AndroidHealthClinic

Noob-alert: IFC 5x5 of Stronglifts 5x5, of nog wat anders,? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

AmericaRazor

Novice
Lid geworden
7 sep 2015
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m50
Massa
40kg
Hallo ripped peeps,

Wil beginnen met fitness (bij Basic Fit) en ben al een tijdje aan het inlezen over allerlei schema's.

Ik ben 18 jaar oud, 1m70 groot en weeg 66kg. Vermoed dat ik 20% bodyfat heb.
Ik kan drie keer per week 1 tot 1,5u trainen. Ik zou graag spieren opbouwen.

De meest voorkomende lijken IFC 5x5 van Jason Blaha en Stronglifts 5x5 van Medim.

Mijn vraag aan jullie: welk schema raden jullie aan? ICF, SL, of nog wat anders?

Alvast bedankt!!
 
ik zou gewoon makkelijker beginnen en stronglifts gaan doen.
 
Van wat ik er van begrepen heb is de ICF het meest complete programma van de beginnerslifts programma's.
Zelf heb ik meer met BB schema's.

Voor beginners een eenvoudig beginners 3x pw fullbody schema de eerste periode om te wennen aan het trainen met gewichten en de eerste beginnersgains en daarna over op een split schema.
 
Ik zou het ICF 5 x 5 gaan doen, omdat daar ook isolatie oefeningen inzitten.
 
Ik zou het ICF 5 x 5 gaan doen, omdat daar ook isolatie oefeningen inzitten.

waarom is dat nodig als beginner?

het is IMO beter om te focussen op de basis dan je meteen te verliezen in (onnodig) accesory oefeningen
 
Hangt van je Basic Fit af eigenlijk, als je SL 5x5 gaat doen, ga je het squatrack heel lang bezet houden, wat niet zo praktisch is als er maar één is.
 
Ik raad denk ik aan opdrukken overheadpress planks dumbell curls en dan nog 2 oefeningen voor je benen, gebasseerd op wat je het liefst doet, zelf kies ik oefeningen op hoe graag ik ze doe en voor welke spiergroep ze zijn, kortom ik kies gewoon de leukste oefeningen die het beste bij me passen en toch zoveel mogelijk spieren mee pakken.
 
waarom is dat nodig als beginner?

het is IMO beter om te focussen op de basis dan je meteen te verliezen in (onnodig) accesory oefeningen
Vind dat er met focus op alle basic compounds best wat isolatie bij kan, maar ICF 5x5 is nog steeds praktisch zo basic als SS/SL. Alleen curls, cgbp en extensions in plaats van chins en dips. Die vind ik dan eigenlijk allemaal bij de basics horen.

Verder neemt men shrugs en calf raises er vaak ook nog wel bij, maar zelfs met al dat zit je nog steeds echt met een focus op basics en niet alleen maar tal van verschillende curls flys raises machines etc. (die eigenlijk ook nog kunnen zonder de focus te verliezen, als enkele extratjes op het eind)

Voor SS/SL was dat in 5x5 schemas ook gewoon.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe zelf ICF en ben er erg over te spreken. Houd er inderdaad wel rekening mee dat als je basic fit maar 1 rack heeft je er zeker geen vrienden gaat maken :P
 
Oké, ik overweeg dus eerder ICF aan de positieve reacties te zien. Toch maar maandag dat squat rack eens gaan checken ;)
 
Maakt niet zo veel uit welke je kiest. Just pick one and go.

Ik doe zelf ICF en ben er erg over te spreken. Houd er inderdaad wel rekening mee dat als je basic fit maar 1 rack heeft je er zeker geen vrienden gaat maken :P

Je hebt toch alleen een rack nodig voor squats? Rest kan zonder rack.
 
Maakt niet zo veel uit welke je kiest. Just pick one and go.



Je hebt toch alleen een rack nodig voor squats? Rest kan zonder rack.

Hoe ga je overhead press doen zonder rack dan? Benchen hoeft niet persee in een rack maar het is wel fijner... al meerdere keren dat ik zeker weet dat ik de rep niet had aangedurft zonder safety's.. Ook de tricep extensions zijn 1000x fijner in een rack.

Maar dat is niet het enige probleem... bij mijn BasicFit waren 2 racks, maar dus ook maar 2 olympische barbells. Of je moet de barbells van de bench press weg gaan jatten (10kg flut dingen zonder goede grip, succes met deadliften), maar dat vinden de benchpressers weer niet zo fijn. Maar iedere BasicFit is anders, dus geen idee hoe dat bij jou zit.
 
Ja dan maak je geen vrienden inderdaad.

Ik gebruik zelden een rack voor OHP, alleen als het rustig is. Gewoon cleanen vanaf de grond. Bench doe ik nooit met safetys. Ik stop gewoon voor failure. En als ik een max poging doe dan vraag ik een willekeurig persoon te spotten. Ook zijn verplaatsbare bankjes over het algemeen zeer kut om op te benchen. Tricep extensions in een rack is gewoon gay.
 
Ja dan maak je geen vrienden inderdaad.

Ik gebruik zelden een rack voor OHP, alleen als het rustig is. Gewoon cleanen vanaf de grond. Bench doe ik nooit met safetys. Ik stop gewoon voor failure. En als ik een max poging doe dan vraag ik een willekeurig persoon te spotten. Ook zijn verplaatsbare bankjes over het algemeen zeer kut om op te benchen. Tricep extensions in een rack is gewoon gay.

Als je thuis een rack hebt snap ik niet helemaal waarom het gay zou zijn het ding te gebruiken :D Ik curl zelfs in mijn rack!!!!!!!

Wat betreft OHP... vergeet niet dat meeste mensen die met 5x5 icf beginnen, beginners zijn.... die kunnen meestal niet eens recht blijven staan bij een OHP, misschien moeten we niet verwachten dat ze ook het gewicht meteen leren cleanen. Ik zie het mezelf trouwens ook niet doen met 50kg...
 
Licht beginnen. Iedereen kan een lege stang cleanen en pressen. Ik doe het ondertussen met 80kg. Vaak presteer ik ook beter als ik vanaf de grond begin ipv een rack.

Als je een eigen rack hebt lekker alles in een rack doen uiteraard. :)
 
Wat met cardio als ik Stronglifts zou doen?
 
Wat met cardio als ik Stronglifts zou doen?

Is dat spaans, cardio? :D

Cardio mag je doen op de rustdagen, licht, aldus Jason. Als je daar zin in zou hebben met loodzware benen van de vorige dag.
 
Back
Naar boven