XXL Nutrition

Gesloten nog 1 keer

Bezoekers in dit topic

Status
Neem contact op via conversatie.

Schwarzeneggertje

Colossal Veteran
Lid geworden
8 dec 2016
Berichten
14.640
Waardering
12.111
Lengte
1m87
Massa
103kg
Vetpercentage
17%
Ruim een jaar geleden ben ik weer begonnen met gewichtentraining, na een pauze van meer dan 30 jaar. Ik had nooit gedacht deze sport weer op te zullen pakken, zeker niet nadat een voorzichtige poging van ruim 10 jaar geleden resulteerde in ernstige herniaklachten; en het combineert ook niet bijster goed met het fanatieke mountainbiken en strandracen waar ik tot voor kort minstens 5x per week voor trainde.

Toen, volledig onverwacht, stelde mijn zoon voor samen met hem te gaan krachttrainen. Hij was in een paar sportscholen in de regio gaan kijken, maar had ook al heel lang het halter en een slordige 250kg aan gewichten in een hoek van mijn fietsenschuurtje zien liggen. Rommel die ik nooit opgeruimd had omdat deze een zekere nostalgische waarde had en ik niet zo van opruimen hou. Toen ik ongeveer de leeftijd van mijn zoon had (21), heb ik een jaar of zes aan bodybuilding en powerlifting gedaan; het laatste in de 100kg klasse (ik woog hoogstens 93kg maar wilde zwaarder worden) en ik tilde toen 155/240/255kg (benchpress/squat/deadlift). Goed, maar niet opvallend in de gym waar Europese kampioenen trainden (KCS, in Scheveningen). Wijlen Kees de Vreugd noemde me daar “Schwarzeneggertje”.

Ik ben indertijd met krachtsport gestopt omdat ik niet zo ver kwam als mijn vrienden die AAS gebruikten (hoewel ik nu weet dat ik toen ook lang niet genoeg at en teveel op mijn racefiets zat). Daarna heb ik een tijd aan marathonschaatsen gedaan, wat mijn zoon nu ook doet, en tenslotte, eigenlijk vanaf de introductie van de mountainbike, aan mountainbiken.

Mijn (niet biologische) zoon is slechts iets korter dan ik, maar weegt maar iets meer dan de helft, nog geen 60kg. Maar dat was niet de aanleiding voor hem om te gaan trainen, hij heeft er geen issues mee en het is handig bij het schaatsen van vele rondjes, iets waar ik zelf wel degelijk moeite mee had. Uiteindelijk ontdekte ik de reden dat hij aan krachtsport wilde gaan doen, zijn vriendin was er namelijk ook mee begonnen in Wageningen waar ze op kamers woont; wij wonen in Lisse en om het weekeind traint ze met ons mee (dan moet ze steevast van mij aanhoren dat ze niet aan crossfit moet doen).

We hebben afgesproken om eerst alleen borst en armen te trainen en dit uit te breiden als het trainen beviel. Na een aarzelend begin, hij bankte aanvankelijk met 30 of 40 en ik met 60kg, zijn we enorm vooruitgegaan. Nu (kort geleden, zie hieronder) doet hij setjes van 10 reps met 70kg en ik met 130. Maar we hebben ook maanden van stilstand gekend, afgelopen zomer toen we op advies van een powerliftende vriend die maar liefst 175kg op de bank heeft, hard triples en doubles gingen doen. Kreeg ik ook nog chronische pijn aan mijn rechterschouder van en mijn zoon een peesontsteking waardoor hij ruim een maand niet kon trainen, alleen bij de fysio. We zijn afgelopen maand ook nog goed ziek geweest door de griep, ik had voor het eerst in mijn leven hoge koorts en ben 8 kilo afgevallen en heb veel massa op mijn armen en benen kwijtgeraakt – en ongeveer 20% kracht op alle oefeningen. Maar het is gelukkig steeds 1 stap achteruit en 2 vooruit, we zitten weer bijna op het krachtniveau van rond de jaarwisseling. Toen hebben we ook besloten om rug en een beetje schouders te gaan doen en (alleen ik) frontsquats.

We trainen met hoge intensiteit en weinig volume; slechts 1, 2, of hoogstens 3 oefeningen per spiergroep. Meestal doen we rond de 10 reps, zodat het overload principe het makkelijkst kan worden toegepast (die hard doubles en triples leenden zich daar helemaal niet goed voor, hoewel we in de jaren 1980 niet beter wisten). We trainen alle spiergroepen iets minder vaak dan 2 keer per week, squatten doe ik 1x.

Het doel van mijn zoon is om sterker en gespierder te worden, waarbij het eerste het beste lukt. Als hij met 40kg 10 strikte curls of French presses doet, maakt dat best indruk op me. Met oefeningen als flyes en concentration curls heeft hij me zelfs een tijdje gepusht, maar misschien was dat wel de oorzaak van zijn peesontsteking. Zelf wil ik, hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, een betere bodybuilder worden dan toen ik jong was, in ieder geval groter.


Afgelopen zondag heb ik rug getraind:

-3 werksets pulldowns met 80 kg (als mijn zoon op mijn traps drukt zodat ik niet omhoog ga, kan ik 100kg nemen, maar hij was er niet);

-2 sets dumbbell rows met 50 kg (kan veel zwaarder maar kreeg pijn in mijn onderrug).


Maandag pushdag:

-3 sets bankdrukken met 120kg;

-2 sets smaldrukken (handen 20cm van elkaar) met 100 en 110kg;

-3 sets triceps pushdowns met 50kg;

-2 sets flyes met 20kg (20 reps).


Vandaag had mijn zoon ook tijd en zin om mee te doen en heb ik biceps, en heeft hij biceps en bankdrukken (inhaaltraining) gedaan:

-3 sets EZ curls met 60kg/35kg

-3 sets concentration curls met 20kg/3 sets bankdrukken met 65kg.
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie, het gaat goed komen .
 
Dank jullie, het gaat goed komen .

Dat hoop ik dan. Ben dit log begonnen omdat ik na mijn behoorlijk succesvolle herbeginnen vanaf najaar 2016, in januari van dit jaar veel spiermassa kwijt ben geraakt na griep met hoge koorts. Ging van 109 naar 101 kg en mijn armen en benen zijn (geschat, ik durf nauwelijk te kijken laat staan te meten) zo'n 5 cm dunner geworden. Gelukkig waren ze respectievelijk 69 en 47cm en zit er weer groei in. De tweede aanleiding om een electronisch log te beginnen is de recente vernietiging van mijn boekje met trainingsaantekeningen, door niemand minder dan mijn hond, die af en toe komt toekijken en ook een beetje wilde trainen.

We deden eerst alleen bankdrukken en halter curls en hebben dit uitgebreid naar diverse oefeningen voor borst en armen. Aan het eind van vorig jaar zijn we ook begonnen met rug en doe ik frontsquats met 100kg, die ik eerst moet voorslaan. Vanmiddag zijn haltersteunen binnengekomen, dan kan ik met minder moeite wat meer gewicht nemen bij de frontsquats en ook schuinbankdrukken, vroeger 1 van mijn favoriete oefeningen.

Vanochtend wilden we rug en triceps trainen en ik nog wat benen, maar door naweeën van de griep en de omstandigheid dat we in een halfopen schuur trainen, hebben we triceps maar even uitgesteld. Ik merk nu, dat we ook de voorgenomen facepulls voor het gemak vergeten hebben.

-3 werksets lat pulldowns met 90kg naar nek (ik)/50kg naar borst (mijn zoon), 8-10 reps
-3 sets cable rows met bovenlichaam helemaal verticaal en onbewegelijk, onderhands, 90/50kg, 8-10 reps.
-3 sets front squats, 100kg, 15 reps.

Zaterdag ben in mijn eentje en doe dan een push training; zondag als mijn zoon er ook weer bij is, een wat meer uitgebreide biceps training en hij waarschijnlijk bankdrukken, dips en curls. Misschien zit er een wedstrijdje in, hij bankdrukken en ik curls.
 
Laatst bewerkt:
Jij schrijft makkelijk en het leest vrij makkelijk weg.
Voor iemand van rond de 50 (gok ik) houd je je totaal niet in en daarvoor hulde.
Ik krijg alleen niet echt een beeld van je trainingen. Heb je een globaal weekoverzicht?
Een foto van je oude/huidige fysiek ter illustratie zou ook een beter beeld verschaffen.

Er huist toch aardig wat talent als je krachtstats zo omhoog schieten in een relatief korte tijd.
 
Laatst bewerkt:
Dank u, 57 en counting. De grap is dat ik me wel enorm inhoud, ik train nu super voorzichtig en strikt en dat was vroeger wel eens anders. Relatief hoge reps nu en alles opbouwen d.w.v. extra reps, voordat er extra schijven worden gepakt. De eerste maanden hebben we bv. met een set verstelbare dumbbells van 15kg getraind. Pas toen we bij flyes en concentration curls meer dan 15 herhalingen konden, heb ik als "beloning" zwaardere dumbbells aangeschaft. Om de verveling tegen te gaan heb ik onze homegym (lees: koude schuur achterin de tuin) langzaam uitgebreid met eerst een stevig drukbankje, vervolgens zware dumbbells, een verstelbaar bankje, een EZ stang en tenslotte een pulley met een aantal verschillende grepen en gister nog die haltersteunen.

Van de periode 1978-1984 heb ik helaas geen foto's meer. Had toen wel een goede fysiek, mijn vrienden die gebruikten zeiden dat ik hun wedstrijden makkelijk zou kunnen winnen als mijn pecs wat beter waren. Die zijn erg vlak. Had wel armomvang 45cm bij 93kg en weinig vet. Voordat ik vorig jaar weer met trainen begon waren ze nog 39cm (daar heb ik wel een foto van, maar die zou ik moeten scannen). Nu ik wel behoorlijk wat vet heb, ik was aan het bulken richting 115kg, heb ik al 47cm gemeten (bij 109kg). Als alles weer goed gaat, post ik van de zomer wat pics.

Zelf probeer ik elke spiergroep, behalve benen dus, 2x per week of 3x per 2 weken te trainen. Mijn zoon, om wie het eigenlijk allemaal begonnen was, heeft ook nog andere dingen aan zijn hoofd (vriendin/vrienden/gamen/studie/marathonschaatsen, om maar eens wat te noemen). Die volgt als hij genoeg tijd en energie heeft mijn programma, of hij doet basisoefeningen. Zelf doe ik trouwens ook voornamelijk basisoefeningen. Verder train ik op het gevoel van de dag en zelfs het gevoel tijdens de training en pas daar de te trainen spiergroepen en de oefeningen/aantal sets per spiergroep bij aan, in overleg met mijn zoon. Vooraf heb ik alleen een globaal idee wat ik ga doen, bv. push of pull. Soms combineer ik juist borst en biceps of rug en triceps, soms borst en rug, of biceps en triceps. Vaak doe ik ook slechts 1 spiergroep en dan wat meer oefeningen. Op dagen dat ik niet werk ook wel eens een dubbele split. Het lijkt chaotisch, maar dat valt in de praktijk best mee.

Bovenstaande trainingen zijn eigenlijk nog hersteltrainingen, we hebben nog flink last van bronchitis of wat het ook is.
 
Daarnet in de koude schuur getraind.

Elders in de tuin staat een terrasverwarming, het blijft vooralsnog enigszins onduidelijk waarom ik die nooit bij de trainingen gebruik. Nu er erover denk, waarschijnlijk omdat ik voor het trainen al eerst de fietsen van mijn vrouw en mijn zoon buiten moet zetten om een beetje ruimte te hebben; als het regent moet ik er (van mezelf) ook nog een hoes over doen die ik dan na de training weer moet uitslaan en opbergen...

Dus in mijn sherpa hoody, schaatsoverbroek en bodywarmer aan en ijsmuts op, een stukje getraind.

Eerst de nieuwe haltersteunen uitgeprobeerd, vond ze niet erg stabiel en heb ze daarom vlak bij een muur opgesteld.

-1 werksetje front squats, 8x120kg ging makkelijk (had gisteren al een beetje benen getraind). Bodywarmer kon meteen uit.

-3 werksets schuin bandrukken op 30 graden: 8x110, 6x120 en 10x110kg;
-2 sets dumbbell flyes, ongeveer 15 reps met 25kg.

-2 sets facepulls met slechts 20kg, 20 reps, toch best zwaar;
-2 sets side raises, 1 arm per keer, ongeveer 15 reps met 16kg.

Nu met mijn borst vooruit, schouders opgepompt en stramme benen, ff de hond uitlaten.
 
Laatst bewerkt:
En de opwarming? Net zoals ik: 7 opwarmsets en 3 werksets?
 
Gezien mijn leeftijd en vele blessures warm ik voor mijn gevoel haast overdreven op. Voor de hierboven staande accessories warm ik niet op, hoewel ik bij flyes de eerste reps voorzichtig doe; wel voor zware curls of extensies. Bij bankdrukken met werksets van 130 (ben door ziekte ff teruggevallen naar 120kg) dus wel:.

- lege stang (20kg)
-50kg
-70kg (mijn opwarmgewicht toen ik rond de 20 was, toen deed ik 70-100-120)
-90kg
-110kg
-120kg
-130kg (nu ff 120),

5-6 sets. Maar als mijn top hoger zou zijn, zoals waarschijnlijk het geval is bij jou, nog meer. Boven de 100 doe ik bij mijn opwarmsets wat minder reps, om kracht te sparen voor mijn topsets. Vreemd genoeg doe ik dat alleen bij bankdrukken, dat is dan toch wel een bijzondere oefening.

Als ik weer volledig van de griep hersteld ben doe ik trouwens wat meer oefeningen en werksets, meestal 4 met bankdrukken en 3 bij accessories als flyes en side raises.
 
Ja die kutgriep kreeg me afgelopen woensdag ook te pakken, klappertanden niet normaal meer, moest mijn kaken met 2 handen klemhouden anders klapperde ik mijn gebit eruit leek wel.
Ik weet van gekkigheid soms niet meer wat voor schema ik moet volgen heb alles al tig keer gedaan. Ben nu bezig met 1ste werkset relatief laag gewicht bv bench: 50 kg tot falen doorgaan 60x en dan 4 x 6 x 100. 1 minuut pauze tussen sets.
 
:eek: 60 reps
 
Daarnet met minime getraind, ik bi en tri en hij borst en armen. Het halter lag nog in de steunen na mijn sessie van gisteren en ik zag meteen dat er aan 1 kant 2,5 kg minder zat. Dat bevestigde mijn hypothese, dat bij het trainen (i.i.g. bij mij) alle zuurstof, suiker en wat dies meer zij, naar mijn spieren gaat en niets naar de hersenen. Verderop in de training diende zich meer bewijs aan.

Triceps/borst:

-pushdowns, 8x50kg, 7x60kg, 10x50kg
Mini deed nu, voor het eerst, schuin bankdrukken, 2x8x65kg, 1x10x65kg toen ik dat (10) tegen hem zei. Niet slecht.

-dumbbell extensies met twee handen, zittend, 12x45kg, 9x55kg, 10x50kg.
Mini: 3x8x30kg

Biceps:

-hammer curls, 8x30kg, 2x12x35kg, 12x30kg
Mini: 2x8x18kg, 1x10x18kg

Bewijs voor de hypothese: omdat ik er niet in slaagde 2 dezelfde dumbbells te vinden, ondanks dat we maar liefst 8 verstelbare dumbbells hebben liggen en ondanks dat mini ze wel zag en mij aanwijzingen gaf, heb ik maar unilateraal getraind.

-kabel curls met de EZ extensie, smalle greep om de lange kop te stimuleren. Vroeger had ik een hele goede piek, maar tegenwoordig niet. Mijn huidige EZ halterstang staat geen smalle greep toe, die ik vroeger gebruikte wel; ook doe ik tegenwoordig vaak hammer curls en vroeger nooit.
2x10x40kg
Mini had geen energie meer.
 
Volgende week ga ik setjes van 6 reps doen met bankdrukken, elk setje zwaarder, kijken waar ik op uitkom.
 
Rustdag en vrij... lastige combinatie. Hoewel het mooi weer is om te mountainbiken, weersta ik de verlokking. Net klaar met wat schilderen in huis en nu maar in de tuin de pekellaag van mijn motor afbikken en een beetje poetsen als ik nog chroom of aluminium aantref. Nog ff geen cardio voor mij, want ik ben aan het bulken en mijn doel is nog steeds 115kg. Zoals gezegd, ben ik eind januari behoorlijk ziek geweest en heb ik daarbij een enorme terugval in spiermassa opgelopen (8kg afgevallen in 2 weken). Het was nog erger dan ik dacht, heb voor het eerst na de griep mijn armen weer durven te meten. En die zijn slechts 43cm koud, terwijl ik vorige maand al 47cm had, bij 109kg lichaamsgewicht :mad:. Gewicht was vanochtend 104kg nuchter, al weer 3kg erbij; maar hetzelfde als toen ik 2016 begon met trainen, dus eigenlijk weer terug bij af.
 
Rampen op de bank met de mini.

Borst

Rampen, zo heet dat geloof ik tegenwoordig als je elke volgende set zwaarder doet. We hadden allebei nog volle en gevoelige triceps van de training van eergisteren, dus een ramp was niet uitgesloten. De zittende tweehandige dumbbell extensies van eergisteren was de hoofdverdachte.

Na een paar grote stappen bij het opwarmen gingen we vanaf resp. 65kg en 110kg met steeds kleinere stapjes omhoog met het gewicht, waarbij we zo lang mogelijk 6 herhalingen probeerden te doen. Net als de vorige keer dat we dit deden, werd het een leuke bankdrukwedstrijd (toen won mini, hij kon op het laatst nog 6 en ik 4 reps)).

Mini: 6 reps met 65, 70, 75, 77, 79, 80, 4 reps met 81kg.
Me: 6 reps met 110, 120, 125, 129, 130, 131, 5 reps met 132kg, deze keer met een neuslengte gewonnen, we kienen het wel goed uit.

Wat een leuke manier van trainen dit, een paar sets voor het einde dachten we al dat er geen 6 herhalingen meer inzaten en dan lukt het toch.

Daarna 3 sets dumbbell drukken op de schuine bank, resp. met 2x25kg (8,8,10 reps) en 2x52,5kg (8,12,9reps).

Rug
Pulldowns naar de borst (mijn zoon) en nek (ik): resp. 2x8x55, 1x10x55kg/ 8x90, 10x95, 12x90kg.
Dumbbell rows (alleen ik): 8x45, 2x8x55. Had gedacht meer te kunnen, mijn langste dumbbels gaan met schijven van 5kg tot 62,5kg, maar ik had ook geen energie meer.
Facepulls maar verschoven naar morgen, met side raises. Als dat goed gaat, misschien vanaf volgende week ook (wijde) upright rows.

Hele goede pomp tijdens en na de training.
 
Vanochtend geen energie/zin om schouders te trainen, ben een avondmens en werk meestal van 15:15-23:15. De eerder deze week getrainde spieren (borst, rug, armen) zijn ook nog te gevoelig. Zie schouders trainen sowieso als een bijprogramma. Benen kunnen ook nog even in de ijskast, heb nog behoorlijk wat massa daar, hoewel de vastus medialis aan het verdwijnen is, dat is een spier die ik echt moet trainen om te behouden

Maar het hoofdprogramma gaat goed, ik train zelfs vaker (2x/week) dan ik me had voorgenomen (3x/2 weken), misschien toch iets teveel van het goede.

Morgenavond staat er weer een armentraining op het programma en heeft mijn zoon ook weer tijd. Ik denk aan zware EZ bar curls en extensies en nog een extra dumbbell of kabel oefeningetje.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
+1 voor de upright rows, ik doe ze meestal wel op schouderbreedte.
Maar mijns inziens een hele goede bouwer.
 
+1 voor de upright rows, ik doe ze meestal wel op schouderbreedte.
Maar mijns inziens een hele goede bouwer.

Dat is goede informatie!

Ik deed ze vroeger altijd met een zeer smalle greep en vond dat ook al een prima oefening, maar hoor nu overal op youtube dat die uitvoering slecht voor je schoudergewrichten zou zijn. Nu heb ik al een aantal, sluimerende en acute, schouderproblemen, dus dan die wijde versie maar. Heb deze wijde uitvoering van het youtube kanaal van Wesley Vissers, iemand die ik een beetje "volg" en van wie ik denk dat hij heel ver kan komen in de Classic Physique klasse. Wesley beweert: hoe wijder, hoe meer stimulus voor de laterale schouderkop.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Status
Neem contact op via conversatie.
Back
Naar boven