MuscleMeat

Nutteloosheid van looptraining voor vechtsporten... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Badr Hari doet ook elke week aan looptraining. Hij is K-1 winnaar...

Praktisch iedere vechter doet looptraining. Maar of er daadwerkelijk een gedachte achter zit of dat het meer uit gewoonte gebeurt is mij niet helemaal duidelijk.
 
Waarom zie ik overal in België(no id voor Nederland) nog steeds looptraining op matige intensiteit geadviseerd worden? Als ik vraag waarom, krijg ik steeds het antwoord "conditie".

Dit slaagt op absoluut noppes, voor zoveel verschillende redenen.

- geen enkele van de nuttige anaerobische energiesystemen voor een vechter worden getraind. Nee, een "basisuithouding" opbouwen met langlooptraining bestaat niet, er is vrijwel niks overdracht met anaerobische uithouding.

- wedstrijdgericht moet je als amateur meestal 2-3 rondes van 2-3min vechten, op een intensief tempo. Zien trainers dan niet dat niks te maken heeft met een uur op een mak tempo joggen? Matchgerichte conditietraining zou intensieve cardio voor de tijd van je ronde zijn, of ms net iets meer.

- je traint je low-twitch spiervezels teveel, absoluut te vermijden voor vechtsporten als je snel wilt blijven

- enkel de onderste spieren worden op uithouding getraind. Tenzij je een kick-dominante vechtsT doet is dit niet genoeg.

In de VS hebben veel MMAers dit al door, zij trainen met een kort complex gewichtscircuit van compounds om hun lactaatsysteem te trainen. Hier in België lachen ze je uit als je iets als dit voorstelt. Daarbij komt nog dat een vent van +105kg geen +2km kan lopen zonder shin splints.

Ik wacht op een counterargument van iemand...

ik weeg er 108 en kan gerust 2 km lopen.Heb er wel een hekel aan :D
 
Kweeg er 74 nu en toen ik 69kg woog kreeg ik ook scheenbeenvliesontsteking...ik liep namelijk helemaal scheef (over-pronatie). ik heb nu steunzolen en tis een pak beter!
Natuurlijk als je meer weegt belast je je gewrichten etc. meer maar toch.
 
ik weeg er 108 en kan gerust 2 km lopen.Heb er wel een hekel aan :D

ik weeg er 109 en heb last van pijnlijke schenen, kuitkramp en gevoelloze blauwe tenen(dat was me te freaky) na 3-4km. Sprinten is geen probleem, hiit is veel lekkerder dan langlopen anyway .

Beste workout voor een mma vechter voor cardio voor mij:

Neem barbell, of mijn voorkeur voor thuis te trainen, een zak zand/cement/kattenbakvulling/hondenvoer/kleine broertje(het maakt gewoon niet uit) van 15-25kg. Doe er verschillende reeksen compounds mee, zoveel mogelijk verschillende spiergroepen aanspreken. Een voorbeeld van 1 circuit zou zijn.

5-8 deadlift
5-8 BOR's
5-8 power cleans(of sandbag schoudering)
5-8 zecher squats
5-8 sandbag curl
5-8 push press
5-8 back squats
5-8 goodmornings
5-8 clean&press

30-75sec rust

repeat voor zoveel je kunt.

Belangrijk blijft om op geen enkel moment stil te blijven staan, er moet altijd beweging zijn in de barbell/zandzak of je lichaam. Dit is verschrikkelijk zwaar, zeker als je een matige conditie hebt of uit blessure komt, maar het is een bijzonder lekkere full-body cardio.

Je kan er nog andere oefeningen bijvoegen of verwisselen zoals lunges, sprawls,burpees... zolang je maar in beweging bent. Is zo zwaar te maken als je zelf wilt.

Voordeel is dat je dit elke morgen thuis kan doen, je metabolisme gaat hiervan ook enorm in de lucht vliegen. Afvallen= half uurtje ervoor eiwitshake en groene thee, doe dit circuit elke ochtend en met juiste voeding vliegt je vet eraf.

Daarnaast krachttraining onder de vorm van limietkrachttraining(1-5 reps) in planaire bewegingen(beneden naar boven push is dan bv military press), maar belangrijker is dat je aan je zwakke punten werk. Zeker als je net begint hou je het beter de eerste maanden met vooral cardio en technische training/sparren. Er is niks sportgerichter voor kracht als de sport zelf veel doen. 1 of 2 dagen per week full-body is dan al genoeg. Bass Rutten's mma/boxing/thaiboxing workout op de zak 1-2 keer per week is ook VERSCHRIKKELIJK hard. Ik heb ze op mp3, pm me maar als iemand ze moet hebben :D

Ook, ipv op bodybuilding.com te zoeken, kan je beter op t-nation naar chad waterbury, die traint zelf een vroegere ufc-champ, of sherdog kijken. Ik vind de trainingsschema's van bb.com niet goed(training tot faling, hypertrophy rep-range,...), je rommelt maar wat aan. Het is natuurlijk beter dan niks.

TESTOSTERONE NATION - The Full Throttle Program: Simple Methods to Develop Fighting Endurance
TESTOSTERONE NATION - Hammer Down: Endurance
TESTOSTERONE NATION - Hammer Down: Strength

en elitefts

Strength and No Holds Barred Fighting By James Smith For EliteFTS
Top Ten Training Tips for Athletic Conditioning Success
The Significance of Specific Strength Development in MMA By James Smith For EliteFTS  As the sport of MMA progresses so must the

en waar ik mijn eigen circuit uit gemaakt heb, en waar mijn visies over hardlopen van komen

http://www.elitefts.com/documents/mma2.htm
 
Laatst bewerkt:
om aan te sluiten bij wat Calyptus zegt over complexes. Complexes werken inderdaad uitstekend voor mma. Die heb ik zelf ook in mijn afgelopen cut toegepast. Ongelooflijk zwaar, maar erg efficiënt. Je traint er naast je lichaam ook nog je mentale hardheid mee. Het is echt een kwestie van mentaal doorzetten, iets wat in een gevecht ook goed van pas komt.

een linkje van Alwyn Cosgrove die MMA pro David Loiseau op dezelfde manier traint:

TESTOSTERONE NATION
 
om aan te sluiten bij wat Calyptus zegt over complexes. Complexes werken inderdaad uitstekend voor mma. Die heb ik zelf ook in mijn afgelopen cut toegepast. Ongelooflijk zwaar, maar erg efficiënt. Je traint er naast je lichaam ook nog je mentale hardheid mee. Het is echt een kwestie van mentaal doorzetten, iets wat in een gevecht ook goed van pas komt.

een linkje van Alwyn Cosgrove die MMA pro David Loiseau op dezelfde manier traint:

TESTOSTERONE NATION

Alwyn Cosgrove is ook de auteur van het artikel waar ik mijn schema van heb op elitefts, dit artikel op t-nation nog niet geleze, ik wist niet dat hij daar ook op zat...

Bedankt :D
 
rocky liep toch?

Elke professionele bokser, doet lange afstand lopen, maarja die moeten ook langer in de ring staan dan de gemiddelde MMA en K-1 fighter :) .
 
Ik ga die MMA Hammer Down Strenght eens proberen.
Dit samen met het gewone lopen (leger) en muay thai.
 
Ik heb het volgende advies al een aantal maal gekregen: " als je gaat trainen voor conditie in de ring doe dit dan met je mondstuk aan. " Waarom? Als je voor conditie in de ring traint ( waar je je mondstuk draagt ) doe je dit dan ook best met mondstuk in. Hmmm vind dit moeilijk te verwoorden waarom. Maarja het is toch logisch?
 
Man Man Man lopen is gezond :) , nene nu serieus mma ,.... kort,
heavyweight NBC: meestal 10 rondes afhankelijk bla bla bla je weet dat wel
is normaal dat de ene jogged, de andere hardlopen , andere sprinten,...
Vind het eigenlijk domme vraag alles spreekt toch voor zelf welk soort gevechtsport wat soort boksen ,....,....je doel, enzovoort....:s:s ook hou bij jou alles zit op u lichaam zelf,...

mja
 
om aan te sluiten bij wat Calyptus zegt over complexes. Complexes werken inderdaad uitstekend voor mma. Die heb ik zelf ook in mijn afgelopen cut toegepast. Ongelooflijk zwaar, maar erg efficiënt. Je traint er naast je lichaam ook nog je mentale hardheid mee. Het is echt een kwestie van mentaal doorzetten, iets wat in een gevecht ook goed van pas komt.

een linkje van Alwyn Cosgrove die MMA pro David Loiseau op dezelfde manier traint:

TESTOSTERONE NATION

zijn die complexen interesant in een cut, als niet-vechter? lijkt me veel leuker en harder dan weer een uurtje te gaan hardlopen.
 
zijn die complexen interesant in een cut, als niet-vechter? lijkt me veel leuker en harder dan weer een uurtje te gaan hardlopen.


tuurlijk, het is vergelijkbaar met hiit, maar dan full body ipv sprinten. Je zal je metabolisme een stevige boost geven...

Ik heb het volgende advies al een aantal maal gekregen: " als je gaat trainen voor conditie in de ring doe dit dan met je mondstuk aan. " Waarom? Als je voor conditie in de ring traint ( waar je je mondstuk draagt ) doe je dit dan ook best met mondstuk in. Hmmm vind dit moeilijk te verwoorden waarom. Maarja het is toch logisch?

gebruik een 2zijdig mondstuk met een opening in het midden, 10x als die enkelzijdige waar je niet meer door je mond kan ademen...
 
zijn die complexen interesant in een cut, als niet-vechter? lijkt me veel leuker en harder dan weer een uurtje te gaan hardlopen.

Als je er klaar mee bent is het heerlijk ;). Ik deed ze altijd voor mijn reguliere krachttraining en tegenwoordig af en toe als gpp. Ideaal om extra volume in je training toe te voegen en je werkcapaciteit te verhogen. Probleem is alleen dat het heel zwaar is als je een redelijk gewicht pakt. Maar ja, dat is ook de bedoeling natuurlijk :p.

Complexes, touwtje springen en tabata's zijn de belangrijkste trainingsvormen die ik mensen zou aanraden voor anaerobische glycolyse energiesysteem verbetering. Hoewel je voor complexes en tabata's al een goede basis moet hebben.

Complexes en tabata's zorgen voor een significante verhoging van de EPOC (excess post-exercise oxygen consumption) vanwege de hoge intensiteit. Vandaar het nut voor het gebruik in de cut.
 
Back
Naar boven