minder hard aan te pakken.. en langzamerhand de belasting op te voeren tot de spierpijn wel op tijd over is...
 
Maar als je spierpijn in je triceps hebt waarom zou je dan tijdens je rug of benen training minderhard trainen? Je benen en rug hebben immers geen spierpijn... Of zit ik er nu naast te brabbelen?
 
Frietbakker, je hebt gelijk, maar bijv. bij borsttraining zul je wel last van tricepsspierpijn hebben en daardoor misschien niet zo zwaar kunnen als je borst wel aan zou kunnen. Je moet dan dus je triceps aan laten geven hoe zwaar het kan (lichter trainen dus).
 
'k Ga zo naar de sportschool en doe dan rug schouders.. ik weet nu al dat ik minder aan zal kunnen voor bijv de assisted chin en doe 'm daarom lichter dan gepland. Trouwens, was sowieso te zwaar gepland.. deed 'm zaterdag voor het eerst (bij -40 kg) en kon amper 8hh halen terwijl ik 12hh had willen doen (1 zware set , was onderdeel depletie-oefeningen).
Dus beginnen met -65 kg of zo (=8 kg) als opwarmset...

Wat me wel goed leek, was om di en do af te wisselen.. tegen di ben ik wel hersteld van een oef die ik do heb gedaan.. maar do ben ik nog niet hersteld van de di (en al helemaal niet als ik 'm wo gedaan heb).
Dus borst/tri/bi/pols/abs afwisselend op di in wk 1 en do in wk2 en rug/schouders/kuiten op afwisselend do in wk1 en di in wk2.
Of... wat oook kan is natuurlijk niet do, maar vr rug en schouders doen ;).

Ga voor rug: assisted chin up doen (spannender dan lat pull down!), cable seated row en good morning.
Voor schouder: db arnold press (was vergeten van bi naar bu te draaien) en lateral raise.
Alleen chin up en good morning zijn nieuw.. laatste ken ik al van oefeningen bij peute..
 
Originally posted by wateengedoe2
Frietbakker, je hebt gelijk, maar bijv. bij borsttraining zul je wel last van tricepsspierpijn hebben en daardoor misschien niet zo zwaar kunnen als je borst wel aan zou kunnen. Je moet dan dus je triceps aan laten geven hoe zwaar het kan (lichter trainen dus).

Ah dan snap ik het! Maar zelf train ik meestal liever push/pull (dus Borst, Schouders, Tri's op 1 dag, Rug, Bi's op 1 dag en dan benen & buik op een nog andere dag). Zo heb maximale tussenpozen tussen alle spiergroepen.....
 
Vergeet 1 ding niet. De lange kop van de triceps loopt over het schoudergewricht, en zal dus bij elke pulldown of row oefening assisteren!

S'maandags je triceps afbeulen zal dus altijd een rugtraining van een dag later beinvloeden!

Daarom moet je altijd naar je spiergroep prioriteit kijken. Als Rug de prioriteit heeft moet je deze totaal "vers" trainen, dus ook geen tricepstraining de dag ervoor.
 
Hee, 3XL, dat verklaart waarom vanavond mijn zogenaamd 'verse' triceps na mijn rugtraining toch best wel snel op waren (eerste keer dat ik triceps na rug train). Weer wat bijgeleerd! :)
 
Originally posted by 3XL
Vergeet 1 ding niet. De lange kop van de triceps loopt over het schoudergewricht, en zal dus bij elke pulldown of row oefening assisteren!

S'maandags je triceps afbeulen zal dus altijd een rugtraining van een dag later beinvloeden!

Daarom moet je altijd naar je spiergroep prioriteit kijken. Als Rug de prioriteit heeft moet je deze totaal "vers" trainen, dus ook geen tricepstraining de dag ervoor.

Dat is voor het eerst dat ik dat hoor, ik heb nog nooit gehoord dat je triceps wordt aangespannen tijdens een rug oefening..... Leg eens verder uit aub.....
 
yep yep is zo....

trouwens, als je een beweging uitvoert, worden de antagonisten altijd in zekere mate gesolliciteerd.

daarom dat ze in powerlifting bvb soms wel zeggen dat je je buikspieren niet meer extra moet trainen als je zonder riem hebt getraind.

die werken immers fel tijdens de squat en deadlift.
 
Kan iemand dit duidelijk uitleggen (en misschien belangrijker: bewijzen)?? Als ik nu hier een roei beweging maak, dan span ik me triceps echt niet hoor..... Met je triceps DUW je toch? Tijdens roeien of pulldowns duw ik niet....
 
Originally posted by frietbakker
Kan iemand dit duidelijk uitleggen (en misschien belangrijker: bewijzen)?? Als ik nu hier een roei beweging maak, dan span ik me triceps echt niet hoor..... Met je triceps DUW je toch? Tijdens roeien of pulldowns duw ik niet....

als je simpel nadenkt, ja.

MAAR

bij elke beweging (meerbepaald vrijd compound oefeningen) komt er meer bij kijken dan enkel de "target" spieren.

zo heb je bvb se synergisten, die de 'doel'spier helpt bij het uitvoeren van de oefening

stabilisatoren, die samentrekken zonder significante beweging. het doel ervan kan je wel achterhalen.

van die stabilisatoren heb je nog 2 onderverdelingen dacht ik, de dynamische stabilisatoren en de antagonistische stabilisatoren.

nou goed, kort uitgelegd, je triceps hoeft heus niet de "duwen" (ik gebruik liever de term 'extensie') om samen te trekken.

in roeibewegingen speelt je triceps (meer bepaald de lang hoofd, zoals 3xl zei) de rol van dynamische stabilisator, samen met de biceps brachii.

dus je triceps werkt wel degelijk tijdens roeibewegingen, en is die te vermoeid van een training, dan zal je rug training ook niet optimaal zijn.

ik hoop dat dit het enigszins heeft opgeklaard
 
Ik heb het opgezocht op inet, maar er is bar weinig over te vinden.... Maar goed zelf als het zo is (want ik ben er nog niet helemaal uit, maar dat is een ander verhaal OF eigenwijsheid! :D) dan denk ik niet dat je tricpes zo hard gewerkt hebben dat je er veel last van zal hebben, behalve misschien als je dus eerst je rug traint en de dag erna meteen je triceps. Zelf doe ik het liefst altijd een been workout na een bovenlichaam workout, en minstens een dag rust na een w/o.... dus ik denk dat ik er persoonlijk niet veel last van zal hebben.....
 
Je triceps duwt niet. Een spier kan alleen maar verkorten (trekken).

In het geval van de triceps kan hij door verkorting het elleboog gewricht strekken. Maar de lange kop van de triceps loopt over het schoudergewricht. Dit betekend dus dat bij elke beweging waarbij je arm zich naar achter beweegt de triceps verkort word (maak maar eens een roeibeweging en voel aan de lange kop van de triceps. Het is alleen zo dat doordat het je elleboog bij roeibewegingen gebogen is, deze contractie niet maximaal is (zoals bij tricep kickback).

Maar ik zou zeggen trek je ellebogen eens helemaal naar achter en laat dan iemand aan je triceps voelen (lange kop). dat is precies de beweging die ke maakt met rows en pull-downs

Kijk trouwens hier eens

http://www.exrx.net/Articulations/Shoulder.html#anchor103519

dan zie je dat de triceps (lange kop) ass. bij extensie en adductie van de schouder


Zelf kijk ik bij een schema altijd naar prioriteit.

Als m'n rug prioriteit 1 is dan train ik deze na 1 a 2 rustdagen, en niet na een andere spiergroep
 
Laatst bewerkt:
Ha bedankt voor die link, die had ik inderdaad zelf ook al gevonden.... Maar daar werd het principe niet in uitgelegd.... Bovendien zei ik ook niet dat je triceps duwde, maar dat je MET je triceps duwt.

En ik heb je tip net geprobeerd 3XL, en het is inderdaad waar.
 
Je duwt niet met je triceps, je trekt met je triceps je arm recht.

Maar goed we rekenen hem onder de "push" groepen, dus een duwer :D
 
Mag ik er ff niets meer van snappen ??? ???
De triceps is een strekker volgens mij.. zit ie aan de onderkant van de bovenarm.. sjonge, ik weet geeneens waar dat ding zit.
De biceps is een duwer dan, zit aan de bovenkant van de bovenarm..

Leg het een arme onwetende (wat dit aangaat) nog eens uit.

O ja.. ik heb vandaag ALLE oefeningen 1x gedaan muv kuiten, abs en heupen die ik wel volledig heb uitgevoerd. Abs doe ik nl. 3x per week, kuiten 2x per week en heupen stonden voor vandaag apart op het programma..
Geen centje pijn! Dus... razendsnel hersteld. Zelfs geen pijn meer aan de rug die ik immers donderdag nog heb gedaan.. begon met donderdag oefeningen (rug-schouder) 1x te doen, toen de dinsdag oefeningen (borst-tri-bi-pols) en vervolgens de maandag oefeningen (quad-hams-gluteus)... ik heb zelfs de front squat ff 12x geprobeerd... mmm dus je legt die staaf in je ellebogen en kruist dan je armen! Geeft wel een veiliger gevoel dan die ellendige staaf in mijn gevoelig nekje!
 
Komt erop neer dat een positieve rep altijd uit een duw of trek beweging bestaat; dus het gewicht of van je afduwen of naar je toe trekken, maar er altijd een contractie is in de doel spier die actief is. (De spier trekt samen als het ware)

Spieren zelf zijn dus altijd 'trekkers', het is de beweging zelf die je als duwen of trekken kan zien.

Een spier kan echter ook verlengen, maar dan spreken we over een eccentrische contractie (negative rep)
 
Ff off topic: waarom zijn front squat en hack squat (aldus exrx) auxiliary en de gewone squat basic? ??? Ik zit er over te denken om ook front squat te doen met de smiths machine, omdat wij geen squatrek hebben en gewone squat met smiths bagger is.
 
Omdat de normale squad het meest gangbaar is, die andere 2 zijn varianten op de gewone squat,

Maar waarom de normale squat nou het meest basic is????
Hij was er het eerst ofzo?
 
Back
Naar boven