MuscleMeat

Ochtend cardio tijdens de bulk.. goed om overtollig vetaanzet te voorkomen ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

leGionellz

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 jun 2004
Berichten
1.251
Waardering
1
Beste BB-ers

Ik ben nog steeds opzoek naar het ideale recept om tijdens de bulk zo min mogelijk vet aan te zetten.

Na een aantal discussies en artikelen over ochtend cardio gelezen te hebben concludeer ik voorzichtig het volgende: Ochtend cardio (mits niet al te lang ivm stress hormoon, dus laten we zeggen 30 minuten) spreekt nauwelijks spieren aan en zal dus niet aanzetten tot (significant) verlies van VVM.

Nu is mijn idee dus om sochtends te cardio-en en hiermee zo een 300 kcal te verbranden. Deze 300 kcal zullen dus voornamelijk bestaan uit lichaams vet.

Mijn bulkschema gaat ongeveer 300 kcal boven mijn onderhoud liggen. Hierbij bereken ik het onderhoud inclusief de cardio belasting. Dit betekent dat ik weldegelijk zal groeien, want gedurende de dag bevindt er zich een licht overschot aan bouwstoffen in mijn lichaam. Dit overschot zal resulteren in toename van VVM. Door een goed trainings schema aan te houden zal mijn lichaam dit overschot tenslotte willen gebruiken voor super compensatie.

Het deel te onverhoopt toch als vet wordt opgeslagen wil ik dus op deze manier verbranden.

Is dit een idee ? Ik heb dit puur logiosch beredeneerd en vraag me af of ik dus ergens iets mis... Massa aanzetten zou tenslotte altijd gepaard gaan met een stijging van de hoeveelheid lichaamsvet, maar ik vraag me dus af of je dat hiermee niet kunt voorkomen.
 
pfff... goeie vraag.

Spieren ontwikkelen zich als ze geprikkelt worden en voorzien worden van voldoende eiwitten om ze op te bouwen (eiwit wordt ook afgebroken, dus je inname moet meer zijn dan je lichaam afbreekt, de bekende 2gr per kg lichaamsgewicht).

Echter, als je lichaam onvoldoende brandstof haalt uit de koolhydraten zal het de eiwitten aan gaan spreken (naast de vetten en vetreserves) en dus kunnen die eiwitten niet gebruikt worden voor aanmaak van de gewilde massa.

Dus als je dieet goed is afgestemd op je doelen (ook qua timing, wanneer je wat en wanneer eet) zou je beredenering moeten kloppen.

Misschien handig om even je schema te posten?
 
Ik denk dat dit uitstekend werkt, ik doe het zelf ook.
 
Zelda zei:
Ik denk dat dit uitstekend werkt, ik doe het zelf ook.

Holy shit bro, jij bent het levende bewijs, ik zie aan je sig dat het inderdaad kan :)

Kun je iets meer uitleggen over je onderhoud, je inname en andere bijzonderheden ?

Thanks
 
Cardio tijdens bulken is goed.
 
damn, jiji legionellez, hebt prescies, maar dna ook precies de zelfde redenering als die mij ook dwars zat. Cardio in de ochtend tijdens bulk..
ik stond een paar dagen gelden op het punt het idee te posten, maar had er gee ntijd voor.
Ik ga dit ook zeker proberen
succes.
 
leGionellz zei:
Beste BB-ers

Ik ben nog steeds opzoek naar het ideale recept om tijdens de bulk zo min mogelijk vet aan te zetten.

Na een aantal discussies en artikelen over ochtend cardio gelezen te hebben concludeer ik voorzichtig het volgende: Ochtend cardio (mits niet al te lang ivm stress hormoon, dus laten we zeggen 30 minuten) spreekt nauwelijks spieren aan en zal dus niet aanzetten tot (significant) verlies van VVM.

Nu is mijn idee dus om sochtends te cardio-en en hiermee zo een 300 kcal te verbranden. Deze 300 kcal zullen dus voornamelijk bestaan uit lichaams vet.

Mijn bulkschema gaat ongeveer 300 kcal boven mijn onderhoud liggen. Hierbij bereken ik het onderhoud inclusief de cardio belasting. Dit betekent dat ik weldegelijk zal groeien, want gedurende de dag bevindt er zich een licht overschot aan bouwstoffen in mijn lichaam. Dit overschot zal resulteren in toename van VVM. Door een goed trainings schema aan te houden zal mijn lichaam dit overschot tenslotte willen gebruiken voor super compensatie.

Het deel te onverhoopt toch als vet wordt opgeslagen wil ik dus op deze manier verbranden.

Is dit een idee ? Ik heb dit puur logiosch beredeneerd en vraag me af of ik dus ergens iets mis... Massa aanzetten zou tenslotte altijd gepaard gaan met een stijging van de hoeveelheid lichaamsvet, maar ik vraag me dus af of je dat hiermee niet kunt voorkomen.
[Link niet meer beschikbaar] Mijn mening staat er ook tussen en is nog altijd dezelfde.

Kort samengevat kan je stellen dat cardio altijd gezond is en altijd vetopslag verminderd. Let wel, vetopslag kan je nooit helemaal stoppen tijdens bulk, is dat wel zo dan zal je ook niet optimaal kunnen groeien.
 
Big_T zei:
[Link niet meer beschikbaar] Mijn mening staat er ook tussen en is nog altijd dezelfde.

Dank je voor de link !

In dat topic zei je het volgende:

Big_T zei:
Als je eerst cardio doet en daarna een surplus aan energie opneemt dan vervalt het tekort van energie dat je eerst had veroorzaakt en zal het op lange termijn niets veranderen aan je totaalgewicht. Zoals gezegd kan dit wel vetopslag verminderen. Dus je wint ieg geen vet % meer bij, wat toch ook een hele prestatie is.

Ik dacht eigenlijk nog een stap verder:

Stel, de dag ervoor heb je 300 boven je onderhoud gezeten.

200 daarvan is gebruikt voor groei en er zijn dus 100 kcal omgezet in vet.

Nu ga je de volgende ochtend cardio-en op nuchtere maag. Je verbrandt hiermee 300 kcal. Deze kcal zullen bestaan uit puur lichaamsvet (gaan we even vanuit)

Dan zou dit toch beteken dat je netto bent 'afgevallen' ? En in dit geval hoeft dit afvallen geen groei op dezelfde dag uit te sluiten. Namelijk, die dag zit je weer 300 boven je onderhoud (berekend inclusief het half uurtje cardio belasting van die dag) En savonds, ga je kracht trainen en je lichaam dus impuls geven om een zo groot mogelijk deel van het overschot van die dag weer te gebruiken voor groei van de VVM. De volgende dag zou je hetzelfde idee weer kunnen herhalen, enzovoort.

Dit betekent dus dat je op een dag meer vet zou kunnen verbranden dan je netto overgehouden hebt van het overschot van de dag ervoor en toch kunt groeien.

eens ?
 
leGionellz zei:
Dank je voor de link !

In dat topic zei je het volgende:



Ik dacht eigenlijk nog een stap verder:

Stel, de dag ervoor heb je 300 boven je onderhoud gezeten.

200 daarvan is gebruikt voor groei en er zijn dus 100 kcal omgezet in vet.

Nu ga je de volgende ochtend cardio-en op nuchtere maag. Je verbrandt hiermee 300 kcal. Deze kcal zullen bestaan uit puur lichaamsvet (gaan we even vanuit)

Dan zou dit toch beteken dat je netto bent 'afgevallen' ? En in dit geval hoeft dit afvallen geen groei op dezelfde dag uit te sluiten. Namelijk, die dag zit je weer 300 boven je onderhoud (berekend inclusief het half uurtje cardio belasting van die dag) En savonds, ga je kracht trainen en je lichaam dus impuls geven om een zo groot mogelijk deel van het overschot van die dag weer te gebruiken voor groei van de VVM. De volgende dag zou je hetzelfde idee weer kunnen herhalen, enzovoort.

Dit betekent dus dat je op een dag meer vet zou kunnen verbranden dan je netto overgehouden hebt van het overschot van de dag ervoor en toch kunt groeien.

eens ?
hmmm klinkt ergens wel logisch. maar ergens vermoed ik ook dat je het zo simpel allemaal niet kunt uitrekenen. voor het lichaam is het bvb waarschijnlijk moeilijker om vet aan te zetten dan vet af te breken, nee? dit alleen maakt een eenvoudig rekensommetje al minder nauwkeurig...
 
ik ga ervanuit dat je dan op een lege maag de cardio uitvoert?
 
Dus als je s avonds cardio doet met een volle volle maag, ga je eerst koolhydraten afbreken..
Kijk, ik moet 2x per week 's avonds voetballen..Ik wil hierdoor geen spieren gaan verbranden.. Los ik dit op door gewoon veel koolhydraten voor de voetbaltraining te eten?
 
leGionellz zei:
Dank je voor de link !

In dat topic zei je het volgende:



Ik dacht eigenlijk nog een stap verder:

Stel, de dag ervoor heb je 300 boven je onderhoud gezeten.

200 daarvan is gebruikt voor groei en er zijn dus 100 kcal omgezet in vet.

Nu ga je de volgende ochtend cardio-en op nuchtere maag. Je verbrandt hiermee 300 kcal. Deze kcal zullen bestaan uit puur lichaamsvet (gaan we even vanuit)

Dan zou dit toch beteken dat je netto bent 'afgevallen' ? En in dit geval hoeft dit afvallen geen groei op dezelfde dag uit te sluiten. Namelijk, die dag zit je weer 300 boven je onderhoud (berekend inclusief het half uurtje cardio belasting van die dag) En savonds, ga je kracht trainen en je lichaam dus impuls geven om een zo groot mogelijk deel van het overschot van die dag weer te gebruiken voor groei van de VVM. De volgende dag zou je hetzelfde idee weer kunnen herhalen, enzovoort.

Dit betekent dus dat je op een dag meer vet zou kunnen verbranden dan je netto overgehouden hebt van het overschot van de dag ervoor en toch kunt groeien.

eens ?
Natuurlijk, maar dit is gewoon kcal cyclen. En we weten dat dit niet zo goed werkt als het gebruikelijke lange perioden bulken en kortere perioden cutten. Maar je weet zelf ook wel dat het niet zo eenvoudig en precies is als je nu in cijfertjes voorsteld. Je begint een dieet en langzaam gaat je lichaam over op vetverbranding omdat je stofwisseling verhoogt, je energievooraden in spieren opraken en je vet als belangrijkste energiebron gaat gebruiken. Je kan niet zeggen: ok vandaag ga ik ff afvallen en morgen win ik wat spier en overmorgen verlies ik het vet dat ik gisteren erbij heb gewonnen. Je lijf is geen precieze machine waar je gegevens naartoe stuurt en kan verwachten dat het allemaal perfect klopt. Je herstelt/groeit niet in 1 dag, dat gebeurd heel de week door, je verbrand niet ff vet tijdens de cardio, dat gebeurd ook heel de week door. Dus om effectief te zijn in zowel de opbouwfase als cutfase kan je bijgevolg niet in korte perioden denken, daarom is het zo dat nog altijd iedereen het systeem cut/bulk gebruikt.
Wat niet wegneemt dat het cyclen van kcal nuttig kan zijn als je bijvoorbeeld op een calorie restrictief dieet bent en het 'kacheltje' opnieuw wat moet branden, als je begrijpt wat ik bedoel...
 
Back
Naar boven